hoe zit het?

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
rahima_
Senior lid
Senior lid

hoe zit het?

door rahima_ » ma _23-_apr-_2012ah, 23-4-2012ad, 10:04 pm

Salaam alaikum,

ff een vraagje...ik heb eens gehoord ..stel het ishaa gebed is heel laat,en fadjr is heel vroeg..

dat je dan bijv maghrib en ishaa na elkaar mag doen , en dat je daarna gaat slapen om vervolgensfadjr wel weer op de ''normale'' tijd mag doen..

wat zijn hier de regels over? en heeft iemand een hadith of een daliel??

MawlayaSali
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Re: hoe zit het?

door MawlayaSali » ma _23-_apr-_2012ah, 23-4-2012ad, 10:31 pm

Ik weet alleen, dat als je gaat slapen dat je de laatste twee samen mag bidden.
Allahu a3lam

MustafaIlgun
Super lid
Super lid

door MustafaIlgun » ma _23-_apr-_2012ah, 23-4-2012ad, 10:46 pm

http://www.islamhome.info/artikelen/sal ... iekte.html

Lees het goed door zuster, want volgens mij is het niet toegestaan om twee gebeden bij elkaar te voegen met de reden die jij hebt (weinig slaap).

rahima_
Senior lid
Senior lid

door rahima_ » di _24-_apr-_2012ah, 24-4-2012ad, 10:04 am

barakallahu feek voor deze informatie! heel nuttig alhamdullilah!

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » di _24-_apr-_2012ah, 24-4-2012ad, 10:11 am

Voor zover ik weet zijn de meningen daarover verdeeld wat ik heb geleerd is dat je dit mag doen bij uitzonderlijke gevallen dus niet systematisch. Ik zal eens kijken of ik de bron akn terugvinden. In Belgie is het overigens zo dat op een bepaald moment het tijdstip van isha onveranderd blijft en de grote moskee gaf vorig jaar dan aan dat op dat moment beide gebeden samen gebeden mochten worden. In de moskee werd daar dan een half uurtje tss gelaten meen ik me te herinneren

RANDOM_AVATAR
Princess
PERMANENTE BAN!

door Princess » di _24-_apr-_2012ah, 24-4-2012ad, 4:15 pm

rahima_ schreef:Salaam alaikum,

ff een vraagje...ik heb eens gehoord ..stel het ishaa gebed is heel laat,en fadjr is heel vroeg..

dat je dan bijv maghrib en ishaa na elkaar mag doen , en dat je daarna gaat slapen om vervolgensfadjr wel weer op de ''normale'' tijd mag doen..

wat zijn hier de regels over? en heeft iemand een hadith of een daliel??

As-salaam alaikoem.

Er zijn wel een paar hadies daarover. Ik heb het volgende gevonden. Het is in het Engels, maar ik probeer morgen, in shaa Allaah, een Nederlandse vertaling te geven.

Ibn Abbas, one of the most famous narrators, says according to the Musnad of Ahmad Ibn Hanbal (One of the very famous books of Hadeeth):
      "The Prophet (PBUH&HP) prayed in Madina, while residing there, NOT TRAVELING, seven and eight (this is an indication to the seven Raka't of Maghrib and Isha combined, and the eight Raka't of Zuhr and `Asr combined)."
      Musnad al-Imam Ibn Hanbal, vol. 1, page 221.

Also, in the Muwatta' of Malik (Imam of Maliki sect), vol. 1, page 161, Ibn Abbas says:
      "The Prophet (PBUH&HP) prayed Zuhr and `Asr in combination and Maghrib and Isha in combination WITHOUT a reason for fear or travel."

As for Sahih Muslim, see the following under the chapter of "Combination of prayers, when one is resident:
      "Ibn Abbas reported that the messenger of Allah(may peace be upon him) combined the noon prayer with the afternoon prayer and the sunset prayer with the Isha prayer in Medina without being in a state of danger or rainfall."

And in the hadith transmitted by Waki(the words are):
      "I said to Ibn Abbas: What prompted him to do that? He said: So that his(prophet's)Ummah should not be put to (unnecessary) hardship."
      Sahih Muslim, English version, Chapter CCL, Tradition #1520

Abdullah b. Shaqiq reported:
      "Ibn Abbas one day addressed us in the afternoon(after the afternoon prayer) till the sun disappeared, and the stars appeared, and the people began to say: Prayer, prayer. A person from Banu Tamim came there. He neither slackened nor turned away, but (continued crying): Prayer, prayer. Ibn Abbas said: May you be deprived of your mother, do you teach me sunnah? And then he said: I saw the messenger of Allah(may peace be upon him) combining the noon and afternoon prayers and the sunset and Isha prayers. Abdullah b. Shaqiq said: Some doubt was created in my mind about it. So I came to Abu Huraira and asked him(about it) and he testified his assertion."
      Sahih Muslim, English version, Chapter CCL, Tradition #1523

Abdullah b. Shaqiq al-Uqaili reported:
      "A person said to Ibn Abbas(as he delayed the prayer): Prayer. He kept silent. He again said: Prayer. He again kept silent, and he cried: Prayer. He again kept silent and said: May you be deprived of your mother, do you teach us about prayer? We used to combine two prayers during the lifetime of the messenger of Allah(may peace be upon him)."
      Sahih Muslim, English version, Chapter CCL, Tradition #1524

Ibn Abbas reported:
      "The messenger of Allah(may peace be upon him) observed the noon and afternoon prayers together in Medina without being in a state of fear or in a state of journey. Abu Zubair said: I asked Sa'id[one of the narrators] why he did that. He said: I asked Ibn Abbas as you have asked me, and he replied that he[the Holy prophet] wanted that no one among his Ummah should be put to [unnecessary] hardship."
      Sahih Muslim, English version, Chapter CCL, Tradition #1516

"Ibn Abbas reported that the Messenger of Allah(may peace be upon him) observed in Medina seven (rakahs) and eight(rakahs), i.e., (he combined) the noon and afternoon prayers(eight rakahs) and the sunset and Isha prayers(seven Rakahs)."
      Sahih Muslim, English version, Chapter CCL, Tradition #1522

So, combining prayers is a way that Allah (SWT) wanted the Muslim Ummah to perform obligatory prayers with out hardship. The difficulty in seperating the five prayers is abvious in many situations in our life, especially with working people and students who live in non Muslim societies. Wassalam. Mohammad al-Musawi.

En in Bukhari heb je deze hadies:

Volume 1, Book 10, Number 518:
      Narrated Ibn 'Abbas:
      "The Prophet prayed eight Rakat for the Zuhr and 'Asr, and seven for the Maghrib and 'Isha prayers in Medina." Aiyub said, "Perhaps those were rainy nights." Anas said, "May be."

Maar de strekking moet wel duidelijk zijn. Om jezelf niet onnodig ontberingen op de hals te halen mag je de twee middaggebeden en de twee avondgebeden combineren. En vooral in de komende periode met zeer late Isha, waarbij je letterlijk staat te knikkebollen terwijl je bidt, kun je volgens mij de twee gebeden combineren. Ik doe het in ieder geval wel.

Was-salaam.

RANDOM_AVATAR
Princess
PERMANENTE BAN!

door Princess » wo _25-_apr-_2012ah, 25-4-2012ad, 7:58 am

Zoals beloofd de vertaling van die ahadies:

Ibn Abbas, een van de meest beroemde overleveraars, zegt volgens de Musnad van Ahmad Ibn Hanbal (een van de zeer beroemde boeken van de Hadies):
      “De Profeet (vzmh) bad in Medina, toen hij daar woonde, en hij was niet op reis, zeven en acht [dit duidt op de zeven rak’ah van Maghrib en Isha gecombineerd en acht rak’ah Zuhr en Asr gecombineerd]”
(Musnad al-Imam Ibn Hanbal, vol. 1, p. 221)

En in de Muwatta van Malik, vol. 1, p. 161,zegt Ibn Abbas:
      “De Profeet (vzmh) bad Zuhr en Asr gecombineerd en Maghrib en Isha gecombineerd zonder reden van vrees of reizen.”

