vraag over soenna gebeden

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

vraag over soenna gebeden

door ines » wo _25-_jan-_2012ah, 25-1-2012ad, 10:20 pm

salaam aleikum,

insh Allah kunnen jullie de volgende vraag beantwoorden:
ik wil weten of ik mijn soenna gebeden goed verricht,ik zal typen hoe ik het doe:

fajr: 2 rakaat soenna,2 rakaat fard en 2 rakaat ajer.
dohr: 4 rakaat soenna,4 rakaat fard en 2 rakaat soenna.
aser: 2 rakaat ajer,4 rakaat fard en 2 rakaat ajer.
maghrib: 2 rakaat ajer,3 rakaat fard en 2 rakaat soenna.
isha:2 rakaat ajer,4 rakaat fard,2 rakaat soenna en 2 chefaa en 1 witr.

ik wil graag weten of dit zo goed is op volgorde.

de soenna en ajer,moet je die bidden op de manier zoals de verplichte gebeden,of is het anders,en mag je soenna en ajer verrichten op de zelfde plek als waar je fard gebeden verricht???
ik praat hier over bidden thuis,dus niet in de moskee.

hopelijk kan iemand me helpen. :roos:

EsP
Senior lid
Senior lid

Re: vraag over soenna gebeden

door EsP » ma _30-_jan-_2012ah, 30-1-2012ad, 3:06 pm

Aleikum salaam,

Ik heb nog nooit gehoord van ajer en chefaa.. Heb wat gezocht, maar kon er niets over vinden..

Zo heb ik het geleerd:

Fajr: 2 rakaat sunnah, 2 rakaat fard
Dhohr: 4 rakaat sunnah, 4 rakaat fard, 2 rakaat sunnah
Asr: 4 rakaat sunnah, 4 rakaat fard
Maghrib: 3 rakaat fard, 2 rakaat sunnah
Isha: 4 rakaat sunnah, 4 rakaat fard, 2 rakaat sunnah, 3 rakaat witr

Best een verschil dus

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » ma _30-_jan-_2012ah, 30-1-2012ad, 4:19 pm

Ik ben uitgegaan van een schema.
Als je op google intoetst, sunna gebeden in samenhang met de verplichtte gebeden,krijg je een website van snoeimes en daar staat meteen het schema.
Kun je even kijken wat je er van vind?
Ik kan geen bijlage toevoegen er is iets niet goed met de laptop.

EsP
Senior lid
Senior lid

door EsP » ma _30-_jan-_2012ah, 30-1-2012ad, 4:43 pm

http://img504.imageshack.us/img504/3294/sunans2eq8.png

Ahaa dus wat jij ajer noemt is Sunnah ghair muakkada..

Volgens mij is de volgorde goed in die schema.. Al wist ik niets van die andere sunnah ghair muakkada gebeden, dan het rijtje dat ik had getypt..

ines schreef:de soenna en ajer,moet je die bidden op de manier zoals de verplichte gebeden,of is het anders,en mag je soenna en ajer verrichten op de zelfde plek als waar je fard gebeden verricht???

Bij de 4 rakaat fard lees je dus bij de laatste 2 rakaat geen andere surah na surah al Fatiha op.. En bij de sunnah lees je bij alle rakaats een surah na fatiha.. En verder is de intentie voor het gebed dus anders en dat zijn de enige verschillen die ik ken tussen sunnah en fard..

Ik zou niet weten waarom je de sunnah en fard niet op hetzelfde plek mag bidden.. Natuurlijk mag dat..

Hoop dat je er wat aan hebt gehad :flower:

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » ma _30-_jan-_2012ah, 30-1-2012ad, 5:01 pm

Baraka Allah fik. :uitstekend:
Dus ik doe het goed? Hamdoelileh.
In de moskee zie ik namelijk dat als ze klaar met de fard gebeden,gaan ze altijd een stukje naar achter om daar sunna te verrichten.,weet je daar iets over of is dat alleen een regel in de moskee?

RANDOM_AVATAR
Abdul-Jabbar
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul-Jabbar » ma _30-_jan-_2012ah, 30-1-2012ad, 5:06 pm

ines schreef:salaam aleikum,

ik wil weten of ik mijn soenna gebeden goed verricht,ik zal typen hoe ik het doe:

de soenna en ajer,moet je die bidden op de manier zoals de verplichte gebeden,of is het anders,en mag je soenna en ajer verrichten op de zelfde plek als waar je fard gebeden verricht???

As-salaamoe 'aleikoem wa rahmatoellaah,

Beste zuster, moge Allah je allereerst belonen voor je zorgen die je draagt over je gebeden. Maar vervolgens wil ik je zeggen dat je lijstje een paar hele vreemde zaken bevat, die niet zijn bevestigd in de Soennah van onze Profeet (salallaahoe 'aleihie wa sellem). En hij is degene die ons opdroeg in een betrouwbare hadieth:"Bid zoals jullie mij hebben zien bidden."

Neem bijvoorbeeld je volgende opmerking:

Voor de Fadjr kun je inderdaad 2 rakaat Soennah bidden, en het gebed zelf (de Fard), bestaat ook uit 2 rakaat. Tot zover heb je het juist. Maar daarna 2 rakaat ajer? Dit is iets wat ik werkelijk nog nooit ben tegengekomen in de Soennah of de boeken van fiqh. Wat wel zo is, is dat als je de 2 rakaat Soennah mist voor het Fard-gebed van Fadjr, dat je die 2 Soennah-rakaat dan NA het Fard gebed mag bidden, zoals is overgeleverd in de volgende Sahieh hadieth van At-Tirmidhie en Aboe Daawoed:

Het is overgeleverd van Qays ibn ‘Amr, dat hij zei:"De boodschapper van Allah (salallaahoe 'aleihie wa sellem) kwam naar buiten toen de iqaamah voor het gebed werd opgezegd, en ik bad Fadjr met hem. Toen de Profeet (salallaahoe 'aleihie wa sellem) klaar was, zag hij dat ik aan het bidden was. Hij zei:"Doe rustig aan, o Qays. Twee gebeden achter elkaar?" Ik zei:"O Boodschapper van Allah, ik had de twee rakaat voor de Fadjr niet gebeden." Hij zei:"Nee, (doe het) dan." En volgens een overlevering van Aboe Daawoed, zweeg de Boodschapper van Allah (salallaahoe 'aleihie wa sellem).

Uit deze hadieth begrepen veel grote geleerden dat de Profeet (salallaahoe 'aleihie wa sellem) dit dus om deze reden toestond, anders zou hij het overduidelijk hebben afgekeurd. Zo zei imaam Al-Khattaabie:

"Dit toont aan dat degene die de twee rakaat mist voor het verplichte gebed, deze mag verrichten na het gebed, voordat de zon opkomt."

Dit is het enige waar ik aan kan denken. Maar 2 rakaat standaard bidden na het verplichte Fadjr-gebed, daarvoor is bewijs nodig uit de Soennah, en dat bewijs kennen we niet. En het is al helemaal fout wanneer deze 2 rakaat verricht worden tijdens zonsopkomst, omdat het volgens verschillende ahaadieth haraam is om te bidden op dat tijdstip. Vandaar dat ook imaam Al-Khattaabie zegt in bovengenoemde quote:"...voordat de zon opkomt."

Er valt nog meer te zeggen over je lijstje, maar helaas heb ik daar nu de tijd niet voor. Ik wil je alleen op het hart drukken niet zomaar al je Islamitische "kennis" van Google te halen. Wellicht dat mijn volgende advies je helpt:

[youtube]6exVmnkUQmI[/youtube]

RANDOM_AVATAR
Abdul-Jabbar
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul-Jabbar » ma _30-_jan-_2012ah, 30-1-2012ad, 5:17 pm

EsP schreef:Ik zou niet weten waarom je de sunnah en fard niet op hetzelfde plek mag bidden.. Natuurlijk mag dat..

