Douche en daarna bidden

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
a-bajelan
Junior lid
Junior lid

Douche en daarna bidden

door a-bajelan » di _9-_aug-_2011ah, 9-8-2011ad, 7:34 pm

Wa aleykoem asalaam broeders en zusters,

Ik heb van anderen overgenomen dat als je gaat douche en daarna wilt gaan bidden,
dat je geen woedhoe hoeft te verrichten, omdat je al schoon uit het douche komt.
Klopt dit?

Wassalaam.

Ethawri
Super Poster!
Super Poster!

Re: Douche en daarna bidden

door Ethawri » di _9-_aug-_2011ah, 9-8-2011ad, 7:41 pm

a-bajelan schreef:Wa aleykoem asalaam broeders en zusters,

Ik heb van anderen overgenomen dat als je gaat douche en daarna wilt gaan bidden,
dat je geen woedhoe hoeft te verrichten, omdat je al schoon uit het douche komt.
Klopt dit?

Wassalaam.
Hangt van de madhhab af.
[align=center]Blue moon, you saw me standing alone, without a dream in my heart, without a love of my own..[/align]

RANDOM_AVATAR
tihlowe
Beginner
Beginner

door tihlowe » di _9-_aug-_2011ah, 9-8-2011ad, 7:58 pm

Ik doe dat ook altijd. Ik heb gehoord dat het goed zit allahoe a3lam natuurlijk.

RANDOM_AVATAR
Rahmanin kuluyum
Super Poster!
Super Poster!

door Rahmanin kuluyum » di _9-_aug-_2011ah, 9-8-2011ad, 9:04 pm

heb je geen niyyah nodig om een woedoe geldig te laten zijn dan?
Özgürlük nefsini yenmektir

krien
Senior lid
Senior lid

door krien » di _9-_aug-_2011ah, 9-8-2011ad, 11:38 pm

Salaam alaikoum,

Wat ik inderdaad bij Islamitische les ook leer is dat je handelingen zonder intentie niet tellen. Allahu Alem. Als je wel de juiste intentie hebt maar de handelingen niet correct verricht, word het tevens ook niet geaccepteerd. Een handeling wordt pas geaccepteerd wanneer jouw intentie goed is en wanneer het volgens de sharia is.
Nogmaals Allahu Alem, ik heb verder geen bronnen. Maar dat is wat ik van de imam leer.

Nazeeya
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Nazeeya » di _9-_aug-_2011ah, 9-8-2011ad, 11:52 pm

Salaam Alaykum,

Wat ik heb geleerd in de moskee is dat als je doucht met de intentie om je te reiningen en daarna wilt gaan bidden, dit genoeg is.

Voor mijzelf voelt dit niet helemaal correct aan, maar aan de andere kant..
Waarom zou je douchen en nogmaals woedhoe verrichten dat is ook waterverspilling toch?
"De gene die Allah Ta'ala heeft gevonden, heeft alles & Degene die Allah Ta'ala heeft verloren, heeft niets"

RANDOM_AVATAR
a-bajelan
Junior lid
Junior lid

door a-bajelan » wo _10-_aug-_2011ah, 10-8-2011ad, 9:10 am

Assalamoe aleykoem broeders en zusters,

Dus wat ik hier heb vernomen dat als je gaat douche met de intentie dat je je wilt reinigen, dan hoef je de woedoe niet te verrichten?
Maar moet je dan ook onder de douche de volgordes van de woedoe doen?
En inderdaad Allahoe Alem.

Wassalaam.

no avatar
*Hind*

door *Hind* » wo _10-_aug-_2011ah, 10-8-2011ad, 10:22 am

krien schreef:Salaam alaikoum,

Wat ik inderdaad bij Islamitische les ook leer is dat je handelingen zonder intentie niet tellen. Allahu Alem. Als je wel de juiste intentie hebt maar de handelingen niet correct verricht, word het tevens ook niet geaccepteerd. Een handeling wordt pas geaccepteerd wanneer jouw intentie goed is en wanneer het volgens de sharia is.
Nogmaals Allahu Alem, ik heb verder geen bronnen. Maar dat is wat ik van de imam leer.
Dat gaat alleen op voor dingen die je bewust fout doet, volgens mij. Als je niet beter weet en in de overtuiging bent dat je het goed doet, worden je handelingen wel geaccepteerd. Wa Allahu ahlem.

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » wo _10-_aug-_2011ah, 10-8-2011ad, 12:14 pm

a-bajelan schreef:Wa aleykoem asalaam broeders en zusters,

Klopt dit?

Wassalaam.

zie: http://www.islam-qa.com/en/ref/99543/wudoo
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASOELALLAH!

RANDOM_AVATAR
Ar-Risala
Super lid
Super lid

door Ar-Risala » wo _10-_aug-_2011ah, 10-8-2011ad, 2:20 pm

Assalaamu 'alaykum,

Zoals twee personen hebben gezegd - namelijk broeder Ethawri en abdul maliq - hangt dit van de madhhab af.

Volgens de Hanafiyyah is de niyyah (intentie) géén voorwaarde van de wudu. De voorwaarden volgens de Hanafiyyah zijn:

- Het wassen van de handen tot aan de elleboog;
- Het wassen van het gezicht;
- Het doen van mash ("vegen") over 1/3de deel van het hoofd;
- Het wassen van de voeten tot aan de enkel.

[zie Maraaqie al-Falaah bi imdaad al-fatah sharh noer al-iedaah van imaam Shurunbulaalie (http://www.scribd.com/doc/38606580/Mara ... ur-al-Idah p. 28 - 29)]

(broeder Junaid legt in dit topic (viewtopic.php?f=30&t=66956&p=1056997#p1056997) kort uit waarom de niyyah volgens Hanafiyyah niet verplicht is)

Volgens de Malikiyyah is de niyyah wél een voorwaarde van de wudu. De voorwaarden volgens de Malikiyyah zijn:

- Het vormen van de intentie;
- Het wassen van de handen tot aan de ellebogen;
- Het doen van mash ("vegen") over het hoofd;
- Het wassen van de voeten tot aan de enkels;
- Het wrijven van de lichaamsdelen;
- Continuïteit (namelijk ervoor zorgen dat de plek die je hebt gereinigd, niet droogt)

[zie Mukhtasar al-akhdari fil 'ibaadaat 'alaa madhhab al-imaam Maalik van imaam Abu Zayd 'Abdurrahmaan bin Muhammad as-Saghier al-Akhdarie (http://sunni .nl/index.php?option=com_content&view=article&id=180:maliki-jurisprudentie-reiniging&catid=18:fiqh&Itemid=70)]

Volgens de Shaafi'iyyah is de niyyah ook een voorwaarde van de wudu. De voorwaarden volgens de Shaafi'iyyah zijn:

- Het wassen van de handen en armen tot aan de elleboog;
- Het doen van mash ("vegen") over het hoofd;
- Het wassen van de voeten tot aan de enkel;
- Het aanhouden van deze volgorde.

[zie http://spa.qibla.com/issue_view.asp?HD= ... 9&CATE=342]

Volgens de Hanaabilah is de niyyah ook een voorwaarde van de wudu. De voorwaarden van de wudu zijn volgens Hanaabilah:

- Het opzeggen van de tasmiyyah (bismillaahirrahmaanirrahiem);
- Het wassen van de handen;
- Het reinigen van de mond en de neus;
- Het wassen van het gezicht [en de baard];
- Het wassen van de armen;
- Het doen van mash over het hoofd;
- Het wassen van de voeten;
- Het aanhouden van de goede volgorde;
- Ervoor zorgen dat de gereinigde delen niet uitdrogen.

[zie http://www.ibnfarooq.com/Lessons/Lesson8.pdf en http://www.ibnfarooq.com/Lessons/Lesson9.pdf]

Het ligt er dus aan welke madhhab jij volgt. Volgens de Hanafiyyah is het prima, volgens de andere drie madhaahib niet.

Wassalaam
فإذا كان الهدف إعلاء كلمة الله، ما عندي شك أن هذه الأمة منصورة

Dus als het doel van deze natie, het verheffen van het Woord van Allāh is, dan twijfel ik er niet aan dat deze natie gered zal worden.

Shaykh Hamza Yūsuf

RANDOM_AVATAR
a-bajelan
Junior lid
Junior lid

door a-bajelan » do _11-_aug-_2011ah, 11-8-2011ad, 9:07 am

Assalaamoe aleykoem broeders en zusters,

Is het nou mogelijk om na het douche te gaan bidden, want er staan hier verschillende
antwoorden, maar welke klopt en weet nog steeds niet of het kan of niet?

