Ik reis dagelijks 280km voor mijn werk, ben ik dan ook een "reiziger" ?AmeenNL schreef:Ook is de masah van een reiziger 72 uur lang geldig.
Djawz bint Muhamad schreef:assalamu alaikum,
dat is ook prijzenswaardig beste broeder. Maar maak het niet te moeilijk voor jezelf. Zolang iets niet verboden is dan is het toegestaan. Zolang iets niet onrein is dan kun je er in bidden. En onderwerpen zoals het vegen over de sokken die zijn nu eenmaal niet makkelijk, maar eerlijk gezegd maken wij moslims het onszelf moeilijk. Waarom zou iemand die twijfel opzoeken?
Djawz bint Muhamad schreef:Ik ben nog nooit in een situatie gekomen waarbij ik net genoeg water had om wudu te doen en over mijn sokken te vegen maar niet genoeg om mijn voeten te wassen. Dus waarom zou je niet gewoon je voeten wassen? En ik heb het niet perse over jou beste broeder want ik weet dat je intenties goed zijn maar dat hele onderwerp van vegen over de sokken waarbij alle verschillende typen sokken altijd worden aangehaald met de vraag of er overheen geveegd moet worden, daarbij krijg ik sterk het gevoel dat wij moslims het onszelf zo moeilijk maken, inshallah gair.
Knutselsmurf schreef:Ik reis dagelijks 280km voor mijn werk, ben ik dan ook een "reiziger" ?AmeenNL schreef:Ook is de masah van een reiziger 72 uur lang geldig.
Ik trek wel dagegelijks verse sokken aan.
Als pasen en pinksteren op 1 dag vallen.AmeenNL schreef:Maar wanneer wordt je nu eindelijk Moslim?
Knutselsmurf schreef:Als pasen en pinksteren op 1 dag vallen.AmeenNL schreef:Maar wanneer wordt je nu eindelijk Moslim?
AmeenNL schreef:Goed nieuws! Volgend jaar vallen suikerfeest en slachtfeest op dezelfde dag!
mahdivrielink schreef:Ik heb wel vaker situaties met amper water meegemaakt, vooral als ik ergens in de wildernis zit.
Maar soms is het ook praktisch. Vooral wanneer ik niet de kans heb om mijn voeten voldoende te laten drogen, krijg ik last van infectie tussen de tenen. In de winter heb ik dan ook nog eens sneller last van koude voeten waardoor ik weer heel snel moet plassen. Het is één keer gebeurd dat ik tijdens de khutbah 3 keer ben opgestaan omdat ik nodig moest ten gevolge van koude voeten. En dan steeds opnieuw wudu moeten verichten en opnieuw koude voeten...
Tijdens het werk bid ik bijna altijd met schoenen aan. Het aan/uit trekken kost gewoon teveel tijd en het kan ook gebeuren dat ik plotseling weg moet. Is niet handig dus.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten