Allahoema salli ala moehammad

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.

Ik ken de dikgedrukte tekst uit mijn hoofd ....

Poll eindigt op vr _6-_jan-_2006ah, 6-1-2006ad, 11:08 pm

Ja.
14
93%
Nee.
1
7%

Totaal aantal stemmen : 15
no avatar
__mohamed__

door __mohamed__ » di _27-_dec-_2005ah, 27-12-2005ad, 11:08 pm

Assalaam aleykoem wa rahmatoellahi wa barakatoehoe, broeders en zusters.

Ik sloeg pas geleden een boek open, en las o.a het volgende:

Als het gebed waarmee men bezig is uit drie of vier rakaat bestaat, staat men na deze laatste woorden ( tasjahhoed ) op en voltooit men het gebed door nog één of twee rakaat te bidden. Bij de fardoe ( verplichte ) gebeden leest men in de derde en vierde rak´ah alleen Soerah Fatiha, en geen extra Soerah´s zoals bij de eerste en tweede raka´ah. Aan het einde van de laatste rak´ah van het gebed leest men na bovenstaande tasjahhoed, de hierna volgende tekst.

Als het gebed waarmee men bezig is uit twee rakaat bestaat zoals bijvoorbeeld het ochtendgebed dan leest men nu de volgende tekst.

wa ala ali moehammad
kama salleyta ala ibrahim
wa ala ali ibrahim
innaka hamiedoem madjied
Allahoema bariek ala moehammad
wa ala ali moehammad
kama barakta ala ibrahim
wa ala ali ibrahim
innaka hamiedoem madjied

Nu is mijn vraag: Klopt het dat je deze bovenstaande tekst na ieder Fadjr gebed moet reciteren? En moet dit tussen de tasjahhoed en de ´salaam´ gelezen worden? En moet dit ook als je een soennah gebed van twee rakaat bidt?

Assalaam aleykoem wa rahmatoellahi wa barakatoehoe.

RANDOM_AVATAR
moslimazuster83
Junior lid
Junior lid

Re: Allahoema salli ala moehammad

door moslimazuster83 » wo _28-_dec-_2005ah, 28-12-2005ad, 2:00 am

__mohamed__ schreef:Assalaam aleykoem wa rahmatoellahi wa barakatoehoe, broeders en zusters.

Ik sloeg pas geleden een boek open, en las o.a het volgende:

Als het gebed waarmee men bezig is uit drie of vier rakaat bestaat, staat men na deze laatste woorden ( tasjahhoed ) op en voltooit men het gebed door nog één of twee rakaat te bidden. Bij de fardoe ( verplichte ) gebeden leest men in de derde en vierde rak´ah alleen Soerah Fatiha, en geen extra Soerah´s zoals bij de eerste en tweede raka´ah. Aan het einde van de laatste rak´ah van het gebed leest men na bovenstaande tasjahhoed, de hierna volgende tekst.

Als het gebed waarmee men bezig is uit twee rakaat bestaat zoals bijvoorbeeld het ochtendgebed dan leest men nu de volgende tekst.

wa ala ali moehammad
kama salleyta ala ibrahim
wa ala ali ibrahim
innaka hamiedoem madjied
Allahoema bariek ala moehammad
wa ala ali moehammad
kama barakta ala ibrahim
wa ala ali ibrahim
innaka hamiedoem madjied

Nu is mijn vraag: Klopt het dat je deze bovenstaande tekst na ieder Fadjr gebed moet reciteren? En moet dit tussen de tasjahhoed en de ´salaam´ gelezen worden? En moet dit ook als je een soennah gebed van twee rakaat bidt?

Assalaam aleykoem wa rahmatoellahi wa barakatoehoe.

Wa alekoum salam warahmatoellah wa barakatoe,

Ik heb ja gestemd..ik ken de tekst uit me hoofd al hamdolillah.

De manier waarop ik het doe ( weet niet zeker of het de juiste is ) Ik reciteer het bij elke laatste tashahoed van een gebed of het nou een fard gebed is of een nafil gebed, dus als je een gebed hebt die uit 2 rakaats bestaat dan doe ik het meteen achter de '' normale '' tashahoed, anders doe ik het bij de 3e, 4e of als ik meerdere rakaats verricht bij de laatste rakaat...

Insha Allah ta'ala heb je hier wat meer aan broeder fie dien,

Je zuster in islam

RANDOM_AVATAR
ja
Super lid
Super lid

door ja » wo _28-_dec-_2005ah, 28-12-2005ad, 11:50 am

Zou iemand het willen vertalen?

Bij voorbaat dank.

RANDOM_AVATAR
TanteHind
Super Poster!
Super Poster!

door TanteHind » wo _28-_dec-_2005ah, 28-12-2005ad, 11:56 am

ja schreef:Zou iemand het willen vertalen?

Bij voorbaat dank.

O Allah! Verhef Mohammed en de volgelingen van Mohammed zoals u Ibrahim en de volgelingen van Ibrahim hebt verheven. U bent waarlijk geprezen, verheerlijkt.

O Allah Zegen Mohammed en de volgelingen van Mohammed zoals u Ibrahim en de volgelingen van Ibrahim hebt gezegend. U bent waarlijk geprezen, verheerlijkt.

Graag gedaan..

RANDOM_AVATAR
ja
Super lid
Super lid

door ja » wo _28-_dec-_2005ah, 28-12-2005ad, 12:29 pm

Enige wat ik hierbij wil zeggen is.

Zal Mohammed saw dit ook gedaan hebben. Met andere woorden heeft hij zijn eigen naam geroepen.

Of is dit een bida'a die erin is geslopen.

Adeeva
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Adeeva » wo _28-_dec-_2005ah, 28-12-2005ad, 1:18 pm

Het hoort bij de tashahoed. Je heb de 1ste en de 2de. Dit is het 2de gedeelte van de tashahoed.

no avatar
*Hind*

door *Hind* » wo _28-_dec-_2005ah, 28-12-2005ad, 2:47 pm

ja schreef:Enige wat ik hierbij wil zeggen is.

Zal Mohammed saw dit ook gedaan hebben. Met andere woorden heeft hij zijn eigen naam geroepen.

Goede vraag. :)

RANDOM_AVATAR
moslimazuster83
Junior lid
Junior lid

door moslimazuster83 » wo _28-_dec-_2005ah, 28-12-2005ad, 10:00 pm

*Hind* schreef:

Salaam alekoum warahmatoellah wa barakatoe,

Het is een goede vraag, maar zou je zo vriendelijk willen zijn om voortaan die opmerking over bid3a achterwege te laten.. :x

Wallahi, geen enkele moslim moet zomaar een andere moslim bestempelen met het plegen van bid3a zonder grondige onderzoek of daliel..

RANDOM_AVATAR
TanteHind
Super Poster!
Super Poster!

door TanteHind » wo _28-_dec-_2005ah, 28-12-2005ad, 11:50 pm

moslimazuster83 schreef:
*Hind* schreef:

Het is een goede vraag, maar zou je zo vriendelijk willen zijn om voortaan die opmerking over bid3a achterwege te laten.. :x

Wallahi, geen enkele moslim moet zomaar een andere moslim bestempelen met het plegen van bid3a zonder grondige onderzoek of daliel..

Is bida'a niet gewoon innovatie? En daar sommige groeperingen zich totaal richten op het uitbannen van elke vorm van bida'a (?), is het een woord die in islamitische discussies regelmatig voorkomt.
Waarom kan de vraag niet gesteld worden of dit bida'a is? Er wordt niemand persoonlijk aangevallen en het gaat om een praktijk die, ook volgens mijn opinie, niet door de Profeet zelf is 'geïmplementeerd'. Daar wij claimen dat de Profeet ons voorbeeld is, waar komt dit stukje tekst dan vandaan? Waar komt de rechtsgeldigheid van het laatste stuk van tashahud vandaan?

Zelf geloof ik dat het een essentieel onderdeel is van het gebed, maar misschien is het wel niet direct wat de Profeet gedaan heeft, maar wij doen niet alles wat de Profeet gedaan heeft, right? Maar WIE heeft dit dan 'bedacht'?

Of mag deze vraag ook niet gesteld worden?

RANDOM_AVATAR
Achmed
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Achmed » do _29-_dec-_2005ah, 29-12-2005ad, 1:07 am

Er is Daliel (bewijs), dat dit ook in de tijd van de profeet saw werd gereciteerd na de laatste tashahoed.

Maar het is geen verplichting (farth).

Is dit bij jullie niet gebruikelijk broeder As fal (ja)?

RANDOM_AVATAR
TanteHind
Super Poster!
Super Poster!

door TanteHind » do _29-_dec-_2005ah, 29-12-2005ad, 10:41 am

Achmed schreef:Er is Daliel (bewijs), dat dit ook in de tijd van de profeet saw werd gereciteerd na de laatste tashahoed.

Show me tha daliel!

Ben benieuwd....

Sakina55
Pro Ontdekker !!

door Sakina55 » do _29-_dec-_2005ah, 29-12-2005ad, 10:42 am

TanteHind schreef:
moslimazuster83 schreef:
*Hind* schreef:

Is bida'a niet gewoon innovatie? En daar sommige groeperingen zich totaal richten op het uitbannen van elke vorm van bida'a (?), is het een woord die in islamitische discussies regelmatig voorkomt.
Waarom kan de vraag niet gesteld worden of dit bida'a is? Er wordt niemand persoonlijk aangevallen en het gaat om een praktijk die, ook volgens mijn opinie, niet door de Profeet zelf is 'geïmplementeerd'. Daar wij claimen dat de Profeet ons voorbeeld is, waar komt dit stukje tekst dan vandaan? Waar komt de rechtsgeldigheid van het laatste stuk van tashahud vandaan?

Zelf geloof ik dat het een essentieel onderdeel is van het gebed, maar misschien is het wel niet direct wat de Profeet gedaan heeft, maar wij doen niet alles wat de Profeet gedaan heeft, right? Maar WIE heeft dit dan 'bedacht'?

Of mag deze vraag ook niet gesteld worden?
Goeie post

RANDOM_AVATAR
Sinbad
Super Poster!
Super Poster!

door Sinbad » do _29-_dec-_2005ah, 29-12-2005ad, 4:26 pm

Om vrede en zegeningen naar de profeet wensen is zeker geen bidaa (innovatie). Als je dat niet doet is het juist een bidaa:

33:56. God en Zijn engelen zenden zegeningen over de profeet. O, gij die gelooft, zendt zegeningen over hem en wenst hem vrede met alle eerbied toe.

Sinbad
'Niemand onder u heeft waarlijk het geloof indien u niet uw naaste toewenst hetgeen u uzelf toewenst' - Profeet Mohammed (vrede zij met hem)

RANDOM_AVATAR
moslimazuster83
Junior lid
Junior lid

door moslimazuster83 » do _29-_dec-_2005ah, 29-12-2005ad, 6:36 pm

Asalaam alekoum warahmatoellah wa barakatoe,

Tante Hint zei: Is bida'a niet gewoon innovatie?

Gewoon innovatie? :?

Met betrekking tot innovaties zei de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem):

“Pas op voor alle vernieuwingen (in het geloof), want iedere vernieuwing is een Bid3ah en iedere Bid3ah is een afdwaling, en elke afdwaling leidt tot het Vuur.” (Sahih Aboe Dawoed)

Daarom vind ik het niet kunnen dat iemand dingen bestempelt als bid3a, zonder dat hij of zij daar zelf onderzoek naar doet.

Allahoema innie A3oeda bika minal koelli bid3a fie dienAllah!!! Amien

RANDOM_AVATAR
Achmed
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Achmed » do _29-_dec-_2005ah, 29-12-2005ad, 10:45 pm

Zuster TanteHind,

Ik lees in een boek in het Arabisch (dat heet "Alouadjeez, fikhoe essunna) Ahadith overgeleverd door zijn vrouw ummuna Aisha waarin zij verteld dat de profeet saw na de tashahood dit zegt "Allahoema salli ala moehammad......”

Maar kijk ook in de volgende links naar de hoofdstukken over de tashahood.

THE PROPHET'S PRAYER DESCRIBED door Muhammad Naasir ad-Deen al-Albaani
Link:http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/pillars/prayer/albaani/prayer_1.html

Maar ook
SALAT ACCORDING TO THE MANNERS OF PROFHET MUHAMMED door His Eminence Sheikh Abdul Aziz bin ‘Abdullah bin Baz
Link: http://www.wefound.org/texts/Qur'an_and ... unnah4.htm

Algemeen:
To invoke blessing on the Prophet (may Allah bless him and grant him peace) and on his family after the tashahhud during prayer is obligatory (wajib) in the opinion of 'Umar, Ibn 'Umar, Ibn Mas'ud and many others. Most of the scholars, however, maintain that it is not obligatory, but commendable or recommended (sunnah). This view is held by Abu Hanifah, Malik, al-Thawri, and others

RANDOM_AVATAR
TanteHind
Super Poster!
Super Poster!

door TanteHind » do _29-_dec-_2005ah, 29-12-2005ad, 11:36 pm

moslimazuster83 schreef:Asalaam alekoum warahmatoellah wa barakatoe,

Tante Hint zei: Is bida'a niet gewoon innovatie?

Gewoon innovatie? :?

Met betrekking tot innovaties zei de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem):

“Pas op voor alle vernieuwingen (in het geloof), want iedere vernieuwing is een Bid3ah en iedere Bid3ah is een afdwaling, en elke afdwaling leidt tot het Vuur.” (Sahih Aboe Dawoed)

Daarom vind ik het niet kunnen dat iemand dingen bestempelt als bid3a, zonder dat hij of zij daar zelf onderzoek naar doet.

Allahoema innie A3oeda bika minal koelli bid3a fie dienAllah!!! Amien

Het Arabische woord bida'a betekent toch gewoon innovatie? Of niet?

Hind is met een d, dank je!

Ook gegroet...

RANDOM_AVATAR
moslimazuster83
Junior lid
Junior lid

door moslimazuster83 » vr _30-_dec-_2005ah, 30-12-2005ad, 12:10 am

Salam alekoum warahmatoellah wa barakatoe,

Bid3a betekent inderdaad innovatie oftewel een toevoeging in het geloof. Dit is een zeer grote zonde.

Hind is met een d, dank je!

Whoops... :stupid:

Ik schreef het automatisch met een t, maar das weer heel wat anders he :wink:

Ma3a selama,

Je zuster in islam

RANDOM_AVATAR
ja
Super lid
Super lid

door ja » vr _30-_dec-_2005ah, 30-12-2005ad, 2:47 pm

Achmed schreef:Er is Daliel (bewijs), dat dit ook in de tijd van de profeet saw werd gereciteerd na de laatste tashahoed.

Dit wordt zeker wel gedaan bij de moskee waar ik kom. Zelfs in de oude ahmadiyya moskee.

RANDOM_AVATAR
ja
Super lid
Super lid

door ja » vr _30-_dec-_2005ah, 30-12-2005ad, 3:24 pm

Sinbad schreef:Om vrede en zegeningen naar de profeet wensen is zeker geen bidaa (innovatie). Als je dat niet doet is het juist een bidaa:

33:56. God en Zijn engelen zenden zegeningen over de profeet. O, gij die gelooft, zendt zegeningen over hem en wenst hem vrede met alle eerbied toe.

Sinbad

Broeder Sinbad,

Als je kijkt naar context van deze vers in de omliggende verzen dan klopt de vertaling niet helemaal.

Ik ken Engelse vertalingen die het vertalen als zijnde:

God en Zijn engelen steunen de profeet. O gij die gelooft, steun de profeet en erken hem zoals hij erkend dient te worden.

Als je deze vertaling plaats in de volgende vertaalde verzen dan geeft dit een beter beeld, naar mijn inziens.

53. O, gij die gelooft! Gaat de huizen van de profeet niet binnen tenzij gij uitgenodigd wordt tot een maaltijd, doch niet wachtend tot deze gereed is. Wanneer gij zijt uitgenodigd, komt dan binnen; en wanneer gij gegeten hebt vertrekt dan en blijft niet praten. Dat is lastig voor de profeet; hij is verlegen voor u, maar Allah aarzelt niet om de waarheid (te zeggen). En als gij haar (zijn vrouwen) om iets vraagt, vraagt het dan van achter het gordijn. Dat is reiner voor uw hart en haar hart. En het past u niet de boodschapper van Allah lastig te vallen, noch dat gij ooit zijn vrouwen na hem zoudt huwen. Dat zou in de ogen van Allah inderdaad een grote (belediging) zijn.
54. Of gij iets openbaar maakt of verbergt, waarlijk Allah heeft kennis van alle dingen.
55. Er rust op haar (uw vrouwen) geen schuld als zij zich tonen aan haar vaders of haar zonen of haar broeders of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters en hun vrouwen of hun ondergeschikten. Maar vreest Allah. Voorwaar, Allah is Getuige van alle dingen.

God en Zijn engelen steunen de profeet. O gij die gelooft, steun de profeet en erken hem zoals hij erkend dient te worden.

57. Betreffende hen, die Allah en Zijn boodschapper lastig vallen, Allah heeft hen in deze wereld en in het Hiernamaals vervloekt en heeft een vernederende straf voor hen bereid.
58. En zij, die gelovige mannen en vrouwen lastig vallen zonder dat dezen er schuld aan hebben, dragen voorzeker de schuld van laster en een openlijke zonde.

Ik wil niet dat dit leidt tot een vertaal slag. Maar dit is een andere optie voor een vertaling.

Tevens kunnen wij de profeet nu zegeningen geven nu hij niet meer in ons midden is?

ze·ge·nen (ov.ww.)
1 de zegen geven => wijden
2 zijn gunst of bescherming geven aan => begunstigen
3 als gewijd prijzen

ze·ge·ning (de ~ (v.), ~en, ~en)
1 het zegenen
2 zegenwens => zegen
3 blijk van de gunst van een hogere macht => zegen

O Allah! Verhef Mohammed en de volgelingen van Mohammed zoals u Ibrahim en de volgelingen van Ibrahim hebt verheven. U bent waarlijk geprezen, verheerlijkt.

O Allah Zegen Mohammed en de volgelingen van Mohammed zoals u Ibrahim en de volgelingen van Ibrahim hebt gezegend. U bent waarlijk geprezen, verheerlijkt.

Met deze vertaling vragen wij dus om de zegen van Allah voor de profeet en zijn volgelingen.
Maar als iemand gestorven is kunnen we hem dan laten zegenen door Allah?
Dit geldt trouwens voor een ieder en niet alleen voor de profeet.
Of heeft Allah zijn bewijzen al om over die persoon te oordelen op de Dag des Oordeels. Aangezien ieder verantwoordelijk is voor zijn of haar handelingen.

tot zo ver mijn vragen? anders gaat het te lang worden.

RANDOM_AVATAR
Sinbad
Super Poster!
Super Poster!

door Sinbad » vr _30-_dec-_2005ah, 30-12-2005ad, 5:50 pm

Salam "Ja",
De vredesgroet wordt ook gedaan na het uitspreken van de naam van de profeten. "Sallalahou alaihi wassalam".

33:56 Inna Allaha wamalaikatahu yusalloona AAala alnnabiyyi ya ayyuha allatheena amanoo salloo AAalayhi wasallimoo tasleeman

Ja, ik weet niet of je een beetje arabisch kan maar jou vertaling is wel heel ver gezocht. Ik vind deze vertaling beter:

33:56. Allah en Zijn engelen zenden zegeningen over de profeet. O, gij die gelooft, zendt zegeningen over hem en wenst hem vrede met alle eerbied toe.

Misschien is "wens zegeningen over" hem betere vertaling dan "zend zegeningen" maar "steunen" is iets anders vredes groet brengen "sallimoo tasleeman".

Maar als iemand gestorven is kunnen we hem dan laten zegenen door Allah?
Dit geldt trouwens voor een ieder en niet alleen voor de profeet.
Of heeft Allah zijn bewijzen al om over die persoon te oordelen op de Dag des Oordeels. Aangezien ieder verantwoordelijk is voor zijn of haar handelingen.

We mogen het wensen en als Allah wil verhoort hij onze gebeden.
Jou alternatief leidt trouwens tot een erg individualistisch geloof waar iedereen alleen voor zichzelf bidt maar niet voor een ander. Islam leert ons echter ook voor anderen te bidden of ze nou leven of dood zijn tenzij ze erg zondig en afgedwaald waren. Enkele voorbeelden:

De profeet Mohammed(v) werd bevolen voor de gelovigen vergeving te vragen bij Allah:

3:159. Door de barmhartigheid van Allah zijt gij (de Profeet) zachtmoedig jegens hen (gelovigen); als gij ruw en hardvochtig waart geweest zouden zij zich zeker uit uw omgeving hebben verwijderd. Vergeef hen daarom en vraag voor hen vergiffenis en raadpleeg hen in belangrijke zaken en wanneer gij vastbesloten zijt, leg dan uw vertrouwen in Allah. Voorzeker, Allah heeft degenen lief die vertrouwen in Hem hebben.

4:64. Wij zenden geen boodschapper of hij moet worden gehoorzaamd volgens God's gebod. Als zij tot u waren gekomen, toen zij hun ziel onrecht hadden aangedaan en God om vergiffenis hadden gevraagd en de boodschapper ook om vergiffenis voor hen had gevraagd, zouden zij God voorzeker Berouwaanvaardend, Genadevol hebben bevonden.

Mozes(v) bad voor zijn mensen:
2:60 And [remember] when Moses prayed for water for his people and We replied, "Strike the rock with thy staff!"-whereupon twelve springs gushed forth from it, so that all the people knew whence to drink. [45] [And Moses said:] "Eat and drink the sustenance provided by God, and do not act wickedly on earth by spreading corruption."

Ibrahiem bad voor toekomstige generaties van moslims die nog moesten komen:
2:126. En toen Abraham bad: "Mijn Heer, maak deze plaats toch tot een oord van vrede en geef vruchten aan haar bewoners, die aan God en de laatste dag geloven", zei Hij: "Ik zal voor een korte tijd ook aan hem, die niet gelooft weldaden schenken, daarna zal Ik hem in het Vuur drijven: het is een slechte verblijfplaats".
127. En toen Abraham en Ismaël de muren van het Huis optrokken, biddende: "Heer, aanvaard dit van ons, want U bent de Alhorende, de Alwetende,
128. Heer, maak ons beiden aan U onderdanig en maak van ons nageslacht een volk, dat U onderdanig is. En toon ons onze wijzen van aanbidding en wend U met barmhartigheid tot ons, zeker, U bent Berouwaanvaardend en Genadevol.
129. Heer, doe onder hen een boodschapper opstaan, die hun Uw tekenen zal verkondigen en hen het Boek en de Wijsheid zal verklaren en hen zal louteren. Voorzeker, U bent de Almachtige, de Alwijze.

Natuurlijk is het laatste woord bij Allah maar dat betekent niet dat we niet moeten bidden voor anderen:

60:4. Er is een goed voorbeeld voor u in Abraham en degenen die met hem waren toen zij tegen hun volk zeiden: "Wij hebben niets uitstaande met u en hetgeen gij buiten God aanbidt. Wij verwerpen u en er is tussen u en ons eeuwige vijandschap en haat ontstaan, tenzij gij in God, de Enige gelooft." - uitgezonderd het woord van Abraham tot zijn vader: "Ik zal zeker om vergiffenis voor u vragen, ik heb niets van God ten uwen behoeve. - Onze Heer, in U stellen wij ons vertrouwen en tot U wenden wij ons, en naar U is de terugkeer.

5. Onze Heer, maak ons niet tot een voorwerp van beproeving voor de ongelovigen en vergeef ons o, Heer, voorzeker Gij, Gij zijt de Almachtige, de Alwijze."

Natuurlijk moet je niet voor de grote zondaren vergiffenis vragen:

4:106. En vraagt vergiffenis van God. Voorzeker, God is Vergevensgezind, Genadevol.
107. Pleit niet voor degenen, die hun ziel onrecht aandoen. Voorzeker, God heeft degene, die volkomen oneerlijk en een groot zondaar is, niet lief.

9:113. Het is de profeet en de gelovigen niet geoorloofd om vergiffenis te vragen voor de afgodendienaren, zelfs al waren dezen verwanten, nadat hun (de gelovigen) duidelijk is geworden, dat zij (afgodendienaren) het volk der hel zullen zijn.
114. Het vragen om vergiffenis door Abraham voor zijn vader, geschiedde alleen wegens een belofte die hij hem had afgelegd, maar toen het hem duidelijk werd dat deze een vijand van God was, trok hij zich van hem terug. Voorzeker, Abraham was uiterst zachtmoedig, verdraagzaam.

Over de vredesgroet wensen aan profeten:

De engelen doen dat ook
16:32. Tot degenen, die de engelen doen sterven terwijl zij rein zijn, wordt gezegd: "Vrede zij u. Gaat de hemel binnen voor hetgeen je deedt."

11:73. Zij(engelen) zeiden: "Verwondert gij(Ibrahiem) u over Allah's gebod? De barmhartigheid van Allah en Zijn zegeningen zijn over u, o bewoners van dit huis. Voorzeker, Hij is Geprezen, Glorierijk."

Qaloo ataAAjabeena min amri Allahi rahmatu Allahi wabarakatuhu AAalaykum ahla albayti innahu hameedun majeedun

Zegeningen worden over hen gestort.

19:58. Dezen zijn het over wie God Zijn zegeningen heeft uitgestort; namelijk de profeten van het nageslacht van Adam en van degenen die Wij met Noach droegen (in de ark) en van het nageslacht van Abraham en Israël; en zij behoren tot degenen die Wij leidden en uitverkoren. Toen de tekenen van de Weldadige hun werden voorgelezen vielen zij buigend en wenend neder.

27:59. Zeg: "Alle lof behoort aan God en vrede zij met Zijn uitverkoren dienaren. Is God beter of wat zij met Hem vereenzelvigen?

En deze vredesgroet is ook voor de overleden profeten :

37:77. En Wij maakten zijn nakomelingen tot de overlevenden.
78. En Wij lieten voor hem onder de komende geslachten (de groet):
79. "Vrede zij Noach onder de volkeren."
80. Zo belonen Wij inderdaad hen die goed doen.
81. Hij was voorzeker één Onzer gelovige dienaren.

37:108. En Wij lieten voor hem onder de komende geslachten (de groet):
109. "Vrede zij Abraham."

37:119. Wij lieten voor hen, onder de komende geslachten (de groet):
120. "Vrede zij Mozes en Aäron."

37:129. En Wij lieten voor hem onder de komende geslachten (de groet):
130. "Vrede zij Elias."

37:180. Verheven is uw Heer, de Heer van Roem en Macht, boven hetgeen zij zeggen!
181. En vrede zij de boodschappers! 182. En alle roem behoort aan Allah, de Heer der Werelden.

Mohammed (v) behoort tot de boodschappers en daarom is het ook sallalahu alihi wassalam.

Met vredige groet,

Sinbad
'Niemand onder u heeft waarlijk het geloof indien u niet uw naaste toewenst hetgeen u uzelf toewenst' - Profeet Mohammed (vrede zij met hem)

Volgende

Keer terug naar Het Gebed