Het leren van het gebed (handig voor bekeerlingen)

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: Het leren van het gebed (handig voor bekeerlingen)

door imanvdkraan » vr _21-_okt-_2011ah, 21-10-2011ad, 5:02 pm

als je naar de homepage gaat vind je daar onder 'gebed' alles heel uitgebreid en duidelijk beschreven. even gekopieerd van daar voor jou:

De tasjahhoed
Nadat je de laatste sadjdah van de tweede rakaah hebt afgemaakt, hef je je hoofd weer op en zeg je: 'Allaahoe Akbar'.

Je gaat dan zitten zoals je zat tussen de twee sadjdah's en je houdt je linkerhand op je linkerknie en je rechterhand op je rechterknie.

Je spreidt je vingers, sluit de vuist van je rechterhand en steekt alleen je wijsvinger recht vooruit.
Dan komt de duim langs de wijsvinger te liggen en steekt mee vooruit.

In deze houding zeg je de tasjahhoed, de getuigenis:
'At-tahijjaatoe li-Llaahi was-shalawaatoe wat-thajjibaatoe. As-salaamoe ‘alaika ajjoehan-nabijjoe wa rahmatoe-Llaahi wa barakaatoehoe. As-salaamoe ‘alainaa wa ‘alaa ‘ibaadi-Llaahish-shaalihien. Asjhadoe al-laa ilaaha illa-Llaahoe wa asjhadoe anna Moehammadan ‘Abdoehoe wa rasoeloeh.'
‘Alle groeten gebeden en aanbidding in woorden, daden en bezittingen zijn alleen voor Allah, Vrede zij met u, oh Profeet en de genade van Allah en Zijn zegeningen. Vrede zij met ons en met al de oprechte dienaren van Allah. Ik getuig dat er niets waard is om aanbeden te worden dan Allah en ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en boodschapper is. (Boekharie, Moeslim)
Terwijl je zegt ‘Asjhadoe ........‘abdoehoe wa rasoeloeh’ hef je je rechter wijsvinger een beetje op en als je klaar bent met deze woorden breng je je vinger weer terug naar beneden.
Als je slechts twee rakaat bidt, ga je nu naar de volgende stap en dat is de 'shalaawah', (zie verderop in dit hoofdstuk).

Opstaan voor de derde rakat
Als je drie of vier rakat bidt, dan sta je nu, na de tasjahhoed, op. Je zegt 'Allaahoe Akbar' en heft je handen op zoals bij de takbieratoel ihraam. Begin dan het reciteren met 'Bismillaahi.......en Soeratoel-Faatihah'. In de derde en vierde rakat van het verplichte (fardh)gebed moet je Soeratoel-Faatihah reciteren. Echter, je hoeft daarna geen andere verzen of hoofdstukken te reciteren. Als je echter een soennah of nafl-gebed bidt, mag je wel verzen of hoofdstukken na Soeratoel-Faatihah reciteren. Na het reciteren ga je door om de derde (of vierde) rakaah af te maken.
Na het beëindigen van de laatste rakaah zit je tijdens de tasjahhoed op de manier, die hiervoor beschreven is (dus zoals na de twee eerste raka’aat). Nadat je tasjahhoed voor de laatste maal gezegd hebt zeg je 'shalaawah'. Dit is een doe'a waarin je glorie en zegeningen vraagt voor Profeet Mohammed (v.z.m.h.).
'Allaahoemma shallie ‘alaa Moehammadin wa ‘alaa aali Moehammadin kamaa shalaita ‘alaa Ibraahiema wa ‘alaa aali Ibraahiema Innaka hamiedoem-madjied.
‘Oh Allah, schenk Uw vrede aan Mohammed en de familie van Mohammed, zoals U Uw vrede hebt geschonken aan Ibraahiem en de familie van Ibraahiem. U bent waarlijk de Lofwaardige, De Glorievolle.’
Allaahoemma baarik ‘alaa Moehammadin wa ‘alaa aali Moehammadin Kamaa baarakta ‘alaa Ibraahiem wa ‘alaa aali Ibraahiem, Innaka hamiedoem-madjied.
Oh Allah, schenk Uw zegeningen aan Mohammed en aan de familie van Mohammed, zoals U Uw zegeningen hebt geschonken aan Ibraahiem en de familie van Ibraahiem. U bent waarlijk de Lofwaardige, de Glorievolle.
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

