wanneer zittend bidden?

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
ontdek islam
Beginner
Beginner

wanneer zittend bidden?

door ontdek islam » do _21-_okt-_2010ah, 21-10-2010ad, 11:45 pm

salaam aleikoem,

Ik wil graag weten of je zittend mag bidden als je zwanger bent? en vanaf wanneer mag dat?

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: wanneer zittend bidden?

door imanvdkraan » vr _22-_okt-_2010ah, 22-10-2010ad, 5:41 am

assalaam aleikum

de verplichte gebeden moet je staande doen. behalve als je het niet kunt. wanneer het moeite kost om te buigen of te knielen met je hoofd op de grond, mag je dat eventueel zittend doen. als het je ook moeite kost om te blijven staan mag je na, staande, Allahu Akbar gezegd te hebben gaan zitten.

de vrijwillige gebeden mag je wel zittend uitvoeren...

Insja'Allah heb ik niets fout gezegd...
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

RANDOM_AVATAR
Jonge-Moslim
Senior lid
Senior lid

door Jonge-Moslim » vr _22-_okt-_2010ah, 22-10-2010ad, 9:53 pm

Als je het niet staand kan, dan mag het, maar je moet er dan wel een goede reden voor hebben. Je kan het niet zomaar op eigen wil doen.

RANDOM_AVATAR
lilmoslima
Senior lid
Senior lid

door lilmoslima » vr _22-_okt-_2010ah, 22-10-2010ad, 10:44 pm

Ik denk dat dat voor een ieder anders is, misschien kan jij bij 4 maanden al niet meer staand bidden en de ander bij de laatste week van de zwangerschap.

Bidden tijdens ziekte, zwangerschap of ouderdom

Het uitgangspunt betreffende het gebed van iemand die ziek, zwanger of oud is, is dat hij alles moet doen van de essentiële handelingen van het gebed waar hij toe in staat is en hij hoeft datgene niet te doen waar hij niet toe in staat is (en Allah weet wat er in de harten is.) Dit wordt aangegeven door verschillende bewijzen uit de Qor-aan en de Soennah. Allah de Verhevene zegt: “Dus vrees Allah zo veel als jullie kunnen, en luister en gehoorzaam…” [Soerat al-Taghaaboen (64), aayah 16] En Hij zegt ook: “Allah belast geen ziel (persoon) behalve wat hij aan kan…” [Soerat al-Baqarah (2), aayah 286]

En de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: “Als ik jullie beveel iets te doen, dan doe er zoveel van als jullie kunnen.” (Overgeleverd door al-Boekhaarie, 7288; Moeslim, 1337.)

Het is overgeleverd dat 'Imraan ibn H'oessayn (moge Allah tevreden zijn met hem) zei: “Ik had last van aambeien en ik vroeg de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) over het bidden. Hij (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: “Bid staand, en als je dat niet kunt, dan zittend, en als je dat niet kunt, dan op je zij liggend.” (Overgeleverd door al-Boekhaarie, 1117.)

Gebaseerd op het bovenstaande kunnen we stellen dat als je staand kunt bidden dan moet je staan. Maar als het onmogelijk voor je wordt om te staan of als dat te moeilijk is, dan kun je zitten tijdens het gebed.

Het is toegestaan om op een stoel te zitten of op de grond, afhankelijk van wat je kunt en wat gemakkelijk voor je is. Maar het is beter om op de grond te zitten, omdat het Soennah is voor een persoon om met de benen kruislings te zitten op de plaats waar men zou staan en buigen en dit is niet gemakkelijk op een stoel.

Sheikh Ibn ‘Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Als een persoon niet staand kan bidden dan dient hij zittend te bidden, maar het is beter om met de benen kruislings te zitten op de plaats waar men staat en buigt.” (Van zijn essay Tahaarat al-Maried wa Salaatoehoe.)

Met de benen kruislings zitten is niet verplicht; hij mag zitten hoe hij wil, omdat de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei, “als hij niet kan, dan zittend” en hij (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) legde niet uit hoe hij moet zitten. (Zie al-Sharh al-Moemti', 4/462. )

De juiste mening met betrekking tot het zittend bidden, is dat het zowel toegestaan is om met de benen kruislings te zitten, als ook moeftarishan (geknield zitten met de linkervoet onder het zitvlak en de rechtervoet recht op). Dit omdat er niets van de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) overgeleverd is met betrekking tot de manier waarop men dient te zitten.

‘Aa-ishah (moge Allah tevreden zijn met haar) verhaalde dat de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zittend bad, maar ze beschreef niet hoe hij zat, wat aangeeft dat er ruimte in handelen is met betrekking tot deze zaak.

Imaam ash-Shaafi'ie (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Het is toegestaan om te zitten op elke manier de aanbidder wil.”
------------------------------------------------------------------------------------------َ

Daarom zullen op deze Dag de gelovigen de ongelovigen uitlachen
Op hoge sofa's zittende zullen zij aanschouwen
Voorzeker, de ongelovigen worden vergolden voor hetgeen zij plachtten te doen!

------------------------------------------------------------------------------------------َ

Oeghti_Samira
Beginner
Beginner

door Oeghti_Samira » za _19-_maart-_2011ah, 19-3-2011ad, 11:46 am

Bedankt voor het plaatsen van deze bewijs.
"Als jullie ergens niet samen uitkomen laat dan de Koran jullie rechter zijn..."

RANDOM_AVATAR
azize
Junior lid
Junior lid

door azize » vr _4-_nov-_2011ah, 4-11-2011ad, 1:16 pm

Salaam aleikom,

Op dit moment kan ik vanwege ernstige rugklachten niet op de normale manier bidden. Ik mag dus op een stoel het gebed doen. Doe je dan gewoon het gebed zoals altijd? Ik bedoel je zegt gewoon het gebed op maar dan zittend? Er hoeft niets speciaals of extra's gedaan te worden?

Wassalaam Azize

RANDOM_AVATAR
muslimman
Senior lid
Senior lid

door muslimman » za _5-_nov-_2011ah, 5-11-2011ad, 11:15 pm

azize schreef:Salaam aleikom,

Op dit moment kan ik vanwege ernstige rugklachten niet op de normale manier bidden. Ik mag dus op een stoel het gebed doen. Doe je dan gewoon het gebed zoals altijd? Ik bedoel je zegt gewoon het gebed op maar dan zittend? Er hoeft niets speciaals of extra's gedaan te worden?

Wassalaam Azize

Wa alaykum salaam,

Kan je wel staan ?

Was salaam.

Keer terug naar Het Gebed