vraagje over het gebed

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
Sahar
Senior lid
Senior lid

vraagje over het gebed

door Sahar » vr _3-_feb-_2012ah, 3-2-2012ad, 4:29 pm

Beste broeders en zusters,
Ik heb een vraagje over het gebed, ik heb geleerd van mijn familie dat je na surah al-fathia wel ameen moet zeggen maar ik heb een paar filmpjes gezien op you tube waarin dit niet gebeurd ook heb ik het gelezen op internet. Moet je nou wel of niet ameen zeggen na surah al-fathia? en ook heb ik geleerd dat je voor het beindigen van het gebed (wanneer je zegt Asalaam aleikum wa rahmatulhae) moet zeggen Rabana Atenaa fi doenia hasanatan wa fil ageratee hasanatan wa qeena hasabenaar. Maar ook dit kan ik nergens terug vinden. Ik wil mijn gebed heel graag goed doen en ook wil ik binnenkort mijn zusje leren bidden en ik wil haar niet het gebed verkeerd leren. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Wa Salaam

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Re: vraagje over het gebed

door ines » vr _3-_feb-_2012ah, 3-2-2012ad, 4:49 pm

Sahar schreef:Beste broeders en zusters,
Ik heb een vraagje over het gebed, ik heb geleerd van mijn familie dat je na surah al-fathia wel ameen moet zeggen maar ik heb een paar filmpjes gezien op you tube waarin dit niet gebeurd ook heb ik het gelezen op internet. Moet je nou wel of niet ameen zeggen na surah al-fathia? en ook heb ik geleerd dat je voor het beindigen van het gebed (wanneer je zegt Asalaam aleikum wa rahmatulhae) moet zeggen Rabana Atenaa fi doenia hasanatan wa fil ageratee hasanatan wa qeena hasabenaar. Maar ook dit kan ik nergens terug vinden. Ik wil mijn gebed heel graag goed doen en ook wil ik binnenkort mijn zusje leren bidden en ik wil haar niet het gebed verkeerd leren. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Wa Salaam

Salaam alaikum,

Wij zeggen altijd na al Fatiha,amien,ik heb dit altijd zo gedaan en mijn man ook.
Mijn man is in zijn kinderjaren opgegroeid in marokko en daar is het hem zo geleerd.
Naar onze mening hoort het zo.
Als het niet zo hoort zou ik dat ook graag willen weten :flower:

RANDOM_AVATAR
Ar-Risala
Super lid
Super lid

door Ar-Risala » vr _3-_feb-_2012ah, 3-2-2012ad, 4:52 pm

As-salâmu 'alaykum,

Dit hangt af van de madhhab (wetschool) die u volgt.

Zo zijn de Hanafiyya van mening dat het luid opzeggen van "âmîn" makrûh (afgeraden) is, terwijl de Malikiyya weer van mening zijn dat het luid opzeggen van "âmîn" aangeraden is.

In qa'datu l-âkhira (de laatste zitting) is het goed om na de tahiyyât en durûd (allahumma salli 'alâ muhammadin wa 'alâ âli muhammad ...), enkele smeekbeden op te zeggen uit de Qur'ân. De du'â "rabbanâ âtinâ fi d-dunyâ hasanatan wa fi l-âkhirati hasanatan wa qinâ 'adhâba n-nâr" is zo'n smeekbede uit de Qur'ân. Het is niet verplicht, maar wel goed om op te zeggen.

In Marokko wordt de Malikî madhhab over het algemeen gevolgd, dus voor Marokkanen is het dan ook normaal om "âmîn" luid op te zeggen. In Turkije wordt daarentegen de Hanafî madhhab gevolgd en daarom hoor je het grootste deel van de gemeenschap in een Turkse moskee, dan ook niet luid "âmîn" zeggen.
فإذا كان الهدف إعلاء كلمة الله، ما عندي شك أن هذه الأمة منصورة

Dus als het doel van deze natie, het verheffen van het Woord van Allāh is, dan twijfel ik er niet aan dat deze natie gered zal worden.

Shaykh Hamza Yūsuf

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » vr _3-_feb-_2012ah, 3-2-2012ad, 4:58 pm

N
Ar-Risala schreef:As-salâmu 'alaykum,

Zo zijn de Hanafiyya van mening dat het luid opzeggen van "âmîn" makrûh (afgeraden) is, terwijl de Malikiyya weer van mening zijn dat het luid opzeggen van "âmîn" aangeraden is.

In qa'datu l-âkhira (de laatste zitting) is het goed om na de tahiyyât en durûd (allahumma salli 'alâ muhammadin wa 'alâ âli muhammad ...), enkele smeekbeden op te zeggen uit de Qur'ân. De du'â "rabbanâ âtinâ fi d-dunyâ hasanatan wa fi l-âkhirati hasanatan wa qinâ 'adhâba n-nâr" is zo'n smeekbede uit de Qur'ân. Het is niet verplicht, maar wel goed om op te zeggen.

In Marokko wordt de Malikî madhhab over het algemeen gevolgd, dus voor Marokkanen is het dan ook normaal om "âmîn" luid op te zeggen. In Turkije wordt daarentegen de Hanafî madhhab gevolgd en daarom hoor je het grootste deel van de gemeenschap in een Turkse moskee, dan ook niet luid "âmîn" zeggen.

:
Dat klopt,wij volgen de Maliki madhab.
Alleen dacht ik altijd dat amien zeggen na al Fatiha,door alle moslims werd gezegd.
Een smeekbede is inderdaad altijd goed. :roos:

RANDOM_AVATAR
Ar-Risala
Super lid
Super lid

door Ar-Risala » vr _3-_feb-_2012ah, 3-2-2012ad, 5:07 pm

ines schreef:N
Ar-Risala schreef:As-salâmu 'alaykum,

:
Dat klopt,wij volgen de Maliki madhab.
Alleen dacht ik altijd dat amien zeggen na al Fatiha,door alle moslims werd gezegd.
Een smeekbede is inderdaad altijd goed. :roos:

Het wordt ook door iedereen opgezegd, maar het luid opzeggen, daar zitten de meningsverschillen.

Iemand die de Hanafî madhhab volgt, zal wel âmîn zeggen - het staat vast dat dit sunnah is - maar dan zachtjes.
فإذا كان الهدف إعلاء كلمة الله، ما عندي شك أن هذه الأمة منصورة

Dus als het doel van deze natie, het verheffen van het Woord van Allāh is, dan twijfel ik er niet aan dat deze natie gered zal worden.

Shaykh Hamza Yūsuf

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » vr _3-_feb-_2012ah, 3-2-2012ad, 5:10 pm

Dat klopt,het word zacht gezegd

Sahar
Senior lid
Senior lid

door Sahar » vr _3-_feb-_2012ah, 3-2-2012ad, 10:11 pm