juiste houding van de voeten tijdens gebed

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

juiste houding van de voeten tijdens gebed

door ines » zo _22-_jan-_2012ah, 22-1-2012ad, 2:48 pm

salaam aleikum,

hopelijk kan iemand me helpen met deze vraag,want ik krijg er niet echt een duidelijk antwoord op.
mijn man was laatst in de moskee om te bidden,na het bidden zei de imam dat je je voeten tijdens de shahada niet niet opelkaar mag leggen,maar langs elkaar.
mijn man heeft zijn voeten altijd op elkaar, omdat als hij ze langs elkaar heeft,het hem pijn doet.
nu vertelde een andere man dat het niet erg is als je pijn hebt,maar mijn man wil het zeker weten.
ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is,ik kan het niet anders uitleggen.
ishallah heeft iemand voor mij een duidelijk antwoord.

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Re: juiste houding van de voeten tijdens gebed

door ines » zo _22-_jan-_2012ah, 22-1-2012ad, 8:21 pm

mijn excuses,het is natuurlijk andersom. (duh)
mijn man heeft zijn voeten altijd langs elkaar,maar de imam zegt dat je moet leunen op de linkervoet,dat gaat bij mijn man niet,doet pijn,maar een andere man zegt dus,als je pijn hebt dan mogen de voeten ook langselkaar.
we hebben nog gekeken op internet maar kunnen niet echt iets terug vinden over deze vraag.

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » zo _22-_jan-_2012ah, 22-1-2012ad, 10:39 pm

NOBODY????

skip
PERMANENTE BAN!

door skip » zo _22-_jan-_2012ah, 22-1-2012ad, 11:01 pm

linkervoet plat naar binnen gedraaid , dus daar zit je als het ware op met je achterste.... rechtervoet rechtop tenen naar voren gebogen
echter voor degene die vanwege een defect ( invaliditeit ) of pijn deze houding niet kunnen aannemen Allah vergeeft het hen
Allah probeerd het makkelijk voor u te maken
hij die de juiste intentie heeft Allah heeft het makkelijk voor u gemaakt
tja...... als je het bewijs wilt hebben dan moet ik voor je gaan zoeken ik weet niet uit me hoofd waat het staat
wa salaam...

abdul maliq
Super Poster!
Super Poster!

door abdul maliq » zo _22-_jan-_2012ah, 22-1-2012ad, 11:02 pm

Daar zijn verschillende meningen over. Je moet je man vragen volgens wiens ijtihad hij het gebed verricht.

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » zo _22-_jan-_2012ah, 22-1-2012ad, 11:38 pm

Ja ik kan het ook niet hoor. Ik zit tijdens de shahada zelfs helemaal naast mijn voeten. Heb gewoon verschrikkelijk veel pijn als ik het doe zoals het moet. Dan kan ik zelfs niet rechtop zitten. Ik hoop dat Allah het mij vergeeft. Maar ik kan niet anders....

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » zo _22-_jan-_2012ah, 22-1-2012ad, 11:54 pm

skip schreef:linkervoet plat naar binnen gedraaid , dus daar zit je als het ware op met je achterste.... rechtervoet rechtop tenen naar voren gebogen
echter voor degene die vanwege een defect ( invaliditeit ) of pijn deze houding niet kunnen aannemen Allah vergeeft het hen
Allah probeerd het makkelijk voor u te maken
hij die de juiste intentie heeft Allah heeft het makkelijk voor u gemaakt
tja...... als je het bewijs wilt hebben dan moet ik voor je gaan zoeken ik weet niet uit me hoofd waat het staat
wa salaam...

