Dua na verplicht gebed

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
Avatar gebruiker
UmmJunayd
Super lid
Super lid
 
Berichten: 559
Geregistreerd: ma _3-_okt-_2011ah, 3-10-2011ad, 8:22 pm

Dua na verplicht gebed

door UmmJunayd » vr _4-_nov-_2011ah, 4-11-2011ad, 5:14 pm

assalaam aleikum broeders en zusters,

Ik ben nu al sinds een tijd bezig met bidden, maar merk dat ik steeds meer de behoefte krijg om na het verplichte gebed nog even te blijven zitten om smeekbede's te verrichten.
Ik heb hier informatie over opgezocht maar werd niet echt wijzer betreft wat nou de beste manier is om dua te doen na het gebed, wat ik begrijp is dit soennah en niet verplicht, maar het lijkt mij prettig om bv wanneer ik dankbaar ben voor iets daarvoor Allah(swt) te bedanken na het gebed. Of juist in moeilijke tijden Allah(swt) om zijn leiding te vragen en kracht.
Kan iemand me misschien vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken? Moet het ook in arabisch verricht worden of mag in het nederlands ook?

was salaam
لا إله إلاَّ الله محمد رسول الله

Avatar gebruiker
salaampeace
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 8967
Geregistreerd: di _26-_jan-_2010ah, 26-1-2010ad, 9:30 pm
Woonplaats: شيء

Re: Dua na verplicht gebed

door salaampeace » vr _4-_nov-_2011ah, 4-11-2011ad, 5:47 pm

:salaam:

Smeekbeden in het Nederlands

Vaak wordt de vraag gesteld of smeekbeden ook in een andere taal verricht mogen worden dan in het Arabisch. Vooral degenen die het Arabisch niet machtig zijn, verrichten smeekbeden liever in hun eigen taal. Sheikh ibn Taymiyah zei hierover:
“Het is toegestaan om smeekbeden te verrichten in het Arabisch en ook in andere talen dan het Arabisch. Allah kent de intentie van de verrichter van de smeekbede en weet wat hij wilt, ongeacht welke taal hij spreekt. Hij is immers de Alhorende, Die alle stemmen hoort, in alle talen, vragend om alle soorten behoeften.” (Majmoo al-Fatawa).
Ook andere geleerden hebben het verrichten van smeekbeden in andere talen toegestaan. Er dient wel bij gezegd te worden dat het beter voor ons is om voor al onze daden van aanbidding (waaronder dus het verrichten van smeekbeden valt) het Arabisch te gebruiken. Het is dus beter voor ons om het Arabisch te leren, als we het nog niet (voldoende) machtig zijn.
Smeekbeden tijdens het gebed
Tijdens het gebed zijn er andere regels van toepassing. Het merendeel van de geleerden zijn er over eens dat het niet toegestaan is om een andere taal dan het Arabisch te gebruiken tijdens het gebed. Zij stellen dus ook dat smeekbeden tijdens het gebed altijd in het Arabisch verricht moeten worden. Maar er zijn ook geleerden die stellen dat het toegestaan is voor degenen die het Arabisch niet machtig zijn.

Een ander bron ,maar in het engels :

http://www.islamqa.com/en/ref/20953/dua

Praise be to Allaah.
Firstly:

If the worshipper can say du’aa’ well in Arabic, it is not permissible for him to make du’aa’ in any other language.

But if the worshipper is unable to make du’aa’ in Arabic, there is no reason why he should not make du’aa’ in his own language, so long as he starts learning Arabic in the meantime.

With regard to making du’aa’ in languages other than Arabic outside of prayer, there is nothing wrong with that, especially if that will make the worshipper more focused in his du’aa’.

Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah said:

It is permissible to make du’aa’ in Arabic and in languages other than Arabic. Allaah knows the intention of the supplicant and what he wants, no matter what language he speaks, because He hears all the voices in all different languages, asking for all kinds of needs.

Majmoo’ al-Fataawa, 22/488-489.

See also the answers to questions no. 3471 and 11588.

Secondly:

There is nothing wrong with reciting du’aa’s mentioned in the Qur’aan even if there is no report in the Sunnah that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) recited them in his du’aa’. They are all good and contain guidance. Most of the du’aa’s of the Prophets and Messengers that we know are from the Qur’aan. Undoubtedly their du’aa’s are the most eloquent and most profound in meaning.

Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (may Allaah have mercy on him) said:

People should make du’aa’ by reciting the prescribed du’aa’s that are mentioned in the Qur’aan and Sunnah, because these are undoubtedly virtuous and good, and this is the straight path. The scholars of Islam and the imams have mentioned the du’aa’s that are prescribed in Islam, and turned away from the innovated du’aa’s, so we should follow them in that.

Majmoo’ al-Fataawa’, 1/346, 348.

And Allaah knows best.



salaampeace.
ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ

Iqra ' bismi Rabbikal-lazee khalaq .
Read ! in the Name of your lord who has created ( all that exists ).

Avatar gebruiker
UmmJunayd
Super lid
Super lid
 
Berichten: 559
Geregistreerd: ma _3-_okt-_2011ah, 3-10-2011ad, 8:22 pm

Re: Dua na verplicht gebed

door UmmJunayd » vr _4-_nov-_2011ah, 4-11-2011ad, 5:51 pm

assalaam aleikum

bedankt voor het plaatsen van deze informatie salaampeace.
maar nog even een kort vraagje, is er ook een bepaalde houding die je het beste kan aannemen tijdens het verrichten van smeekbede's?
لا إله إلاَّ الله محمد رسول الله

Avatar gebruiker
salaampeace
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 8967
Geregistreerd: di _26-_jan-_2010ah, 26-1-2010ad, 9:30 pm
Woonplaats: شيء

Re: Dua na verplicht gebed

door salaampeace » vr _4-_nov-_2011ah, 4-11-2011ad, 5:58 pm

:salaam:

Alhamdulillah ,is mij niks bekend hier over in de sunnah .
ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ

Iqra ' bismi Rabbikal-lazee khalaq .
Read ! in the Name of your lord who has created ( all that exists ).

RANDOM_AVATAR
Princess
PERMANENTE BAN!
 
Berichten: 408
Geregistreerd: za _31-_jul-_2010ah, 31-7-2010ad, 1:09 pm
Woonplaats: Den Haag

Re: Dua na verplicht gebed

door Princess » vr _4-_nov-_2011ah, 4-11-2011ad, 6:28 pm

Imane_M schreef:assalaam aleikum broeders en zusters,

Ik ben nu al sinds een tijd bezig met bidden, maar merk dat ik steeds meer de behoefte krijg om na het verplichte gebed nog even te blijven zitten om smeekbede's te verrichten.
Ik heb hier informatie over opgezocht maar werd niet echt wijzer betreft wat nou de beste manier is om dua te doen na het gebed, wat ik begrijp is dit soennah en niet verplicht, maar het lijkt mij prettig om bv wanneer ik dankbaar ben voor iets daarvoor Allah(swt) te bedanken na het gebed. Of juist in moeilijke tijden Allah(swt) om zijn leiding te vragen en kracht.
Kan iemand me misschien vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken? Moet het ook in arabisch verricht worden of mag in het nederlands ook?

was salaam


As-salaamu alaikum wa rahmatullaah.

Uit de informatie die ik heb kunnen vinden, heb ik begrepen dat de Heilige Profeet Mohammed (saws) nooit smeekbeden heeft verricht na zijn gebed. Hij deed wel zikr na het gebed. Er zijn wel overleveringen bekend dat de Profeet tijdens het gebed smeekbeden verrichtte. En er is een uitspraak van de Profeet dat een gelovige zijn smeekbeden moet vermeerderen in de sadjdah-positie, omdat dat het moment is dat de gelovige het dichtst tot Allah (swt) is. En dit kun je gewoon in je eigen taal doen, want bij du'aa gaat het erom dat je diepste verlangens en emoties Allah moeten bereiken.

Daarom vind ik zelf du'aa na het gebed lang niet zo effectief als in het gebed. Het is alsof je in het paleis van een koning bent en voor hem staat, maar niets vraagt. Maar als je eenmaal ver buiten het paleis bent dan schreeuw je nog even heel luid wat je nodig hebt.

Was-salaam.

Avatar gebruiker
UmmJunayd
Super lid
Super lid
 
Berichten: 559
Geregistreerd: ma _3-_okt-_2011ah, 3-10-2011ad, 8:22 pm

Re: Dua na verplicht gebed

door UmmJunayd » vr _4-_nov-_2011ah, 4-11-2011ad, 8:51 pm

Princess schreef:
Imane_M schreef:assalaam aleikum broeders en zusters,

Ik ben nu al sinds een tijd bezig met bidden, maar merk dat ik steeds meer de behoefte krijg om na het verplichte gebed nog even te blijven zitten om smeekbede's te verrichten.
Ik heb hier informatie over opgezocht maar werd niet echt wijzer betreft wat nou de beste manier is om dua te doen na het gebed, wat ik begrijp is dit soennah en niet verplicht, maar het lijkt mij prettig om bv wanneer ik dankbaar ben voor iets daarvoor Allah(swt) te bedanken na het gebed. Of juist in moeilijke tijden Allah(swt) om zijn leiding te vragen en kracht.
Kan iemand me misschien vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken? Moet het ook in arabisch verricht worden of mag in het nederlands ook?

was salaam


As-salaamu alaikum wa rahmatullaah.

Uit de informatie die ik heb kunnen vinden, heb ik begrepen dat de Heilige Profeet Mohammed (saws) nooit smeekbeden heeft verricht na zijn gebed. Hij deed wel zikr na het gebed. Er zijn wel overleveringen bekend dat de Profeet tijdens het gebed smeekbeden verrichtte. En er is een uitspraak van de Profeet dat een gelovige zijn smeekbeden moet vermeerderen in de sadjdah-positie, omdat dat het moment is dat de gelovige het dichtst tot Allah (swt) is. En dit kun je gewoon in je eigen taal doen, want bij du'aa gaat het erom dat je diepste verlangens en emoties Allah moeten bereiken.

Daarom vind ik zelf du'aa na het gebed lang niet zo effectief als in het gebed. Het is alsof je in het paleis van een koning bent en voor hem staat, maar niets vraagt. Maar als je eenmaal ver buiten het paleis bent dan schreeuw je nog even heel luid wat je nodig hebt.

Was-salaam.


wa aleikum salaam,

Oke, bedankt voor deze info. Ik begrijp jou theorie over dat het eigenlijk beter en effectiever is om dua in het gebed te doen, maar ik weet niet goed hoe dit dan zou moeten in de praktijk, dit doe je dan voordat je het gebed afsluit met het begroetten van de engelen op je schouder? en het Allah i takabel? Of nog voor de laatste tashahoed? Ik ben nog lerende dus ik wist niet dat een dua niet verricht dient te worden na het gebed, maar zoals jij het uitlegd klinkt het eigenlijk wel logisch dat dit in het gebed hoort.

was salaam
لا إله إلاَّ الله محمد رسول الله

Avatar gebruiker
kleur_rijk
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 2446
Geregistreerd: wo _12-_okt-_2011ah, 12-10-2011ad, 7:08 pm

Re: Dua na verplicht gebed

door kleur_rijk » vr _4-_nov-_2011ah, 4-11-2011ad, 9:00 pm

Smeekbeden tijdens het gebed
Het gebed is een belangrijk moment om smeekbeden te verrichten. Tijdens de verschillende houdingen die we tijdens het gebed aannemen, spreken we verschillende smeekbeden uit, waarin we Allah prijzen, voor de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) bidden, vergeving en zegeningen vragen voor onszelf en anderen. Belangrijk om te weten hierbij is dat het gebed één van de momenten is waarop de kans op verhoring van de smeekbede groot is.

Posities om smeekbeden te verrichten
Tijdens het gebed zijn er meerdere posities waarin smeekbeden verricht kunnen worden:

Na de eerste takbier (het zeggen van ‘Allahoe Akbar’), na de opening van het gebed.
Tijdens het reciteren van de Koran tijdens het gebed.
Tijdens het witr-gebed en andere qunut-gebeden kunnen er ook smeekbeden opgezegd worden na het reciteren van de Koran, voordat we in de ruku (neerbuiging) overgaan.
Na het omhoogkomen uit de ruku.
Tijdens de ruku zelf.
In de sudjud (neerknieling). In deze positie maakte de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) de meeste smeekbeden.
Tijdens het zitten tussen twee sajdahs (neerknielingen) in.
Na de laatste tashahhud, voor de tasliem (afsluiting).
Meningsverschil: na het gebed.
Smeekbeden tijdens Koranrecitaties
De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) verrichtte ook smeekbeden tijdens Koranrecitaties. Zo overleverde Hudayfa in een overlevering die vermeld staat in Moeslim en An-Nasaa’i:

“Op een nacht bad ik achter de Profeet en hij begon soerah al-Baqarah te reciteren. Ik dacht: ‘Hij zal ruku doen na honderd ayaat.’ Maar hij ging door (nadat hij de honderd verzen bereikt had) en ik dacht bij mezelf: ‘Hij zal deze soerah reciteren in één rakah.’ Toen hij soerah al-Baqarah beëindigd had, dacht ik: ‘Hij gaat nu over naar de ruku,’ maar hij begon soerah an-Nisa te reciteren en reciteerde deze helemaal en toen begon hij soerah Ali Imraan helemaal te reciteren. Hij reciteerde op een kalme en ongehaaste wijze. Wanneer hij een vers las waarin Allah verheerlijkt werd, verheerlijkde hij Allah. Wanneer hij bij een vers kwam die iets om te vragen bevatte, vroeg hij erom. Bij het noemen van toevlucht zoeken, zocht hij toevlucht…”

Niet omhoog kijken
Het komt vanuit onze natuurlijke aanleg voort dat we geneigd zijn om naar boven te kijken terwijl we smeekbeden verrichten. Deze gewoonte is echter niet toegestaan tijdens het verrichten van smeekbeden in het gebed. Aboe Hoerayrah heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zei:

“De mensen moeten ophouden met het kijken naar de hemel, terwijl zij smeekbeden verrichten tijdens het gebed, anders zal Allah hen hun zicht ontnemen.” (Moeslim).

In andere overleveringen staat ook vermeld dat het naar boven kijken tijdens het gebed sowieso niet toegestaan is. Deze gewoonte dient dus vermeden te worden tijdens het gebed en zeker tijdens het verrichten van smeekbeden tijdens het gebed. Ook heffen we bij smeekbeden tijdens het gebed onze handen niet op.

Smeekbeden in het Arabisch of Nederlands?
Er bestaan tussen de geleerden meningsverschillen of het verrichten van smeekbeden tijdens het gebed alleen in het Arabisch mogen of ook in andere talen. Buiten het gebed is het toegestaan om welke taal dan ook te gebruiken bij het verrichten van smeekbeden, vooral wanneer de verrichter van de smeekbede zich beter kan concentreren in de eigen taal. Sheikh ibn Taymiyah heeft gezegd:

“Het is toegestaan om smeekbeden te verrichten in het Arabisch en ook in andere talen dan het Arabisch. Allah kent de intentie van de verrichter van de smeekbede en weet wat hij wilt, ongeacht welke taal hij spreekt. Hij is immers de Alhorende, Die alle stemmen hoort, in alle talen, vragend om alle soorten behoeften.” (Majmoo al-Fataawa).

Binnen het gebed is er een andere mening. Er zijn geleerden die het verrichten van smeekbeden in een andere taal dan Arabisch hebben toegestaan tijdens het gebed, mits degene het Arabisch niet machtig. Maar er wordt wel gesteld dat degene Arabisch moet leren om het in de toekomst wel te doen. Degenen die het Arabisch wel machtig zijn, zijn verplicht om smeekbeden in het Arabisch te verrichten.

Maar er zijn ook geleerden, en deze zijn in de meerderheid, die stellen dat het niet toegestaan is om tijdens het gebed een andere taal dan het Arabisch te gebruiken. En zij stellen dus dat de smeekbeden tijdens het gebed altijd in het Arabisch verricht moeten worden, ook optionele smeekbeden.

Om het zekere voor het onzekere te nemen, is het beter voor ons om ons tijdens het gebed te beperken tot smeekbeden in het Arabisch, want dat is hetgeen wat zeker toegestaan is. Hiervoor kun je smeekbeden leren die op deze site vermeld staan, terwijl je ook de betekenis leert. Op die manier weet je wat je zegt. Buiten het gebed om kun je dan smeekbeden in het Nederlands of een andere taal verrichten. En Allah weet het beste.

Smeekbeden na het gebed
Er bestaat een meningsverschil tussen de geleerden over het verrichten van smeekbeden na de gebeden. De profeet (vrede en zegeningen zij met hem) werd eens gevraagd welke smeekbeden er verhoord worden. Hij (vrede en zegeningen zij met hem) zei in een overlevering die overgeleverd is door At-Thirmidhi en anderen:

“In het laatste derde deel van de nacht en na de voorgeschreven gebeden.”

Het meningsverschil tussen de geleerden gaat over de zinsdeel “na de voorgeschreven gebeden”. In de Arabische versie van deze hadith wordt het woord ‘dabr’ gebruikt, wat in het Nederlands vertaald is als ‘na’. Duidt dit op voor het einde van het gebed, dus voor de tasliem of wordt er na het gebed mee bedoeld? Sheikh al-Islam Ibn Taymiyah heeft gezegd dat dit zinsdeel de tijd voor de salaam aanduidt. Hij zei in Zaad al-Ma’aad:

“Het woord ‘dabr’ verwijst naar iets dat onderdeel is van iets anders, zoals dabr al-haywaan (het achterste van een dier).”

Sheikh Ibn ‘Othaymeen zei in Kitaab ad-Dua:

“Wat er verhaald is over dua na het gebed is voor de salaam en wat er verhaald is over dhikr na het gebed is na de salaam, want Allah zegt (interpretatie van de betekenis): “En als jullie dan de salaat verricht hebben, gedenkt dan Allah, staand en zittend en liggend.”

Tegelijkertijd zijn er ook geleerden die stellen dat het in deze hadith gaat om de tijd na het gebed. Het woord dabr kan beide betekenissen dragen. Daarbij zijn ons ook smeekbeden bekend die de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) na het gebed verrichtte.

Smeekbeden tijdens het gebed
Dua bij het betreden van de moskee
Dua bij het verrichten van wudu
Dua na het horen van de adhaan
Dua bij het begin van het gebed, versie 1
Dua bij het begin van het gebed, versie 2
Dua tijdens ruku, versie 1
Dua tijdens ruku en sudjud, versie 2
Dua bij het omhoog komen uit de ruku
Dua tijdens de sudjud, versie 1
Dua tussen twee neerknielingen
Dua tashahhud
Dua na de laatste tashahhud, versie 1
Dua na de laatste tashahhud, versie 2
Dua na de tasliem
Dua bij het verlaten van de moskee

http://www.duakracht.nl/wanneer/smeekbe ... dens-gebed

Avatar gebruiker
kleur_rijk
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 2446
Geregistreerd: wo _12-_okt-_2011ah, 12-10-2011ad, 7:08 pm

Re: Dua na verplicht gebed

door kleur_rijk » vr _4-_nov-_2011ah, 4-11-2011ad, 9:03 pm

Dua na het gebed (na de tasliem)
Het behoorde niet tot de gewoonten van de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) om meteen na het afsluiten van het gebed verder te gaan met zijn alledaagse activiteiten. Hij bleef na het gebed nog zitten om smeekbeden te verrichten en om Allah te gedenken en dit zijn natuurlijk handelingen die zeer goed zijn om te doen. Eén van de smeekbeden die van hem (vrede zij met hem) overgeleverd is, is de volgende..
Dua in het Arabisch
Eerst zeggen we drie keer:

أَسْـتَغْفِرُ الله

En daarna zeggen we eenmaal:

اللّهُـمَّ أَنْـتَ السَّلامُ، وَمِـنْكَ السَّلام، تَبارَكْتَ يا ذا الجَـلالِ وَالإِكْـرام

Betekenis van de dua
Eerst zeggen we driemaal: Ik zoek de Vergeving van Allah.

En daarna zeggen we eenmaal: O Allah, U bent vrede en vrede is van U afkomstig. U bent gezegend, O Eigenaar van Majesteit en Eer.

Uitspraak van de dua

Eerst zeggen we driemaal: Astaghfiroellaah.

En daarna zeggen we eenmaal: Allahoemma anta as-salaamoe wa minka as-salaamoe, tabaarakta yaa dhaa al-djalaali wa al-ikraam.

Extra informatie
De smeekbede staat vermeld in Moeslim.

Voor meer informatie: smeekbeden in het gebed

Avatar gebruiker
kleur_rijk
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 2446
Geregistreerd: wo _12-_okt-_2011ah, 12-10-2011ad, 7:08 pm

Re: Dua na verplicht gebed

door kleur_rijk » vr _4-_nov-_2011ah, 4-11-2011ad, 9:05 pm

5. Wend jezelf richting Qiblah
Wend jezelf bij het verrichten van de smeekbede richting de Qiblah.4 Muslim heeft overgeleverd dat Umar ibn al-Khattaab (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: “Op de dag van (de slag van) Badr keek de Boodschapper van Allah (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) naar de polytheïsten die duizend man sterk waren, terwijl zijn metgezellen driehonderd en negentien in aantal waren. Hierop wendde hij zich richting de Qiblah en strekte hij zijn handen uit en riep hij zijn Heer aan: ‘O Allah, volbreng mij wat U mij heeft beloofd. O Allah, geef mij wat U mij heeft beloofd. O Allah, als U deze kleine groep moslims vernietigt, zult U niet aanbeden worden op aarde.’ Hij bleef zijn Heer aanroepen terwijl zijn handen uitgestrekt waren en hij zich richting de Qiblah richtte, totdat zelfs zijn mantel van zijn schouder viel.”

Imaam Annawawwie zei in de uitleg van Sahieh Muslim: “Deze overlevering laat zien dat het toegestaan is om tijdens de smeekbede het gezicht naar de qiblah te richten en de handen op te heffen.”

6. Het heffen van de handen
Aboe Dawoed heeft overgeleverd dat Salmaan (moge Allah behaagd met hem zijn) zei: “De Booschapper van Allah (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) zei: ‘Waarlijk, jullie Heer (Gezegend en Verheven zij Hij) is Bescheiden, (en) Edelmoedig. Hij schaamt zich om Zijn dienaar die zijn handen naar Hem heft deze leeg terug te geven.’” (Authentiek verklaard door imaam Al-Albaanie)

De handpalmen worden naar de hemel gericht, op de wijze zoals een nederig arm persoon in afwachting is dat hem iets wordt geschonken. Aboe Dawoed heeft overgeleverd van Maalik ibn Yasaar (moge Allah behaagd met hem zijn) dat de Boodschapper van Allah (Allah’s gebeden en vrede zij met hem) zei: “Als jullie Allah vragen, vraagt Hem dan middels jullie handpalmen (naar de hemel te richten) en vraagt Hem niet door de buitenkant ervan.” (Authentiek verklaard door imaam Al-Albaanie)

Men kan zich afvragen of tijdens het opheffen de handen bij elkaar gehouden moeten worden of dat er ruimte tussen moet worden gelaten? Sheikh Ibn al-Uthaymien (moge Allah genadig met hem zijn) heeft in Sharh Al-Mumtic te kennen gegeven dat zij (de handen) bij elkaar moeten worden gehouden. Zijn exacte woorden zijn: “Wat betreft het scheiden van de handen en er een afstand tussen houden, daar is geen grondslag voor in Soennah en ook niet in de woorden van de geleerden.” (Sharh Al-Mumti, 4/25)

Avatar gebruiker
kleur_rijk
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 2446
Geregistreerd: wo _12-_okt-_2011ah, 12-10-2011ad, 7:08 pm

Re: Dua na verplicht gebed

door kleur_rijk » vr _4-_nov-_2011ah, 4-11-2011ad, 9:16 pm

[youtube]7RkXO57bT1k[/youtube]

66. Ik vraag Allah om vergiffenis (drie keer). O Allah U bent vrede en van U komt vrede. Gezegened bent U O Bezitter van majesteit en Edel. [2].


"أَسْـتَغْفِرُ الله. (ثَلاثاً) اللّهُـمَّ أَنْـتَ السَّلامُ، وَمِـنْكَ السَّلام، تَبارَكْتَ يا ذا الجَـلالِ وَالإِكْـرام."


"Astaghfiroe llaaha (drie keer) Allaahoemma Anta ssalaamoe wa mienka ssalaamoe, tabaarakta yaa Dha ldjalaalie wa l-iekraam".



67. Er is geen God dan Allah, de Enige, Die geen andere goden naast Zich heeft, tot Hem behoort de koninkrijk, en alle lof behoort Hem toe, en Hij heeft macht over alle zaken. O Allah, er is niemand die verbiedt wat U heeft gegeven en niemand kan geven wat U heeft verboden en de welvaart kan de welvarende persoon niet baten tegen Uw Wil en Beslissingen. [3].

"لا إلهَ إلاّ اللّهُ وحدَهُ لا شريكَ لهُ، لهُ المُـلْكُ ولهُ الحَمْد، وهوَ على كلّ شَيءٍ قَدير، اللّهُـمَّ لا مانِعَ لِما أَعْطَـيْت، وَلا مُعْطِـيَ لِما مَنَـعْت، وَلا يَنْفَـعُ ذا الجَـدِّ مِنْـكَ الجَـد."


"Laa ielaaha iella llaahoe wah'dahoe laa sharieka lah, lahoe lmoelkoe wa lahoe lh'amdoe wa hoewa 'ala koellie shay-ien Qadier, Allaahoemma laa maani'a lie maa a'tayt, wa laa moe'tieya liema mana't, wa laa yanfa'oe dhal djaddie mienka ldjadd".


68. Er is geen God dan Allah, de Enige, Die geen andere goden naast Zich heeft, tot Hem behoort de koninkrijk, en alle lof behoort Hem toe, en Hij heeft macht over alle zaken. Er is geen macht en geen kracht behalve door Allah's verlof. Er is geen god dan Allah. Wij aanbidden Hem alleen, alle gunsten behoren aan hem en aan Hem behoort de goede lofsprijzing. Er is geen God naast Allah, we aanbidden Hem in zuiverheid hoewel de ongelovigen vertoornd zullen zijn. [4].



"لاَ إِلهَ إلاّ اللّه, وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لهُ، لَهُ الملْكُ وَلَهُ الحَمْد، وهوَ عَلَى كُلّ شَيءٍ قَدِير، لاَ حَـوْلَ وَلا قـوَّةَ إِلاّ بِاللهِ، لا إلهَ إلاّ اللّـه، وَلا نَعْـبُـدُ إِلاّ إيّـاه, لَهُ النِّعْـمَةُ وَلَهُ الفَضْل وَلَهُ الثَّـناءُ الحَـسَن، لا إلهَ إلاّ اللّهُ مخْلِصـينَ لَـهُ الدِّينَ وَلَوْ كَـرِهَ الكـافِرون."


"Laa ielaaha iella llaahoe wah'dahoe laa sharieka lah, lahoe lmoelkoe, wa lahoe lh'amdoe wa hoewa 'ala koellie shay-ien Qadier. Laa h'awla wa laa Qoewwata iella biellah, laa ielaaha iella llaah, wa laa na'boedoe iella ieyyaah, lahoe nni'matoe wa lahoe lfadloe wa lahoe tthanaa-oe lh'asan, laa ielaaha iella llaahoe moekhliesiena lahoe ddiena wa law karieha lkaafieroen".

69. Geprezen is Allah, en alle lof behoort aan Allah, en Allah is groot (33 keer). Er is geen God dan Allah, de Enige, Die geen andere goden naast zich heeft, al het bestaande is van Hem, en alle lof behoort Hem toe, en Hij heeft macht over alle zaken. [5].



"سُـبْحانَ اللهِ، والحَمْـدُ لله، واللهُ أكْـبَر. (ثلاثاً وثلاثين) لا إِلهَ إلاّ اللّهُ وَحْـدَهُ لاَ شَرِيكَ لهُ، لهُ الملكُ ولهُ الحَمْد، وهُوَ على كُلّ شَيءٍ قَـدير"




"Soebh'aana llaahie, wa lh'amdoe liellaahie wallaahoe Akbar, (33 keer); Laa ielaaha iella llaahoe wah'dahoe la sharieka lah, lahoe lmoelkoe wa lahoe lh'amdoe wa hoewa 'ala koellie shay-ien Qadier".



70. In de naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige. "Zeg: "Hij is Allah, de Enige. Allah is de Enige van Wie al het geschapene afhankelijk is. Hij heeft niet verwekt en is niet verwekt. En niet één is aan Hem gelijkwaardig."




Bismie llaahie rrah'maanie rrah'ieem. "Qoel hoewa Allaahoe ah'ad ! Allaahoe ssamad ! Lem yalied wa lem yoeelad ! wa lem yakoenlahoe koefoewan ah'ad."

In de naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige. Zeg: "Ik zoek bescherming bij de Heer der dageraad. Tegen het kwaad dat Hij geschapen heeft. En tegen het kwaad van de donkere nacht wanneer hij aanbreekt. En tegen het kwaad van hen die op knoppen blazen. En tegen het kwaad van een jaloerse wanneer deze jaloers is".




Bismie llaahie rrah'maanie rrah'ieem. "Qoel a'oedhoe bierabbie l-falaq ! Mien sharrie maa Khalaq ! Wa mien sharrie ghaasieqien iedhaa waqab ! Wa mien sharrie annaffaathaatie fie l-'oqad ! Wa mien sharrie h'aasiedien iedhaa h'assad" [6]



In de naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige. Zeg: "Ik zoek bescherming bij de Heer (Allah) van de mensen. De koning van de mensen. De God van de mensen. Tegen het kwaad van de wegsluipende influisteraar. Degene die in de harten van de mensen influistert. Van de Djinn's en de mensen. [7]

Ga na het zeggen van de smeekbedes met je handen over je hele lichaam wrijven. Je begint met je hoofd en gezicht. Voer deze handeling drie keer uit.






Bismie llaahie rrah'maanie rrah'ieem. "Qoel a'oedoe bierabbie annaas ! Maliekie annaas ! ielaahie annaas ! Mien sharrie Al-waswaasie Al-khannaas ! Alladhie yoewaswiesoe fie sodoorie nnaas ! Miena Al-djiennatie wa-nnaas".



71. Allah, er is geen God dan Hij [8], de Levende, de Zelfstandige, sluimer noch slaap kan Hem treffen, aan Hem behoort toe wat er in de hemelen en wat er op de aarde is. Wie is degene die voorspraak doet bij Hem zonder Zijn verlof? Hij kent wat er voor hen is en wat er achter hen is. En zij kunnen niets van Zijn Kennis omvatten, behalve wat Hij wil. En Zijn Zetel strekt zich uit over de Hemelen en de Aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet. En Hij is de Verhevene, de Almachtige. (In het Arabisch reciteren na elk gebed.) [9].




Allaahoe laa ielaaha iellaa hoewa, Al-h'ayyoe Al-qayyoem. Laa ta-ekhoedoehoe sienatoen walaa nawm. Lahoe maafie ssamaawaatie wa maa fie l-ard. Men dhe lladhie yashfa'oe 'iendahoe iellaa bie'iednieh. Ya'lemoe maa bayna aydieehiem wa maa khalfahoem. Walaa yoeh'ieetoena bieshay-ien mien 'ielmiehie iella biemaa shaa'. Wassie'a korsieyyoehoe ssamaawaatie wal-ard, walaa ya'oedoehoe h'iehdoehoema, wa hoewa al-'aliyyoe al-'adhziem".



72. Er is geen God dan Allah, de Enige, Die geen andere goden naast zich heeft, al het bestaande is van Hem en alle lof behoort Hem toe. Hij brengt tot leven en doet sterven en Hij heeft macht over alle zaken. (Reciteer tien keer in het Arabisch na de Maghrib -en Fadjr-gebed.) [10].

"لا إلهَ إلاّ اللّهُ وحْـدَهُ لا شريكَ لهُ، لهُ المُلكُ ولهُ الحَمْد، يُحيـي وَيُمـيتُ وهُوَ على كُلّ شيءٍ قدير. (عَشْر مَرّات بَعْدَ المَغْرِب وَالصّـبْح )."


"Laa ielaaha iella llaahoe wah'dahoe laa sharieka lahoe, lahoe lmoelkoe wa lahoe lh'amdoe yoeh'yie wa yoemmietoe wa Hoewa 'ala koellie shay-ien Qadier".



73. O Allah, ik vraag U om kennis die voordeel brengt, een goede voorziening, en daden die aanvaard zullen worden. (In het Arabisch na het Fadjr-gebed.) [11].

"اللّهُـمَّ إِنِّـي أَسْأَلُـكَ عِلْمـاً نافِعـاً وَرِزْقـاً طَيِّـباً ، وَعَمَـلاً مُتَقَـبَّلاً. (بَعْد السّلامِ من صَلاةِ الفَجْر )."


"Allaahoemma iennie as-aloeka 'ielman naafie'an, wa riezqan tayyieban, wa amalan moetaqaballan".


--------------------------------------------------------------------------------

[1] Tasliem is het zeggen van "Assalemoe 'Alaikoem warah'matoe Allah" aan de rechter- en linkerzijde tijdens het gebed, waarbij het gebed daarna beëindigd wordt.
[2] Moesliem 1/414.
[3] Al-Boekhaarie 1/255, Moesliem 414.
[4] Moesliem 1/415.
[5] Moesliem 1/418, "Eenieder die dit na elk gebed zegt van hem zullen zijn zonden worden vergeven zelfs al zouden zij als het schuim van de zee zijn."
[6] 112, 113, 114 De Edele Qor'aan.
[7] Aboe Daawoed 2/86, An-Nasaa-ie 3/68. Zie ook Al-Albaanie, Sah'ih' At-Tirmidhie 2/8. Deze drie Soerah worden de Moe'awwiedaat, die om de bescherming van Allah te vragen, genoemd. Zie Al-Boekhaarie, uit Al-'Asqalaanie, Fath' Al-Baarie 9/62.
[8] "Eenieder die dit reciteert als hij 's ochtends opstaat wordt beschermd tegen de Djinn tot de avond, en eenieder die dit in de avond reciteert wordt beschermd tegen de Djinn tot de dageraad"- Al-Haakim 1/562. Al-Albaanie bevestigt dat de overlevering Sah'ih' is en voert het terug tot An-Nasaa-ie en At-Tabaraani. Hij zegt dat At-Tabaraani's ketting van overlevering, of Isnaad betrouwbaar is (Djayyied), Al-Albaanie 1/273.
[9] "Eenieder die dit na elk gebed reciteert, zal niet worden belet het Paradijs in te gaan," An-Nasaa-ie, 'Amal Al-Yawm wa llaylah (H'adieth nr. 100), ook Ibn As-Soennie (nr. 121). Zie ook Al-Albaanie, Sah'ih' Al-Djaami' As-Saghier 5/339 en Sielsielatoe l-ah'aadieth As-Sah'ih'ah 2/697 (nr. 972).
[10] At-Tirmidhie 5/515, Ahmad 4/227. Zie ook Ibn Al-Qaiyim Al-Djawzieyyah, Zaad Al-Ma'aad 1/300.
[11] Ibn Maadjah onder anderen. Zie Al-Albaanie, Sah'ih' Ibn Maadjah 1/152 en Majma' Az-Zawaa'id 10/111.

Avatar gebruiker
UmmJunayd
Super lid
Super lid
 
Berichten: 559
Geregistreerd: ma _3-_okt-_2011ah, 3-10-2011ad, 8:22 pm

Re: Dua na verplicht gebed

door UmmJunayd » vr _4-_nov-_2011ah, 4-11-2011ad, 9:48 pm

assalaam aleikum kleur_rijk,

heel erg bedankt broeder voor deze uitgebreide uitleg. Hier heb ik zeker wat aan.
Moge Allah je belonen voor je hulp insha'Allah.

was salaam.
لا إله إلاَّ الله محمد رسول الله

RANDOM_AVATAR
Princess
PERMANENTE BAN!
 
Berichten: 408
Geregistreerd: za _31-_jul-_2010ah, 31-7-2010ad, 1:09 pm
Woonplaats: Den Haag

Re: Dua na verplicht gebed

door Princess » vr _4-_nov-_2011ah, 4-11-2011ad, 10:16 pm

Imane_M schreef:Oke, bedankt voor deze info. Ik begrijp jou theorie over dat het eigenlijk beter en effectiever is om dua in het gebed te doen, maar ik weet niet goed hoe dit dan zou moeten in de praktijk, dit doe je dan voordat je het gebed afsluit met het begroetten van de engelen op je schouder? en het Allah i takabel? Of nog voor de laatste tashahoed? Ik ben nog lerende dus ik wist niet dat een dua niet verricht dient te worden na het gebed, maar zoals jij het uitlegd klinkt het eigenlijk wel logisch dat dit in het gebed hoort.

was salaam


Het beste moment is in de sadjda, want op dat moment voel je je totaal nietig, onbeduidend, hulpeloos en ben je het meest bewust dat je hele leven in de handen van de Allah (swt) ligt en dat Hij de macht heeft om wat dan ook in je leven te veranderen.

Mijn du'aa begint eigenlijk in de qiyaam met de recitatie van Sooratul-Faatihah, wat misschien de meest voortreffelijke du'aa is. Ik zeg deze heel langzaam op met begrip van de betekenis en de du'aa's die erachter liggen. Sommige verzen herhaal ik meerdere keren. Soms herhaal ik elk vers meerdere keren. Soms herhaal daarna nog eens deze Soorah.

Mijn afsluitende du'aa doe ik in de laatste sadjdah van een gebed. Als er een volgend gebed is dan volgt ook daarin een du'aa in de laatste sadjdah. Ik begin altijd met vergiffenis en bescherming vragen tegen de straf van mijn zonden. Vragen om bescherming tegen het vuur van mijn verlangens en slechte neigingen die leiden naar zonden.

Daarna (hetzij in dezelfde sadjdah, hetzij in een sadjdah van een aansluitend gebed) doe ik du'aa voor mijn gezinsleden en ik noem ze bij naam. Daarna doe ik du'aa voor mijn familieleden en sommigen noem ik bij naam.

Dan doe ik du'aa voor mensen van mijn gemeenschap en sommigen noem ik bij naam.

Dan doe ik du'aa voor incidentele gevallen, bijvoorbeeld als iemand ziek is, of bijvoorbeeld voor leiding voor iemand die tot de islam wilt overgaan, etc.

Ik gebruikt de qa'dah (afsluitende zittende houding) voor du'aa voor het welzijn voor alle moslims op de wereld, voor de vooruitgang van de islam, voor zegeningen voor de Heilige Profeet en voor zijn volmaakte volgelingen. Dit in de vaste Arabische woorden.

Zo ziet ongeveer mijn du'aa eruit.

Het is geen slecht idee om een lijstje te maken met namen van personen voor wie je du'aa wilt doen en door te nemen voordat je begint met je gebed.

Was-salaam.


Keer terug naar Het Gebed

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten