inhalen

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
UmmJunayd
Super lid
Super lid

inhalen

door UmmJunayd » di _7-_aug-_2012ah, 7-8-2012ad, 11:57 am

assalaam aleikum wa ramatulah wa baraktuhu

Er is waarschijnlijk vaker al een topic hierover geweest, maar ik kan ze niet zo gauw terug vinden of vind niet de antwoorden op de vragen die ik heb.
Maar is het nou wel of niet aangeraden om gebeden in te halen, bijv. het half uur dat je tijd hebt om te bidden vanaf de begintijd van het gebed is al voorbij, omdat je druk bezig was kon je niet op tijd bidden. Mag je dan alsnog dat gebed gaan doen of niet? Aangezien na asr bijv. het niet toegestaan is om te bidden, mag dit dan toch wel later omdat het een inhaalgebed is of mag je pas voor het volgende gebed asr inhalen?
En wanneer je laks bent geweest of onderweg was in de stad of bij bezoek waar je niet kon bidden, is het dan aangeraden dit gebed thuis alsnog in te halen?

Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan, en of iemand eventueel een hadith heeft waarin duidelijk de regels hieromtrent staan.

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: inhalen

door imanvdkraan » di _7-_aug-_2012ah, 7-8-2012ad, 8:01 pm

assalaam aleikum

in principe kun je een gebed bidden tot aan de adhan van het volgende gebed. behalve de fadr, dat kun je bidden tot aan de zonsopkomst. het is dan misschien wel beter om bijvoorbeeld het 'asr-gebed vroeg te bidden, maar je kunt het bidden tot aan de magrib, al is het de laatste 20 minuten voor de magrib makrouh om te bidden. toch is het beter dat 'asr gebed dan toch te bidden, dan om het helemaal te missen. is dat een beetje een antwoord op je vraag?
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

UmmJunayd
Super lid
Super lid

door UmmJunayd » wo _8-_aug-_2012ah, 8-8-2012ad, 4:23 pm

wa aleikum salaam

BarakAllahoe fiek, hier heb ik inderdaad iets aan. Ik heb vaak verschillende meningen gehoord over inhalen van het gebed, sommigen zijn van mening dat het geen zin heeft om in te halen, omdat het gaat om het moeite doen op tijd te bidden. Maar voor mijzelf klinkt het ook logischer dat inhalen altijd nog beter is als helemaal niet bidden.

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » wo _8-_aug-_2012ah, 8-8-2012ad, 5:09 pm

assalaam aleikum

eigenlijk is het niet echt 'inhalen'. je bidt nog steeds in de toegestane tijd als je bijvoorbeeld de dhohr vlak voor de tijd van de adhan van de 'asr bidt!

inhalen wordt het als je het gebed niet in de daarvoor bestemde tijdsperiode doet. en dan wordt bedoeld inhalen omdat je het vergeten bent, of omdat je sliep.
expres niet bidden om wat voor reden dan ook, tenzij het boven je macht ligt, is veel ernstiger.

maar er zijn hier best al aardig wat topics over, die er dieper op ingaan, als je dat nodig hebt. kijk maar eens in de zoekfunctie.

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!

door Samira » wo _8-_aug-_2012ah, 8-8-2012ad, 5:12 pm

[align=justify]Assalaamu 'alaykum wa rahmatullaahi wa barakaatuhu,

Alstublieft: What to do when one misses a prayer. Wat het meningsverschil betreft over het inhalen van gebeden, voor zover ik weet heeft dit meningsverschil niet betrekking op de gebeden die gemist worden door slaap, vergeetachtigheid of een drukke bezigheid die de persoon heeft beziggehouden. [Het gaat eerder om gebeden die niet verricht zijn vanuit vrijwillige ongehoorzaamheid, daarover zeggen geleerden dat zoiets niet meer ingehaald kan worden - maar dat men daarvoor wel berouw kan tonen en zich kan beteren. Wallaahu a'lem.]
[/align]
Niet meer actief.

UmmJunayd
Super lid
Super lid

door UmmJunayd » wo _8-_aug-_2012ah, 8-8-2012ad, 7:49 pm

Bedankt voor de verduidelijking! Iman, hier hebben we natuurlijk geen adhan die wordt omgeroepen, maar eigenlijk dus gewoon zo'n 5 minuten voor het volgende gebed mag je het nog bidden?

