gebedstijden

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

gebedstijden

door Ayasha » za _22-_okt-_2005ah, 22-10-2005ad, 4:45 pm

Het is mij niet echt duidelijk of ik de juiste gebedstijden aanhoud, hieronder plaats ik een screen om te laten zien welke tijden ik aanhoud, misschien kan iemand mij zeggen of dat juist is.

Afbeelding
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Harissa
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Harissa » za _22-_okt-_2005ah, 22-10-2005ad, 4:56 pm

Salaam,

Ja, dat ligt er natuurlijk aan waar je woont.

Ik heb ook de athan van IslamicFinder gedownload, maar volgens het rooster van onze moskee loopt die van IF ong. 10 min. vóór.

Ik hou voor de zekerheid het lijstje van de moskee aan (aan de andere kant: als het met de computer berekend is..., hoever kan 'ie er dan naast zitten?).

Weet iemand hoe dit zit?

Wa salaam, H

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » za _22-_okt-_2005ah, 22-10-2005ad, 5:07 pm

Harissa schreef:Salaam,

Ja, dat ligt er natuurlijk aan waar je woont.

Zoals je op het screen kunt zien, is dat Hoogeveen (Drente)
Gezien er in mijn woonplaats geen moskee is dus ik ook geen lijstje kan verkrijgen ben ik aangewezen op dit programmaatje.

Misschien dat iemand mij kan zeggen of de instellingen zoals op het screen staan juist zijn, je kunt namelijk ook nog dingen zelf aanpassen maar ik heb echt geen idee wat en hoe, ik het dus standaard laten staan zoals ik het heb gedownload.
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Alex/Ali
Super Poster!
Super Poster!

door Alex/Ali » za _22-_okt-_2005ah, 22-10-2005ad, 5:40 pm

De tijden kloppen aardig hoor.

En het hoeft niet op de minuut nauwkeurig volgens mij. Als het maar rond die tijd gebeurt.

Allahu ahlem.
We get & forget
God give & forgive

RANDOM_AVATAR
Azam Ajoeb
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Azam Ajoeb » za _22-_okt-_2005ah, 22-10-2005ad, 9:47 pm

As Al Ayasha,

De gebedstijden hangen samen met de zonsop- en ondergang en zijn dus aan veranderingen onderhevig.
En Ayasha als je toch nog niet zeker bent van die tijden dan heb je hier iets wat zeker wel goed is ;).

1. Fadjr (ochtendgebed)= tussen eerste ochtendschemering en zonsopgang.

2. Zoehr (middaggebed)= vanaf een kwartier na de hoogste stand van de zon tot de namiddag.

3. Asr (namiddaggebed)= vanaf het laatste gedeelte van de namiddag tot een half uur voor zonsondergang.

4. Maghrieb (zonsonderganggebed)= vlak na zonsondergang tot de rode schemering verdwijnt.

5. Isja (nachtgebed)= vanaf anderhalf tot twee uur na zonsondergang tot voor de eerste ochtendschemering.

Wassalaam

RANDOM_AVATAR
ronnie
Super Poster!
Super Poster!

door ronnie » za _22-_okt-_2005ah, 22-10-2005ad, 11:39 pm

Salamm haleycum

Mischien kan je het gebed beter iets te laat, dan te vroeg verichten, heb ik mij laten vertellen, het is als het ware net als een kom, ben je te vroeg dan schenk je ernaast, Allah Alem, maar mischien kan je deze tijden aanhouden, en dan bijv. nog 5 a 10 min wachten voor je begint, Je heb wel een site waar je overal op de wereld kan kijken voor de tijden, ik ga even kijken of ik die site kan vinden, mischien kan je vergelijken met jou woonplaats,

Asalaam :D

RANDOM_AVATAR
ronnie
Super Poster!
Super Poster!

door ronnie » za _22-_okt-_2005ah, 22-10-2005ad, 11:49 pm

Nou ik had mij vergist, kom ook gewoon bij islamicfinder uit
:bloem: :bloem: :bloem:

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » zo _23-_okt-_2005ah, 23-10-2005ad, 12:30 am

ik kon idd ook geen betere vinden.

de tijden passen zich iedere dag aan, maar ik ging twijfelen door bijv. de mogelijkheid van de keuze die je rechts ziet staan.
Latitude en longitude: ik neem aan dat die waarden goed zijn.

Maar als je dan naar beneden kijkt:
Calculation Method: zie je staan Muslim World League

Afbeelding

bij iedere andere keuze veranderen de tijden van Fajr en Isha prayers.
Tot nu toe heb ik de bovenste keuze aangehouden.

Je hebt namelijk nog andere keuzes en wel:

Juristic Method: Standard (Imams Shafii, Hanbali, and Maliki)
en de tweede keuze is: Hanafi.

Afbeelding

ook hier houd ik dus tot nu toe de bovenste keuze aan. Als je Hanafi aanklikt veranderd dus ook de tijd voor de Asr prayers.

Misschien zou iemand het programmaatje eens willen downloaden en een van jullie eigen woonplaatsen invullen om te zien of dat overeenkomt met de door de betreffende moskee aangegeven tijden.

Hierbij de link: http://www.islamicfinder.org/athanDownload.php

Als ik de tijden van zonsopgang en zonsondergang opvraag van een officiele nederlandse site zitten er toch ook weer verschillen in.

zie: http://www.dekoepel.nl/calculator.html

daar kun je ook alle woonplaatsen van nederland invullen. Een en ander brengt mij wel wat in verwarring.

Azam Ajoeb,

Het is natuurlijk niet zo eenvoudig te bepalen wanneer bijvoorbeeld de hoogste stand van de zon is. Zo ook voor Asr .
Nederland is nu eenmaal geen land waar je de zon altijd ziet, laat staan de rode schemering. Isja is niet zo moeilijk omdat er dan een ruime tijdspanne is.

Maar Insha' Allah, komen we er wel uit ;)

In ieder geval alvast bedankt voor al jullie moeite lieve broeders en zusters :bloem: :bloem: :bloem:

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
goodperson
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door goodperson » zo _23-_okt-_2005ah, 23-10-2005ad, 8:41 am

Salaam

Het verschil heeft te maken met (al-Mathahib) van al-fiqh. Je hoeft niet moeilijk te doen een paar minuutjes verschil doet geen kwaad... gebruik liever de kalender van de moskee... Ik volg altijd de jaarlijks kalender van stichting ISRAA.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » ma _24-_okt-_2005ah, 24-10-2005ad, 1:44 am

goodperson schreef:Salaam

Het verschil heeft te maken met (al-Mathahib) van al-fiqh. Je hoeft niet moeilijk te doen een paar minuutjes verschil doet geen kwaad... gebruik liever de kalender van de moskee... Ik volg altijd de jaarlijks kalender van stichting ISRAA.

misschien een domme vraag, maar hoe kom ik aan zo'n kalender? ik heb al op internet gezocht maar kan een dergelijke kalender niet vinden. Helaas zit ik in een uithoek van Nederland, bij mij in de buurt is geen moskee. Heb wel in de gaten dat ik hier behoorlijk van alles zit afgesloten. Is een dergelijke kalender misschien te bestellen bij de stichting?

www.islamboeken.nl

Alex/Ali
Super Poster!
Super Poster!

door Alex/Ali » ma _24-_okt-_2005ah, 24-10-2005ad, 1:56 pm

We kunnen wel een kalender naar je opsturen. Als je in een persoonlijk bericht of via e-mail je adresgegevens doorgeeft. Dan zorgen we insha' Allah dat je een kalender thuisgestuurt krijgt.

Maar die tijden op je pc kloppen ook wel ongeveer hoor.
We get & forget
God give & forgive

Afzal
Gedeactiveerd

door Afzal » ma _24-_okt-_2005ah, 24-10-2005ad, 2:12 pm

Die tijden van de PC kloppen inderdaad. Waar je rekening mee moet houden is dat elk plaats zijn eigen tijden kent. Dit heeft te maken met de ligging. breedtegraad en hoogtegraad. Dus ik zou zeggen nav van de website heb je de meest juiste gebedstijden.

het verschil tussen Den haag en Rotterdam is al 3 minuten.
Dit is een volmaakt Boek, daaraan is geen twijfel, een richtsnoer voor de godvrezenden. (2:2)

RANDOM_AVATAR
goodperson
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door goodperson » wo _26-_okt-_2005ah, 26-10-2005ad, 7:31 pm

Salaam

Beste zuster, als je de jaarlijks kalender van ISRAA wil, dan kun je het vragen via hun e-mail adres op de website ( http://www.israa.nl ). Dan wordt het ieder jaar per post gestuurd naar je toe.

Salaam

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » vr _28-_okt-_2005ah, 28-10-2005ad, 12:22 am

dank je broeder,

ik heb inmiddels mijn gegevens naar broeder Alex/Ali doorgestuurd ;)

Insha'allah zal het voor elkaar komen :D

www.islamboeken.nl

Keer terug naar Het Gebed