Vragen die me bezig houden

Heb je vragen over de Islam? Stel ze hier.
RANDOM_AVATAR
nadenkertje
Beginner
Beginner

Vragen die me bezig houden

door nadenkertje » do _28-_nov-_2013ah, 28-11-2013ad, 10:09 pm

Mijn eerste vraag gaat over de eeuwige bestraffing in de hel.

Allah gaat de mensen rechtvaardig vergelden aan de hand van hun zwaarste daden, volgens de hadith wist hij voor onze schepping al wie er naar het paradijs of naar de hel zouden gaan en hoort dit bij het lot. Omdat de mensen die naar de hel gaan zullen vragen naar de reden zullen hun daden tegen henzelf getuigen en aangegeven worden als reden. Maar ook wat zij zullen doen is volgens de hadith al voorbeschikt en daarom worden wij ook weer beoordeeld op intenties en zal Allah ons vergeven of straffen op basis van deze intenties.
Maar Allah laat de bewoners van de hel ook dwalen en legt een sluier op hun ogen dus kunnen ze zeggen dat Allah hiervoor kiest en niet zij omdat Allah dit niet alleen doet op basis van daden en intenties waar ze echt 100% zelf voor kiezen want Allah heeft dit al voor ze besloten.
Een vergelding is normaal gesproken van dezelfde waarde als de daden die zijn gepleegd.. hoe vullen jullie het in dat de hel eeuwig is en ons leven zo kort dat de hel zelfs voor een ongelovige als assad ofzo zwaarder weegt dan de zonden die iemand in zijn korte leven gepleegt kan hebben. Allah bepaald natuurlijk hoe zwaar een zonde weegt maar ookal is dit x100 is de hel nog steeds eeuwig en zou er aan een vergeldig normaal gesproken een eind komen als het alleen een bestraffing voor hun daden zou zijn. Als het een bestraffing is voor hun ongeloof kan dit tog ook alleen maar gebaseerd zijn op iemands levensduur waarin diegene ongelovig was + de zonden?

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

Re: Vragen die me bezig houden

door Al-hussein » za _30-_nov-_2013ah, 30-11-2013ad, 3:42 am

.

Assalamoe Alaikoem wa rahmatoe Allah ,

Het zijn een paar vragen en niet een gezamenlijke vraag , maar goed ik ga vooral eerst je vraag omtrent de eeuwigheid van de hel proberen te beantwoorden met de hulp van Allah swt ...

Het gaat om de volgende die jij zei :

nadenkertje schreef: hoe vullen jullie het in dat de hel eeuwig is en ons leven zo kort dat de hel zelfs voor een ongelovige als assad ofzo zwaarder weegt dan de zonden die iemand in zijn korte leven gepleegd kan hebben.

Dan zeg ik : De beloning en de bestraffing op de dag des Oordeels ( Yawm Al Qiyamah ) is niet op basis van goede daden en slechte daden alhoewel deze zijn vereist in deze wereldse leven ,de daden zijn derhalve slechts een oorzaak om beloond of gestraft te worden , want als onze daden werkelijk gelijk staan aan hetgeen wij van Allah zullen krijgen dan geld de volgende :

035.045 Als Allah de mensen zou aanrekenen wat zij begaan hebben zou Hij op het aardoppervlak geen dier overlaten

Waarvoor staat de eeuwigheid dan als het niet gelijk staan aan de verhouding van daden en tijd ??

Het antwoord is simpel , kort en samengevat in het Boek van Allah swt , Allah swt zegt :

6:27 En als jij (hen) kon zien wanneer zij bij de Hel geplaatst worden en zij dan zeggen: "Werden wij maar teruggebracht, dan zouden wij de Tekenen van onze Heer niet loochenen en zouden wij tot de gelovigen behoren."
6:28 Zeker niet, er wordt voor hen zichtbaar wat zij vroeger plachten te verbergen.
Als zij teruggebracht zouden worden, zouden zij weer herhalen wat hen verboden was en zij zijn zeker leugenaars.
6:29 En zij zeggen: "Er is niets dan ons huidige leven en wij zullen niet opgewekt worden."

