met make-up bidden

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
XOXB
Junior lid
Junior lid

met make-up bidden

door XOXB » wo _22-_jun-_2011ah, 22-6-2011ad, 10:06 pm

Ik had een vraagje, mag je met make-up bidden?
Hiermee bedoel ik eyeliner,mascara.

Want soms wanneer ik bid heb ik gewoon make-up op, en worden dan myn gebedden niet meegeteld?

RANDOM_AVATAR
Rahmanin kuluyum
Super Poster!
Super Poster!

Re: met make-up bidden

door Rahmanin kuluyum » wo _22-_jun-_2011ah, 22-6-2011ad, 10:08 pm

Zolang je maar je wassing hebt gedaan zonder dat er makeup op je gezicht zat. Dan is dat geen probleem.
Özgürlük nefsini yenmektir

RANDOM_AVATAR
XOXB
Junior lid
Junior lid

door XOXB » wo _22-_jun-_2011ah, 22-6-2011ad, 10:09 pm

Rahmanin kuluyum schreef:Zolang je maar je wassing hebt gedaan zonder dat er makeup op je gezicht zat. Dan is dat geen probleem.

Dus gewoon je wassing doen en daarna make-up. Hmm super fijn om dat te horen

Ismie-Maryem
Super Poster!
Super Poster!

door Ismie-Maryem » do _23-_jun-_2011ah, 23-6-2011ad, 2:32 am

ja hoor dat is geen probleem, dus bv je doet voor dohr woede maakt je op en daarna kun je de volgende gebeden gewoon bidden met de make-up op je gezicht
Er bestaat zo'n fabeltje bij sommige mensen dat het niet mag, of dat make-up het vasten verbreekt..allemaal onzin
De Profeet Sallallahu 'alaihi wa sallam heeft gezegd:"Al wie een moslim zijn misstap vergeeft, Allah Subhanahu wa Ta'ala zal zijn misstap vergeven op de Dag van de Opstanding" (ahmad)

RANDOM_AVATAR
hudhayfa
Beginner
Beginner

door hudhayfa » do _23-_jun-_2011ah, 23-6-2011ad, 11:08 am

Bismillah ar rahaam ar raheem,

As salaam aleikum rahmatullah wa barakthu,

Waarde zuster,

Het onderstaande relateerd tot jou vraag en is een uitspraak van sheikh al Munajjid.

Bron: Islamqa.com

Mag Allah het jou vergemakkelijken.

Hudhayfa ibn al-Sarraj.

[i]All Praise be to Allaah.

Some powders and cosmetics that are used as makeup form a insulating layer over the skin and prevent water from reaching it, while others do not prevent water from reaching the skin.

If a cosmetic item insulates the skin (e.g., nailpolish as asked in the question) then it is not permissible to perform wudoo' or ghusl over it, for any act of worship that requires wudoo or ghusl (such as prayer, etc.). Allaah the most glorified and Almighty says (interpretation of the meaning):

"O you who believe! When you prepare for prayer, wash your faces and hands …." Al-Maa'idah (5:6)

Washing implies that water must actually reach the part of the body being washed. Based on this observation, anything that prevents water from reaching the skin must be removed, otherwise purification will not be achieved, resulting in the prayer being void.

If the cosmetic item does not insulate the skin and does not prevent water from reaching it (e.g., dying by henna or similar things which do not insulate the skin), then wudoo' or ghusl may be performed with it.

Hence, dyes are of two type: the first is that which is waterproof, such as nailpolish, which must be removed before performing wudoo' or ghusl. The second is that which does not form an impermeable barrier to water, such as henna dye, and hence does not hurt the wudoo or ghusl.

And Allah the most glorified and Almighty knows what is most correct and best.

References:

Al-Mufassal fi Ahkaam Al-Mar’ah, Abdul Karim Zaidan, 1/84-85.

Fataawi Al-Mar’ah Al-Muslimah, Shaykh Muhammad bin Salih Al-Uthaymeen, 1/220.

Ahkaam Tajmeel Al-Nisaa’ fi Al-Shari‘ah Al-Islamiyyah, Izdihar Al-Madani.

Zeenat Al-Mar’ah bayn Al-Tibb wa Al-Shar‘

Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid[/i
]
The Prophet (ṣallallāhu ‘alayhi wa-sallam) said "And the most evil affairs are the innovations. And every innovation is error; and every error is misguidance; and every misguidance will lead to the hell fire.” reported by An-Nasā’ī

RANDOM_AVATAR
Dalil
Super Poster!
Super Poster!

door Dalil » do _23-_jun-_2011ah, 23-6-2011ad, 1:12 pm

Assalaam Alaikoem,

Het antwoord is eigenlijk hierboven al gegeven. Ik zal het hier alleen kortsamenvatten.

Het is vereist dat bij de wassing het water de huid reinigt. Wanneer make-up het water hindert de huid door te dringen dan is de wassing niet geldig en daarmee ook het gebed. Als eerst de wassing is verricht en daarna zware make-up of cement aansmeert is niks aan de hand, jouw wassing is geldig en het gebed is ook geldig (wa Allahu A3lam).

Indien je eerst make-up hebt gedaan en de wassing wilt verrichten dan dient gekeken te worden of de make-up waterproof is, als het geen water naar de huid laat doordringen is de wassing niet geldig, als de make-up een soort Hennah, die het water naar de huid doordringt is de wassing geldig.

RANDOM_AVATAR
ertd
Super Poster!
Super Poster!

door ertd » do _23-_jun-_2011ah, 23-6-2011ad, 3:40 pm

Ik vind het een beetje raar om met opgedoft make up op je gezicht de Salaah verrichten.. maar misschien komt het door als manzijnde..?

Ismie-Maryem
Super Poster!
Super Poster!

door Ismie-Maryem » vr _24-_jun-_2011ah, 24-6-2011ad, 2:21 pm

als je make-up draagt wilt het niet gelijk zeggen dat je er zwaar opgedoft uitziet, een naturel make-up valt niet eens op, als je enkel oogpotlood/khol mascara en foundation gebruikt
Bij opgedoft denk ik echt een lippenstif/gloss zwaar opgemaakte ogen etc, maar zelfs dan zou je mogen bidden
Toch snap ik die gedachte wel als ik logisch nadenk, een vrouw moet zich bedekken tijdens het bidden alsof ze de straat op gaat, dus lichaam/voeten en hoofdbedekken, maar dan wel zware make-up, dat mag namelijk niet buiten natuurlijk. Maar goed de geleerden zeggen dat je met make-up op mag bidden,dus dan zou dat wel een uitzondering zijn qua gebed
De Profeet Sallallahu 'alaihi wa sallam heeft gezegd:"Al wie een moslim zijn misstap vergeeft, Allah Subhanahu wa Ta'ala zal zijn misstap vergeven op de Dag van de Opstanding" (ahmad)

RANDOM_AVATAR
XOXB
Junior lid
Junior lid

door XOXB » vr _24-_jun-_2011ah, 24-6-2011ad, 9:34 pm

cinderella schreef:ja hoor dat is geen probleem, dus bv je doet voor dohr woede maakt je op en daarna kun je de volgende gebeden gewoon bidden met de make-up op je gezicht
Er bestaat zo'n fabeltje bij sommige mensen dat het niet mag, of dat make-up het vasten verbreekt..allemaal onzin

Owwdan, want soms bid ik buiten huis en dan heb je niet de middelen om je make-up er grondig af te halen vandaar. En met make-up wat ik op doe is heel simpel vaak eyeliner en mascara en niet meer eigenlyk. X

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » di _28-_jun-_2011ah, 28-6-2011ad, 8:04 pm

In bepaalde make up bevinden zich ook dierlijke ingrendienten en zelfs varkensvet (mascara). Dus de vraag kent dan nog een andere dimensie: mag je bidden terwijl je iets onrein op hebt (de omvang van dat onreine is ook belangijk)?
Als de koningen zouden weten hoeveel rust de vrienden van Allah kennen in hun harten, zouden zij met hun legers erop uittrekken om die harten te veroveren -

RANDOM_AVATAR
halimazoveel
Super Poster!
Super Poster!

door halimazoveel » di _28-_jun-_2011ah, 28-6-2011ad, 8:11 pm

salam aleikum

buiten dat het misschien onreine ingredienten heeft, kan het ook nog eens op dieren zijn getest.
deze vraag gaat vooral over oog-make-up.
als een vrouw eerst wudu verricht en daarna die oogmakeup opdoet, prima(als je ervoor kiest om met opgemaakte ogen buiten te lopen) en verder op de dag moet zij toch weer eens wudu nemen, want er is bijna geen mens die niet tussendoor eens iets moet doen waardoor de wudu wordt verbroken.
hoe doen die dames dat dan...alles eraf, wudu en alles weer erop? of gewoon over de makeup heen en met zwart omrande ogen de dag vervolgen?

