bekeerling en nog onzeker over Het Gebed

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
UmmJunayd
Super lid
Super lid

bekeerling en nog onzeker over Het Gebed

door UmmJunayd » di _11-_okt-_2011ah, 11-10-2011ad, 1:34 pm

Salaam aleikum broeders en zusters,

Sinds september ben ik bekeerd tot de Islam. Ik heb de shahada uitgesproken en ben er blij mee en heb dit 100% met mijn hart gedaan.
Nu komt alleen mijn vraag, ik zal vast niet de eerste bekeerling zijn die hier moeite mee heeft. Ik ben namelijk nog bezig met het gebed te leren. elhamdoullilah heb ik van mijn schoonzusje boekjes geleend en spullen zoals een compas en hoofddoek gekregen toen ik mij had bekeerd. Echter valt het mij op dat in het boekje wat ik heb Het Gebed dingen net weer anders staan beschreven als bijvoorbeeld op risallah.com
Daardoor voel ik mij onzeker en ik schaam me dat ik nu nog niet bid. Heb wel al een keer ge oefend en heb teksten uit verschillende bronnen zoals uit dat boekje en op internet samengesteld voor mezelf. Alleen hier zijn mijn vraagjes, dingen die nog ietswat onduidelijk zijn voor mij:

Na soera el Fatiha opgezegd te hebben en de soera naar keuze, moet je je naar de Roekoe houding buigen, zeg je tijdens het buigen Allahu Akbar of nog wanneer je staat?

Na het 3x zeggen van Soebhana rabbi- al adiem in de Roekoe houding gaan we terug naar de staande houding, is dit dan terwijl je zegt Sami allahoe liman hamidah?

Zo vraag ik mij eerlijk gezegd bij iedere wisseling van houding dus af of je tijdens deze wisseling de woorden uitspreekt zoals Allahu akbar of pas wanneer je de nieuwe houding hebt aangenomen?

Ik heb eigenlijk ongeveer zoals hier: http://www.risallah.com/islam/gebed.php?g=leer_gebed staat beschreven mijn gebed tot nu toe beoefend. Zou iemand willen kijken of dit volledig klopt?

Dan mijn laatste vraag, sorry dat het zoveel tekst is. Aangezien ik dus nog niet sinds mijn bekering iedere dag de 5 verplichte gebeden heb verricht, moet ik dan voordat ik echt ga binnen de grote wassing doen?

Ik hoop dat mijn beschrijving duidelijk is en iemand me insha'Allah verheldering kan geven en me wilt helpen. Ik wil heel graag beginnen met bidden zo snel mogelijk, insha'Allah. Ik weet dat het ten eerste verplicht is en ten tweede het me veel rust zal brengen en ik het prettig vind om te bidden.

Bedankt alvast broeders en zusters.
لا إله إلاَّ الله محمد رسول الله

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

Re: bekeerling en nog onzeker over Het Gebed

door Amira » di _11-_okt-_2011ah, 11-10-2011ad, 1:37 pm

Salaam Aleykum

Ik zeg altijd allahu akbar tijdens het buigen.

Grote wassing doe je na je shahada, na je maandstonden en na sexuele gemeenschap.
kleine wassing doe je voor je gebed

ik ben geen geleerde dit is enkel hoe ik het geleerd heb mogelijk kan iemand me corrigeren mocht ik het fout hebben

UmmJunayd
Super lid
Super lid

door UmmJunayd » di _11-_okt-_2011ah, 11-10-2011ad, 1:46 pm

Aleikum salaam,

bedankt zuster. Ik moet dus sowieso grote wassing nog doen begrijp ik.
Hoe meer ik het ga lezen hoe meer ik het begrijp, maar ik merk dat ik bang ben om fouten te maken, en dat dat me tegenhoud om te gaan bidden.
Ik denk dat dit de sjaitaan is misschien die me wilt tegenhouden en daarom vraag ik zoveel mogelijk aan mensen in mijn omgeving en nu hier aangezien ik hier net lid ben.
Mijn schoonzusje is op vakantie dus momenteel kan ik haar niet om hulp vragen, en mijn schoonfamilie woont sowieso ver weg van hier. In mijn eigen woonplaats heb ik helaas nog geen zusters leren kennen.

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » di _11-_okt-_2011ah, 11-10-2011ad, 1:48 pm

Imane_M schreef:Aleikum salaam,

Hoe meer ik het ga lezen hoe meer ik het begrijp, maar ik merk dat ik bang ben om fouten te maken, en dat dat me tegenhoud om te gaan bidden.
Ik denk dat dit de sjaitaan is misschien die me wilt tegenhouden en daarom vraag ik zoveel mogelijk aan mensen in mijn omgeving en nu hier aangezien ik hier net lid ben.
Mijn schoonzusje is op vakantie dus momenteel kan ik haar niet om hulp vragen, en mijn schoonfamilie woont sowieso ver weg van hier. In mijn eigen woonplaats heb ik helaas nog geen zusters leren kennen.

Aleykum salaam

Van welk land komen je schoonzusjes?

Lieve oegtie als je oprecht je gebed doet en je maakt fouten dan is dit nog steeds honderd maal beter dan niet bidden.

Waar woon je mss zijn er hier zusters die je kunnen helpen.

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » di _11-_okt-_2011ah, 11-10-2011ad, 1:49 pm

enne zoals je hier ziet (viewtopic.php?f=30&t=71355) kan zelfs een ouwe rot nog nieuwe dingen leren

UmmJunayd
Super lid
Super lid

door UmmJunayd » di _11-_okt-_2011ah, 11-10-2011ad, 1:57 pm

Amira schreef:
Imane_M schreef:Aleikum salaam,

Aleykum salaam

Van welk land komen je schoonzusjes?

Lieve oegtie als je oprecht je gebed doet en je maakt fouten dan is dit nog steeds honderd maal beter dan niet bidden.

Waar woon je mss zijn er hier zusters die je kunnen helpen.

Daar heb je helemaal gelijk in, dankjewel lieve zuster. Wat betekend oegtie trouwens? zuster? :schamen:
Ik denk dat ik me gewoon ga voornemen om echt te beginnen nu je deze woorden tegen me zegt raakt het me en realiseer ik me weer dat Allah het ons vergeeft insha'Allah als we het met de juiste intentie doen.
Mijn schoonzusjes wonen wel in nl maar 1,5 uur reizen hier vandaan, 1 schoonzusje is een nederlandse bekeerling en mijn andere 2 schoonzusjes zijn marokkaanse.
Zelf woon ik in Tilburg.
dankjewel voor je hulp.

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » di _11-_okt-_2011ah, 11-10-2011ad, 1:58 pm

Ik geloof dat hier wel zusters zijn uit tilburg dus insh'allah zal iemand je kunnen helpen. oegtie betekend inderdaad zuster.

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » di _11-_okt-_2011ah, 11-10-2011ad, 3:21 pm

assalaam aleikum

het belangrijkste imane is dát je bidt. zelfs als het nog niet helemaal perfect is in het begin. je schrijft over je schoonzusjes, ben je gtrouwd met een moslim? dan kan hij je ook zeker op weg helpen.

Allahu Akbar zeg je als je begint en als je van positie veranderd, dus van staan naar buigen, en van staan naar knielen, bij het omhoog komen etc. in een raka'a (zeg maar: serie) zeg je dus 6 keer Allahu Akbar. de uitzondering is als je van buigen weer omhoog komt. dan zeg je iets anders, maar zolang je dat niet kunt onthouden mag je ook Allahu Akbar zeggen. dan is het dus 7 keer per raka'a.

de grote wassing moet je doen als je de shahada hebt afgelegd. is je dat niet verteld, dan moet je dat alsnog doen. verder na je menstruatie en na gemeenschap.

ikzelf vond het in het begin handig om de teksten groot op een vel papier te schrijven en voor me op de grond te leggen. ik las het dan zo af. ook kun je een boekje, bv 'kom tot het gebed' of een ander boekje waar de teksten in staan in je hand houden. het nadeel hiervan is dat je je handen niet gevouwen over je borst kunt leggen...

maak je niet bezorgd over of je alles wel goed doet. doe zoveel je kunt en de rest komt tezijnertijd wel. Insja'Allah vind je snel een zuster bij jou in de buurt die je helpt. tot zo lang moet je het maar met ons doen... :roll:
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

Djawz bint Muhamad
Super Poster!
Super Poster!

door Djawz bint Muhamad » di _11-_okt-_2011ah, 11-10-2011ad, 5:42 pm

Assalamu alaikum beste zuster,

Ik weet niet of je de hijab al draagt maar vergeet ook niet dat je voor het bidden correct gekleed moet zijn. Verder is je intentie inderdaad het allerbelangrijkst, de daden van mensen worden beloond volgens hun intenties, en eenieder zal de beloning krijgen voor wat hij/zij zich heeft voorgenomen.

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » di _11-_okt-_2011ah, 11-10-2011ad, 5:43 pm

overigens geen nood als je er een tijdje over doet eer het vlot gaat en je alles uit je hoofd kent. Ik heb dyslexie en heb er 2j over gedaan maar nu kan ik het en wat ben ik daar blij om. Dus nu is het voor jou mss moeilijk maar niet opgeven dan kom je er wel

UmmJunayd
Super lid
Super lid

door UmmJunayd » di _11-_okt-_2011ah, 11-10-2011ad, 5:56 pm

imanvdkraan schreef:assalaam aleikum

het belangrijkste imane is dát je bidt. zelfs als het nog niet helemaal perfect is in het begin. je schrijft over je schoonzusjes, ben je gtrouwd met een moslim? dan kan hij je ook zeker op weg helpen.

Allahu Akbar zeg je als je begint en als je van positie veranderd, dus van staan naar buigen, en van staan naar knielen, bij het omhoog komen etc. in een raka'a (zeg maar: serie) zeg je dus 6 keer Allahu Akbar. de uitzondering is als je van buigen weer omhoog komt. dan zeg je iets anders, maar zolang je dat niet kunt onthouden mag je ook Allahu Akbar zeggen. dan is het dus 7 keer per raka'a.

de grote wassing moet je doen als je de shahada hebt afgelegd. is je dat niet verteld, dan moet je dat alsnog doen. verder na je menstruatie en na gemeenschap.

ikzelf vond het in het begin handig om de teksten groot op een vel papier te schrijven en voor me op de grond te leggen. ik las het dan zo af. ook kun je een boekje, bv 'kom tot het gebed' of een ander boekje waar de teksten in staan in je hand houden. het nadeel hiervan is dat je je handen niet gevouwen over je borst kunt leggen...

maak je niet bezorgd over of je alles wel goed doet. doe zoveel je kunt en de rest komt tezijnertijd wel. Insja'Allah vind je snel een zuster bij jou in de buurt die je helpt. tot zo lang moet je het maar met ons doen... :roll:

wa aleikum salaam,

Ik ga inmiddels meer als 2 jaar met een moslim inderdaad, helaas zijn we nog niet getrouwd. dit is weer een heel ander verhaal maar ik ben zwanger geraakt en sinds kort dus bekeerd en wil het liefst zo snel mogelijk volgens islamtische wet trouwen in de moskee, alleen we hebben al veel navraag gedaan en het blijkt dat dat niet mag als je dus zwanger bent maar pas daarna.
Helaas is hij ook nooit echt praktiserend moslim geweest tot nu toe, hij houd zich aan de verplichtingen behalve het bidden, samen zijn we nu bezig dit op te pakken en ik heb hem eigenlijk min of meer gemotiveerd om weer tot Allah te komen in het gebed. Hij helpt me wel met de uitspraken maar zijn kennis moet hij ook weer helemaal opfrissen.
Sorry voor de lange tekst maar wilde dus even mijn situatie uitleggen.

