Wanneer de imam een fout maakt, wat doe je dan?

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
MaymunabintMirjam
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Wanneer de imam een fout maakt, wat doe je dan?

door MaymunabintMirjam » za _29-_okt-_2011ah, 29-10-2011ad, 9:02 pm

Salam aleikum,

Wanneer je achter de imam bidt en hij heeft drie raka' gedaan en dan gaat hij zitten voor de tasliem, wat moet je dan doen?

1. opstaan en zelf die vierde raka' bidden?
2. blijven zitten en de imam volgen en dan achteraf nog 1 extra raka' bidden?

De zelfde vraag voor wanneer je zeker weet dat je er vier hebt gedaan en de imam staat op voor een vijfde.

RANDOM_AVATAR
Muhaadjir
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Re: Wanneer de imam een fout maakt, wat doe je dan?

door Muhaadjir » za _29-_okt-_2011ah, 29-10-2011ad, 10:37 pm

wa 'alaykum salaam warahmatu Allah

Bi-ismiLah,

Ik zal inshAllah jou proberen te voorzien van een antwoord.

Allereerst wanneer iemand achter de imaam bidt en de imaam vergist zich, dan dient degene die achter de imaam bidt hem hierop te attenderen door subhanaLah te zeggen.

Bij de beide gevallen die je beschrijft is er sprake van een toevoeging in de salaat. Dat houdt in dat er sudjuud-us-sahw verricht dient te worden. Bij een toevoeging dient deze sudjuud-us-sahw na de salaam verricht te worden.

Sudjuus-us-sahw, dat zijn twee sadjda's (knielingen).

Het bewijs hiervoor:
De overlevering van AbdulLaah ibn Mas'ood (moge Allah tevreden met hem zijn):

Dat de profeet (vrede zij met hem) het Dhuhr gebed had gebeden met vijf rak'as. Men vroeg toen aan hem: 'Is er iets toegevoegd aan de Salaat?' Hij (vrede zij met hem) vroeg 'hoezo?' Zij zeiden: 'U heeft vijf rak'as gebeden.' Vervolgens verrichte hij twee sadjda's, nadat hij de salaam had gedaan.
(Al-Bochari en Moslim)

En in een andere versie:
Toen draaide hij zijn voeten, richtte zich naar de Qiblah, verrichte twee sadjda's en sloot vervolgens met salaam.

Ik hoop dat dit jouw vraag heeft beantwoord. Verder adviseer ik je het volgende boekje: Regels over Vergeetachtigheid tijdens het Gebed, Auteur Shaykh Mohammad ibn Saalih Al 'Uthaimeen.

Subhanaka Allah wa bihamdik asshadu an la illah ila Ant astghfiruka wa natubuw Ilayk

salaam 'alaykum
Laatst bijgewerkt door Muhaadjir op za _29-_okt-_2011ah, 29-10-2011ad, 10:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

kleur_rijk
Super Poster!
Super Poster!

door kleur_rijk » za _29-_okt-_2011ah, 29-10-2011ad, 10:40 pm

Bedankt Muhaadjir

Ik was ook al aan het kijken voor een passend antwoord. Ik ben ook bekend met het zeggen van soebhana allah, alleen kan er geen bewijs voor vinden. Jij wel?

RANDOM_AVATAR
MaymunabintMirjam
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door MaymunabintMirjam » za _29-_okt-_2011ah, 29-10-2011ad, 10:41 pm

Moge Allah u belonen voor uw moeite om mij van een antwoord te voorzien.

Mijn vraag is voor een gedeelte beantwoord.

Wat doe je wanneer je 'subhanaAllah' hebt gezegd, maar de imam doet het toch verkeerd. Dat wil zeggen 'hij bidt een raka' te weinig of een raka' teveel'.

Moet je hem dan toch volgen of niet?

(ik ben wel bekend met dat je achteraf een soedjoed moet maken, voor of na de tasliem, afhankelijk of je iets hebt toegevoegd of weggelaten)

kleur_rijk
Super Poster!
Super Poster!

door kleur_rijk » za _29-_okt-_2011ah, 29-10-2011ad, 11:01 pm

Aboe Hoerairah (ra) heeft overgeleverd dat de Profeet (saws) zei: "De imam moet gevolgd worden. Zeg de takbir wanneer hij die zegt, buig wanneer hij buigt, als hij 'Sami a-l-lahoe Liman hamida', zeg 'Rabbana wa-laka-l-hamd', werp je neer (prostratie) wanneer hij zich neerwerpt en bid zittend wanneer zittend bidt."

Sahieh al-Boekharie, Volume 2, Boek 12 (Karakterstieken van het gebed), Nummer 701

Ook als de imam zich vergist, volg je hem. Je zult dan zien dat de imam sujuud al sahw (sujud voor vergeetachtigheid) zal verrichten aan het eind van het gebed en daardoor het gezamenlijke gebed corrigeert.
Laatst bijgewerkt door kleur_rijk op za _29-_okt-_2011ah, 29-10-2011ad, 11:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

RANDOM_AVATAR
MaymunabintMirjam
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door MaymunabintMirjam » za _29-_okt-_2011ah, 29-10-2011ad, 11:05 pm

Moge Allah u belonen voor uw behulpzaamheid.
Ik was deze hadith namelijk kwijt en begon te twijfelen over het volgen van de imam.

RANDOM_AVATAR
Muhaadjir
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Muhaadjir » za _29-_okt-_2011ah, 29-10-2011ad, 11:07 pm

salaam alaykum

Hetgeen wat ik weet is dat je de imaam ten alle tijde dient te volgen, ook al begaat deze een vergissing. Na afloop van de salaat zal hij de salaat corrigeren indien hij zich de vergissing herinnert, anders dienen de aanwezigen na afloop van de salaat de imaam hierop te attenderen en dient hij de salaat vooralsnog te corrigeren.

@Kleur-rijk
Ik kan momenteel ook geen hadith vinden die aangeeft dat je subhana Allah hoort te zeggen als de imaam zich vergist. Wel kom ik het als antwoord tegen in fatawaa zoals deze: http://islamqa.com/en/ref/47627/sahw

wa Allahu a3lem
wa 'alaykumsalaam

RANDOM_AVATAR
Muhaadjir
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Muhaadjir » za _29-_okt-_2011ah, 29-10-2011ad, 11:22 pm

salaam 'alaykum

Als toevoeging op het antwoord van kleur-rijk, deze andere hadith:

Aboe Hoerayrah overlevert dat de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd:

“De Imaam is slechts aangesteld om gevolgd te worden, dus volgt hem in zijn handelingen. En laat jouw handelingen niet in strijd zijn met die van hem. Als hij Takbier verricht, verricht dan ook Takbier. Als hij buigt, buigt dan ook. Als hij zegt ‘samicAllaahoe liman hamidah’, zegt dan ‘rabbanaa laka l-hamd’. En als hij prosterneert, verricht dan ook de prosternatie. En als hij zittend het gebed verricht, verricht dan ook allen zittend het gebed.”

wa alaykumsalaam

Keer terug naar Het Gebed