Samira, barak Allahoe fiek voor je uitleg en de link.

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » wo _8-_aug-_2012ah, 8-8-2012ad, 8:15 pm

assalaam aleikum

niet 5 minuten voor het volgende gebed, maar tót het volgende gebed. want pas als het tijd is voor het volgende gebed, wordt de adhan gedaan.

Allah SwT heeft het geloof echt niet zo moeilijk gemaakt! dus als jij nog bezig bent met je zoon, of met het eten of met wat anders, mag je het gerust even afmaken.

behalve natuurlijk de fadjr he, die mag je bidden tot zonsopkomst.

UmmYoussra
Super Poster!
Super Poster!

door UmmYoussra » do _9-_aug-_2012ah, 9-8-2012ad, 3:44 pm

Ik heb me laten vertellen dat je gebed nog binnende tijd is als je minimaal 1 raka gebeden hebt voor de adhan gaat.

RANDOM_AVATAR
Murat
Beginner
Beginner

door Murat » ma _10-_sep-_2012ah, 10-9-2012ad, 7:52 pm

...iemand moet werken...en mist daardoor dagelijks de eerste 3 gebeden van de dag, mag hij/zij dan wel bijv voor magrib alles nog inhalen?....of als men de hele dag moet werken, mag hij/zij dan rond Isha tijd alles alsnog inhalen voordat Isha aanbreekt? Op deze vraag heb ik nog geen eenzijdig antwoord kunnen vinden in mijn omgeving. Ook ken ik mensen die na een hele dag werken alles in een keer bidden na Isha... hoe zit het hiermee dan?

Amatul al Haqq
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Amatul al Haqq » ma _10-_sep-_2012ah, 10-9-2012ad, 11:53 pm

Murat schreef:...iemand moet werken...en mist daardoor dagelijks de eerste 3 gebeden van de dag, mag hij/zij dan wel bijv voor magrib alles nog inhalen?....of als men de hele dag moet werken, mag hij/zij dan rond Isha tijd alles alsnog inhalen voordat Isha aanbreekt? Op deze vraag heb ik nog geen eenzijdig antwoord kunnen vinden in mijn omgeving. Ook ken ik mensen die na een hele dag werken alles in een keer bidden na Isha... hoe zit het hiermee dan?

Salaam alaykum wa Rahmatullaah,

Ik zal je inshaa Allah niet mijn mening hierover geven, maar je erop wijzen wat Allah Subhana wa Ta'Ala hierover zegt in de Qur'an.
“En ik heb de jinn en de mens enkel geschapen om mij te aanbidden.” Sura adh-Dhariyaat aya 56
(Dus eerst komt aanbidding, dan pas werk.)
"Wanneer gij het gebed hebt beëindigd, gedenkt dan Allah, staande, zittende en op uw zijde liggende. En, wanneer gij veilig zijt, houdt het gebed, voorwaar, het gebed is de gelovigen op vastgestelde uren opgelegd." Sura an-Nisa, aya 103

Moge Allah ons leiden, ameen.
en Allah weet het beter!

RANDOM_AVATAR
Murat
Beginner
Beginner

door Murat » di _11-_sep-_2012ah, 11-9-2012ad, 7:50 am

Alaikoem selaam wa Rahmatoellaah,

dank voor je reactie broeder, er zijn andere hadiths die aangeven dat een moslim ook de verplichting heeft om zich aan te passen naar de maatstaven van het land waar hij woont. Mits het inderdaad de regels van de Islaam niet overschaduwt.

