De wassing voor het vrijdagsgebed

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
Alimaan
PERMANENTE BAN!

De wassing voor het vrijdagsgebed

door Alimaan » do _13-_okt-_2011ah, 13-10-2011ad, 6:39 pm

Beste broeders en zusters

Kan iemand mij meer duidelijkheid geven over deze wassing? Wanneer dient deze grote wassing precies verricht te worden? En hoe zit het met iemand die op dat moment werk/school heeft? Mag het dan bijvoorbeeld ook een dag van te voren ( op donderdag) verricht worden?
Inactief

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: De wassing voor het vrijdagsgebed

door imanvdkraan » do _13-_okt-_2011ah, 13-10-2011ad, 8:33 pm

assalaam aleikum

aangezien de volgende dag islamitisch gezien na de magrib begint, kun je dus de wassing voor de vrijdag op donderdagavond al doen.

ik deed het vaak voor het 'eid gebed. toen de kinderen nog klein waren moest ik ze alle vier + mijzelf douchen. mijn man heeft langere tijd nodig dan wie dan ook, dus die mocht 's morgens vroeg vlak voor de fadjr. wij hadden allemaal de avond ervoor gedoucht.
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

AmeenNL
Super Poster!
Super Poster!

door AmeenNL » do _13-_okt-_2011ah, 13-10-2011ad, 9:18 pm

imanvdkraan schreef:aangezien de volgende dag islamitisch gezien na de magrib begint, kun je dus de wassing voor de vrijdag op donderdagavond al doen.
Nee dat is helaas niet correct. Je dient het na shurooq te doen in de ochtend. http://islamqa.com/en/ref/127087/
Met het 'Eid gebed kan het wel vanaf middernacht.

Alimaan
PERMANENTE BAN!

door Alimaan » do _13-_okt-_2011ah, 13-10-2011ad, 10:05 pm

Al7amdoulilah, dan heb ik het al die jaren dus goed gedaan :run:
Inactief

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » vr _14-_okt-_2011ah, 14-10-2011ad, 6:24 am

assalaam aleikum

wel wel, ik heb weer wat geleerd!

het is overigens wel lastig als je een huis vol mensen hebt en maar één badkamer!

Alimaan
PERMANENTE BAN!

door Alimaan » vr _14-_okt-_2011ah, 14-10-2011ad, 9:42 am

Ja dat klopt, bij ons thuis moet je haast een nummertje trekken om aan de beurt te komen, en als je je eenmaal in de douche bevind ben je de eerste 15 minuten bezig om alles op te ruimen omdat alles op zijn kop staat en de handdoeken doorweekt zijn
Inactief

Ismie-Maryem
Super Poster!
Super Poster!

door Ismie-Maryem » vr _14-_okt-_2011ah, 14-10-2011ad, 6:58 pm

De goesl voor de vrijdag is toch ook niet fard/verplicht zover ik weet, het is aangeraden een soennah om te doen Allahu 'Alam
De Profeet Sallallahu 'alaihi wa sallam heeft gezegd:"Al wie een moslim zijn misstap vergeeft, Allah Subhanahu wa Ta'ala zal zijn misstap vergeven op de Dag van de Opstanding" (ahmad)

AmeenNL
Super Poster!
Super Poster!

door AmeenNL » vr _14-_okt-_2011ah, 14-10-2011ad, 9:55 pm

Ismie-Maryem schreef:De goesl voor de vrijdag is toch ook niet fard/verplicht zover ik weet, het is aangeraden een soennah om te doen Allahu 'Alam

Meningsverschil...

RANDOM_AVATAR
Princess
PERMANENTE BAN!

door Princess » di _18-_okt-_2011ah, 18-10-2011ad, 10:18 pm

As-salaamu alaikum wa rahmatullaah.

Ik heb een andere vraag die iets hiermee te maken heeft. Als er gesproken wordt van een "grote" of "volledige" wassing, betekent dat ook dat je je haren moet wassen? Of mag je alleen je lichaam wassen en mogen je haren droog blijven?

RANDOM_AVATAR
UbaidahalMaliki
Beginner
Beginner

door UbaidahalMaliki » wo _19-_okt-_2011ah, 19-10-2011ad, 12:32 am

Grote wassing is het wassen van het gehele lichaam dus ook je haren, maar als je haren gevlochten is dan hoef je dit niet los te maken, behalve als het gevlochten is met elastiek of touw, als het meer dan twee touwen is dan moet je het loslaten. Dit hebben ons Maliki geleerde gezegd.
Suyfan Ibn Uyaynah heeft gezegd:"“Overgave aan de Fuqaha‘ is veiligheid in de Deen.”

["Atharul Hadīthish Sharīf", 116]

RANDOM_AVATAR
Princess
PERMANENTE BAN!

door Princess » wo _19-_okt-_2011ah, 19-10-2011ad, 12:58 pm

UbaidahalMaliki schreef:Alle vier wetscholen hebben gesteld dat ghusl voor vrijdaggebed mandoeb is en niet waajib.

As-salaamu `alaikum wa rahmatullaah.

Niet waajib? Maar ik heb deze hadies gevonden:

Bukhari, Volume 2, Book 13, Number 5:
      Narrated Abu Said:

I testify that Allah's Apostle said, "The taking of a bath on Friday is compulsory (waajib) for every male Muslim who has attained the age of puberty and (also) the cleaning of his teeth with Siwak, and the using of perfume if it is available."

Amr (a sub-narrator) said, "I confirm that the taking of a bath is compulsory, but as for the Siwak and the using of perfume, Allah knows better whether it is obligatory or not, but according to the Hadith it is as above.")

Hiet staat toch duidelijk dat een bad op vrijdag waajib (verplicht) is? Of begrijp ik het soms verkeerd?

Was-salaam.

Vertaling:
Ik getuig dat de Boodschapper van Allah zei: "Het nemen van een bad op vrijdag is verplicht (waajib) voor een ieder die de puberteit heeft bereikt (muhtalim), en dat hij de siwaak gebruikt en dat hij teeb gebruikt als hij eraan kan komen.

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » vr _21-_okt-_2011ah, 21-10-2011ad, 10:54 am

assalaam aleikum

toch nog een vraag betreffende dit onderwerp. iedereen weet dat je na gemeenschap, zaadlozing, maandelijkse bloedingen enz. ghusl moet doen.
maar wanneer je op vrijdagochtend doucht en er is geen andere aanleiding dan dat het vrijdag is, moet je dan ook ghusl verrichten of is douchen met woedoe erna voldoende.

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » vr _21-_okt-_2011ah, 21-10-2011ad, 11:54 am

imanvdkraan schreef:assalaa, aleikum

het moet gebeuren voor het dhohr-gebed. lees dit topic maar eens rustig door, als je dan nog iets niet snapt, horen we het wel van je! :uitstekend:

aleykum salaam

maar dit is toch geen verplichting of wel?

bregje
Super lid
Super lid

door bregje » vr _21-_okt-_2011ah, 21-10-2011ad, 1:46 pm

Princess schreef:
UbaidahalMaliki schreef:Alle vier wetscholen hebben gesteld dat ghusl voor vrijdaggebed mandoeb is en niet waajib.

As-salaamu `alaikum wa rahmatullaah.

Niet waajib? Maar ik heb deze hadies gevonden:

Bukhari, Volume 2, Book 13, Number 5:
      Narrated Abu Said:

I testify that Allah's Apostle said, "The taking of a bath on Friday is compulsory (waajib) for every male Muslim who has attained the age of puberty and (also) the cleaning of his teeth with Siwak, and the using of perfume if it is available."

Amr (a sub-narrator) said, "I confirm that the taking of a bath is compulsory, but as for the Siwak and the using of perfume, Allah knows better whether it is obligatory or not, but according to the Hadith it is as above.")

Hiet staat toch duidelijk dat een bad op vrijdag waajib (verplicht) is? Of begrijp ik het soms verkeerd?

Was-salaam.

Vertaling:
Ik getuig dat de Boodschapper van Allah zei: "Het nemen van een bad op vrijdag is verplicht (waajib) voor een ieder die de puberteit heeft bereikt (muhtalim), en dat hij de siwaak gebruikt en dat hij teeb gebruikt als hij eraan kan komen.

Assalamu aleikum wr wb,

Ik begrijp nu iets niet. Is het alleen verplicht voor mannen? Van parfumeren weet ik dat dat wel alleen voor mannen geldt, maar ik dacht dat het bad voor zowel mannen als vrouwen bedoeld was. Weet iemand dat? Of is het misschien een verkeerde vertaling vanuit het arabisch? (want verderop staat weer voor ieder die de puberteit heeft bereikt). Verwarrend wordt het nu wel.
overgeleverd van Abu Dharr, mAtmhz, dat de boodschapper van Allah, vzmh, heeft gezegd: 'Wie een persoon beschuldigt van ongeloof of heeft gezegd: Vijand van Allah en het blijkt niet zo te zijn, dan zal het op hem terugkeren'. (B+M)

Keer terug naar Het Gebed