fajdr of shouroek

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
nlmeisje
Junior lid
Junior lid

fajdr of shouroek

door nlmeisje » za _15-_okt-_2011ah, 15-10-2011ad, 9:14 am

Salam alaikoem lieve zusters en broeders.

Ik ben onlangs bekeerd alhamdoulilah, maar er is bij mij 1 ding niet helemaal duidelijk.
Je hebt 5 verplichte gebeden: volgens mij: dohr ,asr, magreb, ishaa en fadjr.
Nu zie ik op de gebedslijsten ook shouroek staan. kan iemand mij misschien uitleggen of het nou fadjr is die je moet bidden of shouroek of beide?

alvast bedankt

liefs x

Djawz bint Muhamad
Super Poster!
Super Poster!

Re: fajdr of shouroek

door Djawz bint Muhamad » za _15-_okt-_2011ah, 15-10-2011ad, 9:23 am

Wa alaikum salaam beste zuster,

welkom in de Islam en op OntdekIslam!

shourouk is de tijd waarop de zon opkomt, dus het einde van de fadjr-tijd. Fadjr mag je tussen de tijd van fadjr en shouroek bidden.

Wassalaam

kleur_rijk
Super Poster!
Super Poster!

door kleur_rijk » za _15-_okt-_2011ah, 15-10-2011ad, 3:39 pm

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

In verschillende overleveringen leest men dat al-fadjr gebed ook wel sobh' genoemd wordt, beiden zijn hetzelfde. 'Athaa' ibn yazied Al djonda'ie heeft gezegd dat hij Abou Sa'ied Al khodarie heeft horen zeggen:"Ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen:"Er is geen gebed na Sobh' totdat de zon stijgt en er is geen gebed na Salat Al 'asr totdat de zon ondergaat" (Boekharie 551).

In bepaalde gebieden wordt Alfadjr aangegeven als "Soennat Al fadjr" (de twee rak'as die verricht worden voor de verplichte fadjr gebed). Maar dit is een niet een wettige benaming. We onderscheiden hierbij twee gebeden, en wel Soennat Al fadjr en de verplicht gebed Al fadjr, Sobh' is hetzelfde als de verplichte fadjr gebed.

Wat Shoeroeq (zondsopgang) betreft, de profeet heeft een verbod gesteld om tussen Alfadjr en zondsopgang te bidden. Overgeleverd door 'Omar ibn Elkhatab dat de boodschapper van Allah ons heeft verboden om een gebed te verrichten na salat Asobh' (fadjr), totdat de zon opkomt. En na Al 'asr totdat de zon ondergaat." (Al boekharie 547).

Aboe Hoerayra (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft gezegd:"de boodschapper van Allah heeft mij geadviseerd om geen afstand te nemen van drie dingen totdat ik sterf: dat ik drie dagen van ieder maand vast, het bidden van de doh'a-gebed en het bidden van Alwietr voor dat ik ga slapen" (Boekharie 1107).

Adoh'a gebed kan men na de zonsopgang verrichten. Overgeleverd door Sa'id ibn Naafie' dat hij zei:"Aboe Bieshr Al ansaarie (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft me een keer Salat Adoh'a zien bidden toen de zon opkwam, hij heeft mij afgeraden om te bidden bij zonsopgang en zei de boodschapper van ALlah heeft gezegd:"Bid niet, tot na de zondsopgang.." (Ahmed 20884).

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam Het team van ......

Tijden waarop het verboden is om extra (nafl) gebeden te verrichten:

Aboe Sa’ied al Goedri (moge Alah tevreden met hem zijn) vertelde dat Allah’s Boodschapper (v.z.m.h.) zei: “Geen enkel gebed mag verricht worden na het Fajr-gebed, tot de zon opkomt of na het Asr-gebed, tot de zon ondergaat.” (Bukhari en Muslim)

Op deze tijd is alleen het nafl-gebed verboden, maar een verplicht gebed dat nog ingehaald moet worden is niet verboden.
De meeste geleerden van de moslimgemeenschap hebben het toegestaan om na het Fajr en Asar een gemist gebed nog in te halen. Zij beroepen zich op de volgende hadith:
De Profeet Mohammed (v.z.m.h.) zei:

“Wie een gebed vergeten is, bidt het zodra hij het zich herinnert.” (Bukhari en Muslim)

De 2 rakaat voor de Fard gebed van Fajr is de meest sterke Sunnah Muakkadah van alle Sunnah gebeden, de volgende ahadith maken dit duidelijk:

Aisha radhiyallahu ‘anha heeft overgeleverd dat de Profeet salallahu ‘alaihi wa salam zei:
“De twee rakaah’s voor Fajr zijn beter dan de wereld, en alles erin”
{Muslim}

Aisha radhiyallahu ‘anha heeft overgeleverd dat de Profeet salallahu ‘alaihiwa salam nooit strikter met het doen van iets vrijwilligs was, dan het verrichten van de twee rakaah’s vóór het Fajr gebed.{Bukharie en Muslim}

Abu Hurayrah radhiyallahu ‘anh heeft overleverd dat de Profeet salallahu ‘alaihiwa salam zei
‘’Ook al zouden paarden jullie willen komen verjagen, laat die 2 rakaat niet na’’ {Abu Dawud, Musnad Ahmad}

En Allah weet het beste.

kleur_rijk
Super Poster!
Super Poster!

door kleur_rijk » za _15-_okt-_2011ah, 15-10-2011ad, 5:28 pm

Is het antwoord verduidelijkend voor je nlmeisje of juist te uitgebreid en daardoor verwarrend??