Djazaak allahoe gairan voor je antwoord.
als je bewijs kunt vinden,zou ik dat erg op prijs stellen.
ik las net op een site (weet niet meer welke)dat een vrouw niet opdezelfde manier shahada mag doen,zij moet haar voeten naar rechts naast elkaar leggen,weet iemand of dit klopt :?:

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 12:09 am

abdul maliq schreef:Daar zijn verschillende meningen over. Je moet je man vragen volgens wiens ijtihad hij het gebed verricht.

volgens Maliki

kleur_rijk
Super Poster!
Super Poster!

door kleur_rijk » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 12:11 am

het beste boek in het nederlands betreffende de salat van de profeet, is het boek het gebed van de profeet van de takbier tot de tasliem, alsof je het ziet (van sheikh Moh'ammed Naasir al-Dien al-Albaanie)

ik heb verder een goede link voor je waarin je vraag ook wordt beantwoord (visueel ondersteund)

http://www.sunna.info/prayer/TheBasicso ... .php#Dhuhr (Noon) Prayer [Four rak^ahs (cycles)]:

wees je ervan bewust dat er verschillende manieren zijn van houding van handen en voeten in het gebed...er is dus niet 1 juiste manier...

indien niet mogelijk is voor je man om op de linkerdijbeen/voet te zitten en zijn rechtervoet staande te houden.....dan kan hij zijn rechtervoet laten rusten op de buitenkant..

en voor degene die het gebed willen verrichten volgens de profeet...het voorbeeld wat wordt gegeven op foto's en filmpjes...daar zie je vaak 1 persoon bidden, houd er rekening mee dat als je in het gezamenlijke gebed staat je niet deze zelfde ruimte inbeslag kan nemen...het is niet fijn als je met je hak in iemand zijn heup zit...of met je ellebogen tegen iemand aan
Laatst bijgewerkt door kleur_rijk op ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 12:22 am, in totaal 2 keer bewerkt.

kleur_rijk
Super Poster!
Super Poster!

door kleur_rijk » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 12:14 am

Tussen de twee neerknielingen in (sazdjahs) nemen we een zithouding aan tijdens het gebed. De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zat tijdens deze houding op zijn linkervoet, terwijl hij zijn rechtervoet rechtop hield, waarbij zijn tenen richting de qiblah wezen. Hij gebood dit ook anderen om te doen, hij (vrede en zegeningen zij met hem) zei tegen iemand die niet op de goede wijze bad: “Als je sazjdah doet, doe het stevig en als je omhoog komt, zit dan op je linker dijbeen.”
Dua in het Arabisch
اللّهُـمَّ اغْفِـرْ لي وَارْحَمْـني وَاهْدِنـي وَاجْبُرْنـي وَعافِنـي وَارْزُقْنـي وَارْفَعْـني

Betekenis van de dua
Oh Allah vergeef mij en heb genade met mij en leid mij op de rechte weg en vul mijn tekortkomingen aan en geef mij gezondheid en schenk mij toegestane (halal) middelen van bestaan en maak mijn positie verheven.

Uitspraak van de dua
Allahoemma ghfir lie wa r-h’amnie wa h-dinie wa adjboernie wa 3aafinie wa r-zoeqnie wa arfa3nie.

Extra informatie
De smeekbede staat vermeld in Aboe Dawoed, At-Thirmidhi, An-Nasaa’i en Ibn Maajah. De overlevering over de wijze van de zithouding staat in Aboe Dawoed, Ahmed, Moeslim en An-Nasaa’i en de overlevering over degene die niet op de goede wijze bad, is overgeleverd door Boekhaarie.

De bovenstaande zithouding kan aangenomen worden tijdens deze houding, maar er is ook overgeleverd dat de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) soms op beide hielen zat en al zijn tenen. Dit is overgeleverd in Moeslim, Aboe Dawoed en At-Thirmidhi.

http://www.duakracht.nl/gebed/dua-tussen-sudjud

Ethawri
Super Poster!
Super Poster!

door Ethawri » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 12:27 am

ines schreef:
volgens Maliki
Zie dit document.
[align=center]Blue moon, you saw me standing alone, without a dream in my heart, without a love of my own..[/align]

kleur_rijk
Super Poster!
Super Poster!

door kleur_rijk » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 12:34 am

mooi document Ethawri :duim:

het valt me alleen op dat in veel filmpjes en boeken men niet echt bewijs levert indien het gaat over de zithouding...er wordt gezegd zo hoort het maar geen bronvermelding..

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 12:37 am

kleur_rijk schreef:mooi document Ethawri :duim:

het valt me alleen op dat in veel filmpjes en boeken men niet echt bewijs levert indien het gaat over de zithouding...er wordt gezegd zo hoort het maar geen bronvermelding..

juist,en dat is nu precies het probleem!
dank jullie voor jullie info,als er nog meer is is alles welkom!!
we gaan jullie info rustig doorlezen en inshallah kunnen we dan een antwoord vinden.

abdul maliq
Super Poster!
Super Poster!

door abdul maliq » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 12:43 am

Hij kan gewoon boeken aanschaffen over de Maliki Fiqh, met bewijsvoering.

Hij kan niet zomaar, zonder geldige gronden, zijn manier van gebed gaan veranderen en een andere opinie van een andere geleerde nemen.
(En daarbij moet de persoon niet gewoon geleerd zijn, hij dient een mujtahid alim te zijn.)

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 12:46 am

abdul maliq schreef:Hij kan gewoon boeken aanschaffen over de Maliki Fiqh, met bewijsvoering.

Hij kan niet zomaar, zonder geldige gronden, zijn manier van gebed gaan veranderen en een andere opinie van een andere geleerde nemen.
(En daarbij moet de persoon niet gewoon geleerd zijn, hij dient een mujtahid alim te zijn.)

Maar lieve broer, mag het nu of mag het niet als je verrekt van de pijn je houding wat aanpassen???? Ik kan zelfs mijn gedachten niet meer bij het gebed houden soms. Ik zit het af te rammelen om zo snel mogelijk weer te kunnen recht staan...

abdul maliq
Super Poster!
Super Poster!

door abdul maliq » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 12:54 am

Salam alaikum gerespecteerde zuster,

Ik weet het niet. En daar je een bekeerling bent, kan het ook een kwestie zijn van gewenning.
Ik ken ook mensen die omwille van hun gewicht een andere houding aannemen, of anderen die omwille van ouderdom hun manier aanpassen. Ik heb er geen kennis van. Er zal een antwoord voor jou/jullie zijn maar ik eb er geen kennis van. En in het geval van de man van Ines, kan hij het gewoon opzoeken in de Fiqh boeken van zijn madhab. Of gewoon navragen bij een Imam met kennis van de opinies van Imam Malik (ra).

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 12:56 am

Nou ik weet niet of het een kwestie van gewenning is... Mijn ene voet nog maar pas gebroken geweest. Daarbij heb ik arthrose aan beide voeten.
Jammer dat er geen Imam hier te raadplegen valt. Want ik ken geen Imam om het te vragen.... Toch bedankt voor je antwoord.

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 1:00 am

MalikaElOmari schreef:
abdul maliq schreef:Hij kan gewoon boeken aanschaffen over de Maliki Fiqh, met bewijsvoering.

Maar lieve broer, mag het nu of mag het niet als je verrekt van de pijn je houding wat aanpassen???? Ik kan zelfs mijn gedachten niet meer bij het gebed houden soms. Ik zit het af te rammelen om zo snel mogelijk weer te kunnen recht staan...

inderdaad,dat heeft mijn man ook,hij heeft gewoon heel veel pijn!!
heeft ooit zijn voet gebroken en dat is nooit helemaal goed gekomen.
en daarbij vind ik niet dat je kunt zeggen dat hij(of wie dan ook) zijn gebed aanpast,dit ging geheel per ongeluk,en de imam heeft het hem daarop aangesproken.
hij neemt de mening ook niet zomaar aan van geleerden,vandaar ook de vraag hier.zodat er misschien iemand is die bewijzen kan leveren.
Mijn man heeft nooit gebeden,dus ALHAMDOELILEH,doet hij het nu wel!!!!!!!!!

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 1:06 am

nog even over de boeken....bedankt voor deze tip :uitstekend:

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 1:09 am

MalikaElOmari schreef:Nou ik weet niet of het een kwestie van gewenning is... Mijn ene voet nog maar pas gebroken geweest. Daarbij heb ik arthrose aan beide voeten.
Jammer dat er geen Imam hier te raadplegen valt. Want ik ken geen Imam om het te vragen.... Toch bedankt voor je antwoord.

ik wilde je nog wat zeggen,maar wij mogen niet meer kletsen! rofl rofl
Good Night alvast!!!!

Volgende

Keer terug naar Het Gebed