is de iqaamah verplicht om te zeggen voordat je gaat bidden?

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
mahdivrielink
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: is de iqaamah verplicht om te zeggen voordat je gaat bidden?

door mahdivrielink » ma _1-_sep-_2008ah, 1-9-2008ad, 3:19 pm

IsmailIbnA schreef:Asalaam A3leikom Wa RahmaTallah,

De Iqaamaah, is geen verplichting tegenover de Moslimvrouw,
Als zij de Iqamaah doen kan dat geen kwaad. Als zij dat niet doen, kan dat ook geen kwaad. De Iqamaah en de Adhaan zijn alleen verplicht voor mannen.”

Door: Shaych Mohammed Ibn Saalih al-’Othaymien (rahiemehoellaah)

Bron: Fatwaa al-Mar`ah

De iqaamah,
Na de Adhaan, wat de 1e gebedsoproep is volgt een 2e gebedsoproep,
de Iqaamah is de aankondiging dat het gebed gaat beginnen.

De adhaan bevat de Talrijke en Grandiose woorden:

Allah hu Akhbar 2x
Asjhadoe La Ilaha Il Allah 2x
Asjhadoe Anna Moehammadan RasoelAllah 2x
Hayya 'alla salah 2x
Hayya 'allal falah 2x
Allah Hu Akhbar 1x
La Ilaha Ill Allah1x

De iqaamah

Allah hu Akhbar 2x
Asjhadoe Anna Moehammadan RasoelAllah 1x
Hayya 'alla salah 1x
Hayya 'allal falah 1x
Qad qamatis salaah2x
Allah hu Akhbar 2x
La Ilaha Ill Allah 1x

In de Iqaamah staat. Qad qamatis Salaah
Vertaald het gebed staat op het punt te beginnen.

Samengevat,
Waneer de tijd aanbreekt om het te bidden( volgens de gebedstijden) worden de Moslims
opgeroepen tot het verrichtten van het gebed, dit is de Adhaan

De iqaamah, kondigt aan dat het gebed gaat beginnen.

Inscha'Allah heb ik je antwoordt kunnen beantwoorden.

Fi amanilah tegen al het slechte en Kwade .

Asalaam A3leikom Wa RahmTallah,

Aghie Isma3iel

kleine correctie voor de athan:

Allah hu Akhbar 4x
Asjhadoe La Ilaha Il Allah 2x
Asjhadoe Anna Moehammadan RasoelAllah 2x
Hayya 'alla salah 2x
Hayya 'allal falah 2x
Allah Hu Akhbar 2x
La Ilaha Ill Allah1x

MoslimaUitHolland
Senior lid
Senior lid

door MoslimaUitHolland » vr _12-_sep-_2008ah, 12-9-2008ad, 2:53 am

Asalaamoe aleykoum,

Ik begrijp een ding niet, InsjaAllah kan iemand dit verduidelijken. Waarom staat er onder opinie 1 dat de Adhaan en Iqamah alleen is toegestaan voor mannen, en dan met de naam van de nobele Sheik Al Uthameen eronder, en onder opinie 2 dat het wel of niet doen van de Adhaan of Iqamah door de vrouw geen kwaad kan, omdat het alleen verplicht is gesteld voor de man, en dan ook de naam van de nobele Sheik Al Uthameen eronder. Deze 2 lijken mij toch niet overeenkomend, waardoor ik dit niet begrijp!! Iemand die dit kan zeggen? BarakAllahoe fiek.

guy schreef:Opinie 1 Vraag:

Een van de vrouwen doet Iqamah voor het gebed. Is dit toegestaan voor vrouwen?

Antwoord:

Het is niet toegestaan voor vrouwen om de adhaan of de Iqamah te doen. Dit is alleen voor de mannen toegestaan.

Shaykh Ibn Baaz
Shayk al-Uthamien
Permanente Comité

Opinie 2 The iqaamah for women
Question: When the women gather to perform the prayer, do they make the iqaamah for the prayer?
Response: If they make the iqaamah, there is no harm in that. If they do not do so, there is no harm in that either. This is because the adhan and iqaamah are only obligatory upon the men.
Shaykh Ibn 'Uthaymeen
Fataawa al-Mar.ah

Deze 2 bovenstaande fatawa zijn al geplaatst, en ik voeg een andere opinie toe...

