Sokken dragen en islam

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
Alimaan
PERMANENTE BAN!

Sokken dragen en islam

door Alimaan » za _22-_okt-_2011ah, 22-10-2011ad, 4:34 pm

Beste broeders en zusters,

Wat zijn de regels omtrent de sokken in de islam? Ik heb iets gehoord dat deze na 24 uur verwisselt dienen te worden echter weet ik dit niet zeker, want kan het misschien ook zo zijn dat je je voeten 1 keer in de 24 dient te wassen en als de sokken schoon zijn opnieuw kan dragen?
Inactief

AmeenNL
Super Poster!
Super Poster!

Re: Sokken dragen en islam

door AmeenNL » za _22-_okt-_2011ah, 22-10-2011ad, 5:28 pm

Het gaat puur om masah 'ala al khuffain (het vegen over de sokken). Dus een menstruerende vrouw hoeft haar sokken niet na 24 uur te verwisselen omdat ze geen wudhoo hoeft te doen. Ook is de masah van een reiziger 72 uur lang geldig.
Dat je je sokken moet verwisselen als je ze uit doen voor wudhoo heb ik ook niet eerder gehoord. Als ze schoon zijn kun je ze gewoon gebruiken.

Alimaan
PERMANENTE BAN!

door Alimaan » za _22-_okt-_2011ah, 22-10-2011ad, 5:57 pm

heb je bewijs waarmee je dit kunt bevestiging broer
Inactief

Djawz bint Muhamad
Super Poster!
Super Poster!

door Djawz bint Muhamad » za _22-_okt-_2011ah, 22-10-2011ad, 6:13 pm

Assalamu alaikum,

Zolang iets niet naajis is dan kun je het toch gewoon dragen? Wat voor bewijs zoek je beste broeder?

AmeenNL
Super Poster!
Super Poster!

door AmeenNL » za _22-_okt-_2011ah, 22-10-2011ad, 10:53 pm

Hier is bewijs omtrent Mas7 'ala al Khuffain: http://islamqa.com/en/ref/9640

Wat betreft het niet mogen dragen van sokken na 24 uur, degene die dit heeft beweerd heeft moet met bewijs daarvoor komen.

Alimaan
PERMANENTE BAN!

door Alimaan » zo _23-_okt-_2011ah, 23-10-2011ad, 5:56 am

daarom broeder ik heb duidelijkheid nodig over dit onderwerp omdat dit voor mij belangrijk is en ik hier niet de fout in wil gaan
Inactief

Djawz bint Muhamad
Super Poster!
Super Poster!

door Djawz bint Muhamad » zo _23-_okt-_2011ah, 23-10-2011ad, 10:56 am

assalamu alaikum,

dat is ook prijzenswaardig beste broeder. Maar maak het niet te moeilijk voor jezelf. Zolang iets niet verboden is dan is het toegestaan. Zolang iets niet onrein is dan kun je er in bidden. En onderwerpen zoals het vegen over de sokken die zijn nu eenmaal niet makkelijk, maar eerlijk gezegd maken wij moslims het onszelf moeilijk. Waarom zou iemand die twijfel opzoeken?

Ik ben nog nooit in een situatie gekomen waarbij ik net genoeg water had om wudu te doen en over mijn sokken te vegen maar niet genoeg om mijn voeten te wassen. Dus waarom zou je niet gewoon je voeten wassen? En ik heb het niet perse over jou beste broeder want ik weet dat je intenties goed zijn maar dat hele onderwerp van vegen over de sokken waarbij alle verschillende typen sokken altijd worden aangehaald met de vraag of er overheen geveegd moet worden, daarbij krijg ik sterk het gevoel dat wij moslims het onszelf zo moeilijk maken, inshallah gair.

Alimaan
PERMANENTE BAN!

door Alimaan » zo _23-_okt-_2011ah, 23-10-2011ad, 11:31 am

Broeder je hebt me denk ik verkeerd begrepen,

Waar ik op doel is niet over het vegen over de sokken, mijn voeten was ik zo i zo 1 keer in de 24 uur, binnen in die 24 uur veeg ik over mijn sokken heen terwijl mijn handen bevochtigd zijn. Maar wat ik op dit moment doe is iedere 24 uur nieuwe sokken dragen terwijl de sokken die ik dan in de wasmachine stop nog lekker ruiken en hartstikke schoon zijn. Waar het mij omgaat zijn die sokken, dienen die gewassen te worden na 24 gedragen te zijn? Of kan men ze nog een keer dragen tot ze bevuild raken of vies ruiken?
Inactief

Aboe Saalih
Super Poster!
Super Poster!

door Aboe Saalih » zo _23-_okt-_2011ah, 23-10-2011ad, 11:42 am

Asalamu' alaykoem akh al kareem alimaan,

In de desbetreffende hadieth waarin er wordt gesproken dat de profeet -sallalahu' alaihi wassalam- over zijn voeten veegde wordt alleen dat besproken. Dus al doe je je sokken 2 weken aan en er zit niks onreins in kun je er nog steeds over vegen.

Mohim, soms maken we het moeilijk voor ons zelf. Ik spreek hier ook voor mezelf geliefde broeder.
“O jullie die geloven, plaatst julliezelf niet vóór Allaah en Zijn Boodschapper, maar vreest Allaah. Voorwaar, Allaah is Alhorend, Alwetend.” (Soerah Al-Hoedjoerat 49:1)

Knutselsmurf
Super Poster!
Super Poster!

door Knutselsmurf » zo _23-_okt-_2011ah, 23-10-2011ad, 11:57 am

AmeenNL schreef:Ook is de masah van een reiziger 72 uur lang geldig.
Ik reis dagelijks 280km voor mijn werk, ben ik dan ook een "reiziger" ?
Ik trek wel dagegelijks verse sokken aan.
In Nederland hebben moslims meer vrijheid om hun persoonlijke versie van de islam
te volgen en te verspreiden als dat zij dat in de "islamitische" landen hebben.

mahdivrielink
Forum Moderator
Forum Moderator

door mahdivrielink » zo _23-_okt-_2011ah, 23-10-2011ad, 12:02 pm

Djawz bint Muhamad schreef:assalamu alaikum,

dat is ook prijzenswaardig beste broeder. Maar maak het niet te moeilijk voor jezelf. Zolang iets niet verboden is dan is het toegestaan. Zolang iets niet onrein is dan kun je er in bidden. En onderwerpen zoals het vegen over de sokken die zijn nu eenmaal niet makkelijk, maar eerlijk gezegd maken wij moslims het onszelf moeilijk. Waarom zou iemand die twijfel opzoeken?

Inderdaad. En ik ben nooit ergens iets tegen gekomen dat het verboden zou zijn om sokken na 24 uur nog te dragen. Wel dat je tot 24 uur na je laatste wudu waarin je de voeten hebt gewassen, over je sokken mag wrijven. Voor een reiziger zelfs 72 uur.
Nadat je dus je sokken uit hebt gedaan om ook je voeten te wassen, kan je de sokken weer aantrekken en opnieuw 24 (of 72) uur over de sokken wrijven.
Hou ook in gedachten dat lederen sokken (khufoof) niet zomaar even in de was gegooid kunnen worden. Een verbod op het langer dragen dan een bepaalde tijd, zou dusdanige problemen met zich meebrengen dat ze uit praktische overweging nooit meer gebruikt zouden worden.

Overigens raad ik het niemand aan om sokken te lang te dragen. De geur wordt er niet beter op. Ik heb in de moskee wel meer dan één keer daadwerkelijk last gehad van iemands voetengeur, tot kokhalsen aan toe! Dat kan en mag je natuurlijk je broeders niet aan doen! Ik refereer ook naar de regel omtrent het ruiken naar knoflook en uien.
Trouwens, dit geldt ook voor okselgeur. Ik heb om die reden wel eens een andere plaats in de rij gezocht. Wassen en een goede deo kost weinig.
Voor alle vieze luchtjes geldt dat je daarmee het gebed van een ander dusdanig kan verstoren dat het gebed ongeldig wordt.

Djawz bint Muhamad schreef:Ik ben nog nooit in een situatie gekomen waarbij ik net genoeg water had om wudu te doen en over mijn sokken te vegen maar niet genoeg om mijn voeten te wassen. Dus waarom zou je niet gewoon je voeten wassen? En ik heb het niet perse over jou beste broeder want ik weet dat je intenties goed zijn maar dat hele onderwerp van vegen over de sokken waarbij alle verschillende typen sokken altijd worden aangehaald met de vraag of er overheen geveegd moet worden, daarbij krijg ik sterk het gevoel dat wij moslims het onszelf zo moeilijk maken, inshallah gair.

Ik heb wel vaker situaties met amper water meegemaakt, vooral als ik ergens in de wildernis zit.
Maar soms is het ook praktisch. Vooral wanneer ik niet de kans heb om mijn voeten voldoende te laten drogen, krijg ik last van infectie tussen de tenen. In de winter heb ik dan ook nog eens sneller last van koude voeten waardoor ik weer heel snel moet plassen. Het is één keer gebeurd dat ik tijdens de khutbah 3 keer ben opgestaan omdat ik nodig moest ten gevolge van koude voeten. En dan steeds opnieuw wudu moeten verichten en opnieuw koude voeten...
Tijdens het werk bid ik bijna altijd met schoenen aan. Het aan/uit trekken kost gewoon teveel tijd en het kan ook gebeuren dat ik plotseling weg moet. Is niet handig dus.

AmeenNL
Super Poster!
Super Poster!

door AmeenNL » zo _23-_okt-_2011ah, 23-10-2011ad, 3:39 pm

Knutselsmurf schreef:
AmeenNL schreef:Ook is de masah van een reiziger 72 uur lang geldig.
Ik reis dagelijks 280km voor mijn werk, ben ik dan ook een "reiziger" ?
Ik trek wel dagegelijks verse sokken aan.

Je bent in die tijd natuurlijk een reiziger, alhoewel er verschillende meningen bestaan over wat een reis precies inhoudt. Op het moment dat je thuis komt ben je weer "muqeem", dus geen reiziger meer. Je kan dan alleen 24 uur volmaken of de eerstvolgende keer je voeten wassen.
Maar wanneer wordt je nu eindelijk Moslim? :roll:

Knutselsmurf
Super Poster!
Super Poster!

door Knutselsmurf » zo _23-_okt-_2011ah, 23-10-2011ad, 5:28 pm

AmeenNL schreef:Maar wanneer wordt je nu eindelijk Moslim? :roll:
Als pasen en pinksteren op 1 dag vallen.
In Nederland hebben moslims meer vrijheid om hun persoonlijke versie van de islam
te volgen en te verspreiden als dat zij dat in de "islamitische" landen hebben.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » zo _23-_okt-_2011ah, 23-10-2011ad, 5:30 pm

Knutselsmurf schreef:
AmeenNL schreef:Maar wanneer wordt je nu eindelijk Moslim? :roll:
Als pasen en pinksteren op 1 dag vallen.

Uw antwoord is fout, u mag niet door naar de volgende ronde rofl

En waarom is het fout? In de islam kennen we geen pasen en pinksteren, dus je moet wat anders bedenken. :roll:
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

AmeenNL
Super Poster!
Super Poster!

door AmeenNL » zo _23-_okt-_2011ah, 23-10-2011ad, 5:38 pm

Goed nieuws! Volgend jaar vallen suikerfeest en slachtfeest op dezelfde dag!

mahdivrielink
Forum Moderator
Forum Moderator

door mahdivrielink » zo _23-_okt-_2011ah, 23-10-2011ad, 5:46 pm

AmeenNL schreef:Goed nieuws! Volgend jaar vallen suikerfeest en slachtfeest op dezelfde dag!

Ga jij dan suikerbeestjes slachten? (eek)

Afbeelding

AmeenNL
Super Poster!
Super Poster!

door AmeenNL » zo _23-_okt-_2011ah, 23-10-2011ad, 6:17 pm

Ja, zonder verdoving!
Niet verklappen he!

Ethawri
Super Poster!
Super Poster!

door Ethawri » zo _23-_okt-_2011ah, 23-10-2011ad, 7:04 pm

Sokken dragen is haram! :rechter:
[align=center]Blue moon, you saw me standing alone, without a dream in my heart, without a love of my own..[/align]

Alimaan
PERMANENTE BAN!

door Alimaan » ma _24-_okt-_2011ah, 24-10-2011ad, 12:23 pm

Sokken dragen is haram! :rechter:

Wat een grappige humor heb jij zeg....
Inactief

Djawz bint Muhamad
Super Poster!
Super Poster!

door Djawz bint Muhamad » ma _24-_okt-_2011ah, 24-10-2011ad, 12:55 pm

mahdivrielink schreef:Ik heb wel vaker situaties met amper water meegemaakt, vooral als ik ergens in de wildernis zit.
Maar soms is het ook praktisch. Vooral wanneer ik niet de kans heb om mijn voeten voldoende te laten drogen, krijg ik last van infectie tussen de tenen. In de winter heb ik dan ook nog eens sneller last van koude voeten waardoor ik weer heel snel moet plassen. Het is één keer gebeurd dat ik tijdens de khutbah 3 keer ben opgestaan omdat ik nodig moest ten gevolge van koude voeten. En dan steeds opnieuw wudu moeten verichten en opnieuw koude voeten...
Tijdens het werk bid ik bijna altijd met schoenen aan. Het aan/uit trekken kost gewoon teveel tijd en het kan ook gebeuren dat ik plotseling weg moet. Is niet handig dus.

Assalamu alaikum beste broeder,

Ja in die situaties is het natuurlijk een ander verhaal, wanneer je op reis bent of in de wildernis of een beroep hebt zoals dat van jou. Maar ik als "huis-tuin-en-keuken-moslim" ben alhamdulillah voor zover ik me kan herinneren nog nooit in zo'n situatie terecht gekomen en met mij de meeste anderen vermoed ik, wallahoe alem.

@broeder Alimaan
Ik zou je willen adviseren om gewoon 1x per 24u schone sokken aan te trekken, gewoon om te voorkomen dat jij misschien een geur niet ruikt door verkoudheid ofzo en een ander wel. Als je gewoon elke dag schone sokken aantrekt dan heb je in ieder geval altijd frisse sokken aan inshallah. Waarom zou je het niet doen?

Volgende

Keer terug naar Het Gebed