tasbih

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

tasbih

door imanvdkraan » vr _20-_jul-_2012ah, 20-7-2012ad, 4:34 am

assalaam aleikum

waarschijnlijk doen de meesten van jullie dat ook: tasbih na het gebed. met behulp van tellen op je vingers of met en gebedssnoer, 33 keer SubhanAllah, 33 keer Elhamdulillah en 34 keer Allahu Akbar zeggen.

in plaats van dit vliegensvlug 'even snel' te doen, moet je eens proberen dit zachtjes hardop (haha, kan dat wel?) te zeggen, met concentratie op wat je zegt. moet je eens voelen wat voor verschil dat maakt, Insja'Allah!
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

Sakina55
Pro Ontdekker !!

Re: tasbih

door Sakina55 » vr _20-_jul-_2012ah, 20-7-2012ad, 6:58 am

Ik doe dat vaak als ik van de trein naar mijn werk loop op die manier.

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » vr _20-_jul-_2012ah, 20-7-2012ad, 3:45 pm

Sakina55 schreef:Ik doe dat vaak als ik van de trein naar mijn werk loop op die manier.

assalaam aleikum

:ja: ook in de maat van je voetstappen?

Amany
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Amany » vr _20-_jul-_2012ah, 20-7-2012ad, 4:39 pm

Ik heb geleerd bij ieder Fard-gebed na de laatste Rak'at en Tahyat 33x 'Subhannallah, Alhamdulillah, La Ilaha Ila Allah, Allahu Akbar" te zeggen en alleen "La Ilaha Ila Allah" 34x. Niet goed....?

Sahar
Senior lid
Senior lid

door Sahar » vr _20-_jul-_2012ah, 20-7-2012ad, 4:46 pm

Ik zeg altijd 33x subhan'allah 33x alhamdullillah 33x allahu akbar en dan nog een keer ''laa illah haa illahlaa ha waa'hdoe laa sjerieka wa laa lahoel moelk wa laa hul hamd wa huwa allaa kulle shai i qadier''

En Iman ik zal het eens uitproberen!

Jasmina
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Jasmina » vr _20-_jul-_2012ah, 20-7-2012ad, 4:48 pm

Ik zeg "la illaha Illala" ook 33x, en dan sluit ik af met de shahada of zoals Sahar :) Ik probeer altijd bij elke alhamdullila te bedenken waar ik dankbaar voor ben, en bij elke subhanalla iets prachtigs te bedenken dat Allah ons heeft geschonken. Als het lukt, voelt het een stuk beter dan als ik het "alleen maar" opzeg.

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » vr _20-_jul-_2012ah, 20-7-2012ad, 5:22 pm

assalaam aleikum

jullie doen het allemaal hartstikke goed! je kunt het volgens mij niet fout doen met tasbih opzeggen, alleen maar anders. tenminste...dat denk ik.
zijn er nog andere manieren waarop iemand het doet?
het gaat mij er om dat het vaak afgeraffeld wordt. elke keer als ik het met aandacht doe, krijg ik er zo'n rust door, dat wilde ik vertellen.

het is trouwens ook mooi om 100 x het volgende te zeggen. dus alle vier in een regel en dan honderdmaal:
SubhanAllah, walhamdulillah, wa Allahu Akbar, wa la illaha illallah
(Heilig is Allah, en alle dank zij Allah, en Allah is de Grootste, en er is geen God dan Allah)

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!

door Samira » vr _20-_jul-_2012ah, 20-7-2012ad, 8:06 pm

[align=justify]Assalaamu 'alaykum wa rahmatullaahi wa barakaatuhu,

Je kunt ook subhaanallaahi wa bihamdihi (en subhaanallaahil 'adheem) herhalen, zulke zoete woorden subhaanallaah. Hier een prachtige fatwa over de betekenis van deze uitspraak, subhaanallaahi wa bihamdihi. Wow, maasjallaah. Hierover is het volgende overgeleverd:

• Abu Hurayrah, radyallaahu 'anhu, overleverde: De Boodschapper van Allaah, sallallaahu 'alayhi wasallam, zei: "Er zijn twee uitspraken die licht zijn voor de tong om te herinneren, zwaar in de Weegschaal en geliefd bij ar-Rahmaan: subhaanallaahi wa bihamdihi en subhaanallaahil 'adheem."[Al-Bukhaari en Muslim]

• Abu Dharr, radyallaahu 'anhu, overleverde: De Boodschapper van Allaah, sallallaahu 'alayhi wasallam, zei tegen mij: "Zal ik jou vertellen welke de uitdrukking is waarvan Allaah het meeste houdt? Het is: subhaanallaahi wa bihamdihi." [Sahih Muslim]

• Abu Hurayrah, radyallaahu 'anhu, overleverde: De Boodschapper van Allaah, sallallaahu 'alayhi wasallam, zei: "En degene die subhaanallaahi wa bihamdihi honderd keer per dag uitspreekt, zijn zonden zullen uitgewist worden, zelfs als zij gelijk zijn aan de omvang van het schuim van de zee." [Al-Bukhaari en Muslim]

• Jaabir, radyallaahu 'anhu, overleverde: De Boodschapper van Allaah, sallallaahu 'alayhi wasallam, zei: "Voor degene die zegt, subhaanallaahi wa bihamdihi, zal een palmboom in Jannah geplant worden." [At-Thirmidhee]
[/align]
Niet meer actief.

Keer terug naar Het Gebed