Beste broeder/zuster, er bestaat wel degelijk een hadieth die ons opdraagt van plaats te veranderen, als we de Soennah bidden, na onze verplichte rakaat. Deze hadieth is overgeleverd door Moe'aawiyah, en zover ik weet terug te vinden in Sahieh Moeslim en de Soenan van Aboe Daawoed. In de hadieth zegt Moe'aawiyah (radiyallaahoe 'anhoe) dat we of van plaats moeten veranderen, of tussendoor moeten spreken, alvorens we Soennah rakaat gaan bidden. Ik heb de hadieth hier niet letterlijk bij de hand, maar ik kan hem insha-Allah later op de avond voor je opzoeken als je wenst.

EsP
Senior lid
Senior lid

door EsP » ma _30-_jan-_2012ah, 30-1-2012ad, 5:35 pm

Het is zuster :)

Dat wist ik niet.. Nooit gezien of gehoord.. Spijt mij.

Ik had van een lerares gehoord in de moskee, dat je juist ajr krijgt als je tussen fard en sunnah gebeden niet praat (eek)

Kan je die hadith graag een keer plaatsen.

En maakt het een verschil voor het veranderen van plaats als we het hebben over thuis bidden?

Jasmina
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Jasmina » ma _30-_jan-_2012ah, 30-1-2012ad, 5:51 pm

Asalaam alaikum,

Ik begrijp nog iets niet helemaal...Stel ik bid 2 rak'at sunnah en dan 2 ra' kat fadjr, hoe moet dat dan precies?

Bijvoorbeeld: 2 rak'at sunnah als compleet gebed zien, dus soura al Fatiha en een andere soura, afsluiten met 2 tasjahoed en de salaam, dan hetzelfde nogmaals voor fadjr?

En als de sunnah 4 ra'kat bevat, zeg ik dan na elke 4x al Fatiha een andere soura, of alleen in de eerste 2x, zoals " normaal"?

Oftewel, hoe maak je het verschil tussen sunnah en verplicht gebed?

:headscratch:

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » ma _30-_jan-_2012ah, 30-1-2012ad, 6:19 pm

Abdul-Jabbar schreef:
ines schreef:salaam aleikum,

As-salaamoe 'aleikoem wa rahmatoellaah,

Beste zuster, moge Allah je allereerst belonen voor je zorgen die je draagt over je gebeden. Maar vervolgens wil ik je zeggen dat je lijstje een paar hele vreemde zaken bevat, die niet zijn bevestigd in de Soennah van onze Profeet (salallaahoe 'aleihie wa sellem). En hij is degene die ons opdroeg in een betrouwbare hadieth:"Bid zoals jullie mij hebben zien bidden."

Neem bijvoorbeeld je volgende opmerking:

Voor de Fadjr kun je inderdaad 2 rakaat Soennah bidden, en het gebed zelf (de Fard), bestaat ook uit 2 rakaat. Tot zover heb je het juist. Maar daarna 2 rakaat ajer? Dit is iets wat ik werkelijk nog nooit ben tegengekomen in de Soennah of de boeken van fiqh. Wat wel zo is, is dat als je de 2 rakaat Soennah mist voor het Fard-gebed van Fadjr, dat je die 2 Soennah-rakaat dan NA het Fard gebed mag bidden, zoals is overgeleverd in de volgende Sahieh hadieth van At-Tirmidhie en Aboe Daawoed:

Het is overgeleverd van Qays ibn ‘Amr, dat hij zei:"De boodschapper van Allah (salallaahoe 'aleihie wa sellem) kwam naar buiten toen de iqaamah voor het gebed werd opgezegd, en ik bad Fadjr met hem. Toen de Profeet (salallaahoe 'aleihie wa sellem) klaar was, zag hij dat ik aan het bidden was. Hij zei:"Doe rustig aan, o Qays. Twee gebeden achter elkaar?" Ik zei:"O Boodschapper van Allah, ik had de twee rakaat voor de Fadjr niet gebeden." Hij zei:"Nee, (doe het) dan." En volgens een overlevering van Aboe Daawoed, zweeg de Boodschapper van Allah (salallaahoe 'aleihie wa sellem).

