Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
Ridouan
Gedeactiveerd
 
Berichten: 2332
Geregistreerd: vr _17-_maart-_2006ah, 17-3-2006ad, 10:42 am

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door Ridouan » do _23-_okt-_2008ah, 23-10-2008ad, 12:18 am

Junaid schreef:


JazaakAllah Khayra, als er andere salafi ulama zijn met dezelfde mening, graag verwijzingen.


Assalaam 3alaykom;

Shaych al Fawzaan in zijn Mulaghas al Fiqhiyaah.
Ik ben nu in Marokko en zal bij terugkomst insha Allaah verder kijken in mijn boeken.


3alaykom salaam,

wees niet star en fanantiek in dit standpunt, want er zijn andere 3ollamaa van de Salaaf die het vegen beter vonden dan wassen omdat dwalende sektes deze geweldige Soennaah ontkenden.
Als jij de mening van sommige Moestahidien volgt omdat deze jou meer logisch lijken, dan moet jij dit doen, maar jouw probleem is dat jij vaak voor anderen spreekt en agi fikh gaat erg diep.

Wa salaam


Junaid schreef:Wa Alaikom salaam,

De discussie ging om het feit of er geleerden wel of niet voorwaarden hebben gesteld aan sokken. Dat is wel degelijk dus het geval, en het citeren van de 4 rechtsscholen op dit punt maakt je niet 'fanatiek.'


Dit klopt, maar dan moet jij teruglezen wat jij zegt soms. Ik ben het vaak eens met fikh standpunten van jou, maar als klassieke Oellamaah zouden zien hoe jij jouw standpunten verkondigt zouden zij dit afwijzen.
Ibn Hazm Rahiemahoellaah zijn fikh is geaccepteerd , dus spreek met respect over hem.

Fanatiek wordt je wanneer moderne geleerden de voorrang krijgen boven de oude fuqaha. Daarbij had ik al verteld dat er sommige geleerden strengere voorwaarden hebben, en anderen wat zachter zijn.


Dat doe jij bijna op ieder gebied, behalve met fikh....Kijk bij 3aqeedah, tawassoel etc.
Ik hoop dat jij hierbij nadenkt.

De discussie over wanneer het afdal is, is een andere, en het klopt dat er discussie is zoals Imam Ibn Hajr in zijn Fath al-Bari aangeeft, dat wanneer een persoon vreest voor ta'n van de ahl al-bid'a dat het dan beter kan zijn om te vegen over khuff, en als die mogelijkheid er niet is, dan is wassen beter. Daarnaast wordt er weer onderscheid gemaakt tussen khuff en jawrab. En ik had het nog altijd over de overgrote meerderheid van de Ulama die het wassen WEL als beter beschouwen en het vegen als een uitzondering in normale omstandigheden.

Wassalaam


3alaykom salaam;

baraka lahoe fiek dat is duidelijk.

no avatar
Ismail al Hollandee
 

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door Ismail al Hollandee » do _23-_okt-_2008ah, 23-10-2008ad, 12:25 am

Ff kort:
Ok gair inshaAllaah, over het sokkenprobleem zeg ik nu gair inshaAllaah ik had niet door dat munajjid niet dat onderscheid maakt.

Mbt Abu Hanifa rahimahoellaah en Irjaa', geef mij 1 goede reden waarom selefiyeen over hem zouden liegen, als zijn mening was dat imaan stijgt en daalt, is dat toch alleen maar een bewijs meer ?! :S dus dit vind ik zeer vreemd van jou. Daarnaast zei ik elders dat Ibn AbdilBarr en Ibn AbdilIzz al Hanafi overgeleverd hebben dat Abu Hanifa tawbah verricht zou hebben hiervoor.
Abu Hanifa zei: ' En Imaan neemt niet toe, noch neemt het af ' (Kitaabul Wasiyyah(p.2)

Wassalaam

RANDOM_AVATAR
farid72
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
 
Berichten: 144
Geregistreerd: do _6-_maart-_2008ah, 6-3-2008ad, 10:20 pm

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door farid72 » do _23-_okt-_2008ah, 23-10-2008ad, 1:06 am

ik sta versteld door de manier van discussieren hier door muslimman en junaid

Hoe kan het dat Ismael hollandee aangevallen wordt op zijn afkomst???????????????????? leg mij dit uit, de profeet (vzmh) kwam om alle volkeren te verenigen in 1 geloof. En nu wordt zijn mening niet serieus genomen vanwege zijn afkomst...ik betreur welke zonde jij hebt begaan muslimman en hoop dat jij met de zelfde passie en vergeving vraagt bij je broeder als jij het sokken gebeuren benadert.

