Ik heb een vraagje

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
Hanane
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Ik heb een vraagje

door Hanane » do _25-_aug-_2005ah, 25-8-2005ad, 4:20 pm

:mrgreen:

Salaam,

Ik ga altijd vroeg naar school en dus ook vroeg slapen.
Maar salaat Ishaa is laat.Een vriendin vertelde me dat ik voor het slapen gaan de salaat moet bidden.Mijn vraag is of ik dat ook moet doen of pas de volgende morgen de salaat moet bidden.[color=darkred]

RANDOM_AVATAR
Ikram1233
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Re: Ik heb een vraagje

door Ikram1233 » do _25-_aug-_2005ah, 25-8-2005ad, 4:52 pm

SAlaam aleikum,

Hanane schreef::mrgreen:

Salaam,

of pas de volgende morgen de salaat moet bidden.

Ik zelf heb nu ook al bijna de hele zomervakantie Isha meteen na de Maghreb gebeden en meteen naar bed gegaan. Ik weet dus wel dat je Isha meteen na maghreb mag bidden op voorwaarde dat je meteen naar bed gaat en niet nog tv gaat kijken of nog wat lezen of.. etc.etc.

Maar ik denk dat het niet de bedoeling is dat we daar een gewoonte van gaan maken, want het gebed is niet voor niets voor ons verplicht het op tijd te verrichtten :!:

Dus denk ik dat het eerder goed is om het meteen na maghrebgebed te bidden dan te wachten tot morgen met het bidden ervan en Allahoe a3lem.

ps. en niet vergeten het fadjergebed moet ook nog op tijd gebeden worden he :D

wasalaam

Hanane
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Hanane » vr _26-_aug-_2005ah, 26-8-2005ad, 4:17 pm

salaam wa aleikom wr wb,

shokran voor je reactie,zuster :!:

RANDOM_AVATAR
Sinbad
Super Poster!
Super Poster!

door Sinbad » za _27-_aug-_2005ah, 27-8-2005ad, 1:44 pm

Deze vraag is al een keer behandeld in een andere post.
Aangezien in noordelijke landen, zoals Nederland, de zon niet voldoende achter de horizon zakt gedurende de nacht in de zomer (de lichtgloed blijft en dus strikt gezien nooit isha tijd is) hebben sommige geleerden waaronder sheikh al-Qaradawi (van de european muslim council of iets dergelijks?) een fatwa gegeven dat het is toegestaan isha meteen na maghreb te bidden. Dit gebeurt ook in veel marokkaanse moskeeen in Nederland die deze fatwa volgen. Er wordt heus niet gezegd dat ze meteen naar bed moeten:) In het weekend doen ze het ook, zelfs als de mensen de volgende dag niet werken.
In Turkse moskeeen bidden ze isha zo'n 1,5 u na het maghreb gebed. Bepaalde kalenders voegen ook zo'n 1,5 uur toe na het maghreb gebed. Het is een extrapolatie mbv computerberekeningen. 1,5 uur is gewoonlijk de gemiddelde tijd dat isha na maghreb volgt.

Allahu a3lem

Sinbad

Keer terug naar Het Gebed