Combineren van de nachtgebeden met je werk?

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
Amany
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Combineren van de nachtgebeden met je werk?

door Amany » di _24-_jul-_2012ah, 24-7-2012ad, 12:55 pm

Ik probeer momenteel heel erg mijn draai te vinden met betrekking tot de combinatie van werk met de nachtgebeden in de Ramadan. Wie kan mij hierin adviseren, inshallah? Om een beeld te schetsen:

De feiten:

- Isha, Shfe3, Witr, Taraweeh en Fadjr komen allen aan bod in deze nachten.
- Ik moet voor mijn werk om 7:00 uur opstaan en draai 9-uurs diensten.
- Tel daarbij een uur reistijd heen en een uur reistijd terug op. Best lange dagen dus :)

Na de Maghreb en iftar ga ik niet slapen omdat al vrij snel de Isha volgt. Wanneer ik de Isha, Shfe3, Witr en Taraweeh gebeden heb gedaan resteert er circa 2 uur tot de "shor" (eten in de nacht) en de Fadjr.

Probleem:

Als ik ga slapen en de wekker zet is het risico te groot dat ik mijn bed niet uitkom en doorslaap. Soms lijkt het ook of het beter is om wakker te blijven dan kort te slapen en weer op te staan. Ik lijk mij daar juist vermoeider door te voelen omdat ik dan net in de diepe slaap zit. Ik kies er daarom meestal voor om gewoon maar wakker te blijven tot de Fadjr en daarna pas te gaan slapen. Echter heb ik dan slechts 3 tot 3,5 uur slaap voor ik dus op moet staan om te gaan werken. Dit gaat nu al een poosje zo (voor de Ramadan ook al) en de afgelopen dagen moest ik echt vechten om mijn ogen open te houden op mijn werk :D

Hoe pakken jullie het aan om dit in goede banen te leiden? Djazak Allahu Gayran voor de hulp!

UmmJunayd
Super lid
Super lid

Re: Combineren van de nachtgebeden met je werk?

door UmmJunayd » di _24-_jul-_2012ah, 24-7-2012ad, 2:21 pm

assalaam aleikum

Ik zelf werk niet, maar mijn man wel. Wat hij doet is wel slapen en de wekker zettn voor fajr, eten, bidden en weer terug naar bed.. hij heeft zijn wekker voor werk zelfs om 6.15 staan.
Wat je ook zou kunnen doen, is wanneer je thuis bent van werk en asr hebt gebeden dan even te gaan slapen.. duurt namelijk nog best een tijdje totdat maghrib dan is, ik snap dat je ook moet koken enz. maar al slaap je maar even een uurtje, dan heb je toch weer wat meer energie.
Het is lastig werk en ramadan combineren, ik snap het.. mijn man loopt er ook tegenaan. insha'Allah zal je de kracht en standvastigheid hebben om het vol te houden en zal je daarvoor beloond worden.

Amany
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Amany » di _24-_jul-_2012ah, 24-7-2012ad, 2:24 pm

Imane_M schreef:assalaam aleikum

Ik zelf werk niet, maar mijn man wel. Wat hij doet is wel slapen en de wekker zettn voor fajr, eten, bidden en weer terug naar bed.. hij heeft zijn wekker voor werk zelfs om 6.15 staan.
Wat je ook zou kunnen doen, is wanneer je thuis bent van werk en asr hebt gebeden dan even te gaan slapen.. duurt namelijk nog best een tijdje totdat maghrib dan is, ik snap dat je ook moet koken enz. maar al slaap je maar even een uurtje, dan heb je toch weer wat meer energie.
Het is lastig werk en ramadan combineren, ik snap het.. mijn man loopt er ook tegenaan. insha'Allah zal je de kracht en standvastigheid hebben om het vol te houden en zal je daarvoor beloond worden.

Ameen, Ya Rabbi en mijn dank voor je tip :roos:

In de avond slapen is inderdaad lastig soms maar daar zullen we het mee moeten doen :)

amg
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door amg » di _24-_jul-_2012ah, 24-7-2012ad, 2:57 pm

Asalaam Alaikum,

Wij doen het zo dat we Isha, taraweeh en witr na het avondmaal bidden (rond 22:30) en dan gelijk gaan slapen tot het tijd is voor suhoor. Na het eten en bidden slapen we dan door tot we eruit moeten (7:30). Mijn man slaapt soms nog als hij terug komt uit zijn werk nog tot Maghrib, maar ik niet vaak. Wat wij ook doen is genoeg koken zodat je de volgende dag wat over hebt, dat scheelt ook weer een beetje. En in het weekend lekker bijslapen daar knap je weer helemaal van op. Kan je verder niet tijdens het reizen slapen (in het geval dat je met de trein reist natuurlijk niet met de auto!).

Amany
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Amany » di _24-_jul-_2012ah, 24-7-2012ad, 3:03 pm

amg schreef:Asalaam Alaikum,

Wij doen het zo dat we Isha, taraweeh en witr na het avondmaal bidden (rond 22:30) en dan gelijk gaan slapen tot het tijd is voor suhoor. Na het eten en bidden slapen we dan door tot we eruit moeten (7:30). Mijn man slaapt soms nog als hij terug komt uit zijn werk nog tot Maghrib, maar ik niet vaak. Wat wij ook doen is genoeg koken zodat je de volgende dag wat over hebt, dat scheelt ook weer een beetje. En in het weekend lekker bijslapen daar knap je weer helemaal van op. Kan je verder niet tijdens het reizen slapen (in het geval dat je met de trein reist natuurlijk niet met de auto!).

Djazaj allahu gayran voor jouw antwoord.

Begrijp ik goed dat je de Isha dan dus al om 22:30 bidt? Mag je deze inderdaad eerder bidden? Ik had dit al eens gehoord maar wist het niet zeker. Wat zijn dan de voorwaarden om Isha eerder te mogen bidden?

amg
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door amg » di _24-_jul-_2012ah, 24-7-2012ad, 3:18 pm

Ik weet de bron niet uit mijn hoofd, maar ik geloof dat het tijdens de zomermaanden toegestaan is om Isha met Maghrib te combineren wanneer dat anders te laat voor je wordt. De voorwaarde is dan geloof ik wel dat je gelijk na Isha moet gaan slapen.

http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?t=74685

In dit topic wordt het verder besproken.

Amany
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Amany » di _24-_jul-_2012ah, 24-7-2012ad, 3:28 pm

amg schreef:Ik weet de bron niet uit mijn hoofd, maar ik geloof dat het tijdens de zomermaanden toegestaan is om Isha met Maghrib te combineren wanneer dat anders te laat voor je wordt. De voorwaarde is dan geloof ik wel dat je gelijk na Isha moet gaan slapen.

viewtopic.php?t=74685

In dit topic wordt het verder besproken.

Barakallahu fik, ik heb daar ook even gereageerd want het riep natuurlijk nieuwe vragen op :)

Sakina55
Pro Ontdekker !!

door Sakina55 » wo _25-_jul-_2012ah, 25-7-2012ad, 12:30 am

Ik heb voor ramadan allemaal avonddiensten aangevraagd, van 12 tot 20.30 dan ben ik net op tijd thuis voor de iftar, op dagen dat ik werk koken anderen. Meestal blijf ik op tot suhur en fadjr en ga dan slapen, als ik namelijk eerst 2 uurtjes slaap kan ik erna niet meer slapen en ik rust niet uit van die korte slaapjes ik moet echt een aantal uren onderbroken slapen. Ik sta om ongeveer kwart over 10 op dan maak ik een nacht van zo'n 6 uur op vrije dagen doe ik ook soms een dutje na asr van een half uur.

Amany
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Amany » wo _25-_jul-_2012ah, 25-7-2012ad, 4:16 pm

Sakina55 schreef:Ik heb voor ramadan allemaal avonddiensten aangevraagd, van 12 tot 20.30 dan ben ik net op tijd thuis voor de iftar, op dagen dat ik werk koken anderen. Meestal blijf ik op tot suhur en fadjr en ga dan slapen, als ik namelijk eerst 2 uurtjes slaap kan ik erna niet meer slapen en ik rust niet uit van die korte slaapjes ik moet echt een aantal uren onderbroken slapen. Ik sta om ongeveer kwart over 10 op dan maak ik een nacht van zo'n 6 uur op vrije dagen doe ik ook soms een dutje na asr van een half uur.

Dat zijn ideale werktijden in de Ramadan!!! :)

bregje
Super lid
Super lid

door bregje » wo _25-_jul-_2012ah, 25-7-2012ad, 5:34 pm

Assalamu aleikum wr wb,

Ik werk ook fulltime. Ik slaap 4 uur per nacht en dit gaat tijdens de Ramadan wonderlijk genoeg prima. Af en toe wat branderige rode ogen, maar het lijkt wel alsof ik ineens met veel minder slaap uitgerust ben. Tot nu toe gaat het prima alhamdulillah. Wel ga ik als ik om kwart over 6 's avonds thuiskom even relaxen. Ik doe het wel wat rustiger aan dan normaal, in het huishouden deze maand alleen even wat echt nodig is, zoals de was, koken en de afwas, en stoffen en stofzuigen.
overgeleverd van Abu Dharr, mAtmhz, dat de boodschapper van Allah, vzmh, heeft gezegd: 'Wie een persoon beschuldigt van ongeloof of heeft gezegd: Vijand van Allah en het blijkt niet zo te zijn, dan zal het op hem terugkeren'. (B+M)

Keer terug naar Het Gebed