Ik denk dat jouw zonde mbt wat je tegen hem zei groter is dan degene die zijn wassing doet met een sok aan allaheilum. Verschillende volkeren en stammen was een zoveel malen gewichtigere zaak voor de profeet(vzmh) dan of je nou sokken of leren schoeisel aanhad als je er woedoe mee deed.

ma salem

RANDOM_AVATAR
muslimman
Senior lid
Senior lid
 
Berichten: 527
Geregistreerd: zo _27-_apr-_2008ah, 27-4-2008ad, 8:34 pm

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door muslimman » do _23-_okt-_2008ah, 23-10-2008ad, 2:55 am

farid72 schreef:ik sta versteld door de manier van discussieren hier door muslimman en junaid

Hoe kan het dat Ismael hollandee aangevallen wordt op zijn afkomst???????????????????? leg mij dit uit, de profeet (vzmh) kwam om alle volkeren te verenigen in 1 geloof. En nu wordt zijn mening niet serieus genomen vanwege zijn afkomst...ik betreur welke zonde jij hebt begaan muslimman en hoop dat jij met de zelfde passie en vergeving vraagt bij je broeder als jij het sokken gebeuren benadert.

Ik denk dat jouw zonde mbt wat je tegen hem zei groter is dan degene die zijn wassing doet met een sok aan allaheilum. Verschillende volkeren en stammen was een zoveel malen gewichtigere zaak voor de profeet(vzmh) dan of je nou sokken of leren schoeisel aanhad als je er woedoe mee deed.

ma salem


Vertel mij waar in de woorden ''Och onze Hollandse ''sjeick'' die de muhaddith komt uithangen...'' een aanval in zit of waar in deze woorden enige vorm van discriminatie zit? Ik heb slechts hem eigen benaming gebruikt die hij zelf in zijn nick aangeeft en blijkbaar zo wilt genoemd worden. Maar goed....iemand vat zulke woorden waarschijnlijk op, hoe hij ze zelf ook gebruikt!

En ja ik beweer dat hem mening batil is, en dat bidden achter hem dus ook niet geldig is conform de uitspraken van de ''99,9999.....'' % geleerden die ik volg in deze kwestie. En ja ik neem hem mening totaal niet serieus, niet vanwege zijn afkomst maar vanwege zijn mening die batil is.

no avatar
Ismail al Hollandee
 

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door Ismail al Hollandee » do _23-_okt-_2008ah, 23-10-2008ad, 1:19 pm

Jij weet niet of ik over mijn sokken veeg en zo ja over welke sokken, ik erken dat er voorwaarden zijn zoals dat ze niet te dun mogen zijn zoals ook Selefigeleerden zeggen zoals al aangegeven ibn Baaz. Dus wat jij zegt is Baatil en een laster en kennelijk weet jij wat voor sokken ik draag, knap van je. En daarnaast geef mij 1 goede reden waarom je mij met mijn afkomst zou aanspreken, als iemand zich At Turkie of al Magriebie noemt achter zijn naam is dat dan een reden dit denigrerend zo te gebruiken? Nee. En zoals jij het gebruikte leek meer er op alsof mijn mening nog dwalender was omdat Hollanders geen reht van spreken hebben met Fiqh vraagstukken. Advies; Ga alleen op inhoud en laat dit soort onzin achterwege

RANDOM_AVATAR
muslimman
Senior lid
Senior lid
 
Berichten: 527
Geregistreerd: zo _27-_apr-_2008ah, 27-4-2008ad, 8:34 pm

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door muslimman » do _23-_okt-_2008ah, 23-10-2008ad, 5:33 pm

Ismail al Hollandee schreef:Jij weet niet of ik over mijn sokken veeg en zo ja over welke sokken, ik erken dat er voorwaarden zijn zoals dat ze niet te dun mogen zijn zoals ook Selefigeleerden zeggen zoals al aangegeven ibn Baaz. Dus wat jij zegt is Baatil en een laster en kennelijk weet jij wat voor sokken ik draag, knap van je. En daarnaast geef mij 1 goede reden waarom je mij met mijn afkomst zou aanspreken, als iemand zich At Turkie of al Magriebie noemt achter zijn naam is dat dan een reden dit denigrerend zo te gebruiken? Nee. En zoals jij het gebruikte leek meer er op alsof mijn mening nog dwalender was omdat Hollanders geen reht van spreken hebben met Fiqh vraagstukken. Advies; Ga alleen op inhoud en laat dit soort onzin achterwege


Eerst was de regel algemeen volgens jou, nu kom je dat er toch voorwaarden aan zijn verbonden...wel wispelturig. BTW Het was niet mijn bedoeling je kunya denigrerend te gebruiken als dit zo is overgekomen.

Ok een vraagje aan jou wat voor sokken draag jij waarover jij veegd? Als het even ook een foto ervan posten.

no avatar
Ismail al Hollandee
 

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door Ismail al Hollandee » do _23-_okt-_2008ah, 23-10-2008ad, 6:59 pm

ok gair inshaAllaah.

Dat de regel algemeen is was dan verkeerde woordkeuze, want ik plaatste al eerder iets met andere voorwaarden. Zelf hanteer ik gewoon met sokken die stevig zijn, niet doorzichtig ook niet als je ze uitrekt enzzz.

no avatar
Ismail al Hollandee
 

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door Ismail al Hollandee » vr _24-_okt-_2008ah, 24-10-2008ad, 5:30 pm

Kennelijk is er meningsverschil onder hedendaagse geleerden hierover:

Is het waar dat er alleen geveegd kan worden over dikke sokken?

Vraag:

Is het waar dat er alleen geveegd kan worden over dikke sokken?

Antwoord:

Dit is niet juist, want het vegen geldt voor welke sok dan ook. Dit omdat de Soennah hierover geen beperkingen kent. Indien er volgens de Wetgever geen beperkingen bestaan, is het ook niemand gegeven om beperkingen te stellen. Het opleggen van beperkingen kan alleen op grond van religieuze bewijzen of stelregels. Dit in acht nemend kunnen wij zeggen dat er zowel geveegd kan worden over een sok met een gat erin als een dunne sok. Het is immers niet de bedoeling van een sok om de algehele voet te bedekken, maar om deze tot nut te zijn en te verwarmen. Het vegen over de sokken is ons toegestaan gemaakt vanwege de last die men ondervindt bij het uittrekken ervan. Dit laatste geldt zowel voor een dikke als een dunne sok. Ook wordt daarin geen onderscheid gemaakt tussen een kapotte of een goede sok. Zolang er gesproken kan worden van een sok, kan men dus hierover vegen.

En Allah weet het het best.

Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
Fataawa al-Mash cala l-Khoefayn, vraag 4

RANDOM_AVATAR
Abdelaziez
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
 
Berichten: 149
Geregistreerd: za _30-_aug-_2008ah, 30-8-2008ad, 4:25 pm

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door Abdelaziez » vr _24-_okt-_2008ah, 24-10-2008ad, 5:42 pm

Ik begrijp de hele ophef over sokken niet. Je kan immers zelfs met schoenen aan bidden?

Anas bin Malik (moge Allah tevreden met hem zijn) werd gevraagd, “Verrichtte de profeet (vzmh) het gebed terwijl hij schoenen droeg?” Hij zei, “Ja.” (al-Bukhari, 386; Muslim, 555).

Dus, als we al met schoenen mogen bidden (als ze schoon zijn)... waarom maakt men zich dan druk over sokjes? :hmm:

RANDOM_AVATAR
muslimman
Senior lid
Senior lid
 
Berichten: 527
Geregistreerd: zo _27-_apr-_2008ah, 27-4-2008ad, 8:34 pm

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door muslimman » vr _24-_okt-_2008ah, 24-10-2008ad, 5:54 pm

Abdelaziez schreef:Ik begrijp de hele ophef over sokken niet. Je kan immers zelfs met schoenen aan bidden?

Anas bin Malik (moge Allah tevreden met hem zijn) werd gevraagd, “Verrichtte de profeet (vzmh) het gebed terwijl hij schoenen droeg?” Hij zei, “Ja.” (al-Bukhari, 386; Muslim, 555).

Dus, als we al met schoenen mogen bidden (als ze schoon zijn)... waarom maakt men zich dan druk over sokjes? :hmm:


Schoenen zijn dik en stevig en hebben dezelfde kenmerken (mits ze de enkels niet bedekken), dunne sokken hebben dat niet.

PS: Hoe wil je in dit land vol hondestront met schoenen aan bidden die je aan hebt voor dagelijks gebruik.

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 1193
Geregistreerd: za _21-_jan-_2006ah, 21-1-2006ad, 2:11 am

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door Junaid » wo _5-_nov-_2008ah, 5-11-2008ad, 3:18 pm

Abdelaziez schreef:Ik begrijp de hele ophef over sokken niet. Je kan immers zelfs met schoenen aan bidden?

Anas bin Malik (moge Allah tevreden met hem zijn) werd gevraagd, “Verrichtte de profeet (vzmh) het gebed terwijl hij schoenen droeg?” Hij zei, “Ja.” (al-Bukhari, 386; Muslim, 555).

Dus, als we al met schoenen mogen bidden (als ze schoon zijn)... waarom maakt men zich dan druk over sokjes? :hmm:

Dat zijn twee aparte discussies. Met schoenen aan bidden en vegen over sokken zijn altijd apart behandeld omdat het 2 aparte handelingen zijn die niet met elkaar verbonden zijn. En met schoenen aan bidden is wel toegestaan eventueel.

Vegen over sokken heeft te maken met het voldoen aan de wassing, en als je niet aan deze verplichting hebt voldaan door op een juiste manier aan de wudu te voldoen, is je wassing en dus ook je gebed simpelweg ongeldig.

Kortom, we horen ons zeker druk te maken over de voorwaarden van de sokken om aan de verplichting van de wassing te voldoen. En één van de duidelijke uitspraken hierover is dat vegen over dunne sokken door niemand van de geleerden is toegestaan, behalve door enkele moderne geleerden wiens standpunten totaal irrelevant is ten opzichte van 1200 jaar geleerdheid.

En dat is trouwens ook één van de redenen waarom wij verklaren dat de wassing van de Shia ook ongeldig is, omdat ook zij niet aan de criteria voldoen.
Als de koningen zouden weten hoeveel rust de vrienden van Allah kennen in hun harten, zouden zij met hun legers erop uittrekken om die harten te veroveren -

RANDOM_AVATAR
Abu Hudayfa
PERMANENTE BAN!
 
Berichten: 1401
Geregistreerd: vr _25-_nov-_2005ah, 25-11-2005ad, 6:58 pm
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door Abu Hudayfa » wo _5-_nov-_2008ah, 5-11-2008ad, 5:33 pm

Junaid schreef:En één van de duidelijke uitspraken hierover is dat vegen over dunne sokken door niemand van de geleerden is toegestaan, behalve door enkele moderne geleerden wiens standpunten totaal irrelevant is ten opzichte van 1200 jaar geleerdheid.


Ibn Rushd (h.520) levert een meningsverschil hierover in zijn bidaayatul Mudjtahid, en zo ook Shaikh ul Islaam ibn Taymiyya is van mening dat het toegestaan is.

Zie hieronder de woorden van Ibn Rushd

(المسألة الرابعة: وأما صفة الخف، فإنهم اتفقوا على جواز المسح على الخف الصحيح، واختلفوا في المخرق، فقال مالك وأصحابه: يمسح عليه إذا كان الخرق يسيرا، وحدد أبو حنيفة بما يكون الظاهر منه أقل من ثلاثة أصابع. وقال قوم بجواز المسح على الخف المنخرق ما دام يسمى خفا وإن تفاحش خرقه، وممن روى عنه ذلك الثوري

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 1193
Geregistreerd: za _21-_jan-_2006ah, 21-1-2006ad, 2:11 am

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door Junaid » wo _5-_nov-_2008ah, 5-11-2008ad, 5:48 pm

Al Atharee schreef:Ibn Rushd (h.520) levert een meningsverschil hierover in zijn bidaayatul Mudjtahid, en zo ook Shaikh ul Islaam ibn Taymiyya is van mening dat het toegestaan is.

Zie hieronder de woorden van Ibn Rushd

(المسألة الرابعة: وأما صفة الخف، فإنهم اتفقوا على جواز المسح على الخف الصحيح، واختلفوا في المخرق، فقال مالك وأصحابه: يمسح عليه إذا كان الخرق يسيرا، وحدد أبو حنيفة بما يكون الظاهر منه أقل من ثلاثة أصابع. وقال قوم بجواز المسح على الخف المنخرق ما دام يسمى خفا وإن تفاحش خرقه، وممن روى عنه ذلك الثوري


Wat een vreselijke vervalsing. NERGENS staat de goedkeuring van dunne sokken! Ibn Rushd heeft het daarnaast over KHUFF. DUH dat er geen khilaf daarover staat. En er is meningsverschil over gaten (المخرق) in sokken. Daar gaat de Arabische tekst over! Kortom, een totaal irrelevante passage wat nogal rampzalig is aangezien je na tig pagina's nog steeds geen onderscheid kunt maken tussen voorwaarden voor sokken, en de aparte discussie over gaten in sokken.

Mubarakfuri -de geprezen muhaddith door de salafiyyun- weerlegt duidelijk in zijn sharh dit hele idee van het vegen over dunne sokken.
Als de koningen zouden weten hoeveel rust de vrienden van Allah kennen in hun harten, zouden zij met hun legers erop uittrekken om die harten te veroveren -

RANDOM_AVATAR
Abu Hudayfa
PERMANENTE BAN!
 
Berichten: 1401
Geregistreerd: vr _25-_nov-_2005ah, 25-11-2005ad, 6:58 pm
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door Abu Hudayfa » wo _5-_nov-_2008ah, 5-11-2008ad, 6:38 pm

Dat is omdat volgens jouw kortzichtige begrip sokken niet onder de betekenis van Al-Khuff valt, dat is dan verder jouw probleem.

Verder, is het heel duidelijk dat de madhab van Sufyaan ath-Thawree is dat er géén voorwaarden gestelt worden aan de sokken, dus wie ben jij om overeenstemming te beweren, nadat Sufyaan gesproken heeft.

Kortom, jij beweert een idjmaa' die jij niet waar kan maken, en een ander punt is, de uitspraken van de madhaa'ib zijn géén bewijzen opzich, de Profeet salallaahu 'aleyhi was sallam heeft géén voorwaarden genoemd, dus de mening van Sufyaan is zeer sterk in deze.

Verder beste Junaid, moet jij leren om andere fiqh meningen te respecteren en niet steeds jouw mening bij anderen op te dringen.

En het feit dat jij stilzwijgend blijft over de valsheid van jouw 'aqeedah, en dat deze niet overeenkomt met die waarop de 4 imaams op waren, is veelzeggend.

Avatar gebruiker
**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 4765
Geregistreerd: zo _26-_maart-_2006ah, 26-3-2006ad, 8:21 pm
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door **Dawoed** » wo _5-_nov-_2008ah, 5-11-2008ad, 9:47 pm

Diegene die zeggen dat het vegen over dunnen sokken niet toegestaan zijn en dat hier idjmaa' over is zijn een van de moekadhiebien

قال الإمام النووي في شرح المهذّب : وحكى أصحابنا ( الشافعية ) عن عمر وعلي رضي الله عنهما جواز المسح على الجورب وإن كان رقيقاً . وحكوه عن أبي يوسف ، ومحمد ، وإسحاق ، وداود

Imaam An nawawie zei in sarh mahdhab: En onze metgezelen ( de shaafi'eeya ) vermelden van 'omar en 'alie radiya allahu 'anhoema dat het toegestaan is om over sokken ( djawraab ) te vegen ook al zijn zij dun, en dit werd ook overgeleverd van abu yousef en mohamed en ishaaq, en Dawoed ( Ad-dhaahiyriy )



Wa salaam,

RANDOM_AVATAR
muslimman
Senior lid
Senior lid
 
Berichten: 527
Geregistreerd: zo _27-_apr-_2008ah, 27-4-2008ad, 8:34 pm

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door muslimman » wo _5-_nov-_2008ah, 5-11-2008ad, 10:15 pm

***Amir Ibn Khattab*** schreef:Diegene die zeggen dat het vegen over dunnen sokken niet toegestaan zijn en dat hier idjmaa' over is zijn een van de moekadhiebien

قال الإمام النووي في شرح المهذّب : وحكى أصحابنا ( الشافعية ) عن عمر وعلي رضي الله عنهما جواز المسح على الجورب وإن كان رقيقاً . وحكوه عن أبي يوسف ، ومحمد ، وإسحاق ، وداود

Imaam An nawawie zei in sarh mahdhab: En onze metgezelen ( de shaafi'eeya ) vermelden van 'omar en 'alie radiya allahu 'anhoema dat het toegestaan is om over sokken ( djawraab ) te vegen ook al zijn zij dun, en dit werd ook overgeleverd van abu yousef en mohamed en ishaaq, en Dawoed ( Ad-dhaahiyriy )



Wa salaam,


Imaam Shafi zegt in zijn werk Kitaab Al Umm dat het alleen toegestaan is om over niet-lederen sokken te vegen als deze dik (Thakhin) zijn en een lederen zool (Muna'al) hebben. (Kitaab-ul-Umm, Vol. 1, Pg. 34.)


Imam Nawawi zegt, 'Jawrab is een schoeisel dat van sterk (taai) materiaal wordt gemaakt wat een Musaafir kal toelaten om een aanzienlijke afstand (zonder schoenen te dragen) te lopen. Vandaar, masah is ongeldig indien uitgevoerd op dunne sokken of zelfs als die (dunne sokken) van wol zijn gemaakt.' (Roudat-ut-Taalibeen, Vol. 1, Pg. 239.)

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 1193
Geregistreerd: za _21-_jan-_2006ah, 21-1-2006ad, 2:11 am

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door Junaid » wo _5-_nov-_2008ah, 5-11-2008ad, 10:20 pm

Dat is omdat volgens jouw kortzichtige begrip sokken niet onder de betekenis van Al-Khuff valt, dat is dan verder jouw probleem.

Verder, is het heel duidelijk dat de madhab van Sufyaan ath-Thawree is dat er géén voorwaarden gestelt worden aan de sokken, dus wie ben jij om overeenstemming te beweren, nadat Sufyaan gesproken heeft.

Kortom, jij beweert een idjmaa' die jij niet waar kan maken, en een ander punt is, de uitspraken van de madhaa'ib zijn géén bewijzen opzich, de Profeet salallaahu 'aleyhi was sallam heeft géén voorwaarden genoemd, dus de mening van Sufyaan is zeer sterk in deze.

Verder beste Junaid, moet jij leren om andere fiqh meningen te respecteren en niet steeds jouw mening bij anderen op te dringen.


"Feit" is dat je niet eens het Arabisch begrijpt van jouw geplaatste stukje, want waar heb je het over als je claimt dat er 'meningsverschil' is?!? Over dunne sokken? Daar wordt amper over gerept in het stukje aangezien hij duidelijk het over gaten in khuff heeft!! En daar heeft Sufyan al-Thawri het ook over! Je begrijpt amper wat je neerkalkt daar in het Arabisch.

Weet je uberhaubt wat الخرق betekent?!? En een stukje daarvoor maakt Ibn Rushd zelf onderscheid tussen khuff en sokken:

واما نوع محل المسح فان الفقهاء القائلين بالمسح اتفقوا على جواز المسح على الخفين، واختلفوا في المسح على الجوربين

http://www.al-eman.com/Islamlib/viewchp ... 1&CID=2&SW

Kortom, de Fuqaha zijn het eens over vegen van khuffayn, maar verschillen van mening over masah over sokken (jawrabayn). (dat ook wordt toegestaan en de mening van Abu Hanifa die hij daar citeert klopt niet)

Je hebt er duidelijk helemaal niets van begrepen.

Elke Faqih heeft voorwaarden gesteld aan de sokken (sowieso aan de reinheid, eventueel grootte van de gaten in de sok, hoelang je rein blijft etc.) wat betreft de kenmerken van de jawrab. JIJ moet maar bewijzen dat de sok waarover de Profeet (sallallahu alayhi wasallam) het had voldeed aan de kenmerken van de sokken van de huidige tijd, want teensokken of sokken die onder de enkels vallen is ook verboden bij jullie! En de definitie van sokken door de taalkundigen voldoet duidelijk niet aan de huidige sokken, zoals ook ewezen door Mubarakfuri waarin hij vele definities aanhaalt voor 'jawrab.'