Wat betreft Sahih Muslim, zie het volgende in het hoofdstuk “Combinatie van gebeden:

“Ibn Abbas heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (vzmh) het middaggebed combineerde met het late middaggebed en het zonsonderganggebed met het Isha-gebed in Medina, zonder dat er sprake was van gevaar of regen."

En in de hadies die Waki doorgegeven heeft (zijn de woorden):
      “Ik vroeg aan Ibn Abbas: wat gaf hem in om dat te doen? Hij zei: zodat zijn Ummah niet in (onnodige) ontberingen geplaatst zou worden.”
(Sahih Muslim, Engelse versie; hfst. 250, hadies 1520.)

Abdullah bin Shaqiq heeft overgeleverd:
      “Ibn Abbas sprak ons eens toe in de middag (na het middaggebed) totdat de zon verdween en de sterren verschenen. En de mensen begonnen te zeggen: gebed, gebed. Een persoon van de Banu Tamim kwam daar aan. Hij vertraagde niet, noch keer hij terug, maar (bleef roepen): gebed, gebed. Ibn Abbas zei: moge u verstoken zijn van uw moeder. Onderwijst u mij de Sunnah? En toen zei hij: ik zag de Boodschapper van Allah (vzmh) het middaggebed combineren met het late middaggebed en het zonsonderganggebed met het Isha-gebed. Abdullah bin Shaqiq zei: er kwamen wat twijfels in mijn gedachten hierover. Ik ging daarom naar Abu Huraira en vroeg hem (hierover) en hij bevestigde deze bewering.”
(Sahih Muslim, Engelse versie; hfst. 250, hadies 1523.)

Abdullah bin Shaqiq heeft overgeleverd:
      “Een persoon zei tegen Ibn Abbas (toen hij het gebed uitstelde): gebed. Hij bleef zwijgen. Hij zei nogmaals: gebed. Hij bleef nog steeds zwijgen. En hij riep: gebed. Hij bleef weer zwijgen en zei: moge u verstoken zijn van uw moeder. Onderwijst u ons over het gebed? Wij verrichtten twee gebeden tijdens het leven van de Boodschapper van Allah (vzmh).”
(Sahih Muslim, Engelse versie; hfst. 250, hadies 1524.)

Ibn Abbas heeft overgeleverd:
      “De Boodschapper van Allah (vzmh) verrichtte het middaggebed en late middaggebed samen in Medina zonder dat er sprake was van vrees of reizen. Abu Zair zei: ik vroeg aan Sa’id waarom hij dat deed. Hij zei: ik vroeg dit aan Ibn Abbas zoals u mij heeft gevraagd, en hij antwoordde dat hij [de Heilige Profeet] wenste dat niemand in zijn Ummah (onnodig) in ontberingen zou worden geplaatst.”
(Sahih Muslim, Engelse versie; hfst. 250, hadies 1516.)

“Ibn Abbas heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (vzmh) in Medina zeven (rak’ah) en acht (rak’ah) verrichtte.”
(Sahih Muslim, Engelse versie; hfst. 250, hadies 1522.)

“De Profeet bad acht rak’ah Zuhr- en de Asr-gebed, en zeven rak’ah Maghrib- en Isha-gebed in Medina. Ayyub vroeg: misschien was dat een regenachtige avond. Anas zei: misschien.”
(Sahih Bukhari, Vol. 1, Boek 10, hadies 518)

Was-salaam.

Amany
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Amany » di _24-_jul-_2012ah, 24-7-2012ad, 3:27 pm

Princess schreef:Ibn Abbas heeft overgeleverd:

“De Boodschapper van Allah (vzmh) verrichtte het middaggebed en late middaggebed samen in Medina zonder dat er sprake was van vrees of reizen. Abu Zair zei: ik vroeg aan Sa’id waarom hij dat deed. Hij zei: ik vroeg dit aan Ibn Abbas zoals u mij heeft gevraagd, en hij antwoordde dat hij [de Heilige Profeet] wenste dat niemand in zijn Ummah (onnodig) in ontberingen zou worden geplaatst.”

(Sahih Muslim, Engelse versie; hfst. 250, hadies 1516.)

Houdt dit dan ook in dat het "ok" is wanneer je door je werk de asr en duhr samen bidt wanneer je eenmaal thuis bent? Misschien een domme vraag maar goed....ik ben hier om te leren :hmm:

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » di _24-_jul-_2012ah, 24-7-2012ad, 4:42 pm

assalaam aleikum

je moet altijd proberen de gebeden op de goede tijden te verrichten. er is vast wel een paar minuutjes op je werk dat je even kunt gaan bidden? het hoeft niet langer te duren dan een 'rookpauze' .

bovengenoemde ahadith willen niet zeggen dat je dus gemakzuchtig kunt zijn en je gebeden later 'inhalen' of samenvoegen. wie een gebed mist heeft groot verlies geleden!
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

Amany
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Amany » di _24-_jul-_2012ah, 24-7-2012ad, 5:09 pm

imanvdkraan schreef:assalaam aleikum

je moet altijd proberen de gebeden op de goede tijden te verrichten. er is vast wel een paar minuutjes op je werk dat je even kunt gaan bidden? het hoeft niet langer te duren dan een 'rookpauze' .

bovengenoemde ahadith willen niet zeggen dat je dus gemakzuchtig kunt zijn en je gebeden later 'inhalen' of samenvoegen. wie een gebed mist heeft groot verlies geleden!

Djazak allahu gayran. Op mijn werk is dat helaas ècht heel moeilijk. Ik heb hier reeds eerder een topic over aangemaakt omdat dit dilemma mij oprecht dwars zit. Ik ben nu dan ook serieus op zoek naar ander werk om deze reden. Het gebed is te belangrijk voor mij geworden, alhamdoelileh

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » di _24-_jul-_2012ah, 24-7-2012ad, 5:17 pm

assalaam aleikum

ik heb je verhaal ook even in het andere topic gelezen en besef dat ik wel erg hard was in mijn antwoord, hierboven.

wat de middag betreft, blijf ik erbij dat je het gebed in zijn juiste tijd moet proberen te bidden. als het echt niet gaat... maar eerst eens goed alle mogelijkheden overwegen!

voor de avond en nacht, zeker voor degenen die werken, is het mogelijk de magrib en 'isha' af en toe samen ten bidden. vooral nu in ramadan is het best wel moeilijk.

ik herinner me 33 :roll: jaar geleden, toen ramadan ook in deze tijd viel en ik net moslim was geworden.
ik werkte in een andere stad. moest om 6.00 u de deur uit en kwam om 18.00 u weer thuis.
wij deden het zo: slapen van 18.00 tot 21.30. snel wat eten maken.
22.00 eten, magrib bidden
23.30 'isja' bidden en tarawih enz.( door de weeks vrij korte tarawih)
0.00- 3.00 slapen
dan eten en fadjr bidden en weer slapen tot 5.45

we hadden een hele strakke planning en op de gewone doordeweekse dagen weken we er nauwelijks vanaf. in het weekend planden we dan eventuele gasten. we hadden toen nog geen kinderen, dus konden onze tijd best goed plannen.
ik ben een lastig mens als ik niet genoeg slaap krijg (nog lastiger...) maar ik herinner me dat het goed te doen was.
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

Amany
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Amany » di _24-_jul-_2012ah, 24-7-2012ad, 5:25 pm

imanvdkraan schreef:assalaam aleikum

ik heb je verhaal ook even in het andere topic gelezen en besef dat ik wel erg hard was in mijn antwoord, hierboven.

Zo heb ik het helemaal niet ervaren, Zuster. Ik lees een bericht niet zo snel op de negatieve manier. Ik las het als goedbedoeld advies ;) Inshallah komt het allemaal uiteindelijk wel in een stabiel, goed-uit-te-houden partoon. Het is even zoeken nog. Geir inshallah!

Keer terug naar Het Gebed