Ik waardeer je uitleg erg, bedankt.
Ik heb alle tekst betreft het gebed al op papier over geschreven dus inderdaad voor me leggen tijdens het gebed.
haha nou zo lang moet ik het maar met jullie doen? Ik ben hartstikke blij met welke hulp dan ook :D

Djawz bint Muhamad schreef:Assalamu alaikum beste zuster,

Ik weet niet of je de hijab al draagt maar vergeet ook niet dat je voor het bidden correct gekleed moet zijn. Verder is je intentie inderdaad het allerbelangrijkst, de daden van mensen worden beloond volgens hun intenties, en eenieder zal de beloning krijgen voor wat hij/zij zich heeft voorgenomen.

wa aleikum salaam broeder,

Ik draag nog geen hijab maar weet wel dat dit verplicht is tijdens het bidden en verder dat je inderdaad bedekkende kleding moet dragen.
Ik wil wel uiteindelijk hijaab gaan dragen maar dit is een grote stap voor me, insha'Allah kan ik me hieraan binnenkort overgeven.
bedankt voor je uitleg :)

UmmJunayd
Super lid
Super lid

door UmmJunayd » di _11-_okt-_2011ah, 11-10-2011ad, 6:03 pm

Amira schreef:overigens geen nood als je er een tijdje over doet eer het vlot gaat en je alles uit je hoofd kent. Ik heb dyslexie en heb er 2j over gedaan maar nu kan ik het en wat ben ik daar blij om. Dus nu is het voor jou mss moeilijk maar niet opgeven dan kom je er wel

Wat knap van je zuster dat je hebt doorgezet ondanks dat het moeilijker was voor jou, kan me heel goed voorstellen dat je blij bent dat je het nu kan! Dit motiveert mij extra om het te leren want zo zie je maar.. iedereen kan het leren met wat voor gebreken dan ook. Ikzelf heb namelijk concentratieproblemen en natuurlijk ben ik nooit opgegroeid met de Islam en Arabische taal.
Ik geef het zeker niet op, dan zou ik me schuldig blijven voelen tegenover Allah(swt) dat doe ik nu namelijk al, aangezien ik weet dat het een verplichting is.

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » di _11-_okt-_2011ah, 11-10-2011ad, 6:04 pm

Imane_M schreef:
Amira schreef:overigens geen nood als je er een tijdje over doet eer het vlot gaat en je alles uit je hoofd kent. Ik heb dyslexie en heb er 2j over gedaan maar nu kan ik het en wat ben ik daar blij om. Dus nu is het voor jou mss moeilijk maar niet opgeven dan kom je er wel

Wat knap van je zuster dat je hebt doorgezet ondanks dat het moeilijker was voor jou, kan me heel goed voorstellen dat je blij bent dat je het nu kan! Dit motiveert mij extra om het te leren want zo zie je maar.. iedereen kan het leren met wat voor gebreken dan ook. Ikzelf heb namelijk concentratieproblemen en natuurlijk ben ik nooit opgegroeid met de Islam en Arabische taal.
Ik geef het zeker niet op, dan zou ik me schuldig blijven voelen tegenover Allah(swt) dat doe ik nu namelijk al, aangezien ik weet dat het een verplichting is.

gewoon volhouden op een dag wil je al fatiha opzeggen en besef je opeens dat je het kan en dat voelt zo goed

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » di _11-_okt-_2011ah, 11-10-2011ad, 6:14 pm

assalaam aleikum

wat mooi als je je aanstaande man ook weer zover kunt krijgen dat hij weer gaat bidden! Insja'Allah (als Allah het wil)!

dat jullie een kindje verwachten zal hem ook tot nadenken stemmen!
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

UmmJunayd
Super lid
Super lid

door UmmJunayd » di _11-_okt-_2011ah, 11-10-2011ad, 7:00 pm

imanvdkraan schreef:assalaam aleikum

wat mooi als je je aanstaande man ook weer zover kunt krijgen dat hij weer gaat bidden! Insja'Allah (als Allah het wil)!

dat jullie een kindje verwachten zal hem ook tot nadenken stemmen!

dankjewel zuster,
Ik hoop het ook met heel mijn hart. insha'Allah.

