Waarom praten Marokanen zo hard in de masjid?

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
muslimman
Senior lid
Senior lid

Waarom praten Marokanen zo hard in de masjid?

door muslimman » do _4-_maart-_2010ah, 4-3-2010ad, 1:46 am

:salaam:

Het is mij opgevallen dat in vrijwel alle Marokaanse moskeen na de gezamelijke gebeden, de mensen hardop en luidruchtig heel druk met elkaar gaan praten terwijl er nog mensen bezig zijn met bidden. Soms is het zo luidruchtig dat je je zelf bijna niet meer kan horen reciteren in het gebed.

Heeft iemand hier ook ervaringen mee, en waarom doen ze zo ?

:wasalaam:

RANDOM_AVATAR
Idjma'a
Super Poster!
Super Poster!

Re: Waarom praten Marokanen zo hard in de masjid?

door Idjma'a » do _4-_maart-_2010ah, 4-3-2010ad, 1:48 am

muslimman schreef::salaam:

Het is mij opgevallen dat in vrijwel alle Marokaanse moskeen na de gezamelijke gebeden, de mensen hardop en luidruchtig heel druk met elkaar gaan praten terwijl er nog mensen bezig zijn met bidden. Soms is het zo luidruchtig dat je je zelf bijna niet meer kan horen reciteren in het gebed.

Ik kan slechts zeggen het zijn vetgedrukt mensen.

RANDOM_AVATAR
Amesrem
Super Poster!
Super Poster!

door Amesrem » do _4-_maart-_2010ah, 4-3-2010ad, 1:55 am

Ik ben een Marokkaan en ik praat niet hard na het gebed.. ik bid en ga naar huis. Het harde praten moet je maar zo opvatten: een aansporing voor jou van die praters zodat je op tijd komt voor het gezamelijk gebed. :D

RANDOM_AVATAR
Aboe Zakariya
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Aboe Zakariya » do _4-_maart-_2010ah, 4-3-2010ad, 9:18 am

Dan nog te zwijgen over de onderwerpen die ze aankaarten. Ik ben het ook kotsbeu. Mijn oplossing?... Ik ga voortaan naar de turkse moskee. Is lekker rustig daar en de mensen hebben respect voor de moskee & de mensen die bezig zijn met gebed of dzikr.
Zo te zien is het een wijdverspreid fenomeen dan, en niet enkel iets lokaals.

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » do _4-_maart-_2010ah, 4-3-2010ad, 9:22 am

Zou je dat dan ne keer ni aankaarten bij het moskeebestuur of de moskeeverantwoordelijke. Toen we naar de grote moskee in parijs gingen waren er ook mensen daar die hard aan het praten waren en aan het kleppen waren. De moskeeverantwoordelijke is gewoon op hen afgestapt en heeft hen gevraagd gesprekken buiten te voeren of in het theehuis.

RANDOM_AVATAR
Shuhada
Pro Ontdekker !!

door Shuhada » do _4-_maart-_2010ah, 4-3-2010ad, 9:25 am

Ik ben regelmatig bij de an nasr moskee en dar al hijra geweest in Rotterdam, waar de grootste gedeelte ven de bezoekers toch Marokkaanse is. En als ik dit lees denk ik wat? Ik heb nooit last gehad van pratende zusters. En ben heel mijn leven lang wel naar Turkse moskees geweest waar Turkse vrouwen aan een stuk door tetteren. Dus ik moet concluderen dat Turkse vrouwen net zo veel praten als Marokkaanse mannen in de moskee?
"Çok söz yalansız, çok mal haramsız olmaz"

RANDOM_AVATAR
Aboe Zakariya
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Aboe Zakariya » do _4-_maart-_2010ah, 4-3-2010ad, 9:36 am

Aankaarten? Ik denk dat de 'dictators' het niet dulden dat jij even gaat vertellen hoe zij 'hun' moskee moeten runnen.
Al eens geprobeerd om uit te leggen hoe hard het stoort dat ze voor salaatoel jumu'ah luidop zitten te reciteren? (alsof ze daarvoor extra hassanaat gaan krijgen en alsof de Qor'aan een sing-along boek is astaghfiroellah - maar dit is offtopic)

RANDOM_AVATAR
UmmMohammed
Super Poster!
Super Poster!

door UmmMohammed » do _4-_maart-_2010ah, 4-3-2010ad, 10:12 am

Idjma'a schreef:Ik kan slechts zeggen het zijn vetgedrukt mensen.

:p Ik geef je hélemaal gelijk!

no avatar
Oem Abdenoer

door Oem Abdenoer » do _4-_maart-_2010ah, 4-3-2010ad, 10:17 am

Aboe Zakariya schreef:Aankaarten? Ik denk dat de 'dictators' het niet dulden dat jij even gaat vertellen hoe zij 'hun' moskee moeten runnen.
Al eens geprobeerd om uit te leggen hoe hard het stoort dat ze voor salaatoel jumu'ah luidop zitten te reciteren? (alsof ze daarvoor extra hassanaat gaan krijgen en alsof de Qor'aan een sing-along boek is astaghfiroellah - maar dit is offtopic)

SubhanAllah, wel jammer om te horen.. Zo hoort het inderdaad niet..Misschien kan de plaatselijke imam iets organiseren over het gedrag van de mensen daar? Wie weet zijn de mensen zich daar helemaal niet bewust van. Ghair inshaa'Allah.

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » do _4-_maart-_2010ah, 4-3-2010ad, 10:29 am

gewoon eens vragen aan de imam of hij dit niet kan verwerken in de vrijdagspreek ?

UmYahya
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door UmYahya » do _4-_maart-_2010ah, 4-3-2010ad, 2:42 pm

Na3am Aghi ik heb dat ook wel is een keertje meegemaakt. Gewoon aan de imaam vragen of hij na de salaat het ff wil zeggen

Hayaak Allaah
ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ

Nodig uit tot de weg van jouw Heer met wijsheid en goed onderricht, en discussieer met hen op de beste wijze.
[Soerah an-Nahl (16): Vers 125

RANDOM_AVATAR
abdoelHAKIEM
Super Poster!
Super Poster!

door abdoelHAKIEM » do _4-_maart-_2010ah, 4-3-2010ad, 7:47 pm

inderdaad, de moskee is niet om over koetjes en kalfjes te kletsen, je kunt beter uit de moskee stappen om met elkaar te kletsen.
Ik herinner me een janaza gebed, en vond het ongelooflijk:
het was het janaza gebed van een moslim. Net nadat het janaza gebed afgelopen was, begonnen de moskeegangers binnen 1 seconde met elkaar hardop te kletsen alsof ze aan een waliema, een huwelijks feest aan het deelnemen waren. Terwijl het lijk nog niet uit de zaal was gedragen naar de begraafplaats, en de betrokken familieleden van de overledene nog in diepe rouw waren vanwege de laatste momenten met hun dierbare.

RANDOM_AVATAR
Rezakhan
PERMANENTE BAN!

door Rezakhan » do _4-_maart-_2010ah, 4-3-2010ad, 8:02 pm

Om een andere uiterste te geven. Ik heb wel eens aan het vrijdagsgebed bij Indonesiers deelgenomen. Zowel voor als na de dienst was het muisstil. Niemand sprak een woord. Alsof er een zwijggebod heerste. Ik vond het wel prettig, hoewel dit denk ik ook niet hoeft.

Mister Said
Super Poster!
Super Poster!

door Mister Said » do _4-_maart-_2010ah, 4-3-2010ad, 8:06 pm

Ik ken het ook alleen maar zo... direct na het gezamenlijke gebed wordt de gebedsruimte een soort buurthuis. Er wordt nog net geen thee met koekjes geserveerd. En na het vrijdaggebed wordt er vaak nog een korte vertaling van de khutba gegeven, die niet te volgen is omdat iedereen er doorheen kletst. Jammer.
"Never argue with an idiot. First they will drag you down to their level, then they'll beat you with experience."

Adeeva
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Adeeva » za _6-_maart-_2010ah, 6-3-2010ad, 4:52 pm

Waarom vraag je het niet zelf aan die Marokkanen in de moskee? Denk niet dat zij hier komen op dit forum. Daarbij schiet je er niet veel mee op, om dat hier te vragen.
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something. -Plato-

RANDOM_AVATAR
Abd Al-Kareem
Super Poster!
Super Poster!

door Abd Al-Kareem » za _6-_maart-_2010ah, 6-3-2010ad, 5:52 pm

Bij ons in de moskee gaat het al hamdoulilah niet zo.

Dit soort dingen moet je gewoon gelijk intern aanpakken dus ga naar de imaam of voorzitter van de moskee en kaart het aan.

Succes, moge Allah jou bijstaan.

abu uba
Beginner
Beginner

door abu uba » do _25-_dec-_2014ah, 25-12-2014ad, 10:59 pm

Essalamu aleikum wa rahmatullahi wa barakaatuh

Beste medegelovigen,
Ik bem zelf Marokkaan, opgegroeid tussen Marokkanen en ik zie ze nog dagelijks. Wat de broeder zegt klopt gewoon en is niet iets waar wij ruzie om moeten maken.

Het is een algemeen feit dat Marokkanen hard praten. Ongeacht waar we zijn en met wie we zijn, de veel Marokkanen praten hard. Zelfs de kinderen gedragen zich zo.

Ik weet niet waardoor het komt maar het lijkt mij wel interessant om te achterhalen wat veel Marokkanen ertoe aanzet om luider te praten dan anderen volkeren.

Hopelijk zullen er interessante reacties op komen. Is het iets in onze sociale omgeving, cultuur, opvoeding? Ik ben wel oprecht benieuwd!

abu uba

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » za _27-_dec-_2014ah, 27-12-2014ad, 2:52 am

Assalamu Aleikum,

zie: http://islamqa.info/en/4448

Voor uitleg en de positie betreft het spreken in de Moskee over wereldse zaken, en tegelijk het storen van diegenen die aan het bidden of Koran lezen zijn.
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASOELALLAH!

RANDOM_AVATAR
DeenFirst
Super lid
Super lid

door DeenFirst » do _10-_maart-_2016ah, 10-3-2016ad, 9:34 pm

Ik denk ook niet dat het van belang is dat je jezelf hoort reciteren. Zo lang je tong maar beweegt en de recitatie wel uitspreekt.
Smile, It's Sunnah

Keer terug naar Het Gebed