isja

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
Tahani
Beginner
Beginner

isja

door Tahani » vr _10-_jun-_2005ah, 10-6-2005ad, 3:16 pm

hallo, ik ben sinds drie weken moslim. Ik heb hier in brussel lessen gevolgd over islam, maar zit nog met een paar vragen:

- het gebed van de avond (isja) is op dit moment om 1u30 en daar ik er om 5u30 uit moet is het voor mij bijna niet haalbaar om zo laat op te blijven, tot gisteren deed ik maghrib om 22u en isja om 23u30 en daarna ging ik slapen. Nu las ik op internet dat je dit niet mag doen. Klopt dat? en hoe kan ik dit het best oplossen?

- ik ben een thuisverpleegkundige en moet dus ook mannen verzorgen en wassen. Is dit toegelaten?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Groetjes

no avatar
Yasmin

door Yasmin » vr _10-_jun-_2005ah, 10-6-2005ad, 5:17 pm

Asalamoe 'aleikoum,

Ten eerste wil ik je verwelkomen op het Rechte Pad, de islam alhamdoelilah :) Moge Allah insha allah je zonden vergeven en je belonen, amien.

Over het wassen heb ik iets gevonden:

Mag ik hoogbejaarden wassen? Vraag & antwoord

Vraag:

Momenteel doe ik de opleiding verzorging en voor deze opleiding moet ik hoogbejaarde mensen van tachtig jaar en ouder wassen. Mijn vraag is of dit is toegestaan?

Vraag ontvangen op 6 november 2003

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allah.

Er is geen bezwaar hiertegen, zolang zij niet in staat zijn zichzelf te wassen en hierbij hulp behoeven. Wanneer het echter mogelijk is dat mannen de wassing van hoogbejaarde mannen op zich nemen en de vrouwen die van de hoogbejaarde vrouwen dan behoeft dit de voorkeur. Als er daarentegen geen mannelijke verzorgers zijn, dan mag de vrouw deze wassing verrichten, zonder hierbij de cAuwrah (intieme lichaamsdelen) van de hoogbejaarde man te ontbloten.

Sheich Fawaz Jneid

(bron: http://www.al-yaqeen.com)

--------------------------------------------------

Over Salaat 'Isha eerder doen.... Daar zal ik insha allah iets over zoeken. Wel heb ik geleerd, dat je het na salaat magrib mag doen met de intentie gelijk te gaan slapen... maar Allahoe a'lem (Allah weet het best)

Insha allah zal ik er info over zoeken.

Wasalaam,
Yasmin

RANDOM_AVATAR
Tahani
Beginner
Beginner

door Tahani » vr _10-_jun-_2005ah, 10-6-2005ad, 8:19 pm

Asalamoe 'aleikoum,

Heel erg bedankt, ik geloof wel dat ik een andere job zal moeten zoeken, want het is onmogelijk om te zeggen dat ik geen intiem toilet kan doen bij mijn patienten.. Maar als het moet doe ik dat wel insha Allah

Weet je, het is soms zo moeilijk om moslim te zijn tussen familie en vrienden die niet gelovig zijn, ik zou hen zo graag vertellen waarom ik me nu zo goed voel en zo rustig maar ik weet gewoon niet hoe eraan beginnen. Ik draag ook geen hoofddoek uit angst voor hun reactie. Bestaat er soms ergens een chat waar je kan praten met mensen die ook nieuw zijn in dit geloof? Op de site die je doorgaf heb ik ook een paar verhalen gelezen van mensen die het juiste pad gevonden hebben en het deed goed dit te lezen.

In elk geval bedankt voor al de moeite die jullie doen..

RANDOM_AVATAR
Sinbad
Super Poster!
Super Poster!

door Sinbad » vr _10-_jun-_2005ah, 10-6-2005ad, 9:44 pm

In Rotterdam doen ze bij bijna alle marokkaanse moskeeen isha gebed meteen na maghreb gebed. Er schijnt een fatwa geweest te zijn van de islamic councel van Europa met Al-Qardawi waarin dit is aangeraden omdat er officieel geen isha tijd is omdat de gehele nacht de gloed van de zon blijft (de zon zakt te laag onder de horizon voordat hij weer op komt). De tijd die op kalenders staat is vaak geextrapoleert. In Turkse moskeeen bidt men vaak 1.30 h na maghreb ook dat is een extrapolatie omdat dat de gemiddelde tijd tussen maghreb en isha is in een normaal seizoen. Dit is typisch voor noordelijke landen.

Wa-salaam

RANDOM_AVATAR
Tahani
Beginner
Beginner

door Tahani » vr _10-_jun-_2005ah, 10-6-2005ad, 11:44 pm

Asalamoe 'aleikoum,

Ik had hier die informatie gevonden, ze spreken hier ook over de islamic councel van europa (het is wel een franse site), maar ze zeggen dat ze er niet mee akkoord gaan omdat ze hierover nergens iets terugvinden in de heilige Koran.

http://www.muslimfr.com/modules.php?nam ... =0&thold=0

Mogen we voortgaan op wat ze zeggen in "the islamic councel van europa" want ik weet daar eigelijk niets over?

wa-salaam

RANDOM_AVATAR
Sinbad
Super Poster!
Super Poster!

door Sinbad » ma _13-_jun-_2005ah, 13-6-2005ad, 11:36 pm

Hier staat de fatwa van Al-Qardawi

http://home.tiscali.nl/~shearts/Lezinge ... ebeden.htm

Conclusie:

We hebben een authentieke hadith, waarvan niemand aan de authenticiteit heeft getwijfeld. Het werd verteld door Ibn Abbas en bevestigd door Aboe Hoeraira. Ibn Abbas handelde hier zelf ook naar en lokte een situatie uit om uitleg te geven aan de tegenstanders van het uitstellen van het Maghrebgebed om deze met Ishaa' te combineren. Mensen gaan vroeg in de ochtend naar hun werk, hoe kunnen we van hen vragen om tot laat in de avond op te blijven om het avondgebed te bidden, aangezien dit een groot ongemak met zich meebrengt? Elk ongemak in het leven van Moslims moet verwijderd worden, zolang dit in overeenstemming is met de Qur'an en de Hadith. Het is zelfs ook toegestaan om de gebeden in de winter te combineren in de landen waar de dag kort duurt, in het geval dat de werkende mensen de gebeden niet op tijd kunnen bidden zonder een groot ongemak.

Alex/Ali
Super Poster!
Super Poster!

door Alex/Ali » wo _15-_jun-_2005ah, 15-6-2005ad, 11:54 am

Er zijn vijf welbekende gebeden waarvan u waarschijnlijk al kennis van hebt vernomen:

Het ochtendgebed - fajr
Het middaggebed - dhur
Het namiddaggebed - asr
het avondgebed - maghreb
het nachtgebed - isha

Wat veel mensen niet weten (ikzelf ben er paar maanden geleden achter gekomen) is dat je met of zonder reden gebeden kan samenvoegen. Dat zijn de -dhur en -asr gebeden die je met elkaar mag samenvoegen en de -maghreb en -isha gebeden die je mag samenvoegen. Het -fajr gebed kan niet samengevoegt worden met een ander en -asr en -maghreb mag je ook niet met elkaar samenvoegen.
Wanneer je dus uit noodzaak in tijdnood verkeert dan hoef je dus maar 3 momenten op de dag vrij te maken voor het gebed. Dit is ook in overeenstemming met de Quran die feitelijk maar 3 momenten van de dag opnoemt voor het gebed, echter de sunnah van de profeet verteld ons dat 5 keer de voorkeur geniet.
We get & forget
God give & forgive

no avatar
Yasmin

door Yasmin » wo _15-_jun-_2005ah, 15-6-2005ad, 11:57 am

Salamoe 'aleikoum,

Ik heb hier ook nog een stukje gevonden. Hieruit maak ik op dat het wel toegestaan is, maar dat het geen gewoonte moet worden (om dus de gebeden Magrib en 'Isha samen te voegen) Dus alleen in gevallen als het weer vroeg op moeten staan.

Allahoe 'alem.

Moeten de gemiste Salaah worden ingehaald?
Het achterwege laten van het gebed is een grote zonde, Allah (swt) zegt: "Maar na hen volgden andere generaties, die de Salaah achterwege lieten en de begeerten volgden. Daarom zullen zij verlies tegemoet zien behalve wie berouw toont en gelooft en goede daden verricht. Zij zijn het die het Paradijs zullen binnentreden en hun zal geen enkel onrecht aangedaan worden." (Soerah Maryam 19 aya 59 & 60).

Allah (swt) zegt over de zondaren: "...behalve degene die berouw toont en gelooft en goede daden verricht. Voor diegenen wisselt Allah hun zonden in voor goede daden. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig" (Al Foerqaân 25 aya 70).

Er is geen enkel overlevering die aanduid dat degene die het gebed achterwege laat het gebed moet inhalen. Desbetreffende persoon moet berouw tonen en een belofte doen aan zichzelf om niet terug te keren in deze zonde.

Inhalen van het gebed is wel verplicht voor degene die zich niet met opzet verslaapt tijdens het gebed, of door andere omstandigheden niet op tijd kon bidden.

Verslapen en/ of het samenvoegen van de Salaah

Overgeleverd door de vader van Qatâdah dat zij met de profeet (saws) tijdens een nacht reisden, een paar metgezellen (ra) zeiden tegen de Boodschapper van Allah (saws): "O boodschapper van Allah zullen wij hier stoppen en overnachten." Hij zei: "Ik vrees dat jullie je verslapen tijdens het gebed". Bilâl zei: "Ik zal jullie wakker maken, slaap maar gerust". Bilâl leunde op zijn spullen, zodoende viel hij in slaap. De Boodschapper van Allah (saws) werd wakker toen de zon verscheen. Hij (saws) zei: "O Bilâl, waar blijft hetgeen wat je gezegd hebt?". Bilâl zei: "Ik ben nooit zo diep in slaap gevallen". Hij (saws) zei: "Allah heeft jullie zielen genomen toen hij dat wilde en heeft het teruggebracht bij jullie, O Bilâl, sta op en roep tot het gebed. De boodschapper (saws) stond op en verrichtte de kleine wassing, toen de zon hoog opkwam verrichte hij met de metgezellen het gebed" (Sahih Al-Boekhaari).

Overgeleverd door Sommorah ibn Djondob dat de Profeet (saws) gezegd heeft: "Wie een gebed vergeet, dient het te verrichten als hij het herinnert " (Sahih Ahmad)

In een andere versie zegt de Boodschapper van Allah (saws): "Wie zich verslaapt tijdens een gebed dient het te verrichten als hij het herinnert".

Het samenvoegen of inkorten van gebeden kan geschieden als er een geldige reden daarvoor is. Zoals het op reis zijn bijvoorbeeld het mag dan zelfs samengevoegd en ingekort worden, van 4 naar 2 rakât.

Het is toegestaan om twee gebeden samen te voegen op één tijdstip, behalve op de dag van Arafat, waarop het samenvoegen van het Dohr en het Asr gebed juist is aanbevolen evenals van het Maghreb en het Isja in Moezdalifa (tijdens de Hadj), dan heeft men zelfs geen andere keus.

Telkenmale als men op moeilijkheden stuit, is het samenvoegen toegestaan. In het dagelijkse leven kan de moslim blootgesteld zijn aan gevallen van onmacht, doch dit dient als een uitzonderingsregel en geen gewoonte, er dient dus een gegronde reden voor te zijn.

Voorbeeld:

Men neemt het Dohr en het Asr gebed samen, door deze laatste (Asr) naar voren te halen om deze aan het einde van het Dohr uit te voeren, of door deze laatste (Dohr) uit te stellen om aan de begintijd van het Asr uit te voeren.

Men leverde over dat de Profeet (saws) op een tocht naar Tabouk, het Dohr uitstelde, dat hij (saws) met het Asr verrichte, en vervolgens het Maghreb uitstelde, dat hij (saws) met het Isha deed.

Het enige gebed dat nooit samengevoegd mag worden is het Al-Fadjr gebed!!!

Is er verschil tussen iemand die het gebed ontkent, en die het verwaarloost uit luiheid

>De meerderheid van de geleerden zijn van mening dat degene die het gebed achterwege laat (ook als hij deze verplichting niet ontkent), dat hij buiten de oever van de Islam treed. Djabir Ibn Abdoellah heeft gezegd dat de profeet (saws) heeft gezegd: "Het verschil tussen een moslim en een ongelovige is nalaten van het gebed" (Overgeleverd door Muslim in zijn authentieke verzameling Sahih-Sitta).

Overgeleverd door Baridah ibn 'Hosayb dat hij de Profeet (saws) hoorde zeggen: "De belofte tussen ons en hen is het gebed, wie het achterwege laat treed in ongeloof." (Ahmad, At-Tirmidhi, Aboe-Dawoed, An-Nasâ'i & Ibn Mâdjah)

Allahoe-Aaleem! (Allah weet het beste)

RANDOM_AVATAR
mahbuba75
Beginner
Beginner

door mahbuba75 » za _18-_jun-_2005ah, 18-6-2005ad, 12:20 am

Selaam Aleykoem

Ik wil nog iets toevoegen.

Er kwam een man naar profeet en vroeg: Wat is de beste daad? Hij zei"
Het gebed op tijd verrichten. Toen vroeg de man "Wat komt daarna?
Hij zei: "jihad. De man vroeg weer wat komt daarna? Hij zei: " Je ouders gehoorzamen. "

In (sterke) overleveringen van de profeet komt het gebed op tijd verrichten vaak voor.
In Quraan komt het woord "dag" 365 keer en het woord "gebed" komt 5 keer voor. Dit moet ook een betekenis hebben.

Volgens 4 schoolgeleerden is er ook verschil tussen wel en niet samenvoegen van de gebeden. Volgens Hanefie mezhep mogen bijvoorbeeld de Turken de gebeden niet samenvoegen. Volgens Malieke mezhep bijv. de Marokaanen is toegestaan maar moet er sprake zijn van bijv. ernstige ziekte. Volgens Shafie en Hanbelie
is het samenvoegen van de gebeden toegestaan als er sprake is van angst, ernstige ziekte...
Het verkorten van het gebed van 4 naar 2 is toegestaan als iemand op reis is maar dit is afhankelijk van de afstand tussen vertrek en aankomst, en hoe lang het verblijf duurt. Dit verschilt weer volgens de 4 schoolgeleerden.

Na isja salaat is er ook sprake van witir salaat. De meesten vergeten deze salaat te verrichten.
"En ik heb de djinn's en de mensen slechts geschapen om Mij te dienen."
Soerat Ad-dzaariyaat56

Keer terug naar Het Gebed