Question: Is the adhaan and the iqaamah obligatory upon the women or is it (merely) recommended?
Response: We have said (many) times that with respect to rulings and (their) definition the Sharee'ah applies to both the man and woman equally. So (the Prophet (sal-Allaahu `alayhe wa sallam» said:
«Indeed the women are the twins of the men»
So there is no differing in the Sharee'ah rulings with respect to the prayer, the fasting, the ablution, the hajj and the like. So all that has been obligated upon the men has (likewise) been obligated upon the women except where there exists an exception. So based upon this, the ruling will remain general (with respect to both the man and the woman) unless a specific ruling exists.
Question: (So) do you mean it is obligatory upon them (the women)?
Response: Everything that Allaah has obligated upon the man, then it is (likewise) obligatory upon the women, and everything He has prohibited for the man then he has (likewise) prohibited for the woman, and everything he has permitted for the men then (likewise) it is permissible for the women, except where the text (of the Qur.aan and/or the Sunnah) has dictated (otherwise). So for example, silk is prohibited for the men, but the text (of the Qur.aan and/or the Sunnah) has dictated its permissibility for the women, and likewise.
Shaykh al-Albaanee
al-Haawee min Fataawa ash-Shaykh al-Albaanee - Page 184

Oftewel, als er onder de ulema ikhtilaaf(menigsverschil) is hierover, dan is het aan de vrouwen om een besluit te nemen op grond van wat zij als juist zien. En dan moeten we verder niet gaan twisten over deze fiqh-zaak.

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!

door Samira » do _18-_sep-_2008ah, 18-9-2008ad, 1:58 pm

Mensen kunnen van mening veranderen, MoslimaAlHolland, ook geleerden. Daarom vind ik het advies van Abu Haneefa (rahimullah) heel mooi: "Het is verboden voor iemand die mijn bewijsvoering niet kent, om uitspraken te doen op basis van deze woorden." En in een andere overlevering voegde hij eraan toe: ".. want wij zijn stervelingen: de ene dag zeggen we iets, en de volgende dag nemen we het terug." Daarom moeten we altijd teruggaan naar de bronnen, en niet blindelings volgen. Zoals imaam Malik ibn Anas (rahimullah) gezegd heeft: "Voorzeker, ik ben slechts een sterveling: ik maak (soms) fouten en ik ben (soms) juist. Kijk daarom naar mijn meningen: accepteer alles wat overeenkomt met het Boek en de Soennah; en negeer al hetgeen dat niet overeenkomt met het Boek en de Soennah." Ik zeg nu trouwens niet dat wijzelf geleerden moeten spelen; absoluut niet. De geleerden hebben meer kennis dan wij, maar het is best dat je ook weet waarom iets toegestaan is of waarom iets verboden is. Wa Allahu a'lem.

PS: Trouwens, de eerste fatwa is wel erg kort. Misschien werd er bedoeld dat de Iqama niet openlijk door vrouwen gedaan mag worden. De vrouw mag haar stem immers niet verfraaien voor niet-mahram mannen.
Niet meer actief.

MoslimaUitHolland
Senior lid
Senior lid

door MoslimaUitHolland » do _18-_sep-_2008ah, 18-9-2008ad, 7:35 pm

BarakAllahoe fiek voor jou reaktie, Moslima_Samira.

Jou advies is goed hoor en dat iemand van mening kan veranderen, dat kan, maar of dit in dit geval dan betreffende dit geval zo is Allah Alem! Maar Alhamdoelilah, je hebt wel even verduidelijkt voor mij dat dat dus kan, iets waar ik toen ik de vraag stelde niet even aan gedacht had. En stel dat dit nu zo kan zijn, het schept wel verwarring, want de ene komt met die fatwa, en is daardoor van mening dat het niet is toegestaan, dan komt met met een andere fatwa en de naam van dezelfde geleerde eronder dat het wel mag even los van het feit welke bewijzen mijn ogen hebben gelezen. In feite gaan me mekaar tegen spreken met de naam van 1 geleerde, los van wat men wil volgen. Dus is wat ik even niet begrijp, is er mogelijk dan geen duidelijkheid over een uitgesproken zaak waar men in mening is veranderd, of is dat niet nodig in dit geval en kan men mekaar dan met 2 verschillende fatwa's tegenspreken met de naam van 1 geleerde eronder? Of kunnen we zonder die duidelijkheid aannemen dat het gaat om een meningsverandering? (dizzy) Het zal wel aan mij liggen. Maar los van dit, alhamdoelilah, voor mij is de vraag wel van de topicstarter wel duidelijk!

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » za _20-_sep-_2008ah, 20-9-2008ad, 4:50 pm

Wardatje schreef:
Sorry broeders maar door jullie discussie en daliel kan ik eigenlijk niet meer volgen.
Zelf heb ik geleerd dat iqaamah en adhaan niet verplicht is voor de vrouw maar zeker ook niet verboden. En Allahoe Alim.

Je zult naast dit punt een hoop meningsverschillen vinden tussen de geleerden. In de Maliki madhhab is zelfs een onderlinge gebed tussen vrouwen alleen al ongeldig.

Daarom stellen de geleerden het als verplicht om een rechtsschool (madhhab) te volgen zodat je meteen weet vanuit wat voor perspectief een fatwa is gegeven. Kortom, houd je vast aan de madhhab die je volgt en je voorkomt alle verwarring.
Als de koningen zouden weten hoeveel rust de vrienden van Allah kennen in hun harten, zouden zij met hun legers erop uittrekken om die harten te veroveren -

Adeeva
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Adeeva » zo _21-_sep-_2008ah, 21-9-2008ad, 6:15 am

Junaid schreef:
Je zult naast dit punt een hoop meningsverschillen vinden tussen de geleerden. In de Maliki madhhab is zelfs een onderlinge gebed tussen vrouwen alleen al ongeldig.

Daarom stellen de geleerden het als verplicht om een rechtsschool (madhhab) te volgen zodat je meteen weet vanuit wat voor perspectief een fatwa is gegeven. Kortom, houd je vast aan de madhhab die je volgt en je voorkomt alle verwarring.

Zal wellicht wel voor ieder verschillen zijn, of het verwarring voorkomt of niet.. Ik zou dus echt met geen mogelijkheid één specifieke madhab volgen. Maar daar gaat het nu even niet om.

Welke geleerden hebben het als verpicht gesteld om een madhab te volgen? En wat is hun bewijsvoering hiervan.. Het lijkt me namelijk erg sterk dat men dit verplicht, eerder dat ze het aanbevelen.
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something. -Plato-

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » zo _21-_sep-_2008ah, 21-9-2008ad, 1:47 pm

Girly schreef:
Zal wellicht wel voor ieder verschillen zijn, of het verwarring voorkomt of niet.. Ik zou dus echt met geen mogelijkheid één specifieke madhab volgen. Maar daar gaat het nu even niet om.

Welke geleerden hebben het als verpicht gesteld om een madhab te volgen? En wat is hun bewijsvoering hiervan.. Het lijkt me namelijk erg sterk dat men dit verplicht, eerder dat ze het aanbevelen.

Madhhab = het volgen van geleerden

Jij volgt dus in werkelijkheid ook een 'madhhab,' aangezien jij in geen enkel geval alle details van het gebed zelf ontdekt hebt, maar simpelweg de uitleg van een Imam volgt op dat gebied. Hoogstwaarschijnlijk heb jij alle details van het gebed gehaald uit het gebedsboekje van Shaykh Albani of Sayyid Sabiq maar ik kan me vergissen. In ieder geval, iemand die claimt geen erkende rechtsschool te volgen, volgt dan de 'madhhab' van die geleerden die zij om Fatwa vragen, en in dit geval zijn het dan de salafi geleerden.

Het feit dat de gehele Ummah zich aan de rechtsscholen heeft gehouden, in iedere land van Fillastin tot aan Indonesie, en de geleerden voor leken verplicht hebben gesteld om mujtahidun [degene die de hoogste graad van Ijtihad hebben bereikt] te volgen is al voldoende bewijs. De grootste geleerden volgden er namelijk zelf 1, zelfs Ibn Abdul Wahhab, Ibn Taymiyyah, Ibn al-Qayyim en anderen die vaak door de selefi geleerden worden geciteerd zoals Nawawi, Ibn Hajr, Dhahabi, Ibn al-Jawzi etc.
Als de koningen zouden weten hoeveel rust de vrienden van Allah kennen in hun harten, zouden zij met hun legers erop uittrekken om die harten te veroveren -

Adeeva
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Adeeva » zo _21-_sep-_2008ah, 21-9-2008ad, 2:32 pm

Junaid schreef:
Madhhab = het volgen van geleerden

Jij volgt dus in werkelijkheid ook een 'madhhab,' aangezien jij in geen enkel geval alle details van het gebed zelf ontdekt hebt, maar simpelweg de uitleg van een Imam volgt op dat gebied. Hoogstwaarschijnlijk heb jij alle details van het gebed gehaald uit het gebedsboekje van Shaykh Albani of Sayyid Sabiq maar ik kan me vergissen. In ieder geval, iemand die claimt geen erkende rechtsschool te volgen, volgt dan de 'madhhab' van die geleerden die zij om Fatwa vragen, en in dit geval zijn het dan de salafi geleerden.

Het feit dat de gehele Ummah zich aan de rechtsscholen heeft gehouden, in iedere land van Fillastin tot aan Indonesie, en de geleerden voor leken verplicht hebben gesteld om mujtahidun [degene die de hoogste graad van Ijtihad hebben bereikt] te volgen is al voldoende bewijs. De grootste geleerden volgden er namelijk zelf 1, zelfs Ibn Abdul Wahhab, Ibn Taymiyyah, Ibn al-Qayyim en anderen die vaak door de selefi geleerden worden geciteerd zoals Nawawi, Ibn Hajr, Dhahabi, Ibn al-Jawzi etc.

Ik heb het nu over het volgen van één specifieke madhab, in elke zaak.. Het klopt dat ik uit verschilende rechtsscholen wat haal, maar niet specifiek van één madhab. En nee, ik heb het gebed niet geleerd uit één van die boeken, snap ook niet wat het er toe doet..

Is voor mij verder nog steeds geen bewijs dat het een verplichting is om één specfieke madhab te volgen.
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something. -Plato-

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » zo _21-_sep-_2008ah, 21-9-2008ad, 4:00 pm

Girly schreef:Ik heb het nu over het volgen van één specifieke madhab, in elke zaak.. Het klopt dat ik uit verschilende rechtsscholen wat haal, maar niet specifiek van één madhab. En nee, ik heb het gebed niet geleerd uit één van die boeken, snap ook niet wat het er toe doet..

Is voor mij verder nog steeds geen bewijs dat het een verplichting is om één specfieke madhab te volgen.

Ik heb het over het volgen van 1 specifieke madhhab in het gebed. Je volgt toch geleerden? Dus in werkelijkheid volg je dan al een 'madhhab,' weliswaar niet 1 specifieke madhhab van de 4 erkende rechtsscholen, maar een 'madhhab' ontworpen door jouzelf of de geleerden die je volgt.

En ook de soennitische geleerden halen uit verschillende rechtsscholen soms hun standpunten bij wijze van uitzondering, dus ook zij volgen niet altijd hun madhhab in alle kwesties, maar wel in kwesties omtrent de wassing, gebed etc.

Vertel mij aub hoe anders je het gebed hebt geleerd, hoe je jezelf reinigt en al die gedetailleerde kwesties m.b.t. het gebed zoals de sunnah, wajib, fard, makruh handelingen, sajdah sahw, salat al-janaza etc. ? Heb je bij elke standpunt gekeken wat de verschillende rechtsscholen verklaarden? Er zijn honderden verschillen in het gebed op te noemen die jij als leek onmogelijk zelf onderzocht kan hebben. Je hebt dus slechts een standpunt van een geleerde gevolgd. Het is ondenkbaar dat je dat zelf hebt gedaan.

En zelf mag je niet eens lopen kiezen. Dus wanneer Imam Shafi'i zegt dat bloed de wassing niet verbreekt, en bij het aanraken van de andere sekse (al is het je eigen oom) weer wel, terwijl Abu Hanifa en zijn volgelingen het tegenovergestelde verklaren, loop je dus van overal wat standpunten te nemen waardoor eigenlijk jouw wassing ongeldig is volgens alle geleerden? Je hebt dus over elke detail in het gebed gekeken wat de rechtsscholen zeiden en er maar wat uitgenomen?

Je *MOET* het van iemand anders hebben geleerd. Al weet je helemaal niets over een madhhab. Vraag een Palestijn over wat de wassing verbreekt en hij zal onder andere opnoemen het aanraken van zijn moeder of zus. Hij zal niets over de shafi'itische school weten noch wat over de geleerden, maar omdat hij het gebed van zijn ouders heeft geleerd volgt hij dus wel een madhhab.

Adeeva
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Adeeva » zo _21-_sep-_2008ah, 21-9-2008ad, 4:15 pm

Dat snap ik wel Junaid, en ik heb ook niet anders beweert denk ik. Ik doe mijn gebed volgens een bepaalde madhabb, maar het kan zijn dat ik dan weer een andere madhabb volg m.b.t het verbreken van de wudu bijv. Maar in iedere geval niet één maddhab voor alles. En ook niet voor één zaak verschillende rechtsscholen, dat kan zoals je stelt al niet. Maar als ik het goed begrijp wil je nu zeggen dat dit ook het volgen van een madhab is, ookal niet een specifieke madhab voor alle zaken? Dat klopt, maar dan kom ik toch weer terug bij het volgen van een madhab is verplicht. Is het dan verplicht om één specifieke madhab te volgen, of is hetgeen ik doe dus niet toegestaan?

no avatar
Muhammad Shishani

door Muhammad Shishani » zo _21-_sep-_2008ah, 21-9-2008ad, 5:02 pm

Voor degenen die niet de mogelijkheid hebben om te onderscheiden tussen de verschillende meningen van de geleerden, is het aangeraden om een madhhab te volgen, niet? Als iemand wel kan onderzoeken, dan volgt hij wat hij het sterkst vindt (welke bewijzen het sterkst zijn). En de vroegere 'Oelamaa (en die van nu) volgden ook niet hun madhaahib in dat wat zij niet het sterkste bewijs zagen. Bv. Al-Boechaarie (rahimahoellaah).

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » do _25-_sep-_2008ah, 25-9-2008ad, 1:26 am

Girly schreef:Dat snap ik wel Junaid, en ik heb ook niet anders beweert denk ik. Ik doe mijn gebed volgens een bepaalde madhabb, maar het kan zijn dat ik dan weer een andere madhabb volg m.b.t het verbreken van de wudu bijv. Maar in iedere geval niet één maddhab voor alles. En ook niet voor één zaak verschillende rechtsscholen, dat kan zoals je stelt al niet. Maar als ik het goed begrijp wil je nu zeggen dat dit ook het volgen van een madhab is, ookal niet een specifieke madhab voor alle zaken? Dat klopt, maar dan kom ik toch weer terug bij het volgen van een madhab is verplicht. Is het dan verplicht om één specifieke madhab te volgen, of is hetgeen ik doe dus niet toegestaan?

Je kunt inderdaad spreken van een volgen van een rechtsschool, als je het gebed volgens 1 madhhab verricht, en de wassing met daarbij alle reinheidsregels (wat er verbreekt, menstruatieregels die van elke school verschillen, tayammum etc) volgens een andere madhhab verricht. Je volgt bijv. dan de Hanafi school in het gebed, en de Shafi'i school m.b.t. de wassing (= talfiq oftewel mengen tussen de scholen). Maar hoe vaak komt dat voor in de praktijk? En op basis waarvan neemt deze persoon standpunten van verschillende rechtsscholen? Op basis van het 'sterkere' bewijs om andere geldige standpunten te verwerpen (= ongeldig reden), of voor gemakzucht?

Het klopt dat enkele geleerden dit hebben toegestaan onder voorwaarden, maar anderen verschillen van mening omdat de wassing en het gebed direct met elkaar verbonden zijn. Je moet consistent jouw aanbidding uitvoeren die systematisch uit de periode van de salaf als 1 geheel is overgeleverd. Dat is de manier waarop mensen eeuwenlang de Islam hebben gepraktiseerd. Dus de wassing en gebed doe je volgens 1 madhhab, en zaken m.b.t. handelsrecht of scheiding doe je weer volgens een andere school. Dat kan eventueel maar ook hiervoor stellen de geleerden weer voorwaarden voor. Vergelijk het met de 7 recitaties van de Koran. Wie haalt het in zijn hoofd om met verschillende recitaties de koran te reciteren?

Je doet in alle gevallen taqlid van een erkende mujtahid. Wat in ieder geval belangrijk is dat er niet neergekeken wordt op de rechtsscholen, en dat niet geclaimd wordt door de leek dat hij 'dalil' heeft gevonden en dat de zogenaamde 'sahih' hadith voorgaat en dat de erkende standpunten volledig worden verworpen. Met als gevolg dat er afwijkende standpunten worden gevolgd met een mengeling van allerlei standpunten in het gebed etc.

RANDOM_AVATAR
Fi_Sabilillaah
Beginner
Beginner

door Fi_Sabilillaah » do _25-_sep-_2008ah, 25-9-2008ad, 10:18 pm

Salaamoe alaykoem!

Ik wil wel meer te weten komen over die verschillende rechtsscholen... Heeft iemand daar meer (betrouwbare) info over? Ikzelf weet eigenlijk nog niet echt wat mijn Madhab is? Beetje dom, toch? Kiest men zelf uit welke rechtsschool hij volgt..? Of behoor je tot een bepaalde rechtsschool, zomaar?

Nou, ik hoor graag meer hierover.

BarakAllahoe fiekoem!
فِي سَبِيلِ اللّهِ

no avatar
Muhammad Shishani

door Muhammad Shishani » vr _26-_sep-_2008ah, 26-9-2008ad, 12:19 am

Fi_Sabilillaah schreef:Salaamoe alaykoem!

Ik wil wel meer te weten komen over die verschillende rechtsscholen... Heeft iemand daar meer (betrouwbare) info over? Ikzelf weet eigenlijk nog niet echt wat mijn Madhab is? Beetje dom, toch? Kiest men zelf uit welke rechtsschool hij volgt..? Of behoor je tot een bepaalde rechtsschool, zomaar?

BarakAllahoe fiekoem!
Wie zichzelf associeert met een bepaalde madhab mag het authentieke bewijs niet verwerpen
http://dekoran.net/index.php?view=artic ... &Itemid=34

Should Muslims Follow a Mathab (School of Thought)?
Shaykh Mashoor Hasan Salmaan
[youtube]VU6mX2uPAGg[/youtube]

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » za _4-_okt-_2008ah, 4-10-2008ad, 12:51 am

guy schreef:Deze 2 bovenstaande fatawa zijn al geplaatst, en ik voeg een andere opinie toe...

Question: Is the adhaan and the iqaamah obligatory upon the women or is it (merely) recommended?
Response: We have said (many) times that with respect to rulings and (their) definition the Sharee'ah applies to both the man and woman equally. So (the Prophet (sal-Allaahu `alayhe wa sallam» said:
«Indeed the women are the twins of the men»
So there is no differing in the Sharee'ah rulings with respect to the prayer, the fasting, the ablution, the hajj and the like. So all that has been obligated upon the men has (likewise) been obligated upon the women except where there exists an exception. So based upon this, the ruling will remain general (with respect to both the man and the woman) unless a specific ruling exists.
Question: (So) do you mean it is obligatory upon them (the women)?
Response: Everything that Allaah has obligated upon the man, then it is (likewise) obligatory upon the women, and everything He has prohibited for the man then he has (likewise) prohibited for the woman, and everything he has permitted for the men then (likewise) it is permissible for the women, except where the text (of the Qur.aan and/or the Sunnah) has dictated (otherwise). So for example, silk is prohibited for the men, but the text (of the Qur.aan and/or the Sunnah) has dictated its permissibility for the women, and likewise.
Shaykh al-Albaanee
al-Haawee min Fataawa ash-Shaykh al-Albaanee - Page 184

Oftewel, als er onder de ulema ikhtilaaf(menigsverschil) is hierover, dan is het aan de vrouwen om een besluit te nemen op grond van wat zij als juist zien. En dan moeten we verder niet gaan twisten over deze fiqh-zaak.

Serieus, waar lees jij in de bovenstaande woorden van Shaykh Albani dat de Iqama verplicht of aangeraden is voor de vrouw? WAAR? En notabene de Adhan voor de vrouw dan ook als je zo die woorden interpreteert?!? Dat staat er nergens! Kom met een relevante fatwa dat jouw punt onderbouwt.

ps. Volgens de fiqh van Imam Shafi'i is het wel aangeraden voor de vrouw die alleen bidt, om de iqama op te zeggen. Maar ze doet geen adhan.

RANDOM_AVATAR
Umm Taymiyyah
Super lid
Super lid

door Umm Taymiyyah » za _4-_okt-_2008ah, 4-10-2008ad, 4:15 pm

Ik was 'vroeger' ook sterk tegen het volgen van een madhab, maar nu denk ik er wat genuanceerder over. Een boek wat ik goed vond over dit onderwerp was van Taqi Uthmani met als titel The Legal Status of Following a Madhab. Het boek kun je lenen in de ub van Leiden.

Wa salaam.
Imam al-Dhahabi said: "There are many men who have fabricated Hadith. However, no woman in the history of Islam has been accused of fabrication."

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » di _7-_okt-_2008ah, 7-10-2008ad, 7:10 pm

Fi_Sabilillaah schreef:Salaamoe alaykoem!

BarakAllahoe fiekoem!

Zie de artikelen op deze link:
http://www.sunni.nl//index.php?option=c ... &Itemid=87
http://www.sunni.nl//index.php?option=c ... &Itemid=85

RANDOM_AVATAR
muslimman
Senior lid
Senior lid

door muslimman » wo _8-_okt-_2008ah, 8-10-2008ad, 12:35 am

Repentance schreef:Ik was 'vroeger' ook sterk tegen het volgen van een madhab, maar nu denk ik er wat genuanceerder over. Een boek wat ik goed vond over dit onderwerp was van Taqi Uthmani met als titel The Legal Status of Following a Madhab. Het boek kun je lenen in de ub van Leiden.

Wa salaam.

Hier online te lezen:

http://www.cometoislam.com/fiqh/legal/main.htm

Adelina
Super Poster!
Super Poster!

door Adelina » wo _19-_jan-_2011ah, 19-1-2011ad, 3:32 pm

Maar is een vrouw nou echt verplicht om als ze alleen is of bid met zusters de iqaamah te doen?

RANDOM_AVATAR
Idjma'a
Super Poster!
Super Poster!

door Idjma'a » wo _19-_jan-_2011ah, 19-1-2011ad, 4:37 pm

Maymuna75 schreef:
Abdelkarim Ibn Houssein schreef:ik voorzie geen problemen alhamdoellah, weet je ook nog wat dua voor na het gebed?

Momenteel ben ik bezig met de dua na het gebed te leren in het arabisch.

allahumma rabbana
atina fid dunya hassanatan
wa fil agirati hassanatan
wa kiena hebbener
rabbi gfirlli
(vergeef mij en mn ouders en de gelovigen.....en nog wat, daar ben ik nog mee aan het werk :D )

Die du'a hoort voor de Salaam na de tashahud

Na'aam de eerste is het goede vragen in deze dunya en in akhirah en beschermen tegen het hellevuur.
De tweede Rabbanagfirli Wali Walidayya Wa Lilmoe'mineena yawma yaqoemoel hisaab.
Dat is inderdaad Vergeef mij en mijn en ouders en de gelovigen.

Je doet het goed mescha ALlaah.

VorigeVolgende

Keer terug naar Het Gebed