Maar men weet ook wel dat hier in Nederland het soms erg moeilijk kan zijn. Iemand die overdag niet kan bidden vanwege werk, en dat 's avonds doet, kan toch niet verkeerd bezig zijn? En op dit punt lopen de meningen van onze moslims helaas erg uiteen... insha'Allah dat er iemand langs komt die hier een sterk en onderbouwd antwoord op kan geven:)

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » wo _12-_sep-_2012ah, 12-9-2012ad, 8:38 am

assalaam aleikum

hopelijk kun je engels lezen, broeder. hier staat dat werk geen excuus mag zijn om je gebeden niet op tijd te verrichten.
http://islamqa.info/en/ref/36784/missed%20prayer

RANDOM_AVATAR
Murat
Beginner
Beginner

door Murat » wo _12-_sep-_2012ah, 12-9-2012ad, 11:15 am

alaikoem selaam,

quote:

So it is not permissible for you to delay your prayers from the proper time based on the excuse of work. If you cannot pray on time at work, then you should leave this job and look for another job which will not cause you to miss your prayers. The wise Muslim should not expose himself to the threat of his Lord and he should not sell his religious commitment for the sake of passing worldly interes

Sorry broeder, het is nogal bekrompen en kortzichtig om te roepen dat iemand maar een andere baan moet gaan zoeken als hij niet kan bidden op het werk. Echt, kan er niet bij. Hoe kan zo iemand verwachten dat elke moslim de luxe zou hebben om te kiezen tussen banen??? Sorry dit gaat mij ECHT te ver. Ik ga het hogerop zoeken en ga een aantal imaans insha'Allah deze vraag stellen.

Als je het mij vraagt worden de hadiths hier misbruikt en in een verkeerd daglicht gezet.

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » wo _12-_sep-_2012ah, 12-9-2012ad, 12:47 pm

assalaam aleikum

het is niet altijd leuk om een ander antwoord te lezen dan wat je graag zou willen.... (fluiten)

RANDOM_AVATAR
Murat
Beginner
Beginner

door Murat » wo _12-_sep-_2012ah, 12-9-2012ad, 1:41 pm

alaikoem selaam

haha, got it :roll:

Wat ik wil zeggen is dat een van de mooie zaken van Islaam is dat het overal rekening mee houdt. Wie kan mij overtuigen dat in deze tijd een hardwerkende moslim die zijn gebeden na het werk noodgedwongen doet, de gebeden ook absoluut niet geaccepteerd zullen worden...

Alsof wij de banen voor het opruimen hebben nu... Ik vraag mij ook af hoeveel moslims in Nederland die full time werken, daadwerkelijk ALLE gebeden op tijd kunnen - en daadwerkelijk ook verrichten...

klinkt ook wel ERG hard nietwaar; "zoek maar een andere baan als je niet mag of kunt bidden tijdens werktijd".

een gezonde dialoog gewenst hier;) en alle antwoorden zijn welkom broeder :ja:

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » wo _12-_sep-_2012ah, 12-9-2012ad, 2:56 pm

assalaam aleikum

islam betekent overgave, gehoorzaamheid. vrees Allah SwT. als iets jou weerhoudt van het gebed, broeder, zeg dan niet: ik kon er niets aan doen! de aarde is weids. heb vertrouwen in je Schepper. als jouw werk jou weerhoudt van het gebed, vertrouw dan op Allah SwT en niet op je baas. zoek ander werk en smeek Allah SwT je hierbij te helpen en je het goede te schenken. niet alleen het goede van deze wereld, maar vooral het goede van het Werkelijke Leven. Hij SwT zal Zijn dienaren, die volledig op Hem vertrouwen nooit beschamen.

RANDOM_AVATAR
Muhaadjir
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Muhaadjir » wo _12-_sep-_2012ah, 12-9-2012ad, 6:48 pm

salaam 'alaykum warahmatu Allah wa barakatuh,

[at] Broeder Murat

AlhamduliLah dat je het gebed verricht.
Het is wel zo dat het op tijd verrichten van de gebeden essentieel is.

Heb je weleens geprobeerd om het aan te geven aan je werkgever en dat het iets heel belangrijks is. Er zijn zoveel mensen die een rook pauze of koffie pauze nemen op werk, misschien kun je wat regelen door aan te geven dat het van groot belang is voor jou om 2 keer op een dag een korte pauze te houden om te bidden.

Dit is een algemeen advies voor een ieder geef het gewoon altijd aan bij de sollicitatie gesprek, dat je spiritueel bent en daarom een korte pauze zou willen om even te bidden. Dit zal veel problemen voorkomen en je rust geven.

Bekijk verder nog even dit korte filmpje:
[BBvideo 425,350]http://www.youtube.com/watch?v=l_U1ifMpgI0&feature[/BBvideo]

as-salaam 'alaykum

Keer terug naar Het Gebed