Waarom richting mekka bidden?

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
ronnie
Super Poster!
Super Poster!

Waarom richting mekka bidden?

door ronnie » zo _23-_okt-_2005ah, 23-10-2005ad, 10:41 pm

Salaam,

Iemand stelde mij de vraag waarom moslims richting mekka bidden, Nu weet ik dat zelf dus ook niet, Wie kan mij hier meer over vertellen?

Bij voorbaat dank,

Asalaam :D

neanderapenhanger
Senior lid
Senior lid

door neanderapenhanger » zo _23-_okt-_2005ah, 23-10-2005ad, 10:51 pm

as al,

Moslims bidden richting Mekka omdat daar de Ka'ba (huis van God) zich bevindt.
Ik heb gehoord dat deze door Adam(vzmh) is gebouwd.
Was later toen verwoest en daarna weer opgebouwd door Abraham en een van z'n zonen(vrede zij met hun allen)weet niet meer welke zoon.

In de Ka'ba zelf bevindt zich de zwarte steen.
deze blijkt uit de hemel te zijn gevallen en er staan bepaalde inscripties in.

zelf ben ik ook nog opzoek naar informatie over de Ka'ba,maar er is weinig informatie over vind ik.

Hoop dat je iets wijzer bent geworden.

salaam

RANDOM_AVATAR
ronnie
Super Poster!
Super Poster!

door ronnie » zo _23-_okt-_2005ah, 23-10-2005ad, 10:56 pm

salaam,

bedankt voor je antw, maar mischien heb je ook een hadith of een aya, waar is staat dat we daar heen moeten bidden, ja voor mij is dat vanzelf sprekend, alleen kan ik dus niet zeggen of dat gezegd is of bevolen, of aangeraden door geleerden en dat is graag wat ik zou willen, ook voor mijzelf, al doet dat niet veel, maar vooral om goe dantwoord te kunnen geven

Bij voorbaat dank,
Asalaam :bloem:

Verbal Mudjahideen
Super lid
Super lid

door Verbal Mudjahideen » zo _23-_okt-_2005ah, 23-10-2005ad, 11:11 pm

wel leuk om bij te vermelden dat moslims niet altijd richting de Ka'aba gebeden hebben.

eerst was het in de richting Al Quds, Jerusalem totdat Allah zei:

"And now verily We shall make you turn (in prayer) toward a Qibla which is dear to you. So turn your face toward the Inviolable Place of Worship (the Kaaba of Makkah)." (Al Baqarah 2:144)
Are we an Ummah that only stands up for itself, or for justice in its entirety?

RANDOM_AVATAR
Sinbad
Super Poster!
Super Poster!

door Sinbad » ma _24-_okt-_2005ah, 24-10-2005ad, 12:04 am

Koran 2:142. De dwazen onder het volk zullen zeggen: "Wat heeft hen van hun Qiblah, die zij volgden, afgekeerd?" Zeg: "Aan God behoort het Oosten en het Westen. Hij leidt, wie Hij wil naar het rechte pad".

143. En zo hebben Wij je tot een verheven volk gemaakt, opdat je getuige zult zijn tegenover de mensen en de Gezant een getuige tegenover u zal zijn. Wij bepaalden de Qiblah, die je slechts volgde, opdat Wij hem, die de gezant van God volgt, onderscheiden van degene die hem de rug toekeert. En dit is inderdaad zeer moeilijk, behalve voor hen, die God heeft geleid. En God zal u uw geloof niet doen verliezen; voorzeker, God is Liefderijk en Genadevol jegens de mensen.

144. Waarlijk, Wij zien jouw aangezicht zich naar de hemel wenden, daarom zullen Wij je tot beheerder maken van de Qiblah, die u behaagt. Wend daarom je aanaangezicht naar de Heilige Moskee en waar je ook mag zijn, wendt jouw aangezicht daarheen. En voorzeker, zij wie het Boek is gegeven, weten, dat dit de Waarheid is van hun Heer; God is niet achteloos ten aanzien van wat zij doen.

De Qibla is richting het huis (Kaaba) dat als eerste werd opgezet alleen voor het aanbidden van Allah zonder partners. Tawheed (Eenheid) van Allah wordt uitgedrukt door moslims door tawheed in aanbidding. Overal bidt men samen naar 1 richting, zo vormen ze een eenheid. Moslims aanbidden niet de Kaaba en ze geloven niet dat Allah daar woont:

2:115. En aan God behoort het Oosten en het Westen; waarheen je je ook wendt, daar zal het Aangezicht van God zijn. Zeker, God is Alomvattend, Alwetend.

Echter in de houding opzich of richting zit niet de deugd maar de intentie daarachter (het aanbidden van de Ene God) en de daden die daaruit volgen:

2:177. Het is geen deugd, dat je jouw gezicht naar het Oosten of naar het Westen wendt, maar waarlijke deugd is in hem, die in God, de Laatste Dag, de engelen, het Boek en de profeten gelooft en die van zijn vermogen geeft uit liefde voor Hem aan de verwanten, de wezen, de armen, de reiziger, de bedelaars en voor het vrijkopen van slaven en die het gebed onderhoudt en de Zakaat betaalt; verder in degenen, die hun belofte nakomen, wanneer zij een belofte doen en de geduldigen in armoede, in kwellingen en in oorlogstijd; dezen zijn het, die bewezen hebben, waarachtig te zijn en dezen zijn vromen.

Ik hoop dat dit verduidelijkt.

Sinbad

Keer terug naar Het Gebed