Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door Junaid » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 12:54 am

Assalaamu Alaykum,

Het is vandaag de dag heel erg jammer dat broeders en zusters vegen over katoenen sokken, tijdens de wassing op scholen, werk en zelfs in de moskee! Terwijl dit *alleen* toegestaan is onder bepaalde voorwaarden die de juristen hebben gesteld. Daarnaast betrof dit een uitzondering (rukhsa) vanwege de moeite en is het beter om de voeten te wassen. Dat is tegenwoordig helemaal niet moeilijk meer aangezien we slechts de kraan hoeven open te doen en er stroomt al warm water uit.

Hieronder volgen 2 scans (van de volume en de tekst) van het erkende werk al-mawsu'a al-fiqhiyya waarin duidelijk blijkt dat volgens de 4 rechtsscholen je alleen mag vegen over sokken als zij aan bepaalde criteria voldoen. Sommige juristen zijn wat strenger dan de ander. Maar geen één van hen laat dunne, doorzichtige sokken toe. Er staat onder andere bijvoorbeeld dat sokken:

- van leer moeten zijn
- waterdicht
- net als schoenen waarin je kunt lopen
- dikke sokken
- je moet er een bepaald aantal kilometers in kunnen lopen zonder dat ze scheuren

Dit is een serieuze zaak aangezien de geleerden verklaren dat iemand zijn gebeden opnieuw moet inhalen als hij met dergelijke dunne sokken de wassing heeft verricht. Geef het dus aan iedereen door!

Zie de tekst waarin de standpunten van alle 4 scholen behandeld wordt:

Afbeelding

De cover van het werk, deel 37:
Afbeelding

ps. De standpunten kun je ook in hun originele werken vinden zoals Al-Iqna' van Imam Hajjawi (van de Hanabila) of Sharh al-Saghir van Dardir (Maliki), of Radd al-Muhtar van Ibn Abdin (Hanafi) etc.
Als de koningen zouden weten hoeveel rust de vrienden van Allah kennen in hun harten, zouden zij met hun legers erop uittrekken om die harten te veroveren -

RANDOM_AVATAR
Aboe Zakariya
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door Aboe Zakariya » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 1:00 am

assalaamoe 'alleykoem broeder,

zou je de bewijzen in het nederlands kunnen vertalen voor de niet-arabisch sprekende aub?

Barakallahoe fiek

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 1:13 am

Assalaamu Alaykum,

Er zijn geen 'bewijzen' opgesomd in de vorm van ahadith, wel de standpunten van de erkende geleerden uit de Salaf die op zich al een bewijs vormen.

ps. voor 'bewijzen' kun je de werken van bewijzen lezen die apart zijn geschreven. En dit is sowieso een vraagstuk dat niet duidelijk in de hadith voorkomt, waarbij je dus moet afgaan op athar en andere zaken.
Als de koningen zouden weten hoeveel rust de vrienden van Allah kennen in hun harten, zouden zij met hun legers erop uittrekken om die harten te veroveren -

RANDOM_AVATAR
Abu Hudayfa
PERMANENTE BAN!

door Abu Hudayfa » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 1:31 am

Wat betreft de bewering over dunne sokken of andere "voorwaarden"

Ruling on wiping over socks that have holes in them .

It is not essential for socks to be of leather

Wat betreft de bewering dat het alleen toegestaan is in bepaalde situaties

Is it better to wipe over the socks or to wash the feet?

no avatar
Ismail al Hollandee

door Ismail al Hollandee » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 1:41 am

Deze Muqallid heeft toch zijn eigen boeken van zijn sheikhs en stelt deze toch boven de boodschapper van Allaah s.a.w. ...

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 1:58 am

Al Atharee schreef:Wat betreft de bewering over dunne sokken of andere "voorwaarden"

Heel jammer dat Shaykh Al-Munajjid (die verworpen wordt door een deel van de Salafiyyun) de werken van de Juristen naast zich neerlegt, en een standpunt geeft dat door geen enkele school wordt gegeven en iemand zoals Ibn Hazm de Zahiri aanhaalt. Alsof iemand in de 21 eeuw beter de sunnah kent dan deze soennitische juristen.

Dezelfde Al-Munajjid die letterlijk honderden keren dit werk genaamd al-Mawsoo’ah al-Fiqhiyyah citeert op een positieve manier:

http://islam-qa.com/en/search/al-Mawsoo’ah/AllWords/t,q,a

Sakina55
Pro Ontdekker !!

door Sakina55 » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 2:09 am

En joepie daar gaan we weer.

