bekeerling en nog onzeker over Het Gebed

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: bekeerling en nog onzeker over Het Gebed

door imanvdkraan » wo _19-_okt-_2011ah, 19-10-2011ad, 7:11 am

assalaam aleikum

het is sunnah de adhan te doen als de tijd voor het gebed is aangebroken. komt er niet op de minuut op aan hoor! maar alleen voor de man.
http://www.islam-qa.com/en/ref/147210
jij hoeft het dus niet te doen. wel is het goed om de adhan achter hem te herhalen, zachtjes voor jezelf. jij krijgt dan dezelfde beloning als degene die de adhan doet.

vlak voor hij werkelijk gaat bidden moet je man de iqama doen, dat is eigenlijk de oproep dat het gebed werkelijk begint. het zijn dezelfde woorden als de adhan, maar dan sneller, met minder herhalingen en niet zo luid en daarin de woorden: qat qamati salat (het gebed gaat beginnen).

Masja'Allah, echt goed dat je zo bezig bent en je man met je mee optrekt! moge Allah je belonen!
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

UmmJunayd
Super lid
Super lid

door UmmJunayd » wo _19-_okt-_2011ah, 19-10-2011ad, 12:45 pm

assalama aleikum,

Bedankt voor deze info.
Sowieso is her soms lastig om precies op de minuut op tijd te gaan bidden, al streef ik daar wel naar natuurlijk.
Is het dan inderdaad heel erg als je ietsjes later bent?
Ik heb verschillende dingen gelezen over het Fadjr en Isha gebed, dat het Fajr gebed mag worden uitgesteld t/m de zon omkomt en de Isha tot half middernacht ofzo?
geen idee of dit klopt. Ik probeer toch zoveel mogelijk op tijd te bidden maar vraag me nu af of het een zonde is als je iets later begint doordat bv de wassing wat langer duurde dan je dacht.
Amien op je Doua, bedankt zuster.
Moge Allah jou belonen voor het verspreiden van informatie en je hulp.

was salaam.
لا إله إلاَّ الله محمد رسول الله

Djawz bint Muhamad
Super Poster!
Super Poster!

door Djawz bint Muhamad » wo _19-_okt-_2011ah, 19-10-2011ad, 12:56 pm

Imane_M schreef:assalama aleikum,

Bedankt voor deze info.
Sowieso is her soms lastig om precies op de minuut op tijd te gaan bidden, al streef ik daar wel naar natuurlijk.
Ik heb verschillende dingen gelezen over het Fadjr en Isha gebed, dat het Fajr gebed mag worden uitgesteld t/m de zon omkomt en de Isha tot half middernacht ofzo?
geen idee of dit klopt. Ik probeer toch zoveel mogelijk op tijd te bidden maar vraag me nu af of het een zonde is als je iets later begint doordat bv de wassing wat langer duurde dan je dacht.

was salaam.

Wa alaikum salaam beste zuster,

Het is zeker geen zonde om het gebed iets later te verrichten, het gebed heeft namelijk een begin en een eindtijd en tussen die tijden mag het gebed verricht worden. Het beste is wel om zodra de tijd is aangebroken het gebed zo spoedig mogelijk te doen.

Dus gebeden mogen inderdaad uitgesteld worden, zolang als het maar tussen de begin- en eindtijd valt! Dus fadjr moet je absoluut voor zonsopkomst doen anders ben je te laat.

Wassalaam, moge Allah s.w.t. jou en je man zegenen amien.

UmmJunayd
Super lid
Super lid

door UmmJunayd » vr _21-_okt-_2011ah, 21-10-2011ad, 7:54 am

Djawz bint Muhamad schreef:
Imane_M schreef:assalama aleikum,

Bedankt voor deze info.

was salaam.

Wa alaikum salaam beste zuster,

Het is zeker geen zonde om het gebed iets later te verrichten, het gebed heeft namelijk een begin en een eindtijd en tussen die tijden mag het gebed verricht worden. Het beste is wel om zodra de tijd is aangebroken het gebed zo spoedig mogelijk te doen.

Dus gebeden mogen inderdaad uitgesteld worden, zolang als het maar tussen de begin- en eindtijd valt! Dus fadjr moet je absoluut voor zonsopkomst doen anders ben je te laat.

Wassalaam, moge Allah s.w.t. jou en je man zegenen amien.

assalaam aleikum beste broeder,
Bedankt voor deze toelichting. moge Allah swt je hiervoor belonen.
Amien.

was salaam

UmmJunayd
Super lid
Super lid

door UmmJunayd » vr _21-_okt-_2011ah, 21-10-2011ad, 8:11 am

Ik merk trouwens dat het steeds wat soepeler gaat het bidden en ook de wassing (klappen) subhana'Allah.
Vind het wel jammer dat ik nog steeds moet spieken van mijn blaadjes soms, en de uitspraken nog niet goed onder de knie hebt maar dat komt wel insha'Allah.
Had nooit van mezelf verwacht dat ik het vol kon houden, 5 keer per dagen bidden want het vergt wel discipline eerlijk gezegd. Maar alhamdoulillah.
Morgen ga ik insha'Allah een djellaba halen en extra hoofddoeken, want ik heb er nu maar 1tje en bid verder in 'normale' wijde kleding, denk dat een djellaba toch prettiger is.
Ohja en een gebedskleedje, doe het nu met een handdoek. Dan is alles meteen compleet :)

Het voelt echt goed om te bidden.
moge iedereen die me geholpen heeft beloond en gezegend worden door Allah. Amien.

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » vr _21-_okt-_2011ah, 21-10-2011ad, 8:14 am

amien en geen nood lieverd die woorden die komen binnenkort echt wel vanzelf

Vorige

Keer terug naar Het Gebed