En de betekenis is dat de ongelovigen worden eeuwig bestraft op hun intenties naast het feit dat hun Kufr en ongeloof de oorzaak van hun bestraffing .

M.a.w : als de ongelovige voor eeuwig in deze wereld zou leven dan zou hij kiezen voor Kufr en ongeloof ,hij krijgt in feite een eeuwige straf die gelijk staat aan zijn eeuwige intentie mocht hij eeuwig leven , voor deze intentie krijgt hij gedurende zijn beperkte leven ontelbare kansen om berouw te tonen en te geloven toch kiest hij voor de hardnekkige Kufr tot de laatste adem .

En nu mag ik je een vraag stellen ?

Een dief die een grote bank overvalt , alle geld en waarvolle spullen rooft met behulp van zeer geavanceerde vuurwapens met als gevolg letselschade van de medewerkers en materiële schade in het gebouw en dat allemaal binnen 20 min !

gaan we deze dief ook 20 min opsluiten want dat is gelijk aan de duur van zijn misdrijf ??

En uiteindelijk :

10:44 Voorwaar, Allah doet de mensen geen enkel onrecht aan, maar de mensen doen zichzelf onrecht aan.

.

RANDOM_AVATAR
nadenkertje
Beginner
Beginner

door nadenkertje » za _30-_nov-_2013ah, 30-11-2013ad, 1:10 pm

Ja maar het punt is ook dat Allah aangeeft dat hij een sluier op hun ogen legt zodat zij niet bgrijpen.. en als hij wil kan hij die mensen leiden. Dan vraag ik aan andere moslims hoe ze dit samen vinden gaan met het feit dat Allah de mensen geen onrecht aandoet? Ik wil dit zelf graag begrijpen namelijk.
Maargoed ik zou zelf omdat ik met deze vraag zit absoluut niet uit islam stappen omdat ik overtuigd ben dat het de waarheid is maar er zijn wel gevallen van mensen die er bewust voor kiezen afstand te nemen omdat ze het onrechtvaardig vinden. Ik heb aan de andere kant ook gelezen dat geleerden zoals ibn taymiyyah die dit hebben onderzocht van mening waren dat de hel niet eeuwig hoeft te zijn maar de bestraffing zolang de hel bestaat wel. Toen hij stierf was hij er nog steeds niet uit en liet de zaak aan Allah over.

Als een dief op die manier een bank overvalt en hij heeft geen geldige reden (dus dat hij heel arm was en niemand hem iets gaf bijv.) dan moet zijn hand geamputeerd worden en niet in de gevangenis gestoken worden volgens de islamitisiche wetgeving. Dat is terecht en werkt als waarschuwing voor anderen zodat ze zien dat hij een dief is. Hij heeft er als het goed is ook van geleerd zodat hij het wrs nooit meer zal doen. Als hij gelijk de doodstraf zou krijgen zoals sommige verderfzaaiers dan zou hij er niets van leren en is de straf ook te hoog omdat hij geen levensgevaarlijke hoeft te zijn. De mensen met schaden kunnen zich ook beroepen op vergelding en een soort schadevergoeding vragen of hem vergeven.

De dief zou in het hiernamaals bijvoorbeeld per persoon 100 jaar gestraft kunnen worden maar hoeveel het er ook waren, er komt op een gegeven moment tog een einde aan, en de hel is tog alleen een vergelding/straf?

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » za _30-_nov-_2013ah, 30-11-2013ad, 9:01 pm

nadenkertje schreef:Ja maar het punt is ook dat Allah aangeeft dat hij een sluier op hun ogen legt zodat zij niet bgrijpen.. en als hij wil kan hij die mensen leiden. Dan vraag ik aan andere moslims hoe ze dit samen vinden gaan met het feit dat Allah de mensen geen onrecht aandoet? Ik wil dit zelf graag begrijpen namelijk.