Wassalaam.

abdul maliq
Super Poster!
Super Poster!

door abdul maliq » do _11-_aug-_2011ah, 11-8-2011ad, 10:34 am

De antwoorden van de 4 wetscholen zijn allemaal gebaseerd op shari' bewijs. Welke Madhab volg jij, en als je er niet 1 volgt. Kijk dan naar de uitleg en kies de uitleg van diegene waarvan je denkt dat hij over Taqwa beschikt en waarvan je denkt dat hij kennis heeft over het onderwerp. Zodat je overtuigd bent dat het 't Oordeel van Allah (swt) is en je de minste twijfel in je hart hebt.
Maar weet, je kunt niet de methode van wudu en/of grote wassing nemen van 1 wetschool, en je gebed weer van de ander. Beiden dienen van 1 wetschool te zijn.

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » do _11-_aug-_2011ah, 11-8-2011ad, 11:07 am

Assalamu Aileikum,

Het is belangerijk om te realiseren voor welke reden dat je gaat douchen, is het om even af te koelen of jezelf op te frissen en af te spoelen(door de niet hinderende/verplichte vuiligheid weg te spoelen, zoals zweet/stof/zand enz.) of is/gaat het om een Gusl voor jou grote sexueele onreinheid. Ook is de intentie hierin is belangerijk.

Één ding is verplicht en duidelijk en dat is rein zijn voor jou gebed.

De minimale/verplichte reinheid die je moet hebben (als je tenminste niet sexueel onrein bent) is Wudoe. En Wudoe bestaat uit verschillende verplichte opeenvolgende handelingen door bepaalde delen van je lichaam te wassen, mis je één van de verplichte handelingen/delen van het lichaam in Wudoe, dan is jou Wudoe niet kompleet/geldig, en mag je niet bidden.

Dus met andere woorden zou men geen Wudoe hebben en aleen kort onder de douche gaan staan(zonder de intentie en de verplichte opeenvolgende handelingen van Wudoe te verichten en als de verplichte ledenmaten niet geheel door het water zijn gewassen) dan mag men niet bidden, men moet de ritueelen van Wudoe hebben verricht, en natuurlijk kan dat door onder de douche te staan.

Daarnaast als men alreeds Wudoe heeft en dan extra onder de douche gaat staan, dan is er niets aan de hand en kan men gewoon na de douche (zonder de verplichte opeenvolgende handelingen van Wudoe te verichten) jou gebeden verrichten, omdat je al Wudoe hebt.

Is men sexueel onrein(Junub) en verricht men aleen de Gusl(grote wassing) dan zou dat voldoende zijn om de grote onreinheid te niet te doen, maar als men daarna zou willen gaan bidden dan is men verplicht om alsnog de verplichte Wudoe(kleine wassing) te verrichten.

Daarom is het aangeraden dat als men sexueel onrein is, eerst de onreinheden weg te wassen, daarna de Wudoe te verrichen en daarna de complete Gusl. Dan kan men zodra je uit de douche stapt meteen jou gebed verrichten.

Hier de (minimale) verplichte delen van het lichaam die gewassen moeten worden in de Wudoe:

-gezicht
-handen
-armen tot de ellebogen
-je hoofd
-voeten en hielen(tot aan de enkels).

zoals Allah zegt in de Koran:

O, gij die gelooft, wanneer gij u opricht tot het gebed, wast uw gezicht en uw handen tot aan de ellebogen en wrijft uw (natte) handen over uw hoofden en (wast) uw voeten tot aan de enkels. (Koran 5:6)

Wil men zich aan de Soenah van de Profeet(saws) houden wat betreft Wudoe dan wast men:

-de handen (3x)
-spoelen van de mond(3x)
-snuiten van de neus met water(3x)
-je gezicht(3x)
-met de natte vingers door je baard
-je hoofd(met vochtige vingers/handen)
-rechter arm(tot aan de elleboog)(3x)
-linker arm(tot aan je eleboog)(3x)
-je oren
-rechter voet en hiel(tot aan de enkel)(3x)
-linker voet en hiel(tot aan de enkel)(3x)

RANDOM_AVATAR
Ar-Risala
Super lid
Super lid

door Ar-Risala » do _11-_aug-_2011ah, 11-8-2011ad, 1:35 pm

Broeder Abdul Malik, je hele post was nergens voor nodig! :)

Als je zegt geleerden als shaykh al-'Uthaymien te volgen, zeg dan gewoon dat je Hanbalie bent. Dat zei shaykh al-'Uthaymien ook in bijvoorbeeld zijn boek Fataawaa al mar-ah.

