juiste houding van de voeten tijdens gebed

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
kleur_rijk
Super Poster!
Super Poster!

Re: juiste houding van de voeten tijdens gebed

door kleur_rijk » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 1:24 am

@ines

ik zou zeggen open een klets topic (in lekker spammen) voor jou en Malika

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 1:33 am

kleur_rijk schreef:@ines

ik zou zeggen open een klets topic (in lekker spammen) voor jou en Malika

Dank je kleurrijk....
Het is voor mij dan ook de enige mogelijkheid tot contact met medemoslima's... :(

Maar nog even over het gebed: Ik VOND dat ik het al aardig onder de knie had. Maar na het lezen van de link die Maliq doorgaf vrees ik dat ik er dus niets van terrecht breng. Pfff hellup. En dus ben ik weer een stap achteruit gegaan met mijn moslim zijn vrees ik. Ik wou dat ik gewoon als moslima geboren was... Ik moet nog zoveel leren, en dan meestal nog allemaal gestolen van internet. Moet echt dringend een imaam zien te vinden of iemand die mij kan leren. Ik leer wel veel van mijn man, maar de tijd is altijd zo kort... zucht!

superkar
Super Poster!
Super Poster!

door superkar » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 1:51 am

De positie/plaatsing van de voeten of zithouding tijdens de zitting (tashahud) is zover ik weet soennah en niet verplicht.

In de zin dat "als je het niet op die ene manier doet, dat dan gelijk je gebed ongeldig is of iets dergelijks."

[b]Zover ik weet[/b veranderd het niets aan de geldigheid van je gebed als je op beide voeten zit of alleen op de linker voet etc.
68:1 Nun. By the pen and what they inscribe,
68:2 You are not, [O Muhammad], by the favor of your Lord, a madman.
68:3 And indeed, for you is a reward uninterrupted.
68:4 And indeed, you are of a great moral character.

RANDOM_AVATAR
Ar-Risala
Super lid
Super lid

door Ar-Risala » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 2:50 am

superkar schreef:De positie/plaatsing van de voeten of zithouding tijdens de zitting (tashahud) is zover ik weet soennah en niet verplicht.

In de zin dat "als je het niet op die ene manier doet, dat dan gelijk je gebed ongeldig is of iets dergelijks."

Zover ik weet veranderd het niets aan de geldigheid van je gebed als je op beide voeten zit of alleen op de linker voet etc.

Inderdaad, het zitten in de tawarruq- of iftirâsh-positie is van de sunan en dus niet van de farâ'id of van de wâjibât.

Enkel dat de tenen de grond raken, is van de wâjibât.

(أُمِرْتُ أَنْ أَسْجُدَ عَلَى سَبْعَةِ أَعْظُمٍ : عَلَى الْجَبْهَةِ - وَأَشَارَ بِيَدِهِ عَلَى أَنْفِهِ ، وَالْيَدَيْنِ ، وَالرُّكْبَتَيْنِ ، وَأَطْرَافِ الْقَدَمَيْنِ)

[Op het gezag van Ibn 'Abbâs (radiyallâhu 'anhu):] 'Het is mij bevolen om de sajda te verrichten op zeven botten: op het voorhoofd - en hij wees met zijn hand naar zijn neus, op beide handen, op de knieën en de einden van de voeten (de tenen).'

http://www.islamweb.net/hadith/display_ ... pid=673719

Dit wil dus niet zeggen, dat de iftirâsh- of tawarruq-positie verplicht zijn. Het gaat om de sajda (de prostratie), niet om de qa'da (het zitten).
فإذا كان الهدف إعلاء كلمة الله، ما عندي شك أن هذه الأمة منصورة

Dus als het doel van deze natie, het verheffen van het Woord van Allāh is, dan twijfel ik er niet aan dat deze natie gered zal worden.

Shaykh Hamza Yūsuf

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 7:53 am

assalaam aleikum

iemand die geen rust/vrede/concentratie in het gebed kan vinden, door overmatige pijn in een bepaalde houding, mag die houding aanpassen. tot zelfs liggend op zijn rug aan toe. als hij zelfs zijn hoofd niet meer kan bewegen, blijft voor hem alleen de woorden over en de intentie van de juiste houdingen aannemen staan, takbier, roekoe' ,sadjdah, zitten, de salaam enz.. zie deze link (in het engels).
http://islamqa.info/en/ref/105356

dus ik denk dat we mogen aannemen dat een persoon, voor wie het niet mogelijk is om zijn voeten in de juiste houding te plaatsen, dit op een andere manier mag doen. het is niet de bedoeling dat wij onszelf schade toebrengen.
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

Ethawri
Super Poster!
Super Poster!

door Ethawri » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 4:57 pm

kleur_rijk schreef:mooi document Ethawri :duim:

het valt me alleen op dat in veel filmpjes en boeken men niet echt bewijs levert indien het gaat over de zithouding...er wordt gezegd zo hoort het maar geen bronvermelding..
Als u het Arabisch machtig bent, is alle bewijsvoering meer dan toegankelijk.
[align=center]Blue moon, you saw me standing alone, without a dream in my heart, without a love of my own..[/align]

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 9:03 pm

Ethawri schreef:
ines schreef:
volgens Maliki
Zie dit document.

salaam aleikum, bedankt voor informatie,is zeer duidelijk en we hebben er veel aan,dank voor je hulp!

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 9:07 pm

kleur_rijk schreef:het beste boek in het nederlands betreffende de salat van de profeet, is het boek het gebed van de profeet van de takbier tot de tasliem, alsof je het ziet (van sheikh Moh'ammed Naasir al-Dien al-Albaanie)

ik heb verder een goede link voor je waarin je vraag ook wordt beantwoord (visueel ondersteund)

http://www.sunna.info/prayer/TheBasicso ... .php#Dhuhr (Noon) Prayer [Four rak^ahs (cycles)]:

wees je ervan bewust dat er verschillende manieren zijn van houding van handen en voeten in het gebed...er is dus niet 1 juiste manier..

indien niet mogelijk is voor je man om op de linkerdijbeen/voet te zitten en zijn rechtervoet staande te houden.....dan kan hij zijn rechtervoet laten rusten op de buitenkant..

en voor degene die het gebed willen verrichten volgens de profeet...het voorbeeld wat wordt gegeven op foto's en filmpjes...daar zie je vaak 1 persoon bidden, houd er rekening mee dat als je in het gezamenlijke gebed staat je niet deze zelfde ruimte inbeslag kan nemen...het is niet fijn als je met je hak in iemand zijn heup zit...of met je ellebogen tegen iemand aan

ook kleur-rijk,bedankt voor je nuttige informatie!!!!

Vorige

Keer terug naar Het Gebed