Sobh.

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
no avatar
__mohamed__

Sobh.

door __mohamed__ » di _22-_nov-_2005ah, 22-11-2005ad, 10:03 pm

Salaam aleykoem wa rahmatoellahi wa barakatoehoe.

Ik hoor tot mijn spijt pas sinds kort over salaat Sobh. En dat die net als Fadjr heel belangrijk is om op tijd te bidden. Ik bid Fadjr op zijn tijd. Maar van Sobh wist ik tot voor kort niet eens van zijn bestaan laat staan van zijn tijd :cry:

Op mijn gebedskalender heb ik het volgende staan:

Isja Maghreb Asr Dhor Shoroeq Fadjr

Nu is mijn vraag: waar valt salaat al-Sobh? Kan iemand mij dit a.u.b zo duidelijk mogelijk uitleggen?

Bij voorbaat dank.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: Sobh.

door Ayasha » di _22-_nov-_2005ah, 22-11-2005ad, 10:18 pm

__mohamed__ schreef:Salaam aleykoem wa rahmatoellahi wa barakatoehoe.

Ik hoor tot mijn spijt pas sinds kort over salaat Sobh. En dat die net als Fadjr heel belangrijk is om op tijd te bidden. Ik bid Fadjr op zijn tijd. Maar van Sobh wist ik tot voor kort niet eens van zijn bestaan laat staan van zijn tijd :cry:

Op mijn gebedskalender heb ik het volgende staan:

Isja Maghreb Asr Dhor Shoroeq Fadjr

Nu is mijn vraag: waar valt salaat al-Sobh? Kan iemand mij dit a.u.b zo duidelijk mogelijk uitleggen?

Bij voorbaat dank.

Kijk in onderstaande link, daar is alles al eens behandeld en uitgelegd.

:D

http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?t=1272&highlight=sobh
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
Sinbad
Super Poster!
Super Poster!

door Sinbad » di _22-_nov-_2005ah, 22-11-2005ad, 11:21 pm

De termen Sobh en fajr worden soms doorelkaar gehaald.
Waar het om gaat is dat je 2 rakaat (fajr) sunnah bidt voordat je Sobh bidt.

Fajr (2 rakaats = buigingen) bidt je zacht en Sobh(2 rakaat) hard op.
In de moskee doen ze alleen de laatste gezamenlijk en de eerste individueel iedereen apart.

Ik ben me ervan bewust dat Turkse moslims sobh, "fajr" noemen en dat de term sobh niet voorkomt in hun vocabulair. Zij noemen de 2 rakaat die je ervoor doet gewoon Sunnah.

De 2 rakaats zijn niet verplicht (fard) maar wel zeer aangeraden omdat de profeet ze nooit oversloeg. Het helpt je ook met wakker worden voor het fard(verplichte) gedeelte :P

Je moet fajr en Sobh bidden vanaf de fajr tijd als de gebedsoproep is en in iedergeval voordat de zon opkomt (shorouk, dat is de tweede tijd op je calender nu rond 8 uur).

Als je te laat bent bidt je alleen fajr, hardop dus. Hoewel zusters natuurlijk altijd zachtjes bidden.

Sinbad
'Niemand onder u heeft waarlijk het geloof indien u niet uw naaste toewenst hetgeen u uzelf toewenst' - Profeet Mohammed (vrede zij met hem)

Sakina55
Pro Ontdekker !!

door Sakina55 » wo _23-_nov-_2005ah, 23-11-2005ad, 12:23 am

Sinbad schreef:De termen Sobh en fajr worden soms doorelkaar gehaald.
Waar het om gaat is dat je 2 rakaat (fajr) sunnah bidt voordat je Sobh bidt.

Fajr (2 rakaats = buigingen) bidt je zacht en Sobh(2 rakaat) hard op.
In de moskee doen ze alleen de laatste gezamenlijk en de eerste individueel iedereen apart.

Ik ben me ervan bewust dat Turkse moslims sobh, "fajr" noemen en dat de term sobh niet voorkomt in hun vocabulair. Zij noemen de 2 rakaat die je ervoor doet gewoon Sunnah.

De 2 rakaats zijn niet verplicht (fard) maar wel zeer aangeraden omdat de profeet ze nooit oversloeg. Het helpt je ook met wakker worden voor het fard(verplichte) gedeelte :P

Je moet fajr en Sobh bidden vanaf de fajr tijd als de gebedsoproep is en in iedergeval voordat de zon opkomt (shorouk, dat is de tweede tijd op je calender nu rond 8 uur).

Als je te laat bent bidt je alleen fajr, hardop dus. Hoewel zusters natuurlijk altijd zachtjes bidden.

Sinbad

Waarop baseer jij de laatste zin broeder Sinbad, als vrouwen alleen bidden of samen mogen ze ook hardop bidden volgens mij. Ik ben het niet anders gewend.

no avatar
*Hind*

door *Hind* » wo _23-_nov-_2005ah, 23-11-2005ad, 12:25 am

Sowieso hoor je hoorbaar te bidden (zij het niet te hard):17:110: “Zeg:'Roept God of roept de Erbarmer aan. Waarmee jullie ook aanroepen, Hij heeft de mooiste namen. En spreek niet luid bij je Salaat en fluister daarbij ook niet, en zoek naar een manier ertussenin.'"

Keer terug naar Het Gebed