Het leren van het gebed (handig voor bekeerlingen)

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
Idjma'a
Super Poster!
Super Poster!

Re: Het leren van het gebed (handig voor bekeerlingen)

door Idjma'a » do _26-_aug-_2010ah, 26-8-2010ad, 4:03 pm

Jill-Aisha schreef:salem aleykoum,

Ik heb een vraag over dat je de 2 soerahs die je gebruikt in volgorde van de koran moeten staan.

Maar de koran is na de dood van de profeet vzmh samengesteld en gerangschikt, dan kan dit dus niet iets zijn wat soennah is. Ik vraag mij dus concreet af of dit daadwerkelijk verplicht is?

ma salem

Hoeft niet in volgorde en is niet verplicht. Want de profeet s.a.w. zelf reciteerde 1st Surat Al Baqarah daarna Surah Nisa daarna Ali Imraan. Hier zie je al dat er niet echt een volgorde is.

RANDOM_AVATAR
Linsy
Beginner
Beginner

door Linsy » di _7-_sep-_2010ah, 7-9-2010ad, 1:45 pm

Geweldig!! Bedankt Zuster, hier heb ik zeker wat aan! ik ga het uitprinten en inderdaad mee oefenen!

RANDOM_AVATAR
akashia
Beginner
Beginner

door akashia » vr _10-_sep-_2010ah, 10-9-2010ad, 12:06 am

Salam Aleikum,

Kch heel hartelijk dank voor je uitleg over het gebed, ik heb lang gezocht op het internet naar een vertaling en hoe het nu precies moet.
Ik was heel lang zoekende naar innerlijke rust en heb die in de Islam eindelijk gevonden maar wist nooit waar te beginnen en hoe want ik kom uit een christelijke familie alhoewel ik niet gedoopt ben...lang verhaal.
Ik ben in 2009 getrouwd met een moslim en hij heeft me volledig vrij gelaten in mijn keuze maar moest wel altijd glimlachen als ik iets moois zag op de markt in Cairo aangaande de islam maar dit zelf niet wist want helaas kan ik nog geen arabisch.
Ik zei dan tegen hem: Oh kijk dat is een mooie poster of wat een mooi schilderij met arabische teksten, word er warm van en rustig alleen al als ik dr naar kijk.
Mijn man legde me uit dat ik naar teksten uit de koran keek en zei tegen mij: En jij weet niet welke weg je in wilt slaan?
Ik praat veel met mijn man over de Islam en ik wordt er rustig van en voor mijn gevoel heb ik nu de enig ware religie gevonden.
Ook weet ik nu zeker dat ik de Islam aanvaard voor mijzelf en niet uit liefde voor mijn man want hoe anderen er misschien ook over denken, voor mij is het belangrijk dat ik mij bekeer tot de Islam omdat mijn hart mij dat zegt en niet uit liefde voor mijn man.
Helaas ken ik genoeg mensen die puur uit liefde voor hun partner of omdat het de wil van de partner is zich bekeren en sorry....maar voor mij zijn dat de verkeerde redenen.
Ik ben nu heel erg bezig met de hoofddoek, heb altijd gezegt als ik moslim wordt draag ik toch nooit een hoofddoek en nu verlang ik ernaar en draag het meer en meer.
Eind deze maand ga ik, nadat we elkaar bijna een jaar niet hebben gezien een week naar hem toe en wil dan samen met hem Shahada doen.
Ik ben blij met deze heldere uitleg van het gebed, ik heb chemotherapie gehad en ben daardoor vergeetachtig en kan me niet lang concentreren en dus heb ik denk ik nog lang een spiekbrief nodig.
Dankzij jouw heb ik die nu dus nogmaals. choukran

RANDOM_AVATAR
Kch
Beginner
Beginner

door Kch » zo _12-_sep-_2010ah, 12-9-2010ad, 4:58 pm

akashia: ik ben stil geworden van je verhaal.. Mashallah!
Wat een heftige periode moet het voor je zijn (geweest). Moge Allah jou een goed, gelukkig en vooral gezond leven schenken samen met je man, Amin.
Wat fijn dat je iets aan mijn uitleg hebt :roll: . Het maakt niet uit dat je nu vergeetachtig bent, je kunt de tekst van het gebed erbij houden maar als de wil en de intentie er is, krijg je dezelfde beloning, Inshallah.

linsy: heel hartverwarmend om te horen dat zoveel mensen er iets aan hebben :bloem: ! Veel succes met het leren van de teksten.