RANDOM_AVATAR
dnekebno
Junior lid
Junior lid

door dnekebno » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 5:23 am

assalamaleikoem

ik wil geen discussie aangaan, maar effe kort reageren…en ik vraag een ieder om elkaar te respecteren…in dit onderwerp is namelijk verschil van mening…

de meeste libarale standpunt in dit onderwerp is te vinden in de hanbali madhab
en als je wilt weten wat de hanabila zeggen over dit onderwerp moet je niet alleen kijken in al mawsu’al fiqhiyya maar toch echt in de fiqh boeken van de hanabila

sokken (jawrab) hoeven in de hanbali madhab niet van leer te zijn...taalkundig gezien zouden ze dan geen jawrab genoemd worden maar "goef"

in lisaan el arab staat dat jawrab datgene is wat de voet bedekt, en zoals hierboven staat in al masu'al fiqhiyya is de jawrab datgene wat mensen dragen aan hun voeten, waarbij het niet uit maakt of het gefabriceerd is van wol, katoen, linnen en dat wat hierop lijkt

wat betreft de dikheid of dunheid van de sokken (jawrabayn) dan zijn er verschillende meningen wat "dikke" sokken nu precies betekent...de fuqahaa in de hanbali madhab maken hierbij qiyaas met het vegen van natte handen over de gimaar tijdens de kleine wassing (al woedoe)...de gimaar hoeft niet zo dik te zijn waarbij het waterdicht wordt, maar moet dik genoeg zijn zodat de huid eronder niet zichtbaar is...zo ook met sokken (jawrab)...dus zolang de huidskleur van degene die de sokken draagt niet gezien kan worden wordt het dik genoemd...

dus dunne sokken...wil zeggen waarbij de huid eronder gezien kan worden, wat niet het geval is met de meeste sokken van katoen...dus je kan er gewoon over vegen (mas7)

wat betreft het waterdicht zijn van de sokken, dan staat in het boek "nail el ma3rib" duidelijk dat het geen voorwaarde is dat de stof waterdicht moet zijn, in ar rawda el murabi3 (wat een commentaar is op het boek "zaad el mustaqni3" van imaam ali al hijawi rahimahullah) vind ik er niks over, en ook in manaar as sabiel fi sharh ddaliel (sheikh ibrahim addawayaan rahimahullah) vind ik er nergens iets over, wa ALLAH ALAM

je zult zien eigenlijk dat in veel hanbali fiqh boeken niet eens wordt gesproken over de voorwaarde dat het waterdicht moet zijn, wa ALLAH ALAM

misschien wel interessant om te vermelden dat in el furuu3 wordt gezegd door imaam ibn al muflih rahimahullah, dat er igtilaaf(verschil van mening) is in de madhab of het het waterdicht zijn van sokken/leren sokken een voorwaarde is of niet

verder is het vegen met natte handen over de goef of jawrab beter dan het wassen van de voeten en dit is de mening in ar rawda el murabi3 van imaam mansoer el buhuti al hanbali rahimahullah en wordt trouwens in meerdere hanbali boeken genoemd als beterzijnde
deze mening wordt namelijk toegeschreven aan imaam ahmad rahimahullah

over het aantal km dat je erin moet kunnen lopen zonder dat ze scheuren heb ik nog niks gevonden in de hanbali madhab...

trouwens ik vraag me af, als je de goef zou dragen die je in sommige turkse winkels kan kopen...hoelang zou je daarmee kunnen lopen als je door de woestijn van bijv. saudië loopt, waar je over harde rotsen moet lopen en hete zand etc in de hete zon...mijn ervaring is dat die dingen in nederland al gauw stuk gaan

dus dat
als ik dingen over het hoofd heb gezien, corrigeer me dan...

hadaanie ALLAH wa iyaakum

assalam aleikoem

RANDOM_AVATAR
Abu Hudayfa
PERMANENTE BAN!

door Abu Hudayfa » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 9:32 am

Junaid schreef:
Al Atharee schreef:Wat betreft de bewering over dunne sokken of andere "voorwaarden"

Heel jammer dat Shaykh Al-Munajjid (die verworpen wordt door een deel van de Salafiyyun) de werken van de Juristen naast zich neerlegt, en een standpunt geeft dat door geen enkele school wordt gegeven en iemand zoals Ibn Hazm de Zahiri aanhaalt. Alsof iemand in de 21 eeuw beter de sunnah kent dan deze soennitische juristen.

Dezelfde Al-Munajjid die letterlijk honderden keren dit werk genaamd al-Mawsoo’ah al-Fiqhiyyah citeert op een positieve manier:

http://islam-qa.com/en/search/al-Mawsoo’ah/AllWords/t,q,a

Laat de liefde voor jouw Madhab je niet blind maken akhi, allereerst zijn het niet de woorden van Munajid, maar laat hij de meningen zien van de Salaf, ook waren niet alle fataawa van Munajjid welke ik jou gaf.
Verder moet je niet beweren dat er over dit onderwerp er slechts een éénduidige mening is onder de fuqahaa, dus wat jij nu doet is gewoon ta´assub en taqleed voor jou Madhab. En als we dan toch taqleed moeten doen, dan doe ik liever taqleed bij Sufyaan ibn ´Uyaynah, en at Thawree en Abdullaah ibn Mubaarak.

Kijk ook wat Ibn Rushd vermeld over dit onderwerp in zijn Bidaayatul Mudjtahid.

