istikhara gebed

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
DeenOverDunya
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

istikhara gebed

door DeenOverDunya » ma _20-_aug-_2012ah, 20-8-2012ad, 4:07 pm

Assalamu alaikum broeders en zusters,

Ik had een vraagje omtrent het istikhara gebed. Ik ben op gaan zoeken hoe ik dat moet doen enz.
ik weet dat het 2 rak'aat is. Ik wil nu graag weten wanneer je de dua op moet zeggen moet dat na at tahijatoe... en voor de tasliem of zit ik nu helemaal verkeerd? moet je ook je handen op heffen?
en toen ik de dua las zag ik op een gegeven moment "[zeg waar het om gaat]'' bijvoorbeeld over het huwelijk of andere bepaalde keuzes die gemaakt moet worden. Maar hoe zeg je dat dan?
moet/mag dit in het nederlands en zo niet hoe moet ik dat dan doen want ik spreek namelijk geen arabisch. :hmm:

ik hoop hier een goed antwoord op te krijgen. :help:
Alvast bedankt!

Moslima91
Super lid
Super lid

Re: istikhara gebed

door Moslima91 » ma _20-_aug-_2012ah, 20-8-2012ad, 6:48 pm

Wa alaikum salaam zuster,

Ik heb het boek 'Het Istigharagebed' van Abd Allah Al-Hammadi en ik zal proberen kort samen te vatten wat daarin staat:

- Enkele geleerden zijn van mening dat je de smeekbede het beste na de tashahud en vóór de tasliem kunt doen, omdat de Profeet s.a.w. zijn smeekbeden vóór de tasliem verrichtte.

- De meerderheid van de geleerden is echter van mening dat het het beste is om de smeekbede na de tasliem uit te spreken. Dit naar aanleiding van de volgende hadith overgeleverd door Jabir (r.a.): De Profeer s.a.w. zei "Wanneer één van jullie beslist om een zaak te ondernemen, laat hem dan twee rak'at verrichten buiten het verplichte gebed en vervolgens zeggen: O Allah, ik vraag U wat het beste is... ."

De uitspraak van de Profeet s.a.w.: 'en vervolgens zeggen' bewijst dat je de smeekbede ten opzichte van het gebed moet uitstellen. Het woord dat hier in het Arabisch gebruikt wordt is 'thumma' wat verwijst naar een opvolging met daartussen een pauze.

Samengevat: De grote geleerden zijn het erover eens dat deze smeekbede zowel tijdens het gebed als na de tasliem verricht kan worden, maar de meerderheid geeft de voorkeur aan dat laatste met de bovengenoemde hadith als bewijs.

Wat betreft je handen opheffen, daar staat in het bovengenoemde boek niks over vermeld. Ik dacht dat dat misschien beter was, net zoals je het bij andere smeekbedes doet, maar ik zie wel staan dat het ook toegestaan is om de smeekbede van een blaadje of uit een boek op te lezen, wat er op wijst dat je je handen op dat moment niet zou kunnen opheffen, maar Allah weet het beste.

Hoe het zit met dat stukje van 'zeg waar het om gaat' vroeg ik mij ook af, maar ik heb het wel eens gewoon in het Nederlands gedaan. Het is wel een beetje raar de dua in het Arabisch en dan Nederlands erdoorheen, maar ik wist niet wat ik anders moest doen, of ik moest iemand zoeken om het voor me te vertalen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en moge Allah jouw smeekbede verhoren en je datgene schenken waarvan Hij weet dat het het beste is voor jou. Amin.

DeenOverDunya
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Re: istikhara gebed

door DeenOverDunya » vr _24-_aug-_2012ah, 24-8-2012ad, 1:20 pm

Allahumma Ameen beste zuster

JazakAllahu khairan voor de uitleg.. Ik ben nu al een stuk wijzer..

Insha'Allah zal iemand ons nog het stukje over ''het zeggen waar het om gaat'' uit kunnen leggen..
Dan kunnen we het gebed helemaal goed verrichten.. :uitstekend:

Wassalaam :flower:

Keer terug naar Het Gebed