RANDOM_AVATAR
Aneesa
Junior lid
Junior lid

door Aneesa » wo _13-_okt-_2010ah, 13-10-2010ad, 11:22 am

Kch heel even een vraag, klinkt misschien een beetje dom maar dus wat jij beschrijft is 1 gebed?

Wanneer doe je dit gebed?

En als er meer rakaat bij moet dan ga je dit herhalen?

Wil heel graag leren bidden en ik heb al boeken gekocht en online gezocht maar ik snap er echt niks van. Voel me ook een beetje dom.

Dat komt omdat ik er niet uit kom wat nou het gebed is en wat er nou bij moet als je meerdere rakaat moet doen.

Alvast bedankt!!

Djawz bint Muhamad
Super Poster!
Super Poster!

door Djawz bint Muhamad » di _26-_okt-_2010ah, 26-10-2010ad, 12:25 am

Assalamu alaikum,

Sorry ik lees nu pas dit oude bericht maar ben je er inmiddels al uit/achter?

Wassalaam.

RANDOM_AVATAR
Aneesa
Junior lid
Junior lid

door Aneesa » vr _5-_nov-_2010ah, 5-11-2010ad, 5:09 pm

Ik snap het nu iets meer maar moet het nog steeds gaan uitproberen en kijken of het me lukt.

RANDOM_AVATAR
semperlupe
Junior lid
Junior lid

door semperlupe » za _6-_nov-_2010ah, 6-11-2010ad, 10:38 pm

Het lukt mij ook nog niet goed. Wat ik ervan begrijp is dat we het precies zo doen als deze zuster hier in dit topic heeft opgeschreven, alleen vrouwen doen alles zachtop?? Met alles, wordt er dan ook echt ALLES bedoeld? :)

Beetje verwarrend! :)

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » zo _7-_nov-_2010ah, 7-11-2010ad, 2:43 am

semperlupe schreef:Het lukt mij ook nog niet goed. Wat ik ervan begrijp is dat we het precies zo doen als deze zuster hier in dit topic heeft opgeschreven, alleen vrouwen doen alles zachtop?? Met alles, wordt er dan ook echt ALLES bedoeld? :)

Beetje verwarrend! :)

Nee hoor, helemaal niet verwarrend, wij vroegen doen alles zonder enige stemverheffing, fluisterend zeg maar. Gemakkelijk toch? ;)
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
m-islam
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door m-islam » zo _7-_nov-_2010ah, 7-11-2010ad, 11:50 am

Kch schreef:As salamu aleikum wa rahmatoellahi wa barakatoe.

Nu precies 1,5 maand geleden heb ik de Shahada uitgesproken en ben ik begonnen met bidden. Ik heb het gebed, met behulp van mijn samengestelde tekst, binnen één dag kunnen leren.
Ik heb veel verschillende bronnen gebruikt en veel navraag gedaan tijdens het samenstellen van de tekst. Ook heb ik mijn manier van bidden nog twee keer gewijzigd.
Volgens mij bid ik nu op de juiste manier.
Als er nog aanvullingen of verbeteringen op te merken zijn, hoor ik dat heel graag van jullie, Inshallah.

Ik had dit al in het topic van krien geplaatst, maar heb toch besloten om het daar weg te halen en het in een nieuw topic te plaatsen.
Haar topic gaat ten slotte over haarzelf, en over het feit dat zij Alhamdoulillaah ook heeft leren bidden! Nogmaals gefeliciteerd lieve Oeghti! (klappen)

Opmerking aan het begin:

Er zijn 5 verschillende gebeden per dag.
Een Rak'a is één afgerond gedeelte van het gebed, dat loopt vanaf het begin van Soera al Fatihah totdat je na het neerknielen weer opgestaan bent).
Per gebed zijn er verschillende verplichte hoeveelheden Rak'aht (je mag er altijd meer doen).

Fadjr: 2 Rak'aht, allemaal hardop gereciteerd.
Duhr: 4 Rak'aht, allemaal zachtop gereciteerd.
'Asr: 4 Rak'aht, allemaal zachtop gereciteerd.
Maghrib: 3 Rak'aht, de eerste 2 hardop, de laatste zachtop gereciteerd.
Isja: 4 Rak'aht, de eerste 2 hardop, de laatste 2 zachtop gereciteerd.

Hieronder beschrijf ik hoe je het gebed uitvoert.

Je heft beide handen tot schouderhoogte, kijkt met je ogen richting de plaats waar je zult knielen, en zegt:

Allahu Akbar. (Allah is de Grootste.)

Daarna leg je de handen op de borst, rechts over links, en zegt:

Soebhaanakallahoemma wa bihamdik. Tabaarakasmoek. Wa ta'ala djaddoek. Wa la ilaha ghayroek. (Heilig bent U, o Allah, en lof zij U, en gezegend is Uw naam en hoog is Uw roem, er is geen god behalve U.)
(Dit is een openingsdua voor het gebed die Mohammed (saws) veel gebruikte. Er bestaan ook andere openingsdua's, maar deze is veelgebruikt.)

A'oedhoe billahi minash Shaytanir rajiem. (Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen het kwade van Satan de vervloekte.) (Dit, en de openingsdua, zeg je alleen bij aanvang van het gebed, bij elke volgende Rak'a kun je gelijk Soera al Fatihah reciteren.)

(Nu komt de openings-Soera, al Fatihah)
Bismillahi Rahmanir Rahiem. (In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.)
Al hamdoelilahi Rabbil 'Alamien. (Alle lof zij Allah, de Heer der werelden.)
A Rahmanir Rahiem. (De Barmhartige, de Genadevolle.)
Maliki yawmid-dien. (Meester van de Dag des Oordeels.)
Iyyaaka na'boedoe wa Iyyaaka nasta'ien. (U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp.)
Ihdinas sirraatal moestaqiem. (Leid ons op het rechte pad.)
Siraattalladhiena an'amta 'alayhim, ghayril maghdhoebi 'alayhim walad-daallien. (Het pad degenen aan wie Gij gunsten hebt geschonken, niet dat van hen op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden.)
Amien. (Amen.)

(Nu komt er een Soera naar keuze; ik gebruik voor nu al Ikhlas, maar ik ben bezig met het leren van nieuwe Soera's zodat ik binnenkort kan gaan beginnen met het afwisselen van de Soera's tijdens het gebed, Inshallah.)
Bismillahi Rahmanir Rahiem. (In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.)
Qoel hoewa Allahu ah'ad. (Zeg: Allah is de Enige.)
Allahu Assamad. (Allah is zichzelf-genoeg, Eeuwig.)
Lem Yalied wa lem yoelad. (Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.)
Walam yakoen lahoe koefoewan ah'ad. (En niemand is Hem in enig opzicht gelijk.)

Je heft beide handen tot schouderhoogte, kijkt met je ogen richting de plaats waar je zult knielen, en zegt, terwijl je naar de gebogen houding (Roekoe) gaat:

Allahu Akbar.(Allah is de Grootste.)

In de gebogen houding (Roekoe) zeg je:

Soebhana Rabbiyal 'Adhiem. (Heilig is mijn Heer de Grote.)
Soebhana Rabbiyal 'Adhiem.(Heilig is mijn Heer de Grote.)

Je gaat terug naar de staande houding terwijl je zegt:

Sami Allahu liman hamidah. (Allah verhoort hem, die Hem looft.)

In de staande houding zeg je:

Rabbana wa lakal hamd. (Onze Heer, alle lof zij U.)

Je heft beide handen tot schouderhoogte, kijkt met je ogen richting de plaats waar je zult knielen, en zegt, terwijl je naar de geknielde houding (Soedjoed) gaat:

Allahu Akbar.(Allah is de Grootste.)