Dat is een andere vraag , maar heel kort - en we komen er nog uitgebreid op terug - Allah legt geen sluier op de ogen van ongelovig in de eerste instantie zodat ze niet begrijpen , dat zou tegenstrijdig zijn met de keuzevrijheid waarop de verantwoording gebaseerd is .

nadenkertje schreef:Maargoed ik zou zelf omdat ik met deze vraag zit absoluut niet uit islam stappen omdat ik overtuigd ben dat het de waarheid

Als men bezwaar heeft over de daden van Allah swt tot een mate dat hij vind dat een daad toegeschreven aan Allah swt onrechtvaardig is dan kan hem het feit dat hij de rest van de Islam als waarheid ziet/gelooft niets baten en is derhalve zijn islam niet geldig .

Alternatief is dat men zijn verstand, zijn begrip en zijn beperkte kennis moet beschuldigen , opzoek gaan naar zuivere kennis gepaard met oprechte intentie voor de leiding in zaken waarin vele schepsels betwisten is de sleutel voor zulke missconcepties uit de wereld te helpen

nadenkertje schreef: is maar er zijn wel gevallen van mensen die er bewust voor kiezen afstand te nemen omdat ze het onrechtvaardig vinden.

Zulke mensen waren en ze zijn er en ze zullen zijn , daarmee schaden ze niet de Deen noch hun HEER , maar enkel zichzelf 047.038 En indien u (van de Waarheid) afwendt, zal Hij een ander volk in uw plaats brengen en dezen zullen uw gelijken niet zijn.

nadenkertje schreef:Ik heb aan de andere kant ook gelezen dat geleerden zoals ibn taymiyyah die dit hebben onderzocht van mening waren dat de hel niet eeuwig hoeft te zijn maar de bestraffing zolang de hel bestaat wel. Toen hij stierf was hij er nog steeds niet uit en liet de zaak aan Allah over.

Er zijn pro en anti Sheikh Al Islam Ibn Taymmiyyah rahimaho Allah die de uitspraak dat de Hel niet eeuwig is naar hem hadden toegeschreven , kortom : Sheikh al Islaam was duidelijk dat de Hel eeuwig is in vele plaatsen in zijn boeken , mensen die het tegenovergestelde hadden beweert zijn :

1- of pro die zijn uitspraken in sommige passage in zijn boeken niet hadden begrepen
2-anti die alles zoeken om deze Imam in een zwarte daglicht te stellen .

Bijvoorbeeld in zijn boek :

Bayaan Talbis Al Djahmiyyah volume 1 bladz. 571

Afbeelding

Hij zegt :

De Salaf en de Imams van deze Oemmah zijn allen overeen , en alle Ahl Assoennah wal Dajmaa'ah dat er sommige schepsels zijn die nooit geheel zullen eindigen of vergaan , zoals het Paradijs ,de Hel en de Troon , en dergelijke , niemand zei dat alle schepsels zullen eindigen en vergaan behalve een groep van onder Ahl Al Kalaam en de innoveerders - zoals Al Djahm Ibn Safwaan - en diegenen die met hem eens was , zoals Al Moe'tazilah en hun soortgenoten .

Dat zegt hij ook in zijn boek : Mugtassar Al Fatawa Al Massriyah bladz. 177

Afbeelding

Hij zei :

De Salaf en de Imams van deze Oemmah zijn allen overeen , en alle Ahl Assoennah wal Dajmaa'ah dat er sommige schepsels zijn die nooit geheel zullen eindigen of vergaan , zoals het Paradijs ,de Hel en de Troon , en dergelijke ,

Niemand zei dat alle schepsels zullen eindigen en vergaan behalve een groep innoveerders onder de mensen van Het Boek , en dit is uiteraard verwerpelijk

nadenkertje schreef:Als een dief op die manier een bank overvalt en hij heeft geen geldige reden (dus dat hij heel arm was en niemand hem iets gaf bijv.) dan moet zijn hand geamputeerd worden en niet in de gevangenis gestoken worden volgens de islamitisiche wetgeving. Dat is terecht en werkt als waarschuwing voor anderen zodat ze zien dat hij een dief is. Hij heeft er als het goed is ook van geleerd zodat hij het wrs nooit meer zal doen. Als hij gelijk de doodstraf zou krijgen zoals sommige verderfzaaiers dan zou hij er niets van leren en is de straf ook te hoog omdat hij geen levensgevaarlijke hoeft te zijn. De mensen met schaden kunnen zich ook beroepen op vergelding en een soort schadevergoeding vragen of hem vergeven.

