Wanneer verloopt de tijd voor het Isha gebed?

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
ronnie
Super Poster!
Super Poster!

Wanneer verloopt de tijd voor het Isha gebed?

door ronnie » do _10-_nov-_2005ah, 10-11-2005ad, 10:13 pm

Salaam haleycum,

Als je het Isha gebed nu later bidt dan de aangegeven tijd, tot wanneer verloopt die tijd, in de 1e, 2e of 3e deel van de nacht. Ik d8 altijd dat je het Isha gebed mag uitstellen, klopt dit dan wel?

Asalaam
(love-islam)

RANDOM_AVATAR
Imaan
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Imaan » di _15-_nov-_2005ah, 15-11-2005ad, 4:02 pm

Asalaam aleikoem wa rahmatoeAllahi wa barakatoe,

Je hebt inderdaad gelijk, hoe langer je het uitstelt hoe beter. Hier heb ik wat voor je gevonden als bevestiging:

Het uitstellen van Salaatoel ‘Ishaa

Vraag:

“Wat is de regelgeving aangaande het uistellen van het ‘Ishaa gebed tot een laat tijdstip?”

Antwoord:

“De beste handeling ten aanzien van het ‘Ishaa-gebed is om het uit te stellen tot het laatste moment (de helft van de nacht). Wat voor hoeveelheid dan ook wordt uitgesteld is goed. Dit is correct, behalve in het geval van mannen. Als een man het Ishaa-gebed gaat uitstellen en hierdoor het gezamelijk gebed mist dan is het niet toegestaan voor hem om het uit te stellen en het gezamelijke gebed te missen. Wat vrouwen betreft die thuis zijn, hoe meer zij het Ishaa-gebed uitstellen, des te beter het voor hen is. Zij kunnen het echter niet uitstellen tot na de eerste helft van de nacht.”

Shaych Mohammed Ibn Saalih al-‘Othaymien
Vertaald door: Umm Abdurrahmaan
Bron: Fatawa al-Mar.ah

Wasalaama aleikoem wa rahmatoeAllahi wa barakatoe

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!

door Samira » di _15-_nov-_2005ah, 15-11-2005ad, 8:37 pm

Wanneer is het eerste gedeelt van de nacht, en hoe zit het met de rest...? Ghair inshaAllah, zijn hier hadiths over, wat betreft het uitstellen van Isha? DzjazakAllahoe Ghairan.
Niet meer actief.

RANDOM_AVATAR
ronnie
Super Poster!
Super Poster!

door ronnie » di _15-_nov-_2005ah, 15-11-2005ad, 10:33 pm

Salaam haleycum,

Ja dat vroeg ik me nu dan ook af wanneer dit precies is.
Ik weet dat de nacht 3 delen heeft, maar wanneer begint de eerst, na de tijd van Isha? Maar als ik zo even denk, en ik deel hem door drie vanaf Isha zou de einde van de eerste deel van de nacht dan rond middernacht zijn. En dan is de nacht in de wintertijd ook langer dan in de zomer. Wie weet of dit zo is, want heel soms bidde ik hem rond 02.00 uur soms om 11.00, maar als dat zo is dat je hem niet na het eind van de eerste deel van de nacht moet bidden, is het heel belangrijk om te weten, vooral ik, want ik bidt hem op onregelmatige tijden!

Asalaam salam zus

RANDOM_AVATAR
ronnie
Super Poster!
Super Poster!

door ronnie » wo _16-_nov-_2005ah, 16-11-2005ad, 11:12 pm

Salaam,

weet iemand hoelaat ongeveer de einde is van de eerste deel van de nacht. Om dat te berekenen kan ik dan de tijd van Isha tot en met de tijd voor fadjr nemen en dat door drie delen???

Wie weet dit?

Asalaaam. :bloem: :bloem: :bloem:

RANDOM_AVATAR
Imaan
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Imaan » do _17-_nov-_2005ah, 17-11-2005ad, 11:10 pm

Salaam aleikoem wa rahmatoeAllahi wa barakatoe,

Om het nog even heel kort samen te vatten, je kan dus je 'Ishaagebed verrichten tot middernacht. wa Allahoe A'lam

Wasalaam aleikoem wa rahmatoeAllahi wa barakatoe

Keer terug naar Het Gebed