In de geknielde houding (Soedjoed) zeg je:

Soebhana Rabbiyal 'Ala. (Heilig is mijn Heer, de Allerhoogste.)

Je gaat terug naar de zittende houding terwijl je zegt:

In de zittende houding zeg je:

Rabbi Eghfirlie. (Heer vergeef mij.)

Je gaat terug naar de geknielde houding terwijl je zegt:

Soebhana Rabbiyal 'Ala.
(Heilig is mijn Heer, de Allerhoogste.)

Je gaat terug naar de staande positie, legt je handen op de borst, rechts over links, en zegt:

Al hamdoelilahi Rabbil 'Alamien. (Alle lof zij Allah, de Heer der werelden.)
A Rahmanir Rahiem. (De Barmhartige, de Genadevolle.)
Maliki yawmid-dien. (Meester van de Dag des Oordeels.)
Iyyaaka na'boedoe wa Iyyaaka nasta'ien. (U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp.)
Ihdinas sirraatal moestaqiem. (Leid ons op het rechte pad.)
Siraattalladhiena an'amta 'alayhim, ghayril maghdhoebi 'alayhim walad-daallien. (Het pad degenen aan wie Gij gunsten hebt geschonken, niet dat van hen op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden.)
Amien. Amen.

Qoel hoewa Allahu ah'ad. (Zeg: Allah is de Enige.)
Allahu Assamad. (Allah is zichzelf-genoeg, Eeuwig.)
Lem Yalied wa lem yoelad. (Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.)
Walam yakoen lahoe koefoewan ah'ad. (En niemand is Hem in enig opzicht gelijk.)

Je heft beide handen tot schouderhoogte, kijkt met je ogen richting de plaats waar je zult knielen, en zegt, terwijl je naar de gebogen houding (Roekoe) gaat:

In de gebogen houding (Roekoe) zeg je:

Je gaat terug naar de staande houding terwijl je zegt:

Sami Allahu liman hamidah. (Allah verhoort hem, die Hem looft.)

In de staande houding zeg je:

Rabbana wa lakal hamd. (Onze Heer, alle lof zij U.)

Je heft beide handen tot schouderhoogte, kijkt met je ogen richting de plaats waar je zult knielen, en zegt, terwijl je naar de geknielde houding (Soedjoed) gaat:

Je gaat terug naar de zittende houding terwijl je zegt:

In de zittende houding zeg je:

Rabbi Eghfirlie. (Heer vergeef mij.)

Je gaat terug naar de geknielde houding (Soedjoed) terwijl je zegt:

Je gaat terug naar de zittende houding (ditmaal de linkervoet onder de billen, de rechtervoet wijst met de tenen naar de Qiblah) en zegt (tijdens de Shahadah steek je de rechterwijsvinger uit en daar kijk je naar):

At-tahiyyaatoe lillaah, was-salawaatoe wat-tayyibaat. (Alle aanbidding in woorden, daden en bezittingen weergegeven komt Allah toe.)
As-salaamoe 'alayka ayyoehan-nabiyyoe. (Vrede zij met U, O Profeet.)
Wa rahmatoellahi wa barakaatoeh. (En de genade van Allah en Zijn zegeningen.)
As-salaamoe 'alaynaa wa 'alaa 'ibaadillaahis-saalihien. (Vrede zij met ons, en met de ware dienaren van Allah.)
Ashhadoe allaa ilaaha illallah, wa ashhadoe anna Mohammedan 'abdoehoe wa rasoeloeh. (Ik getuig dat er geen god is dan Allah, en ik getuig dat Mohammed zijn dienaar en boodschapper is.)
(Dit zegt men na elke tweede Rak'a, en wanneer men bijvoorbeeld drie Rak'aht bidt, zegt men het na de eerste twee, en na de laatste Rak'a.)

Na de laatste Tashahoed blijf je zitten om de 'tweede Tashahoed' uit te spreken:

Allahoemma salli'ala Mohammed wa 'ala ali Mohammed, Kama salleyta 'ala Ibrahim wa 'ala ali Ibrahim innaka hamiedoen madjied.
(O Allah, schenk genade en eer aan Mohammed en
aan zijn familie en de ware volgelingen van Mohammed,
net zoals U genade en eer aan Ibrahiem schonk en
aan zijn familie en de ware volgelingen van Ibrahiem.
Waarlijk, U bent prijzenswaardig, de Geweldige.)

Allahoemma bariek 'ala Mohammed wa 'ala ali Mohammed Kama barakta 'ala Ibrahim wa 'ala ali Ibrahim innaka hamiedoen madjied.
(O Allah, schenk zegeningen aan Mohammed en aan zijn familie
en de ware volgelingen van Mohammed,
net zoals U zegeningen schonk aan Ibrahiem en
aan zijn familie en de ware volgelingen van Ibrahiem.
Waarlijk, U bent prijzenswaardig, de Geweldige.)

Bij de beëindiging van het gebed kijk je eerst naar rechts over je schouder, en vervolgens links over je schouder, en zegt respectievelijk:

As-salamu aleikum wa rahmatoellahi wa barakatoe. (Vrede zij met U en de genade en zegeningen van Allah.)
As-salamu aleikum wa rahmatoellahi wa barakatoe. (Vrede zij met U en de genade en zegeningen van Allah.)

Hierna kan men dua's voor zichzelf en anderen verrichten.

Opmerking aan het eind:

De Soera's naar keuze hoeven, voor zover ik weet, alleen bij de eerste twee Rak'aat opgezegd te worden. Wanneer je gebed uit vier Rak'aat bestaat, bid je dus de eerste twee Rak'aat met twee Soera's naar keuze (in volgorde van de Koran, dus de eerste Soera die je opzegt staat eerder in de Koran dan de laatste Soera die je opzegt) en de laatste twee Rak'aat alleen al Fatihah. Na Soera al Fatihah kun je dus gelijk naar de Roekoe gaan.
Hopelijk is dit een goede manier van bidden, en een beetje duidelijk uitgelegd! (moslima)

As salamu aleikum

Ik help een vriendin van me met het gebed, alleen ze snapt de Rak'aat niet zo goed. Vaak staat het ook best moeilijk opgeschreven. Maar het is eigenlijk heel makkelijk. Weet jij misschien hoe ik dit het beste kan uitleggen? ik heb haar al een dvdtje gegeven over stappen met het gebed maar haar dvdspeler doet niet :-(

RANDOM_AVATAR
Aneesa
Junior lid
Junior lid

door Aneesa » ma _8-_nov-_2010ah, 8-11-2010ad, 11:23 am

maschaaldouri waar kan je zo een dvd kopen?

RANDOM_AVATAR
m-islam
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door m-islam » ma _8-_nov-_2010ah, 8-11-2010ad, 12:08 pm

Aneesa schreef:maschaaldouri waar kan je zo een dvd kopen?

ik heb van een marokaanse zuster gekregen. die me toen heel erg geholpen heeft.
maar het is in het engels. maar ik kan wel voor je vragen

RANDOM_AVATAR
Aneesa
Junior lid
Junior lid

door Aneesa » ma _8-_nov-_2010ah, 8-11-2010ad, 12:33 pm

Engels dat maakt niet uit!

Heel graag!! :help: :D

RANDOM_AVATAR
Kch
Beginner
Beginner

door Kch » ma _8-_nov-_2010ah, 8-11-2010ad, 8:52 pm

Salam Aleikum zusters,

Wat leuk dat er nog reacties komen na een tijdje.
Sorry, ik ben een tijd lang niet op het forum geweest, maar kom later terug om inhoudelijk verder te reageren Inshallah.

:zwaaien: Salam Aleikum Wa Rahmatoellahi Wa Barakatu.

rahima_
Senior lid
Senior lid

door rahima_ » vr _26-_nov-_2010ah, 26-11-2010ad, 11:38 pm

dit lijkt heel erg op mijn papiertje..wat ik gedaan had is de papieren uitgeprint..en voor me op de muur geplakt..zo hoefde ik niet onhandig de papiertjes om te draaien..en zo mn concentratie kwijt te raken.. zo had ik binnnen een week alles in mn hoofd... en kon ik zo stap voor stap mn gebed weer uitbreiden...
alhamdullilah...
''Ya Ayoehoe Moslimien, Itaqa ALLAH"

RANDOM_AVATAR
Kch
Beginner
Beginner

door Kch » wo _9-_feb-_2011ah, 9-2-2011ad, 9:30 pm

Mashallah.

Ik probeer nog altijd bij te leren en mocht er iets zijn wat volgens jullie niet juist is; geef het dan alsjeblieft aan!

Wa aleikum salam mijn broeders en zusters in de Islam.

RANDOM_AVATAR
ahappymuslimforlife
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ahappymuslimforlife » wo _9-_feb-_2011ah, 9-2-2011ad, 9:40 pm

salaam alaikum
Goeie post

wa salaam

AkhiFromOtherMother
Junior lid
Junior lid

door AkhiFromOtherMother » wo _9-_feb-_2011ah, 9-2-2011ad, 11:29 pm

Wat betreft het op volgorde lezen van de Surahs kwam ik het volgende tegen in het boek van Imam An-Nawawi; Gepast gedrag ten opzichte van de Koran:

De geleerden zeiden dat het bij het reciteren het beste is om de volgorde van de Mushaf (het Koran-boek) aan te houden, dus eerst Al-Fatiha, vervolgens Al-Baqarah, dan Ali Imran en vervolgens wat daarna komt in de goede volgorde. Dit geldt zowel voor de recitatie in het gebed als daarbuiten...

...Indien men een Sura reciteert, die niet direct volgt op de voorgaande of indien men ingaat tegen de volgorde door eerst een Sura te reciteren en daarna een Sura die ervoor komt, dan is dit toegestaan.

...Sommige geleerden keurden het ingaan tegen de volgorde van de Mushaf af.

Merk op dat er wel degelijk uitzonderingen zijn. Het Witr gebed is hier een voorbeeld van, waarbij men in de eerste rak'a Surat Al- 'Ala reciteert, vervolgens Al-Kafirun en tot slot Surat Al-Ikhlas.

En Allah weet het best.
:salaam:
Ik geloof in de God die de mensen heeft gemaakt, Niet in de God die de mensen hebben gemaakt.

UmmJunayd
Super lid
Super lid

door UmmJunayd » vr _21-_okt-_2011ah, 21-10-2011ad, 2:08 pm

assalaam aleikum,

Bedankt voor het plaatsen van dit stuk, is erg duidelijk opgeschreven en makkelijk uit te spreken.
Ik heb echter nog wat vraagjes, ik ben de laatste dagen erg bezig met het zoeken van de juiste manier van bidden. Aangezien ik nog niet zo lang bekeerd ben en praktiseer.
Ik bid nu bijna precies hetzelfde, alleen hoe ik nu bid is dat ik na 1 Ra'aht weer begin met de tekst:

Soebhaanakallahoemma wa bihamdik, Tabaarakasmoek. Wa ta'ala djaddoek. Wa la ilaha ghayroek.

Dit is dus onjuist begrijp ik, na 1 ra'aht moet je weer beginnen met El Fatiha ipv deze tekst?

Bovendien heb ik tot nu toe alleen de eerste Tashahoed uitgesproken tijdens het bidden, ik wist eigenlijk niet dat een tweede ook hoort.
Ik begrijp dus dat de tweede Tashahoed ook verplicht is om er nog achteraan te doen?
En moet deze 2e Tashahoed ook na iedere 2 Ra'aht worden reciteerd?

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen insha'Allah.

was Salaam.
لا إله إلاَّ الله محمد رسول الله

UmmJunayd
Super lid
Super lid

door UmmJunayd » vr _21-_okt-_2011ah, 21-10-2011ad, 2:26 pm

Het valt met trouwens op dat de 2e Tashahoed de tekst vd shalawaat is?
Dus weet niet of dat klopt hoor...
لا إله إلاَّ الله محمد رسول الله

VorigeVolgende

Keer terug naar Het Gebed