Ismie-Maryem
Super Poster!
Super Poster!

door Ismie-Maryem » vr _1-_jul-_2011ah, 1-7-2011ad, 10:00 pm

halimazoveel schreef:salam aleikum

buiten dat het misschien onreine ingredienten heeft, kan het ook nog eens op dieren zijn getest.
deze vraag gaat vooral over oog-make-up.
als een vrouw eerst wudu verricht en daarna die oogmakeup opdoet, prima(als je ervoor kiest om met opgemaakte ogen buiten te lopen) en verder op de dag moet zij toch weer eens wudu nemen, want er is bijna geen mens die niet tussendoor eens iets moet doen waardoor de wudu wordt verbroken.
hoe doen die dames dat dan...alles eraf, wudu en alles weer erop? of gewoon over de makeup heen en met zwart omrande ogen de dag vervolgen?

niet elke vrouw loopt elke dag buiten..tenminste ik niet, dus het hoeft geen probleem te zijn
Ik maak me in huis ook op, gewoon na de woedoe voor dhor bv begin van de middag..en dan bid ik gewoon met make-up dhor, assr en soms zelfs maghreb, voor isja doe ik wel woedoe
Maar goed als je sochteds vroeg opgemaakt de deur uitgaat (bv voor school/werk) dan heb je idd een lange dag en dat is wel lastig ja want tegen eind van de ochtend of begin middag moet je wel een keer naar toillet en moet je make-up helemaal erafhalen, en als je toch weer opgemaakt wilt zijn moet je je weer opnieuw opmaken, beetje lastig als je dat op school of werk moet doen..en over de make-up kan je geen woedoe doen, moet er eerst afgehaald worden,maar goed eerst reinigingsdoekje en klaar is kees en dan woedoe,..zo gedaan hoor

verder er zit niet zoveel dierlijke ingeredienten in make-up hoor, in mascara al helemaal niet en in foundation en poeder oook niet...dat soort vetten zitten eerder in lipstif of gloss,maar zelfs daar zit het niet in vaak, maar eerder bijenwas of plantaardige olien en vetten
In de meeste wat duurdere make-up merken maken ze geen gebruik van dat soort dierlijke vetten is ook niet goed voor de huid vandaar..misschien in de hele goedkope make-up,of make-up van vroeger wel..maar tegenwoordig niet hoor

RANDOM_AVATAR
muslimman
Senior lid
Senior lid

door muslimman » zo _3-_jul-_2011ah, 3-7-2011ad, 5:15 pm

Junaid schreef:In bepaalde make up bevinden zich ook dierlijke ingrendienten en zelfs varkensvet (mascara). Dus de vraag kent dan nog een andere dimensie: mag je bidden terwijl je iets onrein op hebt (de omvang van dat onreine is ook belangijk)?

En ook alcoholishe ingredienten toch ?

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » ma _4-_jul-_2011ah, 4-7-2011ad, 7:47 am

cinderella schreef:Maar goed als je sochteds vroeg opgemaakt de deur uitgaat (bv voor school/werk) dan heb je idd een lange dag en dat is wel lastig ja want tegen eind van de ochtend of begin middag moet je wel een keer naar toillet en moet je make-up helemaal erafhalen, en als je toch weer opgemaakt wilt zijn moet je je weer opnieuw opmaken, beetje lastig als je dat op school of werk moet doen..en over de make-up kan je geen woedoe doen, moet er eerst afgehaald worden,maar goed eerst reinigingsdoekje en klaar is kees en dan woedoe,..zo gedaan hoor

assalaam aleikum
(dizzy)
gewoon geen make-up opdoen als je de deur uitgaat...
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

RANDOM_AVATAR
Shuhada
Pro Ontdekker !!

door Shuhada » ma _4-_jul-_2011ah, 4-7-2011ad, 10:24 am

muslimman schreef:
Junaid schreef:In bepaalde make up bevinden zich ook dierlijke ingrendienten en zelfs varkensvet (mascara). Dus de vraag kent dan nog een andere dimensie: mag je bidden terwijl je iets onrein op hebt (de omvang van dat onreine is ook belangijk)?

En ook alcoholishe ingredienten toch ?

Inmiddels zijn er duizenden producten op de markt en dus ook producten op natuurlijke basis gemaakt, dus dat "probleem" kun je omzeilen.

Maar zoals Iman zegt geen make-up als je de deur uit gaat.
"Çok söz yalansız, çok mal haramsız olmaz"

RANDOM_AVATAR
Serrakocakarata
Beginner
Beginner

door Serrakocakarata » vr _23-_apr-_2021ah, 23-4-2021ad, 5:41 pm

Ik snap iets niet. Ik snap dat je geen wudu mag doen met waterproof makeup zoals foundation,...
Maar mag ik dan ook gewoon mijn wudu nemen met waterproof mascara?
Want het gaat vaak om het reinigen van het gezicht en ik draag geen foundation of concealer of iets op mijn gezicht. Alleen waterproof mascara. Moet ik dan nog steeds mijn mascara eraf halen fniet?

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » za _24-_apr-_2021ah, 24-4-2021ad, 10:55 pm

Assalamu Aleikum,

Waterproof mascara moet verwijderd worden voordat men de Wudu verricht.
Het water moet heel jou gezicht raken, waterproof mascara houd het water tegen om dat gedeelte te wassen dat ook bij het gezicht hoort. Verricht men eerst de Wudu en dan doet men de mascara op dan is dit geen probleem.
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULALLAH!

Keer terug naar Het Gebed