Bidden met opgestroopte broekspijpen.

Heb je vragen over de Islam? Stel ze hier.
RANDOM_AVATAR
Guest
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Bidden met opgestroopte broekspijpen.

door Guest » za _28-_aug-_2010ah, 28-8-2010ad, 2:19 pm

Mag dat niet volgens een hadith? Wie heeft deze hadith voor mij?

huzurulkalb
Super lid
Super lid

Re: Bidden met opgevouwen broekspijpen.

door huzurulkalb » za _28-_aug-_2010ah, 28-8-2010ad, 7:11 pm

salaam alaykoem, guest

Voor het gebed, zoals voor alles in de Islam zijn er voorwaarden (fard) waaraan voldaan moet worden. Het gebed telt 12 voorwaarden. 6 buiten en 6 binnen het gebed. Het antwoord op jouw vraag is één van de 6 voorwaarden van buiten het gebed. Het gedeelte tussen je navel en de knieën moet bedekt zijn. Bij de mannen. Aangezien je vraagt over broekspijpen ga ik er vanuit dat je een man bent. De vrouwen moeten hun hele lichaam bedekken. Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord.

Wasalaam.
Als je niet leeft zoals je gelooft, dan geloof je zoals je leeft.

RANDOM_AVATAR
Guest
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Guest » za _28-_aug-_2010ah, 28-8-2010ad, 7:19 pm

huzurulkalb schreef:salaam alaykoem, guest

Voor het gebed, zoals voor alles in de Islam zijn er voorwaarden (fard) waaraan voldaan moet worden. Het gebed telt 12 voorwaarden. 6 buiten en 6 binnen het gebed. Het antwoord op jouw vraag is één van de 6 voorwaarden van buiten het gebed. Het gedeelte tussen je navel en de knieën moet bedekt zijn. Bij de mannen. Aangezien je vraagt over broekspijpen ga ik er vanuit dat je een man bent. De vrouwen moeten hun hele lichaam bedekken. Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord.

Wasalaam.

Ik bedoel niet de bedekking van het lichaam, maar überhaupt het vouwen zelf. Ik hoorde dat dat afgeraden/verboden is. Nu jij het over de 12 voorwaarden hebt, maak ik daarvan op dat het opvouden van broekspijpen een gebed niet ongeldig maakt. Maar is het dan afgeraden om met opgevouwen broekspijpen te bidden?

RANDOM_AVATAR
Aboe Tariq
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Aboe Tariq » za _28-_aug-_2010ah, 28-8-2010ad, 7:36 pm

je kan je broekspijpen in je sokken doen.
"De ware gelovigen zijn slechts degenen, die in Allah en Zijn boodschapper geloven en daarna niet twijfelen..."

RANDOM_AVATAR
Zusterfideen
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Zusterfideen » za _28-_aug-_2010ah, 28-8-2010ad, 7:41 pm

Guest schreef:Mag dat niet volgens een hadith? Wie heeft deze hadith voor mij?

Salaam alaikoem wa Rahmatullahi wa Barakatuh,

Bedoel je dat je de pijpen wilt opvouwen zodat het niet onder de enkels valt,dus niet alleen tijdens het gebed maar dat je ook broeken boven je enkels draagt de rest van jouw leven om dat het een sunnah fard is.Opzich als het goed is,is er daar niets op tegen,maar waarom zo moeilijk doen als het makkelijk kan,je kunt broeken op maat kopen of op maat stellen.
Maar ik zal nog een bewijs voor je opzoeken inshaa'Allaah.

Wassalaamoealaikoem

RANDOM_AVATAR
Rahmanin kuluyum
Super Poster!
Super Poster!

door Rahmanin kuluyum » za _28-_aug-_2010ah, 28-8-2010ad, 8:18 pm

bidden met opgerolde mouwen is niet netjes dat is tegen de adab van het gebed. Misschien dat je dat bedoelt? van broekspijpen weet ik niet wellicht dat dat hetzelfde is. Het is netter om zowel je broek als je blouse te dragen zoals het hoort en niet zo nonchalant tijdens het gebed. Dan uit je meer respect tegenover je schepper.
Özgürlük nefsini yenmektir

RANDOM_AVATAR
Guest
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Guest » za _28-_aug-_2010ah, 28-8-2010ad, 9:13 pm

Zusterfideen schreef:
Guest schreef:Mag dat niet volgens een hadith? Wie heeft deze hadith voor mij?

Salaam alaikoem wa Rahmatullahi wa Barakatuh,

Bedoel je dat je de pijpen wilt opvouwen zodat het niet onder de enkels valt,dus niet alleen tijdens het gebed maar dat je ook broeken boven je enkels draagt de rest van jouw leven om dat het een sunnah fard is.Opzich als het goed is,is er daar niets op tegen,maar waarom zo moeilijk doen als het makkelijk kan,je kunt broeken op maat kopen of op maat stellen.
Maar ik zal nog een bewijs voor je opzoeken inshaa'Allaah.

Wassalaamoealaikoem

Dank je wel, ik bedoel echter echt tijdens het gebed.

RANDOM_AVATAR
Guest
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Guest » za _28-_aug-_2010ah, 28-8-2010ad, 9:14 pm

Rahmanin kuluyum schreef:bidden met opgerolde mouwen is niet netjes dat is tegen de adab van het gebed. Misschien dat je dat bedoelt? van broekspijpen weet ik niet wellicht dat dat hetzelfde is. Het is netter om zowel je broek als je blouse te dragen zoals het hoort en niet zo nonchalant tijdens het gebed. Dan uit je meer respect tegenover je schepper.

Heb je hier een hadith over?

RANDOM_AVATAR
Rahmanin kuluyum
Super Poster!
Super Poster!

door Rahmanin kuluyum » za _28-_aug-_2010ah, 28-8-2010ad, 9:17 pm

nee heb ik niet, denk ook niet dat die er is. Het is niet iets wat haram is het zijn gewoon fatsoen 'wetten'. Als je voor t eerst bij je schoonouders op visite komt ga je ook niet nonchalant met je broekspijpen en mouwen omhoog gerold zitten. Dat is niet netjes, zo dien je ook (zeker) fatsoen te hebben als je in het gebed staat tegenover Allah.

Ik heb het uit boeken met richtlijnen voor het gebed.
Özgürlük nefsini yenmektir

skip
PERMANENTE BAN!

door skip » za _28-_aug-_2010ah, 28-8-2010ad, 10:13 pm

en hoe zit t met opgerolde mouwen ? :gek: (lezen)

RANDOM_AVATAR
Idjma'a
Super Poster!
Super Poster!

door Idjma'a » zo _29-_aug-_2010ah, 29-8-2010ad, 4:06 am

Rahmanin kuluyum schreef:nee heb ik niet, denk ook niet dat die er is. Het is niet iets wat haram is het zijn gewoon fatsoen 'wetten'. Als je voor t eerst bij je schoonouders op visite komt ga je ook niet nonchalant met je broekspijpen en mouwen omhoog gerold zitten. Dat is niet netjes, zo dien je ook (zeker) fatsoen te hebben als je in het gebed staat tegenover Allah.

Ik heb het uit boeken met richtlijnen voor het gebed.

Er is hier inderdaad een hadith over. Je hebt gelijk.

RANDOM_AVATAR
Elifoun
Beginner
Beginner

door Elifoun » zo