En respect hebben we altijd voor elke mening zolang het maar door 1 van de geldige rechtsscholen wordt overgeleverd. Niet meningen die door modernisten wordt gepropageerd. Kunnen we niet zeggen over de Salafiyyun die al hysterisch doen bij het plaatsen van handen onder de navel, of het niet opheffen van de handen.
Als de koningen zouden weten hoeveel rust de vrienden van Allah kennen in hun harten, zouden zij met hun legers erop uittrekken om die harten te veroveren -

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 1193
Geregistreerd: za _21-_jan-_2006ah, 21-1-2006ad, 2:11 am

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door Junaid » wo _5-_nov-_2008ah, 5-11-2008ad, 10:22 pm

***Amir Ibn Khattab*** schreef:Diegene die zeggen dat het vegen over dunnen sokken niet toegestaan zijn en dat hier idjmaa' over is zijn een van de moekadhiebien

Wa salaam,

En wie heeft hier geclaimd dat er Ijma is? Kun je niet het verschil zien tussen ijma, en overeenstemming tussen de fuqaha van de erkende scholen? En vertel eens, waar heb je die citaat van gekopieerd, want dan wordt het pas interessant.
Als de koningen zouden weten hoeveel rust de vrienden van Allah kennen in hun harten, zouden zij met hun legers erop uittrekken om die harten te veroveren -

Avatar gebruiker
**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 4765
Geregistreerd: zo _26-_maart-_2006ah, 26-3-2006ad, 8:21 pm
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door **Dawoed** » wo _5-_nov-_2008ah, 5-11-2008ad, 10:31 pm

muslimman schreef:
***Amir Ibn Khattab*** schreef:Diegene die zeggen dat het vegen over dunnen sokken niet toegestaan zijn en dat hier idjmaa' over is zijn een van de moekadhiebien

قال الإمام النووي في شرح المهذّب : وحكى أصحابنا ( الشافعية ) عن عمر وعلي رضي الله عنهما جواز المسح على الجورب وإن كان رقيقاً . وحكوه عن أبي يوسف ، ومحمد ، وإسحاق ، وداود

Imaam An nawawie zei in sarh mahdhab: En onze metgezelen ( de shaafi'eeya ) vermelden van 'omar en 'alie radiya allahu 'anhoema dat het toegestaan is om over sokken ( djawraab ) te vegen ook al zijn zij dun, en dit werd ook overgeleverd van abu yousef en mohamed en ishaaq, en Dawoed ( Ad-dhaahiyriy )



Wa salaam,


Imaam Shafi zegt in zijn werk Kitaab Al Umm dat het alleen toegestaan is om over niet-lederen sokken te vegen als deze dik (Thakhin) zijn en een lederen zool (Muna'al) hebben. (Kitaab-ul-Umm, Vol. 1, Pg. 34.)


Imam Nawawi zegt, 'Jawrab is een schoeisel dat van sterk (taai) materiaal wordt gemaakt wat een Musaafir kal toelaten om een aanzienlijke afstand (zonder schoenen te dragen) te lopen. Vandaar, masah is ongeldig indien uitgevoerd op dunne sokken of zelfs als die (dunne sokken) van wol zijn gemaakt.' (Roudat-ut-Taalibeen, Vol. 1, Pg. 239.)



Ja ? En ik heb aangetoont dat hier geen idjmaa' over is, dus kom jij nu maar met specefieke bewijs voor deze specefieke voorwaarde uit de quraan en de sunnah de profeet s.a.w zei

كل شرط ليس في كتاب الله فهو باطل

Elke voorwaarde dat niet terug te vinden is in de quraan is baatil ( boekhary en moeslim )



Wa salaam

Avatar gebruiker
**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 4765
Geregistreerd: zo _26-_maart-_2006ah, 26-3-2006ad, 8:21 pm
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door **Dawoed** » wo _5-_nov-_2008ah, 5-11-2008ad, 10:35 pm

Junaid schreef:
***Amir Ibn Khattab*** schreef:Diegene die zeggen dat het vegen over dunnen sokken niet toegestaan zijn en dat hier idjmaa' over is zijn een van de moekadhiebien

Wa salaam,

En wie heeft hier geclaimd dat er Ijma is? Kun je niet het verschil zien tussen ijma, en overeenstemming tussen de fuqaha van de erkende scholen? En vertel eens, waar heb je die citaat van gekopieerd, want dan wordt het pas interessant.


http://feqh.al-islam.com/Display.asp?Do ... 46&Sharh=0

Lees en huiver,

En als jij weet dat hier geen idjmaa' over is waar heb jij het lef vandaan om kritiek te geven op andere mensen die van mening zijn dat het toegestaan is om over dunne sokken te vegen terwijl zij daarvoor een selef hebben ???? Plus kom je zonder textueel bewijzen voor jouw specefieke voorwaarde.

VorigeVolgende

Keer terug naar Het Gebed

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten