De verzameling van de Koran

Besprekingen of vragen over teksten uit de Edele Koran
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

De verzameling van de Koran

door Al-hussein » di _14-_feb-_2012ah, 14-2-2012ad, 10:47 pm

Afbeelding

إن الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له وأشهد أن لاإله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله

Alle lof is voor Allah Afbeelding, wij prijzen Hem en zoeken Zijn hulp en vergeving. Wij zoeken toevlucht bij Allah tegen het slechte in onszelf en tegen onze slechte daden. Diegenen die Allah leidt, kan niet worden misleid en diegenen die Allah laat dwalen, kan niet worden geleid. Ik getuig dat er geen God is dan Allah en dat Mohammed s.a.w. zijn Profeet en Dienaar is.

Amma Ba'd:

Allah Afbeelding heeft De Koran naar het hart van Zijn dienaar Mohammed s.a.w. neergezonden opdat hij een waarschuwer voor de werelden zal zijn en Hij heeft dit boek het zegel der boeken gemaakt, een bewaker daarvan, een duidelijk bewijs tegenover de mensen en een mirakel voor zijn Profeet Mohammad s.a.w.

En daarom is de taak om dit boek te bewaren een Goddelijke taak, Allah Afbeelding zei:

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ

15:9 Voorwaar, Wij zijn het Die de Vermaning (de Kuran) hebben neergezonden. En voorwaar, Wij zijn daarover zeker de Wakers.

En Hij Afbeelding zei:

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِالذِّكْرِ لَمَّا جَاءَهُمْ وَإِنَّهُ لَكِتَابٌ عَزِيزٌ
    لا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ

41. Voorzeker, zij die niet in de Vermaning geloven als deze tot hen komt (zijn de verliezers); waarlijk het is een machtig Boek.

42. Geen valsheid kan het beroeren, van voren noch van achteren. Het is een Openbaring van de Alwijze, de Geprezene.

En Hij Afbeelding zei:

لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ
    إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ

75/16. Beweeg uw tong er niet mede om deze (woorden) haastig (op te nemen!)

75/17. Het verzamelen en het verkondigen er van rust op Ons.

Daarom heeft Allah Afbeelding de omstandigheden en de mensen voorbereid om deze wonderbaarlijke taak te verwezenlijken.

Om deze taak een beetje duidelijk te maken wil ik een bescheiden bijdrage hieromtrent leveren. Het is niet zomaar een boek. Ongeacht wat we schrijven en ongeacht wat we zeggen, kunnen we nooit de omvang en de wonderen van dit boek in zijn totaliteit omvatten, maar zoals men zegt: 'Wat we niet in het geheel kunnen bereiken, moeten we een gedeelte daarvan niet achterwege laten.'

Het is een zware taak en ik was een tijdje twijfelachtig. De ene keer neem ik een stap om te beginnen en de andere keer draai ik mij op mijn hielen om uit angst en telkens als ik aan dit onderwerp denk krijg ik kippenvel en kan mijn tranen niet bedwingen. Wie de verzen reciteert komt tot de conclusie dat het onmogelijk is dat dit boek door een mens is gemaakt!

InshaAllah zal ik dit onderwerp opdelen in 7 hoofdstukken:

: 
    1 - De betekenis van het het woord "verzameling" van de Koran taalkundig en volgens de Koranwetenschappen (Oeloem Al Kor'aan);
    2 - de bewaring/bewaking van de Koran;
    3 - het schrijven/optekenen van de Koran tijdens het leven van De Profeet s.a.w.;
    4 - de verzameling van de Koran tijdens de Khilafah van Abu Bakr A-Siddieeq; Afbeelding
    5 - de verzameling van de Koran tijdens de Khilafah van Oethmaan; Afbeelding
    6 - De Massaahif (meervoud van Mushaf)
    7 - Praktische voorbeelden tussen verschillende manuscripten en de Koran zoals we deze heden reciteren.

Ik vraag daarbij de hulp van Allah Afbeelding en ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen het kwaad in mijzelf en tegen mijn slechte daden. Wat in dit topic volgens Al Haq is, is enkel van Allah Afbeelding en wat tegen Al Haq is, is van mijzelf.

Uiteraard na toestemming van het beheer zal ik een ander topic openen voor jullie suggesties, discussies en vragen en vergeet mij niet in jullie Dua.

وصلى الله على محمد وآله وصحبه وأزواجه وذريته

Wordt vervolgd ...

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

Re: De verzameling van de Koran

door Al-hussein » do _16-_feb-_2012ah, 16-2-2012ad, 4:28 am

Hoofdstuk 1

De taalkundige betekenis van het woord 'verzameling', in het Arabisch: الجمع = Al Djam' [/align]

Lissaan Al A'rab - Ibn Manthoor RA:

Afbeelding

Djama'a (werkwoord): het bij elkaar brengen (samenvoegen) van iets dat verdeeld/verspreid is geweest. Ik verzamel iets als ik iets van hier en daar bij elkaar breng.

As-Sihaah (Taaj A-loeghah) - Al Djawhari RA:

Afbeelding

Djama' (werkwoord): ik verzamel iets nadat het op diverse plekken verspreid/opgedeeld is geweest.

Moefradaat Al Qoer'aan - Ar-Raaghib Al Asbahaani:

Afbeelding

Djama'a: Al Djam' (verzameling) is het samenvoegen van iets door delen bij elkaar te brengen.

In het vervolg zullen we de betekenis van dit begrip, volgens de Koranwetenschappen, uitgebreid uitleggen, insha'Allah en in het licht daarvan zullen we er achter komen dat de taalkundige betekenis van het woord 'verzameling' zeer van belang is en dat onze geleerden, moge Allah hen allen genadig zijn, zeer nauwkeurig te werk gingen met hun terminologie.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » do _16-_feb-_2012ah, 16-2-2012ad, 11:09 pm

De betekenis van het woord: 'Djam' Al Qoer'aan' جمع القرآن in de terminologie van Oeloem al Qur'aan (Koranwetenschappen) en Tafsir:

Deze betekenis wordt in 2 gevallen gegeven en benoemd:

1 - de verzameling die de betekenis heeft van het in het hart bewaren en volledig uit het hoofd memoriseren, waarvan het bewijs vers 17, in Soerah (75) Al Qiyyaamah, is:

Afbeelding

17. Het verzamelen en het verkondigen er van rust op Ons.

Imam Ibn Djareer At-Tabari zei in zijn Tafsir Djaami' Al Bayaan, deel 23, bladz.: 500:

Afbeelding

En wat Hij Afbeelding zei: "Het verzamelen en het verkondigen er van rust op Ons."
    Allah, Verheven is Zijn Gedachtenis, zei: "Het verzamelen van deze Koran in je borstkas/hart, O Mohammad, rust op Ons tot deze daarin wordt bevestigd en het verkondigen er van, (de recitatie) zodat je de Koran reciteert nadat Wij deze in je hart hebben verzameld."

En zoals wij [At-Tabari] hierover zeiden, zeggen ook de Tafsirgeleerden:

Al Imam Al Hafith Abu Al Fidaa' Ismaail Ibn Kathir in zijn Tafsir: Tafsir Al Qoeráan Al 'adtheem, deel 14, bladz.: 196, zei:

Afbeelding

Daarna zei Hij Afbeelding: Het verzamelen er van, betekent: in je hart en het verkondigen er van betekent: je reciteert deze.
    Wanneer Wij dus (de Openbaring) hebben verkondigd, betekent: als de engel deze Koran van Allah Afbeelding aan jou dicteert volg dan de verkondiging, betekent: luister er naar en reciteer het daarna zoals het door de engel aan jou was gedicteerd.
    Daarna rust de verklaring er van op Ons, betekent: na de bewaring/verzameling daarvan in je hart en nadat je deze reciteerde zullen Wij [Allah s.w.t. ] deze [de Koran] verduidelijken en uitleggen op de wijze die Wij willen en {ver}volgens Onze geboden.

Ibn Kathir citeerde een Hadith uit Musnad Imam Ahmad met dezelfde betekenis, op gezag van Said [Ibn Djubair RA].

Imam Allamah Mohammad Al Ameen Ash-Anqeetti, in zijn Tafsir Adwaa Al Bayaan, deel 8, bladz.: 640, (het eerste deel werd door zijn student Atiyah Mohammad Salem RA, voltooid. Sheikh Ash-Anqeetti stierf, voordat hij zijn Tafsir kon voltooien.)

Afbeelding

Sheikh Atiyah RA citeerde Abu Hayyaan (de Tafsirgeleerde):

De betekenis van vers 17: op ons rust het verzamelen van de Koran in je hart, de verkondiging en de recitatie hiervan.

Imam Ibn Maadjah zei in zijn Sunan:

حدثنا أبو بكر بن خلاد الباهلي حدثنا يحيى بن سعيد عن ابن جريج عن ابن أبي مليكة عن يحيى بن حكيم بن صفوان عن عبد الله بن عمرو قال جمعت القرآن فقرأته كله في ليلة فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم إني أخشى أن يطول عليك الزمان وأن تمل فاقرأه في شهر فقلت دعني أستمتع من قوتي وشبابي قال فاقرأه في عشرة قلت دعني أستمتع من قوتي وشبابي قال فاقرأه في سبع قلت دعني أستمتع من قوتي وشبابي فأبى

Op gezag van Abdoellah Ibn Amroe Ibn Al ' Aass, hij zei: 'Ik verzamelde De Koran en ik reciteerde deze in zijn geheel in één nacht.' "De Profeet s.a.w. zei: 'Ik vrees dat het op den duur te moeilijk voor jou zal zijn en dat je afhaakt. Reciteer deze dan binnen een maand.' " "Ik zei: 'Laat me genieten van mijn jeugd en mijn kracht.' " "De Profeet s.a.w. zei: 'Reciteer deze dan binnen tien nachten.' " "Ik zei: 'Laat me genieten van mijn jeugd en mijn kracht.' " "De Profeet s.a.w. zei: 'Reciteer deze dan binnen zeven nachten.' " "Ik zei: 'Laat me genieten van mijn jeugd en mijn kracht.' " De Profeet weigerde [toestemming te geven om de Koran geheel binnen minder dan 7 nachten te reciteren].

Imam As-Sindi Al Hanafi RA in zijn Haashiyah (voetnoten) in Sunan Ibn Maadjah, zei:

Afbeelding

Wat hij [Abdoellah Ibn Amr] zei: "Ik verzamelde de Koran.", betekent: 'Ik memoriseerde de Koran.'

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » za _18-_feb-_2012ah, 18-2-2012ad, 4:43 pm

2 - De verzameling die de betekenis heeft van: optekenen van de Koran die reeds gememoriseerd en individueel was opgeschreven door ofwel de Hoeffaadth (de Sahabah die de Koran geheel memoriseerden), ofwel de rest van de Sahabah die een gedeelte van de Koran hadden opgeschreven.

De betekenis getuigt van het bewijs welke uit een overlevering komt (Athaar) in Sahih Al Boechaarie. Afbeelding

Hij zei in:

Kitaab Fadaa'il Al Qoer'aan - baab Jam' Al Qoer'aan (boek 'De Deugdelijkheid van de Koran' - hoofdstuk: 'De Verzameling van de Koran'):

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ سَعْدٍ، حَدَّثَنَا ابْنُ شِهَابٍ، عَنْ عُبَيْدِ بْنِ السَّبَّاقِ، أَنَّ زَيْدَ بْنَ ثَابِتٍ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ أَرْسَلَ إِلَىَّ أَبُو بَكْرٍ مَقْتَلَ أَهْلِ الْيَمَامَةِ فَإِذَا عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ عِنْدَهُ قَالَ أَبُو بَكْرٍ ـ رضى الله عنه ـ إِنَّ عُمَرَ أَتَانِي فَقَالَ إِنَّ الْقَتْلَ قَدِ اسْتَحَرَّ يَوْمَ الْيَمَامَةِ بِقُرَّاءِ الْقُرْآنِ وَإِنِّي أَخْشَى أَنْ يَسْتَحِرَّ الْقَتْلُ بِالْقُرَّاءِ بِالْمَوَاطِنِ، فَيَذْهَبَ كَثِيرٌ مِنَ الْقُرْآنِ وَإِنِّي أَرَى أَنْ تَأْمُرَ بِجَمْعِ الْقُرْآنِ‏.‏ قُلْتُ لِعُمَرَ كَيْفَ تَفْعَلُ شَيْئًا لَمْ يَفْعَلْهُ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ عُمَرُ هَذَا وَاللَّهِ خَيْرٌ‏.‏ فَلَمْ يَزَلْ عُمَرُ يُرَاجِعُنِي حَتَّى شَرَحَ اللَّهُ صَدْرِي لِذَلِكَ، وَرَأَيْتُ فِي ذَلِكَ الَّذِي رَأَى عُمَرُ‏.‏ قَالَ زَيْدٌ قَالَ أَبُو بَكْرٍ إِنَّكَ رَجُلٌ شَابٌّ عَاقِلٌ لاَ نَتَّهِمُكَ، وَقَدْ كُنْتَ تَكْتُبُ الْوَحْىَ لِرَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَتَتَبَّعِ الْقُرْآنَ فَاجْمَعْهُ فَوَاللَّهِ لَوْ كَلَّفُونِي نَقْلَ جَبَلٍ مِنَ الْجِبَالِ مَا كَانَ أَثْقَلَ عَلَىَّ مِمَّا أَمَرَنِي مِنْ جَمْعِ الْقُرْآنِ قُلْتُ كَيْفَ تَفْعَلُونَ شَيْئًا لَمْ يَفْعَلْهُ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ هُوَ وَاللَّهِ خَيْرٌ فَلَمْ يَزَلْ أَبُو بَكْرٍ يُرَاجِعُنِي حَتَّى شَرَحَ اللَّهُ صَدْرِي لِلَّذِي شَرَحَ لَهُ صَدْرَ أَبِي بَكْرٍ وَعُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ فَتَتَبَّعْتُ الْقُرْآنَ أَجْمَعُهُ مِنَ الْعُسُبِ وَاللِّخَافِ وَصُدُورِ الرِّجَالِ حَتَّى وَجَدْتُ آخِرَ سُورَةِ التَّوْبَةِ مَعَ أَبِي خُزَيْمَةَ الأَنْصَارِيِّ لَمْ أَجِدْهَا مَعَ أَحَدٍ غَيْرَهُ ‏{‏لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ‏}‏ حَتَّى خَاتِمَةِ بَرَاءَةَ، فَكَانَتِ الصُّحُفُ عِنْدَ أَبِي بَكْرٍ حَتَّى تَوَفَّاهُ اللَّهُ ثُمَّ عِنْدَ عُمَرَ حَيَاتَهُ ثُمَّ عِنْدَ حَفْصَةَ بِنْتِ عُمَرَ ـ رضى الله عنه ـ‏.