De dief zou in het hiernamaals bijvoorbeeld per persoon 100 jaar gestraft kunnen worden maar hoeveel het er ook waren, er komt op een gegeven moment tog een einde aan, en de hel is tog alleen een vergelding/straf?

Ik gaf je het voorbeeld van de dief om jou te laten zien dat de verhouding tussen tijd/duur/straf van een misdrijf niet geldig is voor de mate van een straf .

En een dief kan ook een Moslim zijn , wel een hele slechte ! maar voor de diefstal geld geen eeuwigheid in de Hel , een die die zijn hand word gesneden heeft al zijn straf gehad , nadien en met berouw tonen word hem op de dag des Oordeels niets aangerekend .

Bovendien de eeuwigheid in de Hel heeft betrekking in de Islam met de Tawheed en Shirk , de enige zonde die de eeuwigheid in de Hel verdient is Shirk , alle resterende zonden zijn ondergeschikt aan de wil van Allah swt , als hij het wil kan hij vergeven uit barmhartigheid en vergevingsgezindheid en als hij straft danstraft hij volgens zijn ultieme rechtvaardigheid maar een zondaar die geen Shirk pleegt mag zeker op zijn barmhartigheid rekenen , hij zal uiteindelijk ooit uit de hel komen .

Wat betreft de zonden omtrent de claimen van andere dienaars daar geld op de dag des Oordeels terugbetalen en verhalen , niemand ontsnapt dus , pak je van iemand 1 cent zonder recht dan moet je die op die dag terugbetalen .

Ik hoop dat dit punt duidelijk is , want er schijnt dat men vele zaken en details met elkaar verwart , dus samenvatting :

-De eeuwigheid in de Hel geld voor enkel EEN zonde en dat is Shirk .
-Voor alle andere zonden dan de Shirk geld dat ze verdeeld worden in 2 categorieën :
A-zonden tegenover Allah swt dan is de dienaar ondergeschikt aan de wil van Allah hij kan vergeven en hij kan straffen .
B- zonden die betrekking hebben tot de rechten en claimen van andere mensen , dan geld tand voor tand oog voor oog en euro voor euro .
-wie in de Hel komt wegens zijn zonden maar hij is geen Kafir en pleegde geen Shirk tijdens zijn leven dan word hij gestraft tot hij gereinigd worden van zijn zonder daarna komt hij terecht in het Paradijs
-Wie in de hel komt wegens zijn Shirk , hij leefde als Kafir en stierf als Kafir dan zal hij nooit en nimmer uit de Hel komen .

RANDOM_AVATAR
nadenkertje
Beginner
Beginner

door nadenkertje » zo _1-_dec-_2013ah, 1-12-2013ad, 12:29 am

Alles staat al vast voor wij geschapen worden, ook of we naar de hel gaan of het paradijs. Wij worden beoordeeld op onze intenties en niet onze daden omdat ook onze daden al vast stonden. welke keuzevrijheid dan? de intentie tijdens het plegen van shirk?

Alleen Allah kan bepalen wiens geloof wel of niet geldig is maargoed als ik dus toegeef iets niet te begrijpen (er is zoveel dat wij niet kunnen begrijpen) en ik ontken niet dat het zo is dan is dat volgens jou meteen ongeloof.. en als ik vraag hoe mensen dit invullen zodat ik het misschien wel kan begrijpen krijg ik dit als antwoord, mensen die zulke vragen stellen hebben meteen geen oprechte intentie meer terwijl zulke mensen juist leiding zoeken en hier ook om vragen in het gebed, misschien bedoel je dit niet maar zo staat het er wel.

Ik ben bijna 8 jaar actief bezig met het leren/lezen over Islam en ben bekend met wat je zegt. Wat ik niet wist zijn de feiten over Ibn Taymiyyah daarom gaf ik ook aan dat ik dit alleen maar had gehoord, barak allahu fik voor het verduidelijken daarvan.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » zo _1-_dec-_2013ah, 1-12-2013ad, 1:21 am

nadenkertje schreef:Alles staat al vast voor wij geschapen worden, ook of we naar de hel gaan of het paradijs. Wij worden beoordeeld op onze intenties en niet onze daden omdat ook onze daden al vast stonden. welke keuzevrijheid dan? de intentie tijdens het plegen van shirk?

Ja alles staat vast in de kennis van Allah swt want hij is Alwetend , hij weet dingen voordat ze gebeuren hoe zouden ze gaan gebeuren , maar dat betekent niet dat Allah swt mensen dwingt om goede daden en slechte daden te verrichten , daar is men overduidelijk vrij , anders wie dwingt jou om hier op dit forum aan te melden ?? en vragen te stellen ?? en dwingt iemand jou om met mijn antwoorden eens of oneens te zijn ?? niemand ! je bent volkomen vrij !

Het is net een juf die zeer bekend met haar klas en de prestatie van haar leerlingen , ze geeft goede lessen doet haar best om lesmateriaal uit te leggen en weet precies welke leerlingen zullen slagen en welke niet , maar ze laat niemand slagen nog zakken , het zijn hun eigen inspanningen die ze zelf kiezen om hun eigen resultaten te behalen , maar Allah komt het hoogste voorbeeld toe en Hij is de machtige, de wijze.

nadenkertje schreef:Alleen Allah kan bepalen wiens geloof wel of niet geldig is

Dat is een ruime algemene uitspraak waarmee iedereen verschillende bedoelingen mee kan hebben , zo kunnen wij dus niet bepalen dat elke geloof naast de islam wel of niet geldig is , dat is dus onjuist .

Als jij bedoelt dat alleen Allah swt kan bepalen wat de intenties bevatten van de gelovigen dan heb jij volkomen gelijk , dit is ook krachtens de bewijzen uit de Koran en de authentieke Soennah .

En als jij bedoelt dat wij bepaalde uitspraken en geloofsovertuigingen niet kunnen bepalen of die wel of niet geldig zijn dan zeg ik : dat is fout , men dient zijn uitspraken omtrent het geloof te toetsen aan de Koran en de Soennah , hetgeen staat in de Koran en in de authentieke Soennah moet men geloven en niet vanaf afwijken , en indien men afwijkt dan is hij :

-of een innoveerder
-of een ongelovige

nadenkertje schreef:
maargoed als ik dus toegeef iets niet te begrijpen (er is zoveel dat wij niet kunnen begrijpen) en ik ontken niet dat het zo is dan is dat volgens jou meteen ongeloof.. en als ik vraag hoe mensen dit invullen zodat ik het misschien wel kan begrijpen krijg ik dit als antwoord, mensen die zulke vragen stellen hebben meteen geen oprechte intentie meer terwijl zulke mensen juist leiding zoeken en hier ook om vragen in het gebed, misschien bedoel je dit niet maar zo staat het er wel.

Dat zeg ik niet en heb ik ook niet gezegd integendeel ik zei de volgende :

Als men bezwaar heeft over de daden van Allah swt tot een mate dat hij vind dat een daad toegeschreven aan Allah swt onrechtvaardig is dan kan hem het feit dat hij de rest van de Islam als waarheid ziet/gelooft niets baten en is derhalve zijn islam niet geldig

Ik spreek dus in het algemeen en ik bedoel alle zaken van het geloof in het algemeen , ik bedoelde noch jouw vraag noch jouw persoon , en ik zal een voorbeeld noemen om dit punt te verduidelijken :

stel voor dat een X persoon helemaal overtuigd is van de Islam als een systeem van het leven , gelooft dat Allah swt de enige God is die ook aanbeden mag worden , alleen heeft hij twijfels over de Profeetschap van Mohammad s.a.w. hij is namelijk niet de laatste en de zegel van de profeten .

moeten we zeggen : alleen Allah kan bepalen of het geloof van deze persoon geldig is of niet , niet wij of moeten we deze persoon nog steeds als Kafir beschouwen tot hij volledig overgeeft aan de Islam ???

nadenkertje schreef:Ik ben bijna 8 jaar actief bezig met het leren/lezen over Islam en ben bekend met wat je zegt. Wat ik niet wist zijn de feiten over Ibn Taymiyyah daarom gaf ik ook aan dat ik dit alleen maar had gehoord, barak allahu fik voor het verduidelijken daarvan.