UmmJunayd
Super lid
Super lid

door UmmJunayd » vr _21-_okt-_2011ah, 21-10-2011ad, 6:01 pm

Oke, ik ben wel een beetje in de war nu omdat je de shalawah ook reciteert aan het begin van het gebed, na de adzaan(dit staat in een boekje wat heb ik heb over het gebed).
En volgens mijn schoonfamilie, die allemaal praktiserend moslims zijn wordt er voor de tweede Tashahoed een ander stuk gereciteerd als wat jij hier hebt gekopieerd.
Dus nu weet ik het even niet meer, ik zeg niet dat ze het op deze site niet bij het juiste eind hebben hoor, ik zeg alleen dat het verwarrend is dat er verschillen van meningen zijn en er verschillende info bestaat betreft het bidden en de volgorde.
لا إله إلاَّ الله محمد رسول الله

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » vr _21-_okt-_2011ah, 21-10-2011ad, 6:14 pm

assalaam aleikum

er zijn ook verschillen van mening over details, dat is niet erg,
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

UmmJunayd
Super lid
Super lid

door UmmJunayd » vr _21-_okt-_2011ah, 21-10-2011ad, 6:30 pm

wa aleikum salaam.

Bedankt zuster. Insha'Allah zal ik de goede manier van bidden vanzelf vinden, ik doe het voorlopig zoals ik denk en voel dat het goed is en met de informatie die ik tot nu toe ken.

was salaam.

RANDOM_AVATAR
muslimman
Senior lid
Senior lid

door muslimman » vr _21-_okt-_2011ah, 21-10-2011ad, 7:26 pm

Imane_M schreef:assalaam aleikum,

Bedankt voor het plaatsen van dit stuk, is erg duidelijk opgeschreven en makkelijk uit te spreken.
Ik heb echter nog wat vraagjes, ik ben de laatste dagen erg bezig met het zoeken van de juiste manier van bidden. Aangezien ik nog niet zo lang bekeerd ben en praktiseer.
Ik bid nu bijna precies hetzelfde, alleen hoe ik nu bid is dat ik na 1 Ra'aht weer begin met de tekst:

Soebhaanakallahoemma wa bihamdik, Tabaarakasmoek. Wa ta'ala djaddoek. Wa la ilaha ghayroek.

Dit is dus onjuist begrijp ik, na 1 ra'aht moet je weer beginnen met El Fatiha ipv deze tekst?

Bovendien heb ik tot nu toe alleen de eerste Tashahoed uitgesproken tijdens het bidden, ik wist eigenlijk niet dat een tweede ook hoort.
Ik begrijp dus dat de tweede Tashahoed ook verplicht is om er nog achteraan te doen?
En moet deze 2e Tashahoed ook na iedere 2 Ra'aht worden reciteerd?

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen insha'Allah.

was Salaam.

Wa alaykum salaam,

Heb je mijn mailtje niet gehad met document in de bijlage ?

Was salaam.

UmmJunayd
Super lid
Super lid

door UmmJunayd » vr _21-_okt-_2011ah, 21-10-2011ad, 7:31 pm

muslimman schreef:
Imane_M schreef:assalaam aleikum,

Bedankt voor het plaatsen van dit stuk, is erg duidelijk opgeschreven en makkelijk uit te spreken.
Ik heb echter nog wat vraagjes, ik ben de laatste dagen erg bezig met het zoeken van de juiste manier van bidden. Aangezien ik nog niet zo lang bekeerd ben en praktiseer.
Ik bid nu bijna precies hetzelfde, alleen hoe ik nu bid is dat ik na 1 Ra'aht weer begin met de tekst:

Soebhaanakallahoemma wa bihamdik, Tabaarakasmoek. Wa ta'ala djaddoek. Wa la ilaha ghayroek.

Dit is dus onjuist begrijp ik, na 1 ra'aht moet je weer beginnen met El Fatiha ipv deze tekst?

Bovendien heb ik tot nu toe alleen de eerste Tashahoed uitgesproken tijdens het bidden, ik wist eigenlijk niet dat een tweede ook hoort.
Ik begrijp dus dat de tweede Tashahoed ook verplicht is om er nog achteraan te doen?
En moet deze 2e Tashahoed ook na iedere 2 Ra'aht worden reciteerd?

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen insha'Allah.

was Salaam.

Wa alaykum salaam,

Heb je mijn mailtje niet gehad met document in de bijlage ?

Was salaam.

assalaam aleikum,

Ik heb deze wel gehad zie ik net. Ik heb helaas mijn e-mail niet meer bekeken de afgelopen dagen.
Ik zie wel dat ook hier het net weer anders staat, maar het is wel duidelijk uitgelegd.
Heel erg bedankt hiervoor broeder, moge Allah je belonen voor je hulp.

was salaam

Vorige

Keer terug naar Het Gebed