Wie staat tijdig op voor Fajr ???

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
no avatar
broederyas

Re: Wie staat tijdig op voor Fajr ???

door broederyas » wo _9-_nov-_2011ah, 9-11-2011ad, 9:36 pm

Salamaleikom,

zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde het meer als grap met een vraag erin. Vind het vreemd dat een moskee dicht is met fajr en misschien wist je daar de reden van.

Wa alaykum wasalam warahmatullah,

De reden is, denk ik, dat iedereen te lui is om naar de moskee te gaan. En zelf vind ik het niet de verantwoordelijkheid van de imaam dat de moskee iedere dag open moet zijn tijdens fadjr. Maar wel de verantwoordelijkheid van iedere moslim. Het is ook niet bepaald motiverend wanneer er niemand in de moskee is tijdens het Fadjr gebed.

Het gaat hier om een wat oudere man vandaar dat ik wat om respect vroeg ook al begreep ik jou grapje. Maar wat zou jij doen wanneer de moskee elke dag dicht zou zijn?

Mountain of emir
Super lid
Super lid

door Mountain of emir » wo _9-_nov-_2011ah, 9-11-2011ad, 10:32 pm

Ottomaan schreef:In Turkije zijn de imams 1 dag per week vrij. Dan is de moskee ook gesloten. Dat is heel 'normaal' blijkt. Ik heb een paar keer gehad dit jaar in Turkije. Als ik dan daar even wacht met de hoop dat er iemand de deuren open komt maken 'schreeuwt' een van de buren van de moskee 'wacht niet, hij(imam) is vrij vandaag' :|

Dit is eigenlijk een topic onderwerp op zich, men verwacht van de imam 24 uur per dag klaarstaat altijd moet oppassen welke grap hij maakt, nooit sacharijnig mag zijn enz. We vergeten soms ook dat zij hun zaken moeten regelen bijv bij een consulaat dat ze hun schoonmoeder moet ophalen bij het vliegveld noem maar op.

In zon geval dat de imam vrij heeft, moet gewoon iemand anders de moskee openen, als niemand een gebed kan leiden in dat dorp, wijk dan is er wel een groot probleem.
Laatst bijgewerkt door Mountain of emir op wo _9-_nov-_2011ah, 9-11-2011ad, 10:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Göz günah işlemişse onu su ile yıkayamazsınız,onu ancak gözyaşı temizler.

SaidSalam
Senior lid
Senior lid

door SaidSalam » wo _9-_nov-_2011ah, 9-11-2011ad, 10:34 pm

Het is idd niet de verantwoordelijkheid van de imam. Bij ons in de moskee zijn er meerdere mensen met een sleutel dus er is bijna altijd wel iemand die de deur kan openen. En meestal zijn de mensen al voor de imam in de moskee. Afgelopen zomer hebben we met fajr 1x buiten moeten bidden omdat er niemand met een sleutel was, ma dat is ook leuk om s een keer mee te maken:)

Misschien dat je zelf een sleutel kan krijgen? Kijken of er dan wel mensen komen als de moskee open is:)

[youtube]nlKuQymKass[/youtube]
Eerst moet men weten wat goed is. Als men weet wat goed is, weet men ook wat fout is. Maar als men iets van begin af aan fout heeft geleerd, wordt het moeilijk om de waarheid nog te achterhalen...

Musa
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Musa » ma _28-_nov-_2011ah, 28-11-2011ad, 1:51 am

Sallam maliekoem!

Het lukt mij ook niet echt om fadjr en Isha te gaan bidden. Een tijdje wel maar toentertijd sliep ik goed en kon ik Fadjr bidden. Isha in die tijd ook maar toen was het laat. Nu is Isha zo ontzettend vroeg.

Elke nacht vraag ik Allah om vergeving en ik wil zeer zeker geen Hypocriet zijn. Hopelijk zult Allah mij leiden en broeders&zusters mij steunen.
Truely I was a person with a life that I tought: "I give up." But I never did it so never give up and never quite.

The quitters are the unbelievers but Allah loves the one who fights for him and the Islam.

Ottomaan
Super Poster!
Super Poster!

door Ottomaan » ma _28-_nov-_2011ah, 28-11-2011ad, 8:24 am

Mountain of emir schreef:
Ottomaan schreef:In Turkije zijn de imams 1 dag per week vrij. Dan is de moskee ook gesloten. Dat is heel 'normaal' blijkt. Ik heb een paar keer gehad dit jaar in Turkije. Als ik dan daar even wacht met de hoop dat er iemand de deuren open komt maken 'schreeuwt' een van de buren van de moskee 'wacht niet, hij(imam) is vrij vandaag' :|

Dit is eigenlijk een topic onderwerp op zich, men verwacht van de imam 24 uur per dag klaarstaat altijd moet oppassen welke grap hij maakt, nooit sacharijnig mag zijn enz. We vergeten soms ook dat zij hun zaken moeten regelen bijv bij een consulaat dat ze hun schoonmoeder moet ophalen bij het vliegveld noem maar op.

In zon geval dat de imam vrij heeft, moet gewoon iemand anders de moskee openen, als niemand een gebed kan leiden in dat dorp, wijk dan is er wel een groot probleem.

Dat verwacht ik helemaal niet, echt niet. Ik verwacht alleen dat de imam TENMINSTE de deuren van de moskee open laat maken. Ook al wilt hij zelf niet of kan hij niet. Dat tenminste de mensen die daar wonen als nog naar de moskee kunnen.

RANDOM_AVATAR
Toria
Junior lid
Junior lid

door Toria » di _29-_nov-_2011ah, 29-11-2011ad, 12:16 am

Je kan inderdaad vragen of je de sleutel/kopie mag. Vergeet niet dat ookal bid je het gebed alleen in de moskee, alleen ben je nooit. Allah (swt) is de eerste die naar je kijkt en Insh'allah je gebed en dua's accepteert/verhoort.

Ik ben bezig met het versterken van mijn imaan en heb afgesproken met mezelf het fadjr gebed op tijd te bidden. Ik vond het beschamend om te zien dat ik wel vroeg op kon staan voor mijn werk maar dit niet deed voor Allah (swt). Insh Allah ga ik dit volhouden. (zit in mijn eerste week :schamen: ) Ik merk dat ik me lichter voel als ik het fadjr gebed heb gebeden.

Als je vastberaden bent het gebed te bidden kan zelfs shaitan er niet tussen komen.

Moge Allah (swt) ons vergeven en ons leiden.
'Ow Allah, make the best of my life the end of it. Make the best of my deeds the last of them and make the best of my days, the day I meet you'.

Vorige

Keer terug naar Het Gebed