RANDOM_AVATAR
nlmeisje
Junior lid
Junior lid

door nlmeisje » zo _16-_okt-_2011ah, 16-10-2011ad, 11:47 am

Allereerst bedankt voor de reacties, ik moet eerlijk bekennen dat het niet helemaal duidelijk is :schamen: wat ik eruit begrijp is dat ik dus niet tussen de twee tijden moet bidden maar gewoon op het tijdstip van fadjr? klopt dit?

liefs

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » zo _16-_okt-_2011ah, 16-10-2011ad, 12:13 pm

nlmeisje schreef:Allereerst bedankt voor de reacties, ik moet eerlijk bekennen dat het niet helemaal duidelijk is :schamen: wat ik eruit begrijp is dat ik dus niet tussen de twee tijden moet bidden maar gewoon op het tijdstip van fadjr? klopt dit?

liefs

Assalamu Alaikum ,

Alle eerst Al Hamdullilah voor je bekering , moge Allahs s.w.t je Imaan versterken en kennis schenken .

Nee zus , het klopt niet wat je zei , Fadjr tijd begint juist bij Fadjr en blijft tot Shoeroek , waar ik woon bijvoorbeeld is tussen : 6:14 en 8:01 .

Tussen die 2 tijden mag je bidden , het mag om 6:20 of 6:30 of 6:50 of 7:20 of 7 :55

Het alle belangrijkste is dat je voor 8:01 moet bidden en niet voor 6:20 want is Fadjr nog niet aangebroken .

Duidelijk zus ?

superkar
Super Poster!
Super Poster!

door superkar » zo _16-_okt-_2011ah, 16-10-2011ad, 12:46 pm

Het is eigenlijk heel simpel, maar in het begin natuurlijk lastig.

Waar ik woon breekt Fadjr aan om 6:21.
En loop tot zonsondergang(Shoeroek), dat is om 8:01
Dus tussen deze twee tijden wordt het Fadjr gebed vericht.
Dus niet om 6:00 bijv, want dan is Fadjr nog niet aangebroken
Niet om 8:15, want dan is Fadjr dus al afgelopen.
Je kan het dus op elk moment tussen die twee tijden, 6:21 en 8:01 verrichten.
68:1 Nun. By the pen and what they inscribe,
68:2 You are not, [O Muhammad], by the favor of your Lord, a madman.
68:3 And indeed, for you is a reward uninterrupted.
68:4 And indeed, you are of a great moral character.

superkar
Super Poster!
Super Poster!

door superkar » zo _16-_okt-_2011ah, 16-10-2011ad, 12:52 pm

Je hebt ook nog een vrijwillig gebed die je tijdens Fadjr kan verrichten, die zeer aanbevolen is en die de Profeet Mohamed (vrede zij met hem) altijd verrichte, waar hij ook was, maar dat is dus niet verplicht.

Het lijk me beter om eerst de 5 verplichte gebeden onder de knie te krijgen en daarna pas kijken naar Soennah gebeden. :)

Gefeliciteerd met je bekering! :)
Moge Allah je standvastig maken en zegeningen schenken.
68:1 Nun. By the pen and what they inscribe,
68:2 You are not, [O Muhammad], by the favor of your Lord, a madman.
68:3 And indeed, for you is a reward uninterrupted.
68:4 And indeed, you are of a great moral character.

RANDOM_AVATAR
nlmeisje
Junior lid
Junior lid

door nlmeisje » zo _16-_okt-_2011ah, 16-10-2011ad, 5:27 pm

superkar schreef:Je hebt ook nog een vrijwillig gebed die je tijdens Fadjr kan verrichten, die zeer aanbevolen is en die de Profeet Mohamed (vrede zij met hem) altijd verrichte, waar hij ook was, maar dat is dus niet verplicht.

Het lijk me beter om eerst de 5 verplichte gebeden onder de knie te krijgen en daarna pas kijken naar Soennah gebeden. :)

Gefeliciteerd met je bekering! :)
Moge Allah je standvastig maken en zegeningen schenken.

Heel erg bedankt voor je antwoorden, het is mij nu heel duidelijk alhamdoulilah!
ook bedankt voor de felicitatie :bloem:

RANDOM_AVATAR
nlmeisje
Junior lid
Junior lid

door nlmeisje » zo _16-_okt-_2011ah, 16-10-2011ad, 5:31 pm

Al-hussein schreef:
nlmeisje schreef:Allereerst bedankt voor de reacties, ik moet eerlijk bekennen dat het niet helemaal duidelijk is :schamen: wat ik eruit begrijp is dat ik dus niet tussen de twee tijden moet bidden maar gewoon op het tijdstip van fadjr? klopt dit?

liefs

Assalamu Alaikum ,

Alle eerst Al Hamdullilah voor je bekering , moge Allahs s.w.t je Imaan versterken en kennis schenken .

Nee zus , het klopt niet wat je zei , Fadjr tijd begint juist bij Fadjr en blijft tot Shoeroek , waar ik woon bijvoorbeeld is tussen : 6:14 en 8:01 .

Tussen die 2 tijden mag je bidden , het mag om 6:20 of 6:30 of 6:50 of 7:20 of 7 :55

Het alle belangrijkste is dat je voor 8:01 moet bidden en niet voor 6:20 want is Fadjr nog niet aangebroken .

Duidelijk zus ?

Het is mij nu heel erg duidelijk Alhamdoulilah, bedankt voor je hulp :uitstekend: en voor je felicitatie :zwaaien:

Keer terug naar Het Gebed