We zijn - en we moeten - bezg zijn met het leren ten alle tijden en zoals Imam Ahmad Ibn Hanbal rahimahoe Allah zei :

Met de inkt en papier tot aan het graf

RANDOM_AVATAR
nadenkertje
Beginner
Beginner

door nadenkertje » zo _1-_dec-_2013ah, 1-12-2013ad, 12:41 pm

Dus je ontkent het lot? dat alles al van te voren vast staat en dat de keuze die wij maken ook al vast staat? Het staat vast wanneer we geboren worden, sterven, naar de winkel gaan, trouwen, en naar de hel of t paradijs gaan.

Die vergelijking met de lerares is geen antwoord en daar blijft dezelfde vraag staan want als zij het in haar macht zou hebben zou ze wrs alle kinderen laten slagen. En sommige kinderen zijn minder slim, kunnen ze daar iets aan doen?

Wij bepalen idd niet welk geloof wel of niet geldig is, alleen Allah. Ook dat andere religies niet geldig zijn in Allah's ogen weten we door wat hij heeft geopenbaard en is niet iets dat wij hebben besloten.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » zo _1-_dec-_2013ah, 1-12-2013ad, 9:51 pm

nadenkertje schreef:Dus je ontkent het lot? dat alles al van te voren vast staat en dat de keuze die wij maken ook al vast staat? Het staat vast wanneer we geboren worden, sterven, naar de winkel gaan, trouwen, en naar de hel of t paradijs gaan.

Nee ik ontken niet de Qadar hetgeen jij het lot noemt , anders ben ik geen Moslim ! het geloof in de Qadar is namelijk de 6de pilaar van de Imaan getuige Hadith Djibreel .

Bovendien verwar je 2 zaken met elkaar , zaken die door het "lot" vast staan en waarover geen verantwoording moet afgelegd worden en bij gevolg beloond of gestraft worden zoals de leeftijd geboorte rijkdom en armoede ras sexe en degelijke en zaken die wij zelf kiezen zonder dwang van Allah swt en dat zijn onze daden hetzij goede hetzij slechte ...

De eerste zaken zijn irrelevant voor de verantwoording Allah swt zal je niet straffen of belonen omdat je 80 jaar leefde ipv van 75 bijvoorbeeld maar die zal jou wel belonen of straffen volgens de daden die jij kiest tijdens je leven .

Staan je daden al vast volgens de Qadar ( het lot ) , ja zeker weten , maar betekent dat dat Allah jij dwingt om die daden te verrichten ?? nee dat ze vast staan betekent dat ze al van tevoren staan in de kennis van Allah swt omdat zijn kennis volmaakt is hij weet wat zal gebeuren en wat niet zal gebeuren en hij weet ook hetgeen wat niet zal gebeuren hoe hij er uit zal zijn mocht het wel gebeuren !

En voorbeeld uit de Koran :

9:44 Degenen die in Allah en de Laatste Dag geloven zullen jou niet om vrijstelling vragen om niet te boeven strijden met hun bezittingen en hun levens. En Allah kent de godvrezenden.

9:45 Voorwaar,
degenen die niet in Allah en de laatste Dag geloven vragen jou om vrijstelling en (zij zijn degenen) wiens harten twijfelen waardoor zij in hun twijfel heen en weer geslingerd worden.
9:46 En als
zij (met jou ten strijde) zouden willen trekken, dan zouden zij daartoe zeker voorbereidingen hebben getroffen. Maar Allah keurde hun vertrek af, zodat Hij hen ontmoedigde. En er werd gezegd: "Blijf thuis met de thuisblijvers

9:47 En als zij met jullie (ten strijde) zouden trekken, dan zouden zij voor jullie niets vermeerderd hebben dan wanorde, en zij zouden zeker tussen jullie heen en weer rennen om tussen jullie tweedracht te zaaien, en en onder jullie zijn er die geneigd zijn naar hen te luisteren. En Allah kent de onrechtplegers.

Hier in deze verzen lezen we de toestand van twee soorten mensen :

-de gelovigen
-het ergste soort ongelovigen : de huichelaars

Allah leid de gelovigen de soort leiding die hun weg vergemakkelijkt naar het verrichten van goede daden met aan de top de hoogste goede daad : den strijd omwille van Allah swt , deze leiding let op ! : kwam van Allah swt nadat de gelovigen EERST vrijwillig kozen voor het geloof in Allah swt en de laatste Dag

Allah swt liet de huichelaars dwalen de soort dwalen die hun weg vergemakkelijkt naar het verrichten van slechte daden , nadat ze EERST vrijwillig kozen voor het niet in Allah en de laatste Dag te geloven en wiens harten twijfelen , door niet ten strijde te trekken middels een excuus te zoeken om thuis te blijven , als vergelding van deze slechte keuze ontmoedigde Allah hen door niet ten strijd te trekken in de hitte samen met de Profeet s.a.w.

Je ziet dus dat Allah leid wie hij wil en laat dwalen wie hij wil niet op zijn algemeenheid in de Koran voorkomt , het ten alle tijden beperkt door de eerdere keuzes die men vrijwillig maakt gelijk als :

9:75 En onder hen zijn er die aan Allah beloofden: "Als Hij ons van Zijn gunst schenkt, dan zullen wij bijdragen geven en dan zullen wij zeker tot de rechtschapenen behoren."

Heel mooi , een nobele vrome streven , laten we zien of men deze belofte nakomt door vrijwillig te kiezen voor het goede streven :

9:76 Maar wanneer Hij hun dan van Zijn gunst heeft geschonken, dan zijn zij er gierig mee en wenden zij zich af (van hun belofte). En zij wenden zich af.

En wat word de vergelding dan voor deze slechte keuze :

En Hij liet als gevolg huichelarij in hun harten komen tot aan de dag waarop zij Hem zullen ontmoeten, omdat zij wat zij Allah toegezegd hadden niet zijn nagekomen en omdat zij logen.

liet Allah swt huichelarij in hun harten komen in de eerste instantie zonder dat ze zelf uit vrijkeuze voor de dwaling hebben gekozen ?

Nee ! het is hun eigen keuze eerst , en daarmee zijn ze verder ingezakt ...

nadenkertje schreef:Die vergelijking met de lerares is geen antwoord en daar blijft dezelfde vraag staan

Het was ook een gelijkenis om jou te helpen om het antwoord te begrijpen , het antwoord zit namelijk in de Koran zelf , jij begrijpt het verkeerd .

nadenkertje schreef:want als zij het in haar macht zou hebben zou ze wrs alle kinderen laten slagen. En sommige kinderen zijn minder slim, kunnen ze daar iets aan doen?

Allah kan ook alle mensen de aanleg geven om te geloven precies zoals ze ademhalen zonder vrijkeuze , maar daar zit geen wijsheid van eigen verantwoording die gevolgd is door een beloning of een bestraffing .

Minder slimme kinderen krijgen een aparte gepaste "examen "die bij hun vermogens past , zo ook mensen hier op deze aarde die door de ene of de andere manier de Islam niet kunnen reiken/begrijpen .... deze mensen worden pas op de dag des Oordeels beproefd , denk aan dwazen , gehandicapten , mensen die nooit van de islam hadden gehoord , etc etc,,,

nadenkertje schreef:Wij bepalen idd niet welk geloof wel of niet geldig is,alleen Allah.

Jawel , wij bepalen dat volgens de Koran en de authentieke Soennah , het klopt wel dat enkel Allah swt de regels bepaald maar wij passen zijn regels en wetten toe , anders zal Allah niet een boek nederzenden waarin ons word verteld dat bijv de Ahmaddiyah ongelovigen / Koeffaar zijn , nee we lezen De Koran en wij hebben de authentieke Soennah en daarmee bepalen we gerust dat de Ahmaddiyah ongelovigen zijn .

nadenkertje schreef: Ook dat andere religies niet geldig zijn in Allah's ogen weten we door wat hij heeft geopenbaard en is niet iets dat wij hebben besloten.

dat klopt .

Keer terug naar Vragen