Uit deze hadieth begrepen veel grote geleerden dat de Profeet (salallaahoe 'aleihie wa sellem) dit dus om deze reden toestond, anders zou hij het overduidelijk hebben afgekeurd. Zo zei imaam Al-Khattaabie:

"Dit toont aan dat degene die de twee rakaat mist voor het verplichte gebed, deze mag verrichten na het gebed, voordat de zon opkomt."

Dit is het enige waar ik aan kan denken. Maar 2 rakaat standaard bidden na het verplichte Fadjr-gebed, daarvoor is bewijs nodig uit de Soennah, en dat bewijs kennen we niet. En het is al helemaal fout wanneer deze 2 rakaat verricht worden tijdens zonsopkomst, omdat het volgens verschillende ahaadieth haraam is om te bidden op dat tijdstip. Vandaar dat ook imaam Al-Khattaabie zegt in bovengenoemde quote:"...voordat de zon opkomt."

Er valt nog meer te zeggen over je lijstje, maar helaas heb ik daar nu de tijd niet voor. Ik wil je alleen op het hart drukken niet zomaar al je Islamitische "kennis" van Google te halen. Wellicht dat mijn volgende advies je helpt:

[youtube]6exVmnkUQmI[/youtube]

beste broeder,

bedankt voor je antwoorden.
ik ga nu niet meer uit van het schema wat ik aan het begin van mijn topic heb beschreven,maar van een ander schema op de website van ,Ahlasunnah,als je op google "sunnah gebeden"intypt staan ze als eerst vermeld.mischien kun je even kijken of dat een goed schema is :schamen:
ik ben me ervan bewust dat ik niet blindelings op internet moet vertrouwen,maar juiste antwoorden zijn moeilijke te vinden,in onze boeken staat het ook verschillend beschreven,vandaar dat ik hier een juist antwoord hoop te vinden,inshaAllah.
ik heb ook een vraag over de beweging van de vinger tijdens de shahada,in ons boek staat dat je de vinger zachtjes van beneden naar boven moet bewegen,in een ander lezen we dat je zachtjes rondjes moet draaien,en in de moskee zie je werkelijk van allerlei bewegingen tegenkomen.
als je die hadieth kan plaatsen,over het verplaatsen,zou ik daar erg blij mee zijn.

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » ma _30-_jan-_2012ah, 30-1-2012ad, 8:21 pm

EsP schreef:Het is zuster :)

Ik had van een lerares gehoord in de moskee, dat je juist ajr krijgt als je tussen fard en sunnah gebeden niet praat (eek)

En maakt het een verschil voor het veranderen van plaats als we het hebben over thuis bidden?

Het is zo jammer dat iedereen wat anders beweerd je wil alles doen zoals het hoort,maar als je elke keer wat anders hoort of ziet word het echt niet makkelijk.
Ik wist ook niet zeker of je een zuster was :schamen: gelukkig want ik wilde je ook bijna broeder noemen flower: ik hoop dat we allebei wat wijzer worden.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » di _31-_jan-_2012ah, 31-1-2012ad, 2:46 am

ines schreef:
EsP schreef:Het is zuster :)

Het is zo jammer dat iedereen wat anders beweerd je wil alles doen zoals het hoort,maar als je elke keer wat anders hoort of ziet word het echt niet makkelijk.
Ik wist ook niet zeker of je een zuster was :schamen: gelukkig want ik wilde je ook bijna broeder noemen flower: ik hoop dat we allebei wat wijzer worden.

Salam aleikum,

Beste zuster ines, kijk even op de website van Ontdekislam. Daar staat alles over het gebed vrij duidelijk uitgelegd.

http://www.ontdekislam.nl/het-gebed/106 ... beden.html

Mocht je er niet uitkomen kun je dat natuurlijk altijd nog even vragen. ;)
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Keer terug naar Het Gebed