RANDOM_AVATAR
muslimman
Senior lid
Senior lid

door muslimman » wo _12-_okt-_2011ah, 12-10-2011ad, 2:27 am

Imane_M schreef:Salaam aleikum broeders en zusters,

Na soera el Fatiha opgezegd te hebben en de soera naar keuze, moet je je naar de Roekoe houding buigen, zeg je tijdens het buigen Allahu Akbar of nog wanneer je staat?

Na het 3x zeggen van Soebhana rabbi- al adiem in de Roekoe houding gaan we terug naar de staande houding, is dit dan terwijl je zegt Sami allahoe liman hamidah?

Zo vraag ik mij eerlijk gezegd bij iedere wisseling van houding dus af of je tijdens deze wisseling de woorden uitspreekt zoals Allahu akbar of pas wanneer je de nieuwe houding hebt aangenomen?

Wa alaykumus salaam.

Het zeggen van Allahu Akbar en Sami Allahu liman hamidah moet tussen de twee houdingen vallen.

Na de shahadah had je de grote wassing moeten verrichtten:

When a kaafir becomes Muslim

The Maalikis and Hanbalis are of the view that if a kaafir becomes Muslim, ghusl is required, because of the report narrated by Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) that Thumaamah ibn Athaal (may Allaah be pleased with him) became Muslim, and the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Take him to the garden of Banu So and so and tell him to do ghusl.” And it was narrated that when Qays ibn ‘Aasim became Muslim, the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) told him to do ghusl with water and lotus leaves. And in most cases the new Muslim will not be free of janaabah, so ghusl is required for that reason.

The Hanafis and Shaafa’is are of the view that it is mustahabb for a kaafir to do ghusl when he becomes Muslim even if he is not junub, because many people became Muslim and the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) did not tell them to do ghusl. If a kaafir becomes Muslim when he is junub, then he has to do ghusl. Al-Nawawi (may Allaah have mercy on him) said: This was stated by al-Shaafa’i, and the majority of our companions are agreed on that. End quote.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) said in al-Sharh al-Mumti’ (1/379): In order to be on the safe side he should do ghusl. End quote.

http://www.islam-qa.com/en/ref/81949/becoming%20ghusl

De grote wassing moet je dan ook iedere keer doen wanneer het nodig is, zoals na gemeenschap.

Was salaam.

UmmJunayd
Super lid
Super lid

door UmmJunayd » wo _12-_okt-_2011ah, 12-10-2011ad, 12:01 pm

muslimman schreef:
Imane_M schreef:Salaam aleikum broeders en zusters,

Wa alaykumus salaam.

Het zeggen van Allahu Akbar en Sami Allahu liman hamidah moet tussen de twee houdingen vallen.

Na de shahadah had je de grote wassing moeten verrichtten:

When a kaafir becomes Muslim

The Maalikis and Hanbalis are of the view that if a kaafir becomes Muslim, ghusl is required, because of the report narrated by Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) that Thumaamah ibn Athaal (may Allaah be pleased with him) became Muslim, and the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Take him to the garden of Banu So and so and tell him to do ghusl.” And it was narrated that when Qays ibn ‘Aasim became Muslim, the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) told him to do ghusl with water and lotus leaves. And in most cases the new Muslim will not be free of janaabah, so ghusl is required for that reason.

The Hanafis and Shaafa’is are of the view that it is mustahabb for a kaafir to do ghusl when he becomes Muslim even if he is not junub, because many people became Muslim and the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) did not tell them to do ghusl. If a kaafir becomes Muslim when he is junub, then he has to do ghusl. Al-Nawawi (may Allaah have mercy on him) said: This was stated by al-Shaafa’i, and the majority of our companions are agreed on that. End quote.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) said in al-Sharh al-Mumti’ (1/379): In order to be on the safe side he should do ghusl. End quote.

http://www.islam-qa.com/en/ref/81949/becoming%20ghusl

De grote wassing moet je dan ook iedere keer doen wanneer het nodig is, zoals na gemeenschap.

Was salaam.

Bedankt broeder,
Dit is mij echt niet helemaal duidelijk geweest toen ik mij bekeerde. Ik had me wel gedouched voordat ik de shahada ging uitspreken. Ik wist echt niet dat ik grote wassing moest doen, ik hoop dat Allah me het mag vergeven. En is het goed om alsnog te doen? ook al is het een aantal weken later inmiddels. Ik had begrepen dat wanneer je een tijd niet hebt gepraktiseerd, zoals mijn aanstaande man, dat je dan ook grote wassing moet doen dus lijkt me wel logisch dat ik het alsnog moet doen toch?

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » wo _12-_okt-_2011ah, 12-10-2011ad, 1:22 pm

als je iets doet of niet doet uit onwetendheid dan kan het geen kwaad nu moet je zo snel mogelijk dit corrigeren

RANDOM_AVATAR
muslimman
Senior lid
Senior lid

door muslimman » wo _12-_okt-_2011ah, 12-10-2011ad, 1:49 pm

Imane_M schreef:
Bedankt broeder,
Dit is mij echt niet helemaal duidelijk geweest toen ik mij bekeerde. Ik had me wel gedouched voordat ik de shahada ging uitspreken. Ik wist echt niet dat ik grote wassing moest doen, ik hoop dat Allah me het mag vergeven. En is het goed om alsnog te doen? ook al is het een aantal weken later inmiddels. Ik had begrepen dat wanneer je een tijd niet hebt gepraktiseerd, zoals mijn aanstaande man, dat je dan ook grote wassing moet doen dus lijkt me wel logisch dat ik het alsnog moet doen toch?

As salamu alaykum,

Had jou wel verteld moeten worden. Gewoon alsnog doen. Let erop dat je voortaan de grote wassing dient te verrichtten wanneer dit noodzakelijk is.

Wat betreft het gebed op de volgende link staat een PDF met de verplichte/noodzakelijke onderdelen van het gebed:

http://www.kalamullah.com/Books/The%20C ... 0Salat.pdf

Was salaam.

UmmJunayd
Super lid
Super lid

door UmmJunayd » wo _19-_okt-_2011ah, 19-10-2011ad, 6:55 am

assalama aleikum broeders en zusters,

Ik wil jullie nog bedanken voor jullie hulp en steunende woorden.
Ik heb me er toe kunnen zetten om echt met het gebed te beginnen, elhamdoulillah.
Het voelt erg goed om te doen, ook al moet ik eerlijk bekennen dat het voor mij nog wat moeilijk is, ik moet nog veel lezen van papier omdat ik helaas de arabische teksten nog niet uit mijn hoofd ken, ik raak hierdoor soms een beetje mijn concentratie kwijt of wil het precies goed uitspreken waardoor het wat langerzamer gaat. Mijn intentie echter is goed.
Ik heb mijn (aanstaande)man elhamdoulillah ook kunnen overtuigen om echt weer te beginnen, al merk ik dat het voor hem ook moeilijk is hij helpt me wel met de uitspraak en wil ook het Gebed weer volledig oppakken.

Ik hoop dat het niet erg is dat ik dus soms even een bladzijde moet omslaan om het volgende gedeelte van het gebed te verrichten, en daardoor soms niet meteen me in de juiste positie bevind, ik voer echter wel alle posities uit en probeer alles goed uit te spreken.

Dan nog even een klein vraagje, is het verplicht of soennah om voor het Fadjr gebed de Adzaan te verrichten? Wij hebben dit wel gedaan.

Ik hoop dat ik insha'Allah snel kan leren en daardoor het gebed zonder papieren erbij te houden kan verrichten en het kan uitvoeren zoals de Profeet(vrede zij met hem) ons heeft aangeraden.

Was salaam.

Volgende

Keer terug naar Het Gebed