Hij

"Als hij zijn vinger ophief, bewoog hij het, terwijl hij er doe'a mee deed" 4, en hij

Voetnoot:
1 Moslim, Aboe Awaanah & ibn Choezaimah. Hoemaidi (13/1) en Aboe Ya'laa
2 Moslim, Aboe Awaanah
3 Aboe Daawoed, Nasaa'i, ibn al-Jaroed in al-Moentaqaa (208), ibn Choezaimah & ibn Hibbaan zijn sahih met een sahieh sanad. Ibn al-Moelaqqin verklaarde het ook sahieh, en er is een ondersteunende overlevering in ibn 'Adi (287/1)
4 Over het bewegen van de vinger in de Tashoed
De hadith zegt "Terwijl hij er doe'a mee deed" zie Imaam Tahaawi: "Dit is bewijs dat het aan het einde van het gebed was". Vandaar dat dit bewijs vormt, dat het soenah is om door te gaan met het wijzen en bewegen van de vinger tot de tasliem, want de smeekbede duurt tot dan. Dit is de mening van imaam Maalik en anderen. Imaam Ahmad werd gevraagd: "Behoort een persoon met zijn vinger te wijzen tijdens het gebed? Hij antworode: "Ja, op krachtige wijze". (dit is vermeld door ibn Haani in zijn Maasaa'il van imaam Ahmad, 1/80). Hieruit blijkt dus duidelijk dat het bewegen van de vinger in Tashahoed een bewezen soenah van de Profeet

Daarom zou den degene die denken dat het zinloos en irrelevant is om het te bewegen en dat het niets te maken heeft met het gebed, Allah vrezen, want doordoor bewegen ze hun vingers niet. Sterker nog ze weten ook nog eens dat dit een bewezen soenah is en zo doen grote moeite om het zodanig te interperteren dat het strijdig is met de arabishe manier van uidrukken en dat het tegengestelde is aan de opvatting erover van
de Imaams. Het verbazingwekkende is dat sommigen van hen een imaam zullen verdedigen als het over andere zaken gaat, zelfss al is zijn mening strijdig met de soenah, met het argument dat het aanwijzen van de vergissingen van de imaam onvermijdelijk betekend dat men hem bespot en oneerbiedigt. Terwijl de Imaam zelf duidelijk hebben gemaakt, dat men niet alles klakeloos van hun moet aannemen. Zo ook de gezegde van de imaams: "Vandaag doen
wij een uitspraak, morgen nemen wij deze weer terug, dus neemt niet alles blindeling aan". Zo ook de bekende uitspraken van de Imaams: "Als je een hadith vind die in strijd is met mijn uitspraak, pak mijn uitspraak en werp deze tegen de muur".
Daarna vergeten ze dit en wijzen deze bewezen soenah af, terwijl ze tegelijkertijd degene bespotten dit het praktiseren. Of ze het nu realiseren of niet, hun bespottingen betreft ook die imaams die ze vaak ten onrechte verdedigen, en die dit keer juist izjn over de soenah! In feite bespotten ze ook de Profeet s.a.w zelf, want hij is degene die ons dezae soenah heeft gebracht, en dus staat het beschimpen ervan gelijk aan het beschimpen aan hem

"Maar wat is de beloining van degenen onder jullie die zich zo gedragen behalve....'
Wat betreft het neerlaten van de vinger na het wijzen, of de bewegingen beperken tot de verklaring (laa ilaaha illa Allah), dat alles heeft geen grondslag in de soenah en al deze hadiths zijn zwak. In feite is het tegenstrijdig met de soenah zoals deze hadith bewijst.
Verder is de hadith dat hij

Bron: Kitaab Sifat Salaat a Nabiy
Shayk Nassirdin Al-Albani