Zayd Ibn Thaabit Afbeelding zei: "Abu Bakr riep mij toen de mensen tijdens de slag bij Al Yamamah sneuvelden, Omar was bij hem. Abu Bakr zei tegen mij: 'Omar kwam en zei tegen mij dat de dood had toegeslagen onder de Qoeraa' van de Koran (diegenen die De Koran memoriseren) en ik vrees dat daardoor in vele plaatsen (tijdens Jihad) de Qoeraa' worden uitgeroeid, waarbij grote delen van de Koran verloren kunnen gaan en ik stel voor dat je de opdracht geeft de Koran te verzamelen'. Ik zei tegen hem: 'hoe kun je iets doen wat de Profeet niet heeft gedaan?' Omar zei: 'Bij Allah, dit is een goede zaak.' Omar bleef aandringen totdat Allah mijn hart voor deze zaak verruimde, en ik zag het nut hiervan in wat Omar ook hierin had gezien." Zaid zei (verder): "Abu Bakr zei: 'Jij bent een wijze jongeman en wij twijfelen niet aan jouw betrouwbaarheid en jij was een van onder de mensen die de openbaringen opschreven tijdens het leven van de Profeet s.a.w.. Ga op zoek naar de Koran en verzamel deze.'
    Zayd zei: "Ik zweer bij Allah, als ze mij een opdracht gaven om een berg te verplaatsen dan was deze opdracht niet zwaarder dan de opdracht de Koran te verzamelen. Ik zei: "Hoe doen jullie iets wat de Profeet s.a.w. niet heeft gedaan?" Abu Bakr zei: 'Bij Allah, dat is een goede zaak.' Abu Bakr bleef aandringen totdat Allah mijn hart verruimde voor datgene waarvoor Allah het hart van Abu Bakr en Omar heeft verruimd. Ik zocht de Koran en ik verzamelde deze uit Al 'Oessoeb (meervoud van 'assab: een breed blad die de mannelijke tros van een dadelboom bedekt, zie foto), Ligaaf (meervoud van lagfah: stenen tablet) en de harten van de mannen (de gememoriseerde Koran) totdat ik het einde van Soerah At-Taubah bij Abu Goezaimah Al Anssaari, welke ik bij niemand vond (behalve bij hem). De bladen (waarop de Koran was opgetekend) waren bij Abu Bakr totdat hij stierf, daarna bij Omar en daarna bij Hafsah Bint Omar Afbeelding.

Wat begrijpen we uit deze Athaar?

Ten eerste, de 'Figh van Imam Al Boekhaarie', Afbeelding de titel die hij gaf aan dit hoofdstuk (De Verzameling van de Koran) plus het feit dat hij onder deze titel ook een andere Athaar heeft overgeleverd omtrent de laatste verzameling tijdens de Khlilafah van Othmaan Afbeelding. In beide gevallen ging het om het vastleggen van wat reeds was geschreven met de middelen die destijds beschikbaar waren en reeds gememoriseerd was in het hart van vele Sahabah.

Al Haafidth Ibn Hadjar Rahimahoe Allah zei in Fah Al Baari, (deel 9, bladz.: 15 en 19), zei:

Afbeelding

Afbeelding

Wat hij, [Al Boechaarie] zei (Baab Jam' Al Qoer' aan = De Verzameling van de Koran): "De bedoeling hiervan is een uitzonderlijke verzameling en dat is de verzameling van wat reeds was opgetekend en verdeeld was op bladen. Daarna het optekenen van dat alles in een Mushaf, waarin de Soerah's op volgorde zijn gerangschikt ".

Afbeelding

Wat hij [ZaydAfbeelding ] zei:

("Ik zocht de Koran en ik verzamelde deze".) De betekenis: 'Uit de dingen die ik bezit en ook wat de anderen ter beschikking hebben'.

Al Hussein: en hier moeten we denken aan de middelen die men destijds ter beschikking had, zoals:

- dunne stenen tabletten;
    - houten planken (vooral Al 'oessoeb Al Djareed en Al Qoetoeb zie foto's);
    - perkament.

En voor diegenen die niet weten wat Al 'oessoeb Al Djareed en Al Qoetoeb en die nooit een dadelboom in het echt van dichtbij hebben gezien:

Afbeelding

'Al Qoetoeb' is meervoud van 'Qatab' en is een gereedschap, gemaakt van hout, om een Hawdadj bovenop de rug van een kameel te bevestigen:

Afbeelding

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » zo _19-_feb-_2012ah, 19-2-2012ad, 5:53 pm

Het boek van Allah heeft twee (uit vele) namen:

- Al Qoer'aan
    - Al Kitaab = Het Boek

De eerste naam, 'Al Qoer'aan', is een aanwijzing naar de verzameling die de betekenis heeft van het memoriseren/reciteren, uit het hart.

Het woord 'Al Qoer'aan' is afgeleid van het werkwoord 'Qara'a' قرأ en dat betekent: lezen/reciteren, waarvan het bewijs in het volgende vers in Soerah Taahaa, is te lezen:

فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ وَلا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضَى إِلَيْكَ وَحْيُهُ وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا

20:114 En Verheven is Allah, de Ware Koning. En haast je niet met de Kuran (O Mohammed), voordat zijn openbaring aan jou is voltooid. En zeg: "Mijn Heer, vermeerder mijn kennis."

Imam Al Baghawi in zijn Tafsir Ma'aalim At-tanzeel, volume 6, bladz.: 297, zei:

Afbeelding

En haast je niet met de Koran: betekent: haast je [Mohammad] niet met het reciteren van de Koran [voordat Djibreel zijn recitatie eindigt].

En het volgende vers in Soerah Bani Israël:

أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا

17:78 Onderhoud de salaat na het hoogtepunt van de zon tot de duisternis van de nacht en de Fadjr-Koran. Voorwaar, de Fadjr-Koran wordt getuigd (door Engelen).

Imam At-Tabari in zijn Tafsir, volume 15, bladz.: 33, zei:

Afbeelding

en de Fadjr-Koran betekent: verricht de Fadjr-Koran: en dat betekent wat jij [Mohammad] reciteert tijdens het Fadjr-gebed uit de Koran.

Verder:

Voorwaar, de Fadjr-Koran wordt getuigd, Hij [Allah s.w.t ] zegt: "de Koran die jij reciteert in het Fadjr gebed wordt getuigd door - volgens de overleveringen - de engelen van de dag en de engelen van de nacht."

Nuttige opmerking: Dit vers is het bewijs dat de recitatie verplicht is in het gebed. Dat zei Al Qurtubi in zijn Tafsir (Ahkaam al Qoer'aan - Soerah Bani Israil):

وقرآن الفجر دليل على أن لا صلاة إلا بقراءة

en de Fadjr-Koran is het bewijs dat er geen Salat (gebed) bestaat zonder recitatie.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » zo _25-_maart-_2012ah, 25-3-2012ad, 4:29 pm

De tweede naam van de Koran: Al Kitaab الكتاب (Het Boek):

Deze naam is een verwijzing naar de verzameling die de betekenis heeft van: het optekenen van de Koran met de schrijfmiddelen die de Moslims destijds ter beschikking hadden. In de voorgaande posten hebben we daar een paar voorbeelden van gezien.

Imam Al Baghawi in zijn Tafsir Ma'aalim At-tanzil (Soerah Al Baqarah vers 2 bladz.: 59), zei:

[img=center]https://public.bay.livefilestore.com/y1pMI3YFb1HWW8QKYyJWsRTLOT56Lm4NkGsK2GzFwjlaJgfSAEYvjzNFr8QXBGHVF0j5aHSf6ri9L31n5UijtcpCw/baghawi1.jpg?psid=1[/img]

Allah swt zei: 2:2 Dit is het Boek ذَلِكَ الْكِتَابُ : wat betekent: Deze Koran.

At-Taher Ibn Aashoor in zijn Tafsir: At-Tahrir wa At-Tanweer (Soerah Al Baqarah vers 2, bladz.: 221), zei:

[img=center]https://public.bay.livefilestore.com/y1pKYuTyFEq-iNZt1Y4KQNSyQXqRtTHgkS0MkeJQYMeQ0tIjWcxIOWNqwVyDnVVdwTwpsMu0pvqrbhrhD7HKG674g/thrir%20tanwir.jpg?psid=1[/img]

Al Kitaab is afgeleid van het woord dat de betekenis heeft van: het geschrevene.

De afleiding van Al Kitaab الكتاب is uit het werkwoord KATABA كتب en dat betekent: verzamelen, inlassen, toevoegen, omdat de bladen en de letters van een boek worden verzameld en bij elkaar worden gevoegd. De Profeet s.a.w. gaf het bevel om alle openbaringen die op hem waren neergedaald op te tekenen en daarvoor had hij een boek ter beschikking gesteld. De benaming verwijst er dus naar dat het optekenen van de Koran verplicht is en deze bewaard dient te blijven.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » zo _25-_maart-_2012ah, 25-3-2012ad, 5:11 pm

Imam As-Sagaawi in zijn boek: Djmaal Al Qoerraa', bladz.: 81, zei:

[img=center]https://public.bay.livefilestore.com/y1pMl-RxEQGZ_fdes7Uk9HBfR1OKcIzIk-i5N3M1TXb0yZ7TLX3bHvFZsQbfgNXosq0WyN5vL9HhNvh1fJX3eSKkw/sakhawi.jpg?psid=1[/img]

En van zijn [De Koran] benamingen: Het Boek:

De Koran werd Het Boek genoemd omdat dit woord de betekenis van de verzameling weergeeft, men zegt [in het Arabisch]: Kataba كتب : als men de letters aan elkaar toevoegt.

Onder alle geleerden binnen de Islam bestaat overeenstemming over deze betekenis op alle vlakken van islamitische kennis. Wij hebben slechts een paar voorbeelden geciteerd. Studenten van kennis en geïnteresseerden kunnen de talloze referenties hierover raadplegen, vooral in Tafsir en Koranwetenschappen.

De twee uiteengezette benamingen van de Koran:

De begrippen 'Koer'aan' en 'Al Kitaab' verwijzen beide naar de bewaring van dit boek. het is bewaard in de harten van Moslims. Wij kennen geen Oemmah die haar boek volledig en foutloos memoriseert, behalve de Oemmah van Mohammad s.a.w.. Tevens kennen wij geen Oemmah die haar boek volledig en vanaf het begin heeft opgetekend en verder generatie na generatie is opgedragen zonder dat er ook maar één klein verschil is opgetreden, tot de dag van vandaag.

In het vervolg gaan we de Koran en diens bewaring volgen van voor de openbaring, tijdens de openbaring en na de openbaring.

Wa Allah al Moesta'aan en bij Hem alleen zoeken wij toevlucht en vragen wij Zijn hulp.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » do _29-_maart-_2012ah, 29-3-2012ad, 11:43 pm

[align=center]Hoofdstuk 2[/align]

[align=center]De Bewaring van de Koran[/align]

[align=center]De Bewaring van de Koran voor de Openbaring bij Allah Afbeelding in de hemel:[/align]

AllahAfbeelding zegt in Soerah Al waaqi'ah 75-80:

[align=center]
فَلا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ

وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ

إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ

فِي كِتَابٍ مَّكْنُونٍ

لّا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ

تَنزِيلٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِينَ
[/align]

[align=center]75. En Ik roep het verschieten der sterren tot getuige

76. En inderdaad is dat een grote eed, indien gij het beseft;

77. Voorzeker, dit is (de) verheven Koran,

78. Een beschermd Boek,

79. Dat niemand zal aanraken behalve zij die zich louteren.

80. Een Openbaring van de Heer der Werelden.
[/align]

AllahAfbeelding zegt in Soerah Abasa 11-16:

[align=center]
كَلاَّ إِنَّهَا تَذْكِرَةٌ

فَمَن شَاء ذَكَرَهُ

فِي صُحُفٍ مُّكَرَّمَةٍ

مَّرْفُوعَةٍ مُّطَهَّرَةٍ

بِأَيْدِي سَفَرَةٍ

كِرَامٍ بَرَرَةٍ
[/align]

[align=center]11. Neen! Voorwaar, het is een vermaning.

12. Dus, wie het wil, laat hem er lering uit trekken.

13. (Dit is) in verheven geschriften,

14. Hoogstaand en rein,

15. In de handen van schrijvers,

16. Edel, deugdzaam
.
[/align]

AllahAfbeelding zegt in Soerah Al Boeroedj 21-22 :

[align=center]
بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَّجِيدٌ

فِي لَوْحٍ مَّحْفُوظٍ
[/align]

[align=center]21. Voorwaar, het is een glorierijke Koran,

22. Op een beschermde tafel.
[/align]

De verzen spreken voor zich. In het vervolg gaan we een paar Tafsirgeleerden citeren.

والحمد لله رب العالمين

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » vr _30-_maart-_2012ah, 30-3-2012ad, 3:57 pm

Allamah Abdur-rahmaan Assi'di in zijn Tafsir: Taissit Al Karim Ar-Rahmaan, Bladz.: 836, Soerah Al Waqi'ah:

Afbeelding

76. En inderdaad is dat een grote eed, indien gij het beseft.

De eed was groot, omdat de sterren en hun bewegingen en neerdalingen in het heelal ontelbare tekenen zijn. De zaak waarop Allah deze eed heeft gelegd is de waarachtigheid van deze Koran, waarover geen twijfel bestaat. Deze Koran is edel en de betekenis bevat veel deugd en elke deugdelijkheid en elke kennis is vanuit deze Koran afgeleid.

78. Een beschermd Boek,

De betekenis: de Koran is het beschermde boek in de beschermde tafel, welke is verborgen/versluierd voor de ogen van de schepselen , om daarin te kunnen lezen, behalve voor Allah en de verheven engelen.

79. Dat niemand zal aanraken behalve zij die zich louteren.

Niemand raakt de Koran aan, behalve de edele engelen, welke Allah heef gereinigd en behoed voor zonden, mankementen en tekortkomingen en als deze Koran niet wordt aangeraakt, behalve door hen die zich louteren, dan is de Koran vanzelfsprekend onbereikbaar voor duivels en verdorven mensen.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » ma _9-_apr-_2012ah, 9-4-2012ad, 10:34 pm

[align=center]De bewaring van De Koran tijdens de nederdaling naar de aarde[/align]

Allah Afbeelding zei in Soerah Ashoe'araa:

[align=center]Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[/align]

[align=center]26:210 En hij (de Kuran) is niet door de Satans neergedaald.

26:211 Het past hun niet en zij zijn er niet toe in staat.

26:212 Voorwaar, van het horen (ervan) zijn zij zeker buitengesloten.[/align]

Allah Afbeelding zei in Soerah Al Djinn:

[align=center]Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[/align]

[align=center]72:8. En wij trachtten de hemel te bespieden en wij vonden deze vol sterke wachters en vlammen.

72:9. En voorzeker, wij plachten op enige plaatsen te zitten om de gesprekken te beluisteren. Maar wie nu luistert, vindt een vlam die op hem wacht.

72:10. Wij weten daardoor niet of voor degenen die op aarde zijn, een ramp wordt bedoeld of dat hun Heer hen op het goede pad wil leiden.[/align]

Daarna maakt AllahAfbeelding duidelijk wie deze Koran heeft overgeleverd aan Mohammad s.a.w., zoals Allah Afbeelding heeft gewild in Soerah Ashoe'araa:

[align=center]Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[/align]

[align=center]26:192 En voorwaar, hij (de Kuran) is zeker een neerzending van de Heer der Werelden.

26:193 Met hem (de Kuran) daalde de getrouwe Geest (Djibril) neer.

26:194 Op jouw hart (O Mohammed), opdat jij tot de waarschuwers behoort.

26:195 In een duidelijke Arabische taal.[/align]

Allah Afbeelding zei in Soerah Al Baqarah:

[align=center]Afbeelding[/align]

[align=center]2:97 Zeg (O Mohammed): "Wie een vijand van Djibril is: voorwaar, hij heeft hem (de Kuran) in jouw hart neergezonden, met toestemming van Allah, als een bevestiging van wat er voor (geopenbaard) was, en als Leiding en als een verheugende tijding voor de gelovigen".[/align]

Allah Afbeelding zei in Soerah An-Nahl:

[align=center]16:102 Zeg (O Mohammed): "De Heilige Geest (Djibrll) van jouw Heer deed hem met de Waarheid neerdalen om degenen die geloven te versterken, en als Leiding en een verheugende tijding voor de Moslims."[/align]

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » di _10-_apr-_2012ah, 10-4-2012ad, 12:39 pm

Imam Ibn Djoezzi in zijn Tafsir: At-Sheel li Oeloem At-Tanzeel: Soerah Ashoe'araa, bladz.: 124:

Afbeelding

26:210 En hij (de Koran) is niet door de Satans neergedaald. De verwijzing hier is naar de Koran en dat is een weerlegging van mensen die beweerden dat de Koran mede door de Shaitaans op Mohammad s.a.w. was neergedaald. 26:211 Het past hun niet en zij zijn er niet toe in staat. De betekenis hier is dat de Shaitaans niet het vermogen hebben de Koran aan te raken. De term ما ينبغي = maa yanbaghi wordt soms gebruikt voor: 'onmogelijk' en soms voor: 'het is ongepast'. 26:212 Voorwaar, van het horen (ervan) zijn zij zeker buitengesloten. Dit is de oorzaak waarom de Shaitaans geen waarzeggerij kunnen verrichten, omdat ze sinds het Profeetschap van Mohammad s.a.w. buitengesloten waren om datgene wat in de hemelen werd gezegd te kunnen horen, nadat de waarzeggerij voordien overal werd gepraktiseerd.

Al-Hussein: dat zal duidelijk worden, insha'Allah, in de volgende Tafsir omtrent het vers in Soerah Al Djinn.

والحمد لله رب العالمين

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » wo _11-_apr-_2012ah, 11-4-2012ad, 11:56 am

Imam Ibn Abi Zamanin zei in zijn Tafsir, Tafsir Al Koran Al Aziz, bladz.: 44:

Afbeelding

72:8. En wij trachtten de hemel te bespieden en wij vonden deze vol sterke wachters en vlammen. Dit is hetgeen de Djinns zeiden. Diegenen onder hen die dat probeerden, 72:9. En voorzeker, wij plachten op enige plaatsen te zitten om de gesprekken te beluisteren in de hemel. Maar wie nu luistert, vindt een vlam die op hem wacht. De betekenis is, bewakers die het luisteren tegenhouden.

Yahya zei: "De Djinns konden sommige gebeurtenissen in de hemel beluisteren, maar ze werden tegengehouden om de openbaring te beluisteren."

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » do _12-_apr-_2012ah, 12-4-2012ad, 1:32 pm

Geliefde broeders en zusters en waarde waarheidzoekers onder de niet-Moslims:

Sinds de Koran door Allah Afbeelding in de verheven wereld werd bewaard en door dienaren die onfeilbaar waren te zondigen of ongehoorzaam te zijn, zoals Allah Afbeelding zei:

[align=center]Afbeelding

Afbeelding

16:50 Zij vrezen hun Heer boven hen en zij doen wat Hij beveelt.

21:27 Zij nemen het woord niet voor Hem en zij handelen op Zijn bevel.
[/align]

was het onmogelijk voor de kwaadwillenden deze koran te kunnen bereiken, aanraken of beluisteren.

En toen brak de tijd aan deze vermaning te openbaren, in de tijd dat de mensheid verdorven was door ongeloof en veelgoderij (behalve enkelen onder de mensen van het Boek), door de boodschapper die de Koran overleverde aan de Profeet s.a.w., de leider van de engelen, Djibreel Afbeelding, de sterke getrouwe engel, zoals Allah Afbeelding hem beschreef:

Imam At-Tabari in zijn Tafsir, Djaami' Al Bayaan, bladz.: 641:

Afbeelding

At-tabari overleverde van Qataadah omtrent:

26:192 En voorwaar, dit Boek is zeker een neerzending van de Heer der Werelden.

At-Tabari zei over dit vers:

26:193 Met hem (de Koran) daalde de getrouwe Geest (Djibril) neer.

"Er zijn 2 verschillende recitaties:

- de recitatie van Basrah en Hidjaaz (nazala:نزَل ), verzacht, enkele medeklinker;
      - en de recitatie van Al Koefah: (nazzala نزَّل) met een verdubbeling van de medeklinker.

Beide recitaties hebben dezelfde betekenis en dat is:

- Dibreel Afbeelding was met deze Koran neergedaald op Mohammad s.a.w. (de eerste recitatie);
    - en Allah Afbeelding deed de Koran neerdalen op het hart van Mohammad s.a.w. mede door Dibreel Afbeelding."

Imam Al Baghawi in zijn Tafsir, Ma'aalim At-Tanzeel, bladz.: 128:

Afbeelding

26:192 En voorwaar, dit Boek (betekent deze Koran) is zeker een neerzending van de Heer der Werelden.

26:193 Met hem (de Koran) daalde de getrouwe Geest (Djibril) neer.

Mensen in Hidjaaz, Abu Amroe en Hafs, reciteerden: (nazala: نزَل) verzacht, enkele medeklinker en الروحُ الأمينُ (met een dhamma), en de betekenis: Djbreel was neergedaald met de Koran;

de anderen reciteerden met een dubbele medeklinker (Shadda) en een Fatha (الروحَ الأمينَ) en dat betekent: Allah liet de Koran mede neerdalen door Djibreel Afbeelding vanwege:
    26:192 En voorwaar, dit Boek (de Koran) is zeker een neerzending van de Heer der Werelden.(*)

26:194 Op jouw hart (O Mohammed, zodat je de Koran onthoud), opdat jij tot de waarschuwers behoort. Dat betekent: je waarschuwt mensen voor een angstige dag.

26:195 In een duidelijke Arabische taal. Ibn Abbas zei: 'in de taal van de Qoeraish zodat ze datgene begrijpen wat daarin staat' ."

والحمد لله رب العالمين

[hr]
(*) Nuttige variante recitaties i.v.m de leestekens in de vroegere Koran zonder Tashkil.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » wo _18-_apr-_2012ah, 18-4-2012ad, 11:35 am

[align=center]De bewaring van de Koran op aarde,
vlak na de nederdaling op het hart van Mohammad s.a.w.
[/align]

Allah Afbeelding zei in Soerah Al Qiyaamah:

[align=center]Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[/align]

[align=center]75:16. Beweeg uw tong er niet mede om deze (woorden) haastig (op te nemen!).

75:17. Het verzamelen en het verkondigen er van rust op Ons.

75:18. Wanneer Wij dus (de Openbaring) verkondigd hebben volg dan de verkondiging.

75:19. Daarna rust de verklaring er van op Ons.
[/align]

Allah Afbeelding zei in Soerah Al a'laa:

[align=center]87:6. Wij zullen u weldra onderwijzen zodat u het niet vergeet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[/align]

[align=center]73:1. O, u die u omwikkelt!

73:2. Sta op in de nacht voor korte tijd.

73:3. De helft er van of minder dan dat.

73:4. Of maak het iets langer - en reciteer de Koran duidelijk en aandachtig op.
[/align]

Allah Afbeelding zei in Soerah Bani Israël:

[align=center]17:106 En het is een Kuran die Wij in gedeeltes hebben opgedeeld opdat u hem bedachtzaam aan de mensen reciteert; Wij hem in fases neergezonden.[/align]

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » wo _18-_apr-_2012ah, 18-4-2012ad, 5:04 pm

Wat betreft de Tafsir van het vers in Soerah Al Qiyaamah zie hier de voorgaande post:

Is het ook nuttig om:

Imam Al Qurtubi, in zijn Tafsir Ahkaam al Qur'aan, Bladz.: 425 en 426

te citeren:

Afbeelding

Afbeelding

Allah Afbeelding zei:75:16. Beweeg uw tong er niet mede om deze (woorden) haastig (op te nemen!) Imam A-Thirmithi overleverde op gezag van Ibn Abbaas, hij zei: "De Profeet s.a.w. bewoog zijn tong als de Koran op hem nederdaalde om hem te onthouden, toen dit vers nederdaalde bewoog hij enkel zijn lippen."

75:17. Het verzamelen en het verkondigen ervan rust op Ons, het verzamelen van de Koran in jouw hart, daarna ga je deze verkondigen.

75:18. Wanneer Wij dus (de Openbaring) verkondigd hebben volg dan de verkondiging. De betekenis, luister aandachtig (O Mohammad) daarna rust het reciteren van de Koran op ons. De Profeet s.a.w. bleef naar de recitatie van Djribreel luisteren en als Djibreel klaar was reciteerde de Profeet s.a.w. zoals Djibreel heeft gereciteerd.

75:19. Daarna rust de verklaring er van op Ons. De betekenis, de exegese (uitleg) van de geboden en de verboden in deze Koran.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » wo _18-_apr-_2012ah, 18-4-2012ad, 8:26 pm

Imam Djamaloeddin Al Qaasimi in zijn Tafsir Mahaasin A-Ta'weel, bladz.: 6131:

Afbeelding

87:6. Wij zullen u weldra onderwijzen zodat u het niet vergeet. De betekenis: Wij zullen u (Moahmmad s.a.w.) de recitatie van de Koran inspireren zodat je niet vergeet wat je reciteert.

A-Zamagshari zei:

"Allah Afbeelding heeft hem (Mohammad s.a.w.) een blijde aankondiging gegeven, een duidelijk mirakel geschonken, dat hij als analfabeet zijnde de openbaring, die hij van Djibreel ontving, reciteerde en achteraf niet vergat."

Ar-Raazi zei:

"Dit vers is in twee opzichten een bewijs van een mirakel:

1 - De Profeet s.a.w. kon lezen noch schrijven, het is een mirakel dat hij dit lange boek uit het hart reciteert zonder vooraf gestudeerd te hebben.

2 - Dit vers was onder de eerste geopenbaarde verzen in Makkah, het is een aankondiging van een vreemde buitengewone toekomstige gebeurtenis en het is inderdaad gebeurd. Dit vers ontsluiert het toekomstige verborgene."

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » do _19-_apr-_2012ah, 19-4-2012ad, 10:42 pm

Imam Ibn Kathir in zijn Tafsir 'Tafsir Al Qur'aan Al 'adeem', bladz.: 160 en 161:

Afbeelding

Afbeelding

73:1. O, u die u omwikkelt! 73:2. Sta op in de nacht voor korte tijd. 73:3. De helft er van of minder dan dat. 73:4. Of maak het iets langer - en reciteer de Koran duidelijk en aandachtig.

Allah Afbeelding beveelt Zijn Profeet om zich niet tijdens de nacht te omwikkelen, en dat hij moet opstaan (voor het nachtgebed) tegenover zijn Heer zoals Allah Afbeelding zei:

32:16. Zij verwijderen zich van hun bed, hun Heer in vrees en hoop aanroepende en zij doen wel met hetgeen Wij hun hebben geschonken.

Zo was de Profeet s.a.w. gehoorzaam aan de plicht van zijn Heer om tijdens de nacht te bidden, dit gebed was voor hem een verplichting zoals Allah Afbeelding zei:

17:79 En verricht in een gedeelte van de nacht het gebed, als een extra (gebed) voor u. Uw Heer zal jou zeker tot een loffelijke positie verheffen.

en hierin verduidelijkt Allah Afbeelding de omvang van dit gedeelte van de nacht:

73:1. O, u die u omwikkelt!

73:2. Sta op in de nacht voor korte tijd.

73:3. De helft er van of minder dan dat.

Allah Afbeelding zei:

73:3. De helft er van in plaats van de hele nacht, 73:3. of minder dan dat.

De betekenis: Wij bevelen jou om de helft van de nacht te bidden, jij mag een beetje minder daarvan bidden, daarover treft jou geen blaam.

73:4. en reciteer de Koran duidelijk en aandachtig.

De betekenis: reciteer de Koran duidelijk en traag, een reden om hem te begrijpen en er over na te denken, en zo deed hij s.a.w.

والحمد لله رب العالمين

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » ma _30-_apr-_2012ah, 30-4-2012ad, 1:58 pm

Nadat de Profeet s.a.w. de Koran in het hart had ontvangen werd zijn s.a.w. tijd volledig gevuld met buitengewone inspanningen. Niet alleen met het verkondigen van de Koran zoals deze was geopenbaard, en het lange delen van de nacht reciteren tijdens zijn s.a.w. gebeden, maar ook met het bestuderen van de Koran, samen met de getrouwe gezant van Allah Afbeelding, de boodschapper van de verheven wereld naar de aardse wereld.

De Profeet s.a.w. had een jaarlijkse ontmoeting met Djibreel om de geopenbaarde Koran te bestuderen zodat er niets daarvan uit het hart van de Profeet saw zou ontsnappen.

Imam Boechaarie Afbeelding zei in zijn Sahih- Kitaab Fadaai' l Al Qoer'aan (Deugden van de Koran):

حدثنا يحيى بن قزعة حدثنا إبراهيم بن سعد عن الزهري عن عبيد الله بن عبد الله عن ابن عباس رضي الله عنهما قال كان النبي صلى الله عليه وسلم أجود الناس بالخير وأجود ما يكون في شهر رمضان لأن جبريل كان يلقاه في كل ليلة في شهر رمضان حتى ينسلخ يعرض عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم القرآن فإذا لقيه جبريل كان أجود بالخير من الريح المرسلة

Op gezag van Ibn Abbas: Afbeelding hij zei: "De Profeet s.a.w. was de meest vrijgevige onder de mensen, vooral tijdens Ramadan was hij de meest genereuze omdat Djibreel hem elke avond ontmoette tijdens Radaman tot het einde van de maand om de Koran voor hem te reciteren, als de Profeet s.a.w. Djibreel ontmoette was hij genereuzer dan de snelste wind."

Imam Boekhaarie Afbeelding zei ook in zijn Sahih onder de bovenste Hadith:

حدثنا خالد بن يزيد حدثنا أبو بكر عن أبي حصين عن أبي صالح عن أبي هريرة قال كان يعرض على النبي صلى الله عليه وسلم القرآن كل عام مرة فعرض عليه مرتين في العام الذي قبض فيه وكان يعتكف كل عام عشرا فاعتكف عشرين في العام الذي قبض فيه

Op gezag van Abu Hoerairah: Afbeelding hij zei: "De Profeet s.a.w. had de gewoonte om elk jaar de Koran te reciteren voor Djbreel, hij deed dat echter tweemaal in het jaar waarin hij overleed, en hij had de gewoonte om Itikaaf (*) tien dagen per jaar te verrichten en hij deed dat twintig dagen in het jaar waarin hij overleed."

Imam Boechaarie Afbeelding zei in zijn Sahih, hetzelfde boek:

مسألة وقال مسروق عن عائشة عن فاطمة عليها السلام أسر إلي النبي صلى الله عليه وسلم أن جبريل كان يعارضني بالقرآن كل سنة وإنه عارضني العام مرتين ولا أراه إلا حضر أجلي

Op gezag van Fatima: Afbeelding zij zei: "De Profeet s.a.w. fluisterde een geheim in mijn oor: hij zei; 'ik reciteerde de Koran voor Djibreel eenmaal per jaar, behalve dit jaar. Dit jaar reciteerde ik de Koran tweemaal en ik zie dat als een teken dat mijn dood nabij is.'" (**)

[hr]
[font=Helvetica](*) het in de Moskee uitsluitend vrijwillig verblijven voor een bepaalde periode met de intentie om toenadering tot Allah swt te zoeken.
(**) deze Hadith is een deel van een lange Hadith die in het boek van de tekenen van het Profeetschap in Sahih Boekhaarie was overgeleverd.
[/font]

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » ma _30-_apr-_2012ah, 30-4-2012ad, 11:17 pm

Ondanks de belofte van Allah Afbeelding aan de Profeet s.a.w. dat hij de Koran nooit zal vergeten zoals Allah Afbeelding zei in Al A'laa:

87:6. Wij zullen u weldra onderwijzen zodat u het niet vergeet

(lees de Tafsir hier) heeft De Profeet s.a.w. gedurende zijn hele leven, sinds de openbaring, toch lange delen van de nacht voor zijn HEER gestaan en reciteerde de Koran veelvuldig tijdens zijn gebeden, zoals Allah Afbeelding het ook heeft bevolen. Qiyamoe Al-Lail in zijn geval was verplicht (lees hier de Tafsir van het begin van Soerah Al Moezzamil):

Imam Boechaarie zei in zijn Sahih Kitaab At-tafseer (Soerah Al Fath):

حدثنا الحسن بن عبد العزيز حدثنا عبد الله بن يحيى أخبرنا حيوة عن أبي الأسود سمع عروة عن عائشة رضي الله عنها أن نبي الله صلى الله عليه وسلم كان يقوم من الليل حتى تتفطر قدماه فقالت عائشة لم تصنع هذا يا رسول الله وقد غفر الله لك ما تقدم من ذنبك وما تأخر قال أفلا أحب أن أكون عبدا شكورا فلما كثر لحمه صلى جالسا فإذا أراد أن يركع قام فقرأ ثم ركع

Op gezag van onze Moeder Aisha: Afbeelding zij zei: "De Profeet s.a.w. had de gewoonte om 's nachts op te staan voor het gebed en stond zolang totdat er blaren aan zijn voeten ontstonden." Aisha ze: 'Waarom doe je dat, O Profeet van Allah?' Hij zei: 'Moet ik niet een dankbare dienaar van Allah zijn?' "Toen hij oud werd bad hij zittend, als hij de Roekoe wilde verrichten stond hij op reciteerde en boog hij neer."

Niet alleen dat, de Profeet s.a.w. was ook de eerste en de beste Koranleraar. Hij onderwees de Sahabah de Koran op de beste wijze, zoals Allah Afbeelding hem heeft bevolen:

17:106 En het is een Kuran die Wij in gedeeltes hebben gezonden opdat u hem bedachtzaam aan de mensen reciteert; Wij hebben hem in fases neergezonden.

Imam An-Nassafi in zijn Tafsir: Madarik At-tanzeel Soerah Bani Israël, bladz.: 626:

Afbeelding

opdat u hem bedachtzaam aan de mensen reciteert: aan de mensen reciteert in geduld en weloverwogen.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » di _1-_mei-_2012ah, 1-5-2012ad, 3:01 am

De Profeet s.a.w. onderwees de Sahabah de Koran volgens zijn beste leermethode, namelijk van mond tot mond, en heel aandachtig, vers voor vers en Soerah voor Soerah, met de nodige uitleg van de kennis van geboden en verboden. De Sahabah waren ook de beste leerlingen ooit. Niet voor niets heeft Allah Afbeelding hen ooit in de geschiedenis, als de beste generatie uitverkoren om zijn laatste Progeet s.a.w. te vergezellen. Moge Allah Afbeelding ons in hun sporen laten volgen, Amin.

Imam BoekhaarieAfbeelding zei in zijn Sahih Kitaab Tafsir Al Qoer'aan:

Op gezag van Shaqiq Ibn Salamah: hij zei: "In een preek van Abdollah Ibn Mas'oed Afbeelding zei hij: 'Ik zweer bij Allah, ik heb meer dan zeventig Soerah's uit de mond van de Profeet s.a.w. vernomen en Ik zweer bij Allah, de Sahabah weten dat ik de meesten ken van hen, die kennis van de Koran bezitten, ook al ben ik niet de beste onder hen.

Imam Boekhaarie Afbeelding zei in zijn Sahih Kitaab Tafsir Al Qoer'aan:

حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ ، حَدَّثَنَا أَبِي ، حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ ، حَدَّثَنِي إِبْرَاهِيمُ ، عَنْ الْأَسْوَدِ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ ، قَالَ : بَيْنَمَا نَحْنُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي غَارٍ ، إِذْ نَزَلَتْ عَلَيْهِ وَالْمُرْسَلَاتِ ، فَإِنَّهُ لَيَتْلُوهَا وَإِنِّي لَأَتَلَقَّاهَا مِنْ فِيهِ ، وَإِنَّ فَاهُ لَرَطْبٌ بِهَا

Op gezag van Ibn Mas'oed: Afbeelding hij zei: "We waren met de Profeet s.a.w. in een grot toen Soerah Al Moerssalaat nederdaalde, hij was aan het reciteren terwijl ik het uit zijn mond vernam, het kwam vers uit zijn mond."

Imam Ahmad Ibn Hanbal Afbeelding zei in zijn Moessnad -Moessnad Ibn Omar Afbeelding:

حَدَّثَنَا حَمَّادٌ ، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ ، عَنْ نَافِعٍ ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ : كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " يُعَلِّمُنَا الْقُرْآنَ ، فَإِذَا مَرَّ بِسُجُودِ الْقُرْآنِ سَجَدَ وَسَجَدْنَا مَعَهُ "

Op gezag van Abdollah Ibn Omar: Afbeelding hij zei: "De Profeet s.a.w. leerde ons de Koran en als er een Ayah passeerde waarin Soedjoed moest worden verricht, knielde hij en knielden wij samen met hem."

Imam Moslim Afbeelding zei in zijn Sahih - Kitaab Assalaat (gebed):

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ آدَمَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ حُمَيْدٍ حَدَّثَنِي أَبُو الزُّبَيْرِ عَنْ طَاوُسٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعَلِّمُنَا التَّشَهُّدَ كَمَا يُعَلِّمُنَا السُّورَةَ مِنْ الْقُرْآنِ

Op gezag van Ibn Abbas: Afbeelding hij zei: "De Profeet onderwees ons de Tashahoed op dezelfde wijze hoe hij ons een Soerah uit de Koran onderwees."

Volgende

Keer terug naar De Edele Koran