Gezamelijk bidden

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

Gezamelijk bidden

door Amira » di _17-_jan-_2012ah, 17-1-2012ad, 8:53 pm

Salaam Aleykum

Ik vind het altijd erg moeilijk om gezamelijk te bidden en heb er een pest hekel aan. Ik kan mijn rust er niet in vinden en kan me niet concentreren zeker als iemand voorgaat die traag reciteert dan voel ik me gewoon slecht.

Als ik alleen bid dan heb ik concentratie voel ik me na het gebed tevreden en rustig en blij. Samen in een kamer bidden waar iemand anders bid is geen probleem maar zodra ik iemand moet volgen tja dan voelt het niet prettig.

herkent iemand dit en kent iemand een oplossing (buiten doe'a want na elk gebed vraag ik Allah swt me met dit probleem te helpen)

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: Gezamelijk bidden

door imanvdkraan » di _17-_jan-_2012ah, 17-1-2012ad, 8:58 pm

assalaam aleikum

je weet natuurlijk wel dat gezamelijk bidden veel meer waard is dan in je eentje. ik heb het tegenovergestelde: vind het heerlijk om samen met anderen te bidden. soms staat onze hele huiskamer vol en dan schiet ik ook vol :roll:

maar ik moet zeggen dat ik het ook heerlijk vind om in mijn eentje de (sunnah) gebeden te bidden, in mijn slaapkamer, achter mijn bed. deur dicht, heeeeel rustig.... eigenlijk vind ik het allebei fijn!
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » di _17-_jan-_2012ah, 17-1-2012ad, 9:23 pm

Salaam,Amira

Ik herken dit helemaal (klappen) ,ik vind het ook heerlijk om in mijn eentje te bidden :ja: .
het is inderdaad beter om het in groepsverband te doen,maar voor mij ook nu even niet.
ik bid nog maar pas,daarop zei mijn geweldig lieve buurvrouw "je moet acher je man gaan staan tijdens het gebed",ze bedoelt het lief,maar voor nu even,ALL BY MYSELF :!:
misschien als ik langere tijd bid,dat ik het wel zou kunnen,inshallah.
bij mij is het misschien ook wat onzekerheid,omdat het nieuw is voor me.
bid je allang,als ik vragen mag :?:
ik kan ook alleen mijn rust vinden als ik het alleen doe,dus voor mij is je verhaal heel normaal :!:
beslama :zwaaien:

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » di _17-_jan-_2012ah, 17-1-2012ad, 9:26 pm

salaam

toch al een jaar of 3 en ik blijf de pest hebben aan gezamelijk bidden. Ik verlies mijn concentratie en voor mijn gevoel is mijn hele gebed niks waard. Is natuurlijk niet zo maar zo voelt het wel.

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » di _17-_jan-_2012ah, 17-1-2012ad, 11:02 pm

je moet echt niet denken dat je gebeden niets waard zijn want dat is natuurlijk niet zo.
waarom zit je er zo mee?ik vind er niets mis mee,hoor!!
ik ben ook iemand die snel afgeleid is,zelfs als ik bezig ben met bidden en iemand komt in de kamer waar ik aan het bidden ben dan moet ik mezelf echt dwingen om niet te zeggen:laat me met rust!!,maar helaas met 2 kindjes,word je niet zo snel met rust gelaten :roll: .
jij kan tenminste bidden met iemand in de kamer,ik moet dat nog maar zien te leren!
en als jij nu eens gaat leiden,gewoon bij iemand die je goed kent,dan weet je ook zeker dat het niet langzaam is :D ,of vind je dat ook niets.
ik vind er iig niets mis mee.
3 jaar,masjAllah!! ben je een bekeerling?

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » wo _18-_jan-_2012ah, 18-1-2012ad, 12:32 am

ja ik ben een bekeerlinge.

Ik ben een vrouw dus het gebed leiden mag ik niet. Mijn man weet wel dat ik niet heel traag bidden verdraag dus die bid op een normaal tempo niet extra traag. Als hij leidt dan lukt het min of meer nuja de helft van de tijd volg ik en doe ik actief mee de andere keer astafferallah dan doet mijn lichaam wel de bewegingen mee maar zelf is het alsof ik wegdroom op een gegeven moment merk ik dan oh we zijn al aan de 4de rakaat en ik heb wel meegedaan maar eigenlijk waren mijn gedachten volledig weg en dat heb ik dus vooral als het traag gaat

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!

door Samira » wo _18-_jan-_2012ah, 18-1-2012ad, 12:52 am

[align=justify]Wa 'alaykumu ssalaam wa rahmatullaahi wa barakaatuhu,

Haha, leuke herinneringen komen terug.

Als je het liever niet wil, dan doe je het toch gewoon niet. Ik bid ook liever alleen en eigenlijk ook liever in mijn eigen slaapkamer. Ik krijg ook heel vaak te horen waarom ik zo weinig of bijna niet naar Taraweeh ga tijdens de Ramadaan. Maar voor mezelf weet ik gewoon dat mijn khushoo' heel erg laag is, wanneer er mensen naast mij bidden. Als ik alleen ben in de vrouwenruimte, gaat het dan wel heel goed alhamdulillaah. Maar samen met anderen bidden is ook niet echt mijn ding. Wel eens als ik op bezoek ben of samen met een zuster ergens ben, maar niet om al mijn gebeden zo te verrichten.

Ik zie het zelf niet als een probleem, tenzij er een probleem van wordt gemaakt. Het is inderdaad beter om gezamenlijk te bidden, wallaahu a'lem, maar je weet waarom je liever alleen bidt. Zolang jij daarvan op de hoogte bent en je weet wat jouw intenties zijn achter je daden, waarom zou je je er dan nog verder druk om maken? Deze religie is gekomen om het ons gemakkelijk te maken.
[/align]
Niet meer actief.

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » wo _18-_jan-_2012ah, 18-1-2012ad, 11:12 am

salaam,

ik bedoelde met leiden ook niet dat,beetje stom uitgelegd van mij!ik was volgens mij al half aan het slapen (dizzy) .
wat ik wilde zeggen is dat je met mensen kunt bidden die heel dicht bij je staan bijv.
vriendinnen of familie ofzo.
ik kan wel zo gaan kletsen maar ikzelf ben net zo als jij op dat gebied.
waarom vind je het zo erg?
het gaat toch om je intensie en als ik ik vanaf een laptop jou goede intensie kan waarnemen, kan Allah swt dat zeker.een goede intensie is de basis van het geloof,dat weet jij ook,daar begint alles mee.
waar kom je vandaan?
je twijfelt te veel aan jezelf en dat is echt niet nodig.
insha alllah lukt het over een tijdje wel!
:roos:

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » wo _18-_jan-_2012ah, 18-1-2012ad, 11:15 am

salaam

nou omdat een aantal mensen in mijn leven aandringen op het gezamelijk bidden en doen alsof het en ramp is als ik da ni wil

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » wo _18-_jan-_2012ah, 18-1-2012ad, 11:29 am

rofl rofl

ik vind jou echt kei (brabant i know)grappig. een ramp, hahaha.
vinden ze het echt zo erg,misschien bedoelen ze het lief,maar ik vind toch dat het hun niets aangaat.je bent bekeerd masja Allah,je doet je plichten tegenover Allah swt,wat willen ze nog meer!!

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » wo _18-_jan-_2012ah, 18-1-2012ad, 11:48 am

gezamelijk bidden

ines
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ines » wo _18-_jan-_2012ah, 18-1-2012ad, 11:57 am

ik snap em.
je zegt dat je er niet tegen kan als iemand langzaam reciteert,zijn ze allemaal langzaam dan!
je zegt dat het met je man samen wel een beetje lukt,waarom doe je dat niet vaker en laat hem soms expres wat langzaam reciteren,zodat je eraan kan wennen met een persoon waartegen je alles kan zeggen,want ik snap ook wel dat je tegen een ander niet zo snel zegt dat ie langzaam is.
als je met je man bid is het ook vertrouwelijk en als jullie dit vaak samen doen,misschien lukt het je over een tijdje ook met anderen.
ik vind het moeilijk je te helpen omdat de mensen die jij kent blijkbaar geen NEE willen horen en bij mij is dat totaal niet het geval,ik doe mijn ding en hun die van hun.
SBAR is heeel moeilijk soms,maar vaak komt het dan wel allemaal goed,insja Allah.

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!

door Samira » wo _18-_jan-_2012ah, 18-1-2012ad, 12:31 pm

Probeer dan een compromis te sluiten zodat met de behoeften van beiden rekening wordt gehouden; de behoefte van de ander om gezamenlijk te bidden en de behoefte van jou om alleen te bidden. Er zijn vijf verplichte gebeden in de dag. Misschien kun je - ik geef nu maar een voorbeeld - afspreken dat jullie samen salaatul dohr en salaatul 'ishaa samen bidden. Dat zijn acht verplichte raka'aat die je verricht op de wijze zoals de ander dat wil. En dan kun jij salaatul fajr, salaatul 'asr en salaatul maghrib alleen bidden. Dan heb je 9 verplichte raka'aat die je op jouw eigen manier kan bidden, per dag. Probeer duidelijk uit te leggen, zoals je dat hier hebt gedaan, waarom je het zo moeilijk vindt om gezamenlijk te bidden. Leg uit hoe je je daarbij voelt. Leg uit waar jij behoefte aan hebt en waarom. Hopelijk begrijpt de andere persoon dan dat jouw beleving en wensen ook gerespecteerd moeten worden. Laat zien dat je wel een toegeving wil doen voor de ander, maar dat je ook aan jezelf moet denken. Het is uiteindelijk immers jouw gebed. En als jij door het gezamenlijk bidden een grote afname opmerkt van sakeenah en khushoo', dan kan het toch helemaal niet onredelijk zijn van jou om voorkeur te geven aan het individuele gebed...

Je moet dit advies uiteraard niet opvolgen, maar ik zie dat je er wel mee zit. Daarom kan dit advies misschien helpen.
[/align]
Niet meer actief.

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » wo _18-_jan-_2012ah, 18-1-2012ad, 12:51 pm

aleykum salaam

bedankt lieverd kan je me nog 2 dingen uitleggen wat zijn sakeenah en kushoo' ?
In principe doe ik enkel aksam namaz samen met M. maar nu we bij iemand logeren voel ik me een beetje onder druk gezet om altijd mee te bidden wat ik dus niet doe maar ja dan voel ik me toch elke keer ze vragen om mee te bidden slecht tot op het punt dat ik dan meebid en achteraf effe alleen ga zitten omdat ik me rot voel

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!

door Samira » wo _18-_jan-_2012ah, 18-1-2012ad, 2:09 pm

Sakeenah kan vertaald worden met rust, kalmte of vrede. Khushoo' vind ik moeilijk om te vertalen. Het omvat nederigheid en onderwerping. Wallaahu a'lem. [Misschien dat iemand anders het beter kan vertalen.] Uiteindelijk gaat het erom dat ook je hart, en niet enkel je lichaam, profijt haalt uit het gebed. Dat je hart in staat wordt gesteld om zich nederig te onderwerpen, net zoals je lichaam dat doet, opdat je rust ontvangt in je hart, net zoals je lichaam rust ontvangt.

Ik snap dat het vervelend voor je is en dat je het liefst èn de mensen om je heen tevreden wil stellen èn die concentratie in het gebed wilt behouden. Maar als iets echt niet lukt, dan lukt het gewoon niet. Waarom zou je jezelf forceren? Geef gewoon vriendelijk en netjes aan waar het probleem ligt. Leg uit dat je ook liever had gehad dat de situatie anders was, maar de situatie is nu eenmaal zoals het is. Maak de zaken gemakkelijk voor jezelf, zolang het geen zonde omvat. Ik krijg ook regelmatig te horen "waarom ik dit niet zus doe" en "waarom ik dat niet zo doe". Uiteindelijk gaat het erom dat ik voor mezelf weet met welke intentie ik bepaalde handelingen uitvoer en wat er in mijn hart omgaat. Wat anderen erover denken, is niet mijn probleem. Ik doe mijn daden van aanbidding niet om de mensen te plezieren, maar slechts voor de Tevredenheid van Eén.
[/align]
Niet meer actief.

Keer terug naar Het Gebed