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 3:55 pm

Al Atharee schreef:
Laat de liefde voor jouw Madhab je niet blind maken akhi, allereerst zijn het niet de woorden van Munajid, maar laat hij de meningen zien van de Salaf, ook waren niet alle fataawa van Munajjid welke ik jou gaf.
Verder moet je niet beweren dat er over dit onderwerp er slechts een éénduidige mening is onder de fuqahaa, dus wat jij nu doet is gewoon ta´assub en taqleed voor jou Madhab. En als we dan toch taqleed moeten doen, dan doe ik liever taqleed bij Sufyaan ibn ´Uyaynah, en at Thawree en Abdullaah ibn Mubaarak.

Kijk ook wat Ibn Rushd vermeld over dit onderwerp in zijn Bidaayatul Mudjtahid.

Serieus, wat heeft mijn 'madhhab' ermee te maken terwijl de overige rechtsscholen precies hetzelfde beamen, en voorwaarden aan sokken stellen? Wie lijdt er aan ta'assub als je continu blijft vasthouden aan *jouw* handjevol geleerden? Dat kun je dus toepassen op jezelf.

Verder heb je blijkbaar niet de fatwa (zoals eerder ook al) van Islamqa correct gelezen aangezien de fatwa spreekt over gaten in khuff. Dat is een totaal andere discussie in fiqh waarover meningsverschillen bestaan! Daarnaast is iedereen het erover eens dat het vegen over Khuff TOEGESTAAN is, dus wat is de relevantie van de woorden van Al-Thawri wanneer hij het over khuff heeft? NIETS. En Shaykh Ibn Taymiyyah (niet van de salaf) wordt ook geciteerd voor de KHUFF en discussie over gaten in de khuff. Leer dus het verschil onderscheiden over sokken en khuff, over voorwaarden van sokken en khuff, en de aparte discussie over de voorwaarden van sokken in haar geheel. Kortom, je doet slechts taqlid van de moderne geleerden van vandaag de dag.

En daarnaast moeten we kijken naar de werken van fiqh, als we een bepaald standpunt willen vinden die geldig is om te volgen, niet naar hadithverzamelingen.

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 4:14 pm

dnekebno schreef:assalamaleikoem

ik wil geen discussie aangaan, maar effe kort reageren…en ik vraag een ieder om elkaar te respecteren…in dit onderwerp is namelijk verschil van mening…

de meeste libarale standpunt in dit onderwerp is te vinden in de hanbali madhab
en als je wilt weten wat de hanabila zeggen over dit onderwerp moet je niet alleen kijken in al mawsu’al fiqhiyya maar toch echt in de fiqh boeken van de hanabila

sokken (jawrab) hoeven in de hanbali madhab niet van leer te zijn...taalkundig gezien zouden ze dan geen jawrab genoemd worden maar "goef"

in lisaan el arab staat dat jawrab datgene is wat de voet bedekt, en zoals hierboven staat in al masu'al fiqhiyya is de jawrab datgene wat mensen dragen aan hun voeten, waarbij het niet uit maakt of het gefabriceerd is van wol, katoen, linnen en dat wat hierop lijkt

wat betreft de dikheid of dunheid van de sokken (jawrabayn) dan zijn er verschillende meningen wat "dikke" sokken nu precies betekent...de fuqahaa in de hanbali madhab maken hierbij qiyaas met het vegen van natte handen over de gimaar tijdens de kleine wassing (al woedoe)...de gimaar hoeft niet zo dik te zijn waarbij het waterdicht wordt, maar moet dik genoeg zijn zodat de huid eronder niet zichtbaar is...zo ook met sokken (jawrab)...dus zolang de huidskleur van degene die de sokken draagt niet gezien kan worden wordt het dik genoemd...

dus dunne sokken...wil zeggen waarbij de huid eronder gezien kan worden, wat niet het geval is met de meeste sokken van katoen...dus je kan er gewoon over vegen (mas7)

wat betreft het waterdicht zijn van de sokken, dan staat in het boek "nail el ma3rib" duidelijk dat het geen voorwaarde is dat de stof waterdicht moet zijn, in ar rawda el murabi3 (wat een commentaar is op het boek "zaad el mustaqni3" van imaam ali al hijawi rahimahullah) vind ik er niks over, en ook in manaar as sabiel fi sharh ddaliel (sheikh ibrahim addawayaan rahimahullah) vind ik er nergens iets over, wa ALLAH ALAM

je zult zien eigenlijk dat in veel hanbali fiqh boeken niet eens wordt gesproken over de voorwaarde dat het waterdicht moet zijn, wa ALLAH ALAM

misschien wel interessant om te vermelden dat in el furuu3 wordt gezegd door imaam ibn al muflih rahimahullah, dat er igtilaaf(verschil van mening) is in de madhab of het het waterdicht zijn van sokken/leren sokken een voorwaarde is of niet

verder is het vegen met natte handen over de goef of jawrab beter dan het wassen van de voeten en dit is de mening in ar rawda el murabi3 van imaam mansoer el buhuti al hanbali rahimahullah en wordt trouwens in meerdere hanbali boeken genoemd als beterzijnde
deze mening wordt namelijk toegeschreven aan imaam ahmad rahimahullah

over het aantal km dat je erin moet kunnen lopen zonder dat ze scheuren heb ik nog niks gevonden in de hanbali madhab...

trouwens ik vraag me af, als je de goef zou dragen die je in sommige turkse winkels kan kopen...hoelang zou je daarmee kunnen lopen als je door de woestijn van bijv. saudië loopt, waar je over harde rotsen moet lopen en hete zand etc in de hete zon...mijn ervaring is dat die dingen in nederland al gauw stuk gaan

dus dat
als ik dingen over het hoofd heb gezien, corrigeer me dan...

hadaanie ALLAH wa iyaakum

assalam aleikoem

JazaakAllah Khayra voor je bijdrage. Het klopt dat de Hanabila het meest laks zijn op het gebied van het vegen van sokken. En de voorwaarden zoals waterdicht, van leer, bepaald aantal kilometers mee kunnen lopen etc. niet specifiek beperkt zijn tot hen, maar vooral tot andere rechtsscholen zoals de Shawaafi', Hanafiyya en de Malikiyya waarvan de volgelingen van Imam Malik het meest strengst zijn en letterlijk een voorwaarde stellen aan sokken, en dat ze van leer moeten zijn, en dus zoals khuff moeten functioneren. En dan is de citaat die Al-Munajjid aanhaalt eigenlijk een weerlegging tegen dit liberale standpunt:

It was narrated that Yahyaa al-Bakka’ said: I heard Ibn ‘Umar saying, “Wiping over the socks (jawrabayn) is like wiping over the leather slippers (khuffayn).”

In ieder geval, de discussie gaat dan over de Hanabila, en daar ligt het 'probleem.' Vooral omdat de madhhab van Imam Ahmad verzameld is door de studenten van zijn studenten. Het klopt wat je zegt wat betreft de voorwaarden zoals waterdicht etc. die niet gesteld worden in de madhhab. In het werk Al-Iqna' van Imam Hajjawi staat echter wel in dat ze 'dikke' sokken dienen te zijn. Ik heb het werk niet online kunnen vinden, dus ik kan ze eventueel scannen als je wil. En er wordt qua stof wel 'wol en anderen' genoemd. Ook wordt er verklaard dat je erin moet kunnen lopen, maar een specifieke afstand wordt niet erin vermeld. Wat je zegt klopt ook wat de Hanbali Musa Furber verklaart nadat hij de Hanbali werken had doorgenomen: http://mac.abc.se/~onesr/h//32.html

Maar tegelijkertijd maakt hij WEL onderscheid in zeer dunne sokken van zakenmannen:

For businessmen they are quite thin (and in most cases cannot be wiped over), while for athletes and outdoorsmen they are thicker.

En ook ene Hanbali Shaykh genaamd Al-Asmari in Saudia zou hetzelfde hebben beaamd:

Sh al-Asmari is your best option, he delivers lessons via the internet on Hanbali fiqh text, and yes he gives fatwa that the hands should be placed below the navel and that wiping on thin cotton socks in not correct, all based on the madhab.

http://daralhadith.blogspot.com/2008/10 ... rabia.html

Maar ik ben wel benieuwd naar de verwijzing van 'dikke sokken' die als dik bestempeld kunnen worden als de huidskleur onder niet te zien is. Ik heb dit eerder al gehoord, maar kun je mij een precieze verwijzing hiervoor geven? En houdt dit in wanneer je ze strekt of anders. Ben benieuwd of dit behoort tot de fatwa van de Madhhab namelijk. Ik zal het navragen inshaAllah.

De discussie over vegen over de tulband of khimaar staat trouwens wel los hiervan. Als de huidskleur eronder te zien kan zijn, dan kunnen we doorzichtige sokken meteen afschaffen, die sommige zusters dragen als panty. Kortom, ook dit moet dan benadrukt worden. En dat ze boven de enkels dienen uit te komen, moet ook aangegeven worden. Kortom, elke faqih heeft dus voorwaarden gesteld aan sokken en we kunnen dus niet zeggen dat alle 'sokken' toegestaan zijn om erop te vegen.

Dan is de vraag, heeft iemand ooit geprobeerd om er buiten mee te lopen? Voor 15 minuten lang laten we zeggen, zonder dat ze scheuren en onbruikbaar werden?

RANDOM_AVATAR
dnekebno
Junior lid
Junior lid

door dnekebno » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 5:28 pm

Junaid schreef:
JazaakAllah Khayra voor je bijdrage. Het klopt dat de Hanabila het meest laks zijn op het gebied van het vegen van sokken. En de voorwaarden zoals waterdicht, van leer, bepaald aantal kilometers mee kunnen lopen etc. niet specifiek beperkt zijn tot hen, maar vooral tot andere rechtsscholen zoals de Shawaafi', Hanafiyya en de Malikiyya waarvan de volgelingen van Imam Malik het meest strengst zijn en letterlijk een voorwaarde stellen aan sokken, en dat ze van leer moeten zijn, en dus zoals khuff moeten functioneren. En dan is de citaat die Al-Munajjid aanhaalt eigenlijk een weerlegging tegen dit liberale standpunt:

It was narrated that Yahyaa al-Bakka’ said: I heard Ibn ‘Umar saying, “Wiping over the socks (jawrabayn) is like wiping over the leather slippers (khuffayn).”

haha...je kan het zien als laksheid...en met alle respect voor de andere madhaahib, maar ik vind de mening van de hanabila toch het sterkst

In ieder geval, de discussie gaat dan over de Hanabila, en daar ligt het 'probleem.' Vooral omdat de madhhab van Imam Ahmad verzameld is door de studenten van zijn studenten. Het klopt wat je zegt wat betreft de voorwaarden zoals waterdicht etc. die niet gesteld worden in de madhhab. In het werk Al-Iqna' van Imam Hajjawi staat echter wel in dat ze 'dikke' sokken dienen te zijn. Ik heb het werk niet online kunnen vinden, dus ik kan ze eventueel scannen als je wil. En er wordt qua stof wel 'wol en anderen' genoemd. Ook wordt er verklaard dat je erin moet kunnen lopen, maar een specifieke afstand wordt niet erin vermeld. Wat je zegt klopt ook wat de Hanbali Musa Furber verklaart nadat hij de Hanbali werken had doorgenomen: http://mac.abc.se/~onesr/h//32.html

ja musa furber heeft gelijk...en hij geeft de mu3tamad positie weer van de madhab van imaam ahmad rahimahullah

bovendien zijn alle madhahib verzameld door de studenten van de imaams...toch?? als ik me vergis, corrigeer me dan...

en als je het wilt scannen, graag..alle kennis is welkom

Maar tegelijkertijd maakt hij WEL onderscheid in zeer dunne sokken van zakenmannen:

For businessmen they are quite thin (and in most cases cannot be wiped over), while for athletes and outdoorsmen they are thicker.

ja dit is ook de mening van sheikh bin baz rahimahullah en meerdere "selefie" oulama...maar dit is natuurlijk niet zo gek, aangezien de meeste oulama in saudie, de fiqh van de hanabila studeren

En ook ene Hanbali Shaykh genaamd Al-Asmari in Saudia zou hetzelfde hebben beaamd:

Sh al-Asmari is your best option, he delivers lessons via the internet on Hanbali fiqh text, and yes he gives fatwa that the hands should be placed below the navel and that wiping on thin cotton socks in not correct, all based on the madhab.

http://daralhadith.blogspot.com/2008/10 ... rabia.html

ja hij zegt "thin" ....wat bedoelt hij met thin...daar zit de igtilaaf in

Maar ik ben wel benieuwd naar de verwijzing van 'dikke sokken' die als dik bestempeld kunnen worden als de huidskleur onder niet te zien is. Ik heb dit eerder al gehoord, maar kun je mij een precieze verwijzing hiervoor geven? En houdt dit in wanneer je ze strekt of anders. Ben benieuwd of dit behoort tot de fatwa van de Madhhab namelijk. Ik zal het navragen inshaAllah.

De discussie over vegen over de tulband of khimaar staat trouwens wel los hiervan. Als de huidskleur eronder te zien kan zijn, dan kunnen we doorzichtige sokken meteen afschaffen, die sommige zusters dragen als panty. Kortom, ook dit moet dan benadrukt worden. En dat ze boven de enkels dienen uit te komen, moet ook aangegeven worden. Kortom, elke faqih heeft dus voorwaarden gesteld aan sokken en we kunnen dus niet zeggen dat alle 'sokken' toegestaan zijn om erop te vegen.

Dan is de vraag, heeft iemand ooit geprobeerd om er buiten mee te lopen? Voor 15 minuten lang laten we zeggen, zonder dat ze scheuren en onbruikbaar werden?

haha...ik kan je geen precieze verwijzing geven nog...maar ik vond de artikelen van musa furber wel heel sterk en informatief over dit onderwerp, barakALLAH fik

en ja panties voldoen niet aan de voorwaarden in de madhab van imaam ahmad rahimahullah...ALLAH ALAM

trouwens over strekken gesproken...heb je wel es goed gekeken naar de leren goef die je kan kopen in de turkse moskeeen hier in nederland?? als je ze strekt dan zie je kleine gaten op de plekken waar ze aan elkaar genaaid zijn...zelfs als je ze niet strekt en erin kijkt zul je zien dat er kleine gaten in zitten...dus ik denk niet dat we zo streng moeten zijn
het gaat erom dat wanneer de sokken normaal gedragen worden, dat de huid niet te zien is....

ik moet weer gaan

wassalaam

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 6:17 pm

dnekebno schreef:

ja dit is ook de mening van sheikh bin baz rahimahullah en meerdere "selefie" oulama...maar dit is natuurlijk niet zo gek, aangezien de meeste oulama in saudie, de fiqh van de hanabila studeren

Waar verklaart Shaykh Bin Baz dit dan? Maakt hij expliciet onderscheid tussen dunne en dikke sokken? En wie van de overige Salafi Ulama doen dat dan? Ze volgen over het algemeen wel de fiqh van de hanabila, maar ze claimen ook tegelijkertijd een mujtahid te zijn, en dat is het verschil tussen de hanabila die zich vasthouden aan de madhhab, en zij die claimen ijtihad te hebben bereikt en met eigen standpunten komen. En met laks bedoelde ik alleen makkelijk, niet dat het negatief is ofzo, aangezien alle 4 madhahib de waarheid volgen en hun bewijzen kennen. Maar dat dit standpunt het 'sterkst' zou zijn zullen andere geleerden graag betwisten. De meesten van ons zijn sowieso niet in staat om dat in te zien aangezien het simpelweg andere interpretatiemethoden zijn.

Ik zal de scans later plaatsen en als je precieze verwijzingen kunt geven over dikke sokken in relatie tot de huidskleur dan zal dat handig zijn inshaAllah.

Wa alaykumussalaam

RANDOM_AVATAR
Abu Hudayfa
PERMANENTE BAN!

door Abu Hudayfa » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 6:29 pm

Junaid schreef:
Serieus, wat heeft mijn 'madhhab' ermee te maken terwijl de overige rechtsscholen precies hetzelfde beamen, en voorwaarden aan sokken stellen? Wie lijdt er aan ta'assub als je continu blijft vasthouden aan *jouw* handjevol geleerden? Dat kun je dus toepassen op jezelf.

Jouw Madhab heeft er alles mee te maken, dat hebben we al vaken geconstateerd op het forum. Jij hebt gewoon ghuloo in deze zaak, en je wilt de voorwaarden die jij aanhoudt, zonder duidelijk bewijs vanuit de nusoos, opleggen aa anderen.
Waarom eerst akh Abdul Jabbaar aanvallen over de sutrah, en nu zelf met deze beweringen komen, Je kunt zeggen wat je wil, maar Abdul Jabbaar kwam tenminste nog met Nusoos, jij komt enkel met meningen aanzetten.
Verder zeg jij heel gemakkelijk dat de overige rechtsscholen hetzelfde beamen, terwijl alles behalve dat het geval is

Jij beweert :

Het is vandaag de dag heel erg jammer dat broeders en zusters vegen over katoenen sokken, tijdens de wassing op scholen, werk en zelfs in de moskee! Terwijl dit *alleen* toegestaan is onder bepaalde voorwaarden die de juristen hebben gesteld. Daarnaast betrof dit een uitzondering (rukhsa) vanwege de moeite en is het beter om de voeten te wassen.
[/quote]

Er is géén eenduidigheid betreffende het verwerpen van wrijven over katoenen sokken, bij de 4 madhaa'ib, dat is één punt. En de duidelijke woorden van de eerste van de Salaf duiden op de toegestaandheid ervan.
Tevens beweer jij dat het een uitzondering is om al Mash te doen, en dat het alleen mag als rukhsa vanwege moeite en dat het wassen van de voeten beter is. Ook hierin maak jij een bewering die discutabel is, én die niet door alle madhaa'ib gedeelt wordt. En die de duidelijke daden van de Profeet salallahu 'aleyhi was sallam en de salaf tegengaat.

Ook beweer jij :

Hieronder volgen 2 scans (van de volume en de tekst) van het erkende werk al-mawsu'a al-fiqhiyya waarin duidelijk blijkt dat volgens de 4 rechtsscholen je alleen mag vegen over sokken als zij aan bepaalde criteria voldoen. Sommige juristen zijn wat strenger dan de ander. Maar geen één van hen laat dunne, doorzichtige sokken toe.

Al-Nawawi (may Allaah have mercy on him) mentioned in al-Majmoo’ (1/502) that even if a person were to wear khuff made of glass, if it were possible to walk in them then it would be permissible to wipe over them, even though the skin beneath them would be visible…

Héél duidelijk, al was de khuff van glas, het gaat erom dat het gedragen wordt om de voet, katoen of géén katoen, leer of géén leer etc etc

Shaykh al-Islam ibn Taymiyah (may Allaah have mercy on him) said in al-Fataawa (21/174): When the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) gave the command to wipe over the khuff, he knew what the normal state of affairs was, and he did not stipulate the condition that the socks should be whole and free of any faults. His command should be taken as general in meaning and it should not be restricted unless there is any shar’i evidence for doing so

Duidelijke woorden, de Profeet salallaaahu aleyhi was sallaam heeft géén voorwaarden genoemd voor de Khuff of jawrab, dik, dun, met gaten zonder gaten. Wie dus met restricties komt moet met bewijzen komen.

Imaam Sufyaan al-Thawri (may Allaah have mercy on him) said: “One may wipe over the khuff so long as it is still clinging to the feet. Were the khuff of the Muhaajireen and Ansaar anything but full of holes and tears?” (Narrated by ‘Abd al-Razzaaq in al-Musanaaf, 1/194)

Noemt Sufyaan hier extra voorwaarden, over dik of dun ??

Ibn Hazm said: wiping over anything that is worn on the feet – of things that are permitted to be worn and which come up above the ankles – is Sunnah, whether they are slippers (khuffayn) made of leather or felt or wood, or socks made of linen, wool, cotton, camel hair or goat hair, whether leather is worn over them or not, or whether they are overshoes or slippers worn over slippers or socks worn over socks.

Al-Muhalla, 1/321

Duidelijk, de Profeet salallaahu 'aleyhi was sallam gaf géén voorwaarden, aan de khuff of sok etc. Elke voorwaarde die gesteld wordt moet bewezen worden.
Zouden er voorwaarden zijn zoals dik of dun etc dan zou de Profeet salallaahu 'aleyhi was sallam dit verduidelijkt hebben, zoals de duidelijke stelregel zegt, laa yadjoez ta'kheerul bayyaan fie waqtil haadja.

Kortom géén zaken beweren die je niet hard kan maken, respecteer de verschillende meningen.

En de Madhab van Imaam Ahmad is in dit punt duidelijk het sterkts, integendeel van laks.

RANDOM_AVATAR
Murrakchi
Senior lid
Senior lid

door Murrakchi » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 7:05 pm

dat hebben we al vaken geconstateerd op het forum

Spreek voor jezelf agi al athari. Ik heb ook geconstateerd dat jij ta'asob hebt voor je stroming. Helaas kijken we te vaak naar anderen dan naar onszelf.

RANDOM_AVATAR
Ridouan
Gedeactiveerd

door Ridouan » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 7:07 pm

dnekebno schreef:

Junaid schreef:Waar verklaart Shaykh Bin Baz dit dan? Maakt hij expliciet onderscheid tussen dunne en dikke sokken?

http://fatwa-online.com/fataawa/worship ... 18_110.htm

En wie van de overige Salafi Ulama doen dat dan? Ze volgen over het algemeen wel de fiqh van de hanabila, maar ze claimen ook tegelijkertijd een mujtahid te zijn, en dat is het verschil tussen de hanabila die zich vasthouden aan de madhhab, en zij die claimen ijtihad te hebben bereikt en met eigen standpunten komen. En met laks bedoelde ik alleen makkelijk, niet dat het negatief is ofzo, aangezien alle 4 madhahib de waarheid volgen en hun bewijzen kennen. Maar dat dit standpunt het 'sterkst' zou zijn zullen andere geleerden graag betwisten. De meesten van ons zijn sowieso niet in staat om dat in te zien aangezien het simpelweg andere interpretatiemethoden zijn.

Ik zal de scans later plaatsen en als je precieze verwijzingen kunt geven over dikke sokken in relatie tot de huidskleur dan zal dat handig zijn inshaAllah.

Wa alaykumussalaam

3alaykom salaam,

wees niet star en fanantiek in dit standpunt, want er zijn andere 3ollamaa van de Salaaf die het vegen beter vonden dan wassen omdat dwalende sektes deze geweldige Soennaah ontkenden.
Als jij de mening van sommige Moestahidien volgt omdat deze jou meer logisch lijken, dan moet jij dit doen, maar jouw probleem is dat jij vaak voor anderen spreekt en agi fikh gaat erg diep.

Wa salaam

RANDOM_AVATAR
Abu Hudayfa
PERMANENTE BAN!

door Abu Hudayfa » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 7:10 pm

Toon mij maar aan waar ik ta'assub heb. Ik volg géén één Madhab blind.

RANDOM_AVATAR
Maymuna75
Super Poster!
Super Poster!

door Maymuna75 » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 8:20 pm

Terwijl ik naar beneden scrolde en het onderstaande dacht...... las ik het.... kennelijk was ik niet de enige.

Sakina55 schreef:En joepie daar gaan we weer.

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 8:35 pm

Al Atharee schreef:
Al-Nawawi (may Allaah have mercy on him) mentioned in al-Majmoo’ (1/502) that even if a person were to wear khuff made of glass, if it were possible to walk in them then it would be permissible to wipe over them, even though the skin beneath them would be visible…

Héél duidelijk, al was de khuff van glas, het gaat erom dat het gedragen wordt om de voet, katoen of géén katoen, leer of géén leer etc etc

En wat zegt Imam Nawawi verder? Zo te zien kun je niet toegeven dat je een totaal misplaatste fatwa plaatste, die over GATEN in khuff ging en uit wat voor stof ze gemaakt dienen te zijn, en niet over de voorwaarden van de sokken (khuff is niet synoniem aan sokken daarnaast!) zelf. Want dit is wat Imam Nawawi duidelijk als voorwaarden verder ziet: http://feqh.al-islam.com/Display.asp?Do ... 46&Sharh=0