Volgt de topicstarter geleerden als de bovenstaande, geleerden die zich vooral bevinden in Saoedi-Arabië, volg dan vooral hetgeen ik als laatst heb geschreven. Namelijk de Hanbali madhhab.... Nog meer verwarring is nergens voor nodig...
فإذا كان الهدف إعلاء كلمة الله، ما عندي شك أن هذه الأمة منصورة

Dus als het doel van deze natie, het verheffen van het Woord van Allāh is, dan twijfel ik er niet aan dat deze natie gered zal worden.

Shaykh Hamza Yūsuf

krien
Senior lid
Senior lid

door krien » do _11-_aug-_2011ah, 11-8-2011ad, 3:02 pm

*Hind* schreef:
krien schreef:Salaam alaikoum,

Dat gaat alleen op voor dingen die je bewust fout doet, volgens mij. Als je niet beter weet en in de overtuiging bent dat je het goed doet, worden je handelingen wel geaccepteerd. Wa Allahu ahlem.

Salaam alaikoum Hind,

Bedankt voor de aanvulling. Ik bedoelde inderdaad als je bewust iets fout doet!

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » do _11-_aug-_2011ah, 11-8-2011ad, 3:37 pm

Ar-Risala schreef:Broeder Abdul Malik, je hele post was nergens voor nodig! :)

Beste Broeder Ar-Risala,

Mijn post was eigenlijk ook helemaal niet voor jou bedoeld, dus AUB stoor je er niet aan.
Daarnaast mag ik posten wat ik wil (zolang het onder de forumregels valt) want dat doe jij toch ook, of ben jij een meerdere dan mij hier op het forum?!

Het enigste wat je dan moet doen (als ik iets post wat je niet aanstaat) is gewoon mij verkeerd bewijzen (graag vanuit de Koran en de Soenah, de Sahabah/Tabi'ien, en al de gerespecteerde geleerden)! Dan kan ik daar nog iets van leren.

Maar voor de duidelijkheid twistgesprekken en zogenaamde domme/grappige opmerkingen maken met en richting andere Moslims, daar sta ik niet echt op te wachten en daar intereseer ik me eigenlijk ook helemaal niet in. Dus AUB bespaar mij en jezelf en de rest dat!

Musa
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Musa » vr _12-_aug-_2011ah, 12-8-2011ad, 6:58 am

Sallam maliekoem

Hmmm Allah hoe Alem !

Allah is barmhartig. Als jij gaat douche en denkt: Allah dit is voor u,
Ik maak mij rein voor u etc ( uit je hart hea). Ik denk dan niet dat het niet
Geldig zal zijn.

Namelijk heb ik dat ook en als ik dat doe heb ik een speciaal gevoel in me
Van jaa ik kan het niet vertellen maar wel dat het goed is.
Truely I was a person with a life that I tought: "I give up." But I never did it so never give up and never quite.

The quitters are the unbelievers but Allah loves the one who fights for him and the Islam.

AmeenNL
Super Poster!
Super Poster!

door AmeenNL » vr _12-_aug-_2011ah, 12-8-2011ad, 7:27 am

Er zijn verschillende manieren om ghusl te verrichten. Een van die manieren, en dit is iig overgeleverd door 'aa-ishah radiallahu 'anha, is dat je ghusl combineert met wudhoo. Dit is het beste en dan kan je ook niet twijfelen aan de geldigheid van je wudhoo.
Zie hier.

RANDOM_AVATAR
nlmeisje
Junior lid
Junior lid

door nlmeisje » za _15-_okt-_2011ah, 15-10-2011ad, 9:07 am

Salam alaikoem allemaal,

Wat ik meestal doe is als ik aan het douchen ben , toch nog de de kleine wassing doen en de intentie maken terwijl je onder de douche staat en niet daarna nog een keer. Allah oe ahlem.

Liefs

bregje
Super lid
Super lid

door bregje » za _15-_okt-_2011ah, 15-10-2011ad, 9:20 am

Assalamu aleikum wr wb,

Sommige zaken kun je eigenlijk al weten zonder dat je de boeken er op na hoeft te slaan. Bijv.
-Het gebed is niet geldig zonder de rituele handelingen
-de Hajj is niet geldig zonder de rituele handelingen
waarom zou dan de reiniging voor het gebed wel geldig zijn zonder de rituele handelingen? ongeacht welke madhab je volgt.
overgeleverd van Abu Dharr, mAtmhz, dat de boodschapper van Allah, vzmh, heeft gezegd: 'Wie een persoon beschuldigt van ongeloof of heeft gezegd: Vijand van Allah en het blijkt niet zo te zijn, dan zal het op hem terugkeren'. (B+M)

Keer terug naar Het Gebed