Vraag over roekoe en tasahoud

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
ronnie
Super Poster!
Super Poster!

Vraag over roekoe en tasahoud

door ronnie » do _3-_nov-_2005ah, 3-11-2005ad, 11:24 am

Salaam haleycum,

Ik heb vraag over t gebed.
Zodra je van terug gaat staan van de roekoe, zeg je dan `sami Allahhoe limen hamida, rabbana walakalhamd, of alleen sami Allah limen hamida, als je alleen bid.

En als je de tasahoud doet ga je dan al als je begint met `ataghijatoe Lilehi wasalewatoe watahibat..... al gelijk met je rechter wijsvinger bewegen of alleen wanner je de shahada opzegt?

Moet een vrouw in haar zelf bidden, , zonder dat ik fluister, of mag ik wel zachtjes fluisteren, maar zodat niemand mij hoort?

Asalaaam

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: vraag over gebed

door Ayasha » do _3-_nov-_2005ah, 3-11-2005ad, 11:49 am

123aicha123 schreef:Salaam haleycum,

Ik heb vraag over t gebed.
Zodra je van terug gaat staan van de roekoe, zeg je dan `sami Allahhoe limen hamida, rabbana walakalhamd, of alleen sami Allah limen hamida, als je alleen bid.

En als je de tasahoud doet ga je dan al als je begint met `ataghijatoe Lilehi wasalewatoe watahibat..... al gelijk met je rechter wijsvinger bewegen of alleen wanner je de shahada opzegt?

Moet een vrouw in haar zelf bidden, , zonder dat ik fluister, of mag ik wel zachtjes fluisteren, maar zodat niemand mij hoort?

Asalaaam

Voorzover ik heb geleerd, zuster, spreek je het volledig uit, als je alleen bent, dus: sami allahoe liman hamida, rabana wa lakal hamd.

het bewegen van de wijsvinger alleen bij: ashadoe ella illa Allah, wa ashadoe anna Mohammadan abdoeloehoe wa rasoeloeh

Je mag fluisterend bidden, maar niet harder dan dat alleen degene die naast je staat jou kunt horen, maar je mag uiteraard ook in jezelf bidden, dus zodat niemand het hoort.

(aldus mijn leermeester)
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
ronnie
Super Poster!
Super Poster!

door ronnie » do _3-_nov-_2005ah, 3-11-2005ad, 12:28 pm

Salaam,

Weet je ik had dat ook zo geleerd, allemaal, maar ik kwam in de moskee en zag steeds dat de mensen allemaal al met hun wijsvinger beweegde als we begonnen met de tasahoud!
Dus ik deed dat dan ook maar, maar ja nu asl ik bid vraag ik me af wat ik nou het beste kan doen!

Asalaam

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » do _3-_nov-_2005ah, 3-11-2005ad, 12:33 pm

het belangrijkste is zuster, dat het gebed uit je hart komt ;)
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
ronnie
Super Poster!
Super Poster!

door ronnie » do _3-_nov-_2005ah, 3-11-2005ad, 3:14 pm

Ja zeker, zonder je hart heb je ook niet veel aan je gebed.
Of je het nou zo of zo, of die of die het eerst het gaat om het licht van je borst, das nog het belangrijkste, als we ons hart niet voelen, maakt het ook niets meer uit, dan kan de handeling nog wel goed zijn, maar....dat is het allerergst, wat afschuwelijk is dat zeg, als je bid en je voelt je hart niet, zo leeg, zo waardeloos, net alsof je met niets bezig bent, geen mens, moslim, geen gelofige meer bent, oeff, soms kan ik mezelf wel opvreten daarom, er is niet erges dan een slecht gebed en een zwak imaan, er is niets dat meer vreet aan je dan dat, en toch kunnen we het soms nog wegstoppen, en even vergeten, maar daardoor wordt het alleenmaar erger, in zon geval moet je alles wat je in handen hebt maar laten vallen en ga als de sodemieter bezig om het te verbeteren, heo verslafend is dit leven, werken we er wel genoeg aan, of zijn we tevreden met hoe we zijn, agstagirAllah, soms wil ik weg hier, helemaal alleen zijn ergens waar de mensen of zaken van dit leven mij niet grijpen, en maar gewoon alleen zijn op mezelf, zodat je niet meegetrokken wordt met de mensen en hun gezelligheid en de zaken die maar gewoon geacsepteerd worden terwijl ik zelf dat niet wil, maar omdat dat zo is ga ik dan ook toch maar mee, agstagfirAllah, Waar zijn de goede mensen, dieme dan maar terug naar de middeleeuwen helpen, maar net zo zijn, waarom wordt zoveel toegelaten, wat eigelijk niet kan, waarom kan het niet gewoon zijn zoals het moet zijn en dan maar terug in de tijd leven, zoals het eigelijk hoort, maar nee, moet je nou met de tijd mee gaan, en alles wat hier normaal is acsepteren en tolereren,
(dizzy) soms denk ik was ik maar alleen, zonder al die gezelligheids mensen om me heen, die altijd kunnen lachen, en leven vol plezier en net of er niets aan de hand is, waar zijn de vrome, bewuste, sirieuse, die zich niet laten verleiden door deze tijdse gewoontes, die mij helpen om vroom te leven, echt vroom, of moet ik nu maar wat makkelijker worden en me hart er nu maar bijneerleggen, dat ik zwak ben en niet tegen verleiding kan, die mensen en mijn hart me geeft, of mischien dat het leven toch makkelijker en leuker is?

sorry, moets even luchten

no avatar
*Hind*

door *Hind* » do _3-_nov-_2005ah, 3-11-2005ad, 6:55 pm

De toon van het gebed volgens de Koran:
17:110: “Zeg: 'Roept God of roept de Erbarmer aan. Waarmee jullie ook aanroepen, Hij heeft de mooiste namen. En spreek niet luid bij je salaat en fluister daarbij ook niet, en zoek naar een manier ertussenin.'"

RANDOM_AVATAR
selam
Super Poster!
Super Poster!

door selam » do _3-_nov-_2005ah, 3-11-2005ad, 9:11 pm

*Hind* schreef:De toon van het gebed volgens de Koran:
17:110: “Zeg: 'Roept God of roept de Erbarmer aan. Waarmee jullie ook aanroepen, Hij heeft de mooiste namen. En spreek niet luid bij je salaat en fluister daarbij ook niet, en zoek naar een manier ertussenin.'"

Masallah, een zeer duidelijke vers.

Bani Adam
Super Poster!
Super Poster!

door Bani Adam » do _3-_nov-_2005ah, 3-11-2005ad, 9:47 pm

123aicha123 schreef:Ja zeker, zonder je hart heb je ook niet veel aan je gebed.
Of je het nou zo of zo, of die of die het eerst het gaat om het licht van je borst, das nog het belangrijkste, als we ons hart niet voelen, maakt het ook niets meer uit, dan kan de handeling nog wel goed zijn, maar....dat is het allerergst, wat afschuwelijk is dat zeg, als je bid en je voelt je hart niet, zo leeg, zo waardeloos, net alsof je met niets bezig bent, geen mens, moslim, geen gelofige meer bent, oeff, soms kan ik mezelf wel opvreten daarom, er is niet erges dan een slecht gebed en een zwak imaan, er is niets dat meer vreet aan je dan dat, en toch kunnen we het soms nog wegstoppen, en even vergeten, maar daardoor wordt het alleenmaar erger, in zon geval moet je alles wat je in handen hebt maar laten vallen en ga als de sodemieter bezig om het te verbeteren, heo verslafend is dit leven, werken we er wel genoeg aan, of zijn we tevreden met hoe we zijn, agstagirAllah, soms wil ik weg hier, helemaal alleen zijn ergens waar de mensen of zaken van dit leven mij niet grijpen, en maar gewoon alleen zijn op mezelf, zodat je niet meegetrokken wordt met de mensen en hun gezelligheid en de zaken die maar gewoon geacsepteerd worden terwijl ik zelf dat niet wil, maar omdat dat zo is ga ik dan ook toch maar mee, agstagfirAllah, Waar zijn de goede mensen, dieme dan maar terug naar de middeleeuwen helpen, maar net zo zijn, waarom wordt zoveel toegelaten, wat eigelijk niet kan, waarom kan het niet gewoon zijn zoals het moet zijn en dan maar terug in de tijd leven, zoals het eigelijk hoort, maar nee, moet je nou met de tijd mee gaan, en alles wat hier normaal is acsepteren en tolereren,
(dizzy) soms denk ik was ik maar alleen, zonder al die gezelligheids mensen om me heen, die altijd kunnen lachen, en leven vol plezier en net of er niets aan de hand is, waar zijn de vrome, bewuste, sirieuse, die zich niet laten verleiden door deze tijdse gewoontes, die mij helpen om vroom te leven, echt vroom, of moet ik nu maar wat makkelijker worden en me hart er nu maar bijneerleggen, dat ik zwak ben en niet tegen verleiding kan, die mensen en mijn hart me geeft, of mischien dat het leven toch makkelijker en leuker is?

sorry, moets even luchten

Begrijp heel goed hoe je voelt want ik ervaar vaak precies hetzelfde.
Ik zie het zo dat je de essentie van geloof dan snapt en ook zo verlangt naar de puurheid ervan maar dat de werkelijkheid anders is, complexer en dat je zelf ook niet in de buurt komt van die vrome puurheid. Althans zo ervaar ik het. Maar het is ook een test en een lange weg met vele obstakels en insha allah leren we ervaar en worden we er betere moslims van!

Soms vergelijk ik me wel eens met de sahaba en de profeet (vzmh) die nachten lang bidden totdat de voeten opzwollen en vaak ook 1 dezelfde soura achter elkaar reciteerde om de essentie ervan te voelen en begrijpen
subhanallah wat voel ik me dan zwak en ongelovig

Rabbi attina fi dunya hassana wa fi akhiri hassana wa qina hadab a nar!

no avatar
*Hind*

door *Hind* » vr _4-_nov-_2005ah, 4-11-2005ad, 10:55 am

Bani Adam schreef:Begrijp heel goed hoe je voelt want ik ervaar vaak precies hetzelfde.
Ik zie het zo dat je de essentie van geloof dan snapt en ook zo verlangt naar de puurheid ervan maar dat de werkelijkheid anders is, complexer en dat je zelf ook niet in de buurt komt van die vrome puurheid. Althans zo ervaar ik het. Maar het is ook een test en een lange weg met vele obstakels en insha allah leren we ervaar en worden we er betere moslims van!

Heel herkenbaar. Soms heb je een heel klein glimpje van die rust en dan WEG. Opgeslokt door jezelf, het dagelijks leven. Alles. :( :( Mogen wij allen die rust en 'vroomheid' vinden insha Allah.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » vr _4-_nov-_2005ah, 4-11-2005ad, 12:28 pm

Ik denk dat wij dat probleem allemaal wel eens hebben. Hoe vaak gebeurt het mij dat als ik net wil gaan bidden of mij wil gaan klaarmaken voor het gebed, of tijdens het gebed, dat de deurbel gaat, of de telefoon.
Dan is wel meteen je concentratie weg, maar ja, dan begin ik gewoon overnieuw ;)
Shaitan ligt altijd op de loer om ons een "loer" te draaien ;).
Maar we laten ons niet kennen toch? Als wij volhouden moet shaitan toch echt de aftocht blazen :)

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
Imaan
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Imaan » vr _4-_nov-_2005ah, 4-11-2005ad, 12:49 pm

Salaam aleikoem wa rahmatoeAllahi wa barakatoe

Het Bewegen van de Vinger Tijdens de Tashahhud

Bron: http://www.islam-qa.com
Vertaald door http://www.AlMutaqqun.tk

1. Het is bewezen dat de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) met zijn wijsvinger wees en deze bewoog tijdens de tashahhud in het gebed.

De geleerden verschilden hierover van mening en er zijn verschillende standpunten.

1. De Hanafi's zeggen dat de vinger geheven moet worden bij het zeggen van "Laa" in de zin "Ash-hadu an laa ilaaha ill-Allah" (Ik getuig dat er geen god is behalve Allah) en dat de vinger weer omlaag gebracht moet worden bij het zeggen van "ill-Allah."

2. De Shafaa'i's zeggen dat de vinger geheven moet worden bij het zeggen van "ill-Allah."

3. De Maliki's zeggen dat de vinger naar links en rechts bewogen moet worden totdat men het gebed beëindigd.

4. De Hanbali's zeggen dat men met de vinger moet wijzen bij het zeggen van de naam van Allah, zonder het te bewegen.

Shaykh al-Albaani (rahimahullah) heeft gezegd: Er is geen basis voor deze definities en manieren in de Sunnah. Degene die het dichtst bij de correcte visie zit, is de Hanbali-visie, ware het niet dat zij het opheffen van de vinger beperken tot wanneer men de naam van Allah zegt.

Tamaam al-Minnah, blz. 223.

2. Wat betreft het bewijs voor deze kwestie:

a. Het is overgeleverd dat 'Abd-Allah ibn al-Zubayr zei: "Wanneer de Boodschapper van Allah (sallAllahu 'alayhi wa salaam) zat tijdens het gebed, plaatste hij zijn linkervoet tussen zijn dij en kuit, plaatste zijn rechtervoet onder zich, zijn linkerhand op zijn linkerknie, zijn rechterhand op zijn rechterdij en wees met zijn vinger."

Overgeleverd door Muslim, 579.

In al-Nasaa'i (1270) en Abu Dawud (989) staat: "Hij wees met zijn vinger wanneer hij du'aa verrichtte, maar hij bewoog hem niet."

Deze toevoeging "maar hij bewoog hem niet" is als da'ief geclassificeerd door Ibn al-Qayyim in Zaad al-Ma'aad, 1/238. Het werd ook als da'ief geclassificeerd door al-Albaani in Tamaam al-Minnah, blz. 218.

b. Het is overgeleverd dat Wa'il ibn Hajar gezegd heeft: "Ik zei: 'Ik zal zeker kijken hoe de Boodschapper van Allah (sallAllahu 'alayhi wa salaam) bidt.' Dus ik keek naar hem en hij stond op en zei takbir ("Allahu akbar") en hief zijn handen op tot ze ter hoogte van zijn oren waren. Toen plaatste hij zijn rechterhand op zijn linkerhand, pols en onderarm. Toen hij wilde buigen, hief hij zijn handen eveneens op en plaatste zijn handen op zijn knieën en toen hij zijn hoofd ophief, hief hij zijn handen eveneens op. Toen knielde hij en plaatste zijn handen ter hoogte van zijn oren. Toen ging hij zitten met zijn linkervoet onder zich en hij plaatste zijn linkerhand op zijn linker dij en knie en hij plaatste de rand van zijn rechter elleboog op zijn rechterdij. Toen vormde hij een cirkel met twee van zijn vingers en hij hief zijn wijsvinger op en bewoog het, er du'aa mee verrichtend."

Overgeleverd door al-Nasaa'i, 889; geclassificeerd als sahih door Ibn Khuzaymah, 1/354; Ibn Maajah, 5/170; geclassificeerd als sahih door al-Albaani in Irwa' al-Ghalil, 367.

Shaykh Ibn 'Uthaymin citeerde deze hadith - "bewoog het, er du'aa mee verrichtend" als bewijs dat het bewegen van de wijsvinger tijdens de tashahhud bij elke zin van de du'aa gedaan moet worden. Hij zei in al-Sharh al-Mumti':

De Sunnah wijst erop dat hij ermee moet wijzen wanneer hij du'aa verricht, want de bewoording van de hadith is "bewoog het, er du'aa mee verrichtend". Dus elke keer als je du'aa verricht, beweeg je je vinger om de verheven aard van Degene tot Wie je je du'aa richt aan te geven.

3. Het is Sunnah om naar je vinger te kijken wanneer je er mee wijst.

Al-Nawawi heeft gezegd:

Het is Sunnah om je blik niet voorbij de wijzende vinger te laten gaan. Hier is een sahih hadith over in Sunan Abi Sawud. Je moet in de richting van de qiblah wijzen en met het wijzen de intentie hebben om de Eenheid van Allah en de exclusieve toewijding aan Hem te bevestigen.

Sharh Muslim, 5/81.

De hadith waar al-Nawawi (rahimahullah) naar verwijst, is de hadith van 'Abd-Allah ibn al-Zubayr die we hierboven geciteerd hebben. De versie die door Abu Dawud is overgeleverd (989), is: "En hij moet zijn blik niet voorbij zijn wijzende vinger laten gaan." Geclassificeerd als sahih door al-Albaani in Sahih Abi Dawud.

4. Het is Sunnah om ermee naar de qiblah te wijzen.

Het is overgeleverd van 'Abd-Allah ibn 'Umar dat hij een man zag die kiezelstenen met zijn hand verplaatste terwijl hij aan het bidden was. Toen hij klaar was zei 'Abd-Allah tegen hem: "Verplaats geen kiezelstenen terwijl je aan het bidden bent, want dat komt van de Shaytaan. Doe wat de Boodschapper van Allah (sallAllahu 'alayhi wa salaam) deed. Hij plaatste zijn rechterhand op zijn dij en wees met de vinger die naast de duim zit richting de qiblah en hij fixeerde zijn blik erop." Toen zei hij: "Dit is wat ik de Boodschapper van Allah (sallAllahu 'alayhi wa salaam) zag doen." Overgeleverd door al-Nasaa'i, 1160; Ibn Khuzaymah, 1/355; Ibn Hibbaan, 5/273. Geclassificeerd als sahih door al-Albaani in Sahih al-Nasaa'i.

5. Het licht buigen van de vinger tijdens het wijzen, is vermeld in de hadith van Numayr al-Khuzaa'i, overgeleverd door Abu Dawud, 991 en al-Nasaa'i, 1275. Maar dit is een da'ief (zwakker) hadith.

Zie Tamaam al-Minnah door al-Albaani, blz. 222.

En Allah weet het het beste.

En ivm hoe je het gebed moet verrichten, wanneer er niet expliciet wordt vermeld dat het voor de vrouwen anders moet, moet de vrouw gewoon op dezelfde manier als de man een aanbidding verrichten.
Dus een vrouw moet ook met luide stem net als de man salaat fajr, maghreb en 'Ishaa verrichten. (met luid bedoel ik gewoon normaal dus niet in de letterlijke betekenis van het woord, zie bovengenoemde Koranvers)

Maar wanneer er een niet mahram in de buurt is hoort een vrouw het gebed niet met een luide stem te verrichten, dit omdat de stem van de vrouw ook als 'awra wordt beschouwd.

Insha Allah ben je hier wat mee.

Als er iemand hier niet mee eens is, mag het ook zeggen, misschien ben ik wel verkeerd wa Allahoe A'lam.

Moge Allah me vergeven indien ik wat verkeerd heb gezegd.

Wasalaam aleikoem wa rahmatoeAllahi wa barakatoe

no avatar
Yasmin

door Yasmin » vr _4-_nov-_2005ah, 4-11-2005ad, 1:29 pm

Recitatie in het gebed en het bidden in een Jamaah voor vrouwen.

Vraag: mag je als vrouw, meisje hardop de soerra's reciteren tijdens het bidden? dit is om mijn concentratie erbij te houden. en hoe zit dat met het gezamenlijk gebed van vrouwen onderling? nog een vraagje;vrouwen kunnen afscheiding hebben, buiten hun mestruatie om. is het dan zo dat de woedoe niet meer geldig is?

Antwoord: In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Vrouwen kunnen gezamenlijk het gebed verrichten, dit gebaseerd op de hadith die overgeleverd is door Oem Waraqah, waarbij de boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) haar toestond om als imama te zijn voor haar dochters tijdens het gebed.

Er is ook overgeleverd door Labietah Al h'anaffia, dat Aicha de moeder van de gelovigen als imama met hun gebeden heeft tijdens een verplichte gebed. Er is ook overgeleverd door Tamiemah bint Saliemah dat Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn) als imama gebeden heeft tussen hen en met een luide stem de Qor'aan gereciteerd. Ook is er overgeleverd dat Oem salama de moeder van de gelovigen in de Ramadan als imama heeft gebeden met de vrouwen, ze bad in de rij (tussen de eerste rij, niet zoals het bij mannen is dat de imam voor de mensen bid). Ibn Omar gebood één van zijn vrouwen om voor te bidden met vrouwen tijdens de Ramadan. (zie Al moeh'alla 4/119-200).

De vrouw mag hardop Qor'aan reciteren tevens ook tijdens het gebed. Er is geen enkel hadith die de vrouw verbied om dit te doen. Wel is de stem van de vrouw (volgens sommige geleerden) een aura (een schoonheid die niet getoond mag worden). In nabijheid van vreemde mannen dient de vrouw haar stem te dempen.

Afscheiding die buiten de menstruatieperiode plaats vindt, maakt "Al wodoo" (kleine wassing) ongeldig. Het wordt als ontlasting beschouwd.

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam, Het team van ......

Keer terug naar Het Gebed