Kortom, ook hij stelt VOORWAARDEN voor het vegen over sokken zoals het feit dat ze dikke sokken moeten zijn waarin je moet kunnen lopen, en het is een klinkklare vervalsing als je na het lezen van die voorwaarden, nog steeds Imam Nawawi probeert mee te smokkelen in jouw mening over het vegen van sokken, zonder dat je erbij vermeldt dat daar voorwaarden aan zijn gesteld! Volgens jou mag je dus verklaren dat je over sportsokken mag vegen die niet de enkel bedekken? Alleen maar omdat het niet duidelijk vermeld is in de Hadith? Je strooit stelregels van usul al-fiqh maar je hebt er niets van begrepen, zoals de usuliyyun zelf ja jarenlange studie zelf verklaren betreft de ingewikkeldheden op dit gebied. Het bewijs van de uitspraken van Ulama zijn belangrijker als NIEMAND van de ulama een dergelijke standpunt zijn gekomen. Zelfs de shia claimen te komen met 'nass.' Jouw eenzijdige uitspraken uit boeken van hadith laten eerder jouw amateuristische benadering zien van fiqh.

En het standpunt van Imam Nawawi komt duidelijk overeen met de overige Shafi'i geleerden die dezelfde voorwaarden stellen, zoals Sh Amjad Rashid: http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 5&CATE=350

Verder is het heel interessant om te weten wat de Imam van de Salafiyya genaamd Mubarakpuri zei over het vegen van sokken en de hanabila. In zijn Sharh van Tirmidhi verklaart hij duidelijk dat er wel degelijk voorwaarden worden gesteld: http://hadith.al-islam.com/Display/Disp ... =2&Rec=169

Zie de derde discussiepunt die hij aanbrengt over de madhahib: ‏المبحث الثالث : في تحرير المذاهب في المسح على الجوربين وبيان ما هو الراجح عندي

Na 'sok' door middel van citaten van verschillende geleerden gedefinieerd te hebben gaat hij in op de standpunten van de Ulama en verklaart:

وأما مذهب الشافعي وأحمد فقد ذكره الترمذي وهو أنه يجوز المسح عليهما إذا كانا ثخينين وإن لم يكونا منعلين , وعلى هذا فقول أبي حنيفة الجديد وقول صاحبيه وقول الشافعي وأحمد واحد , وهو جواز المسح على الجوربين إذا كانا ثخينين , ونقل عن الشافعي كقول أبي حنيفة القديم , قال ابن قدامة في المغني : وقال أبو حنيفة ومالك والأوزاعي ومجاهد وعمرو بن دينار والحسن بن مسلم والشافعي لا يجوز المسح عليهما إلا أن ينعلا لأنه لا يمكن متابعة المشي فيهما . فلم يجز المسح عليهما كالرقيقين

Kortom, wat lees je daar? DIKKE sokken volgens Imam Ahmad.

Ook weerlegt hij jouw interpretatie van Shaykh Ibn Taymiyyah:

‏قلت : كلام الحافظ ابن تيمية هذا ليس مخالفا لما اخترنا من أن الجوربين إذا كانا ثخينين صفيقين يمكن تتابع المشي فيهما يجوز المسح عليهما , فإنهما في معنى الخفين

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » vr _17-_okt-_2008ah, 17-10-2008ad, 8:47 pm

JazaakAllah Khayra, als er andere salafi ulama zijn met dezelfde mening, graag verwijzingen.

3alaykom salaam,

wees niet star en fanantiek in dit standpunt, want er zijn andere 3ollamaa van de Salaaf die het vegen beter vonden dan wassen omdat dwalende sektes deze geweldige Soennaah ontkenden.
Als jij de mening van sommige Moestahidien volgt omdat deze jou meer logisch lijken, dan moet jij dit doen, maar jouw probleem is dat jij vaak voor anderen spreekt en agi fikh gaat erg diep.

Wa salaam

Wa Alaikom salaam,

De discussie ging om het feit of er geleerden wel of niet voorwaarden hebben gesteld aan sokken. Dat is wel degelijk dus het geval, en het citeren van de 4 rechtsscholen op dit punt maakt je niet 'fanatiek.' Fanatiek wordt je wanneer moderne geleerden de voorrang krijgen boven de oude fuqaha. Daarbij had ik al verteld dat er sommige geleerden strengere voorwaarden hebben, en anderen wat zachter zijn.

De discussie over wanneer het afdal is, is een andere, en het klopt dat er discussie is zoals Imam Ibn Hajr in zijn Fath al-Bari aangeeft, dat wanneer een persoon vreest voor ta'n van de ahl al-bid'a dat het dan beter kan zijn om te vegen over khuff, en als die mogelijkheid er niet is, dan is wassen beter. Daarnaast wordt er weer onderscheid gemaakt tussen khuff en jawrab. En ik had het nog altijd over de overgrote meerderheid van de Ulama die het wassen WEL als beter beschouwen en het vegen als een uitzondering in normale omstandigheden.

Wassalaam

Volgende

Keer terug naar Het Gebed