2 rak'ah bidden als je de moskee binnenkomt

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
UkhtChaymae
Beginner
Beginner
 
Berichten: 2
Geregistreerd: ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 12:56 am

2 rak'ah bidden als je de moskee binnenkomt

door UkhtChaymae » do _26-_jan-_2012ah, 26-1-2012ad, 10:50 pm

Assalamo 'Alaykoum,

Ik vraag mij af of het verplicht is om 2 rak'ahs te bidden als je een moskee binnenkomt? En of dit ook moet als je het vrijdaggebed gaat bidden? Met daleel graag.

Avatar gebruiker
kleur_rijk
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 2446
Geregistreerd: wo _12-_okt-_2011ah, 12-10-2011ad, 7:08 pm

Re: 2 rak'ah bidden als je de moskee binnenkomt

door kleur_rijk » vr _27-_jan-_2012ah, 27-1-2012ad, 1:06 am

Door: Aboe Nawfel
Kitaab: Taisir al-A'laam Oe'mdatoel Ahkaam door Shayk Basaam rahimahoe Allah Ta'ala.

Salam alaikom wa rahmatoeAllahie wa barkatoeh,

De tayiaad al-Masjied is een belangrijk gebed en wordt langzamerhand een vergeten sunnah. Heel veel mensen denken nog steeds te ligt over dit gebed, terwijl dit 1 van de belangrijkste gebed is na de verplichten gebeden. Dit zijn de rakaats die gebeden voor Allah Ta'ala als wij de moskee binnentreden. De wijsheid hierachter is dat wij hiermee Allah Ta'ala groeten als wij de moskee binnenkomen. Dus niet zoals je helaas tegenwoordig ziet, dat als iemand de moskee binnentreed dat ze rustig gaan zitten en dan praten over werledse zaken enz... Wa Allahoel Moesta'an. Tevens moet men weten dat er meningsverschillen over dit gebed zijn of het nou ten alle tijden gebeden dient te worden of dat er uitzonderingen dat het tog niet gebeden mag worden.

Een voorbeeld hiervan is dat als iemand de moskee binnentreed en de Imaam ziet preken zie nog heel veel mensen gelijk gaan zitten, terwijl dit juist van de Sunnah is dat je eerst twee rakaats bidt voor dat je zit.

Dit komt voor in de hadith die is overgeleverd in een sahih al-Boecharie toen Soelaikoen al-G'atafaaniyoe de moskee binnentrad en ging zitten op het vrijdags gebed terwijl de Profeet bezig was aan het preken. "De profeet onderbrak zijn preek en bevool de metgezel op te staan en 2 rakaats eerste te biden alvorens hij te gaan zitten. Toen het vrijdags gebed ovegelopen was, sprak de Profeet mensen aan de de moskee verboden zaken heeft en zaken die moeten gedaan worden. Een van deze zaken die moeten gedaan worden is de groet van de moskee en dat is dat een persoon niet mag zitten tot dat hij 2 rakaats heeft gebeden."

Tevens is er een andere hadith naast de bovenstaande waarin de Profeet het volgende heeft bevolen. Van Aboe Qataada' al-Haarithie Ibn Rabi'yjie al-Ansaarie -radia Allahoe Anhoe- zei, dat de boodschapper van Allah zei:

"Wie van jullie de moskee binnentreed, laat hem dan niet zitten tot hij 2 rakaats bidt (tahiyad al-Masdjied)"

De menings verschil tussen geleerden

De menings verschil tussen geleerden zit hem in dat er anderen ahadiths zijn die het verbieden om te bidden op specifieke tijden. Zoals de hadith waarin de Profeet zei:

"Er is geen gebed na het ochtend gebed tot dat de zon (duidelijk) is opgekomen, en er is geen gebed na het gebed van al-Asser (na middag gebed) tot dat zon onder is gegaan"

En de hadith....

"3 bepaalde uren verbood de boodschapper van Allah Ta'ala ons om op die tijen te bidden"

Volgens de hadith wetenschap en de stelregels van hadith, is dat wanneer twee hadith sterk zijn en de een een zaak toelaat en de andere een zaak verbied dan heeft altijd de hadith die een zaak verbied voor ons voorrang. Echter er zijn uitzonderingen. Als een reden is te vinden binnen de overlevering dan valt deze buiten de stel regel. Zaosl bijvoorbeeld het gebed voor de doden, het gebed om berouw te tonen, het gebed voor istigahara, of bijvoorbeeld iemand herrinert zich een gebed die hij is vergeten. Al deze zaken vallen buiten de stel regel van de wetenschap tevens vallen zij buiten de verboden tijden en deze mogen ten alle tijden gebeden worden.

De Haanifiyah, de Maalikiyah en de Haanabilah hebben de mening gezoken dat er geen uitzondering geldt voor de tahiyat al-masdjied. En hanteren de bewijsvoering en de stelregels voor het verbod.

as-Shaafi'ieyah, de mensen van de hadith en de meerderheid van de geleerden hebben er voor gekozen dat het gebed wel tot de uitzonderingen behoort. Waaronder Shayk al-Islaam Ibnoe Tammiyah rahimahoe Allah Ta'ala.

Wordt vervolgt.......

http://forums.ontdekislam.be/islam-ik/20570- ... sjied.html

RANDOM_AVATAR
UkhtChaymae
Beginner
Beginner
 
Berichten: 2
Geregistreerd: ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 12:56 am

Re: 2 rak'ah bidden als je de moskee binnenkomt

door UkhtChaymae » vr _27-_jan-_2012ah, 27-1-2012ad, 2:14 am

Djazaka allaho khayran!! :duim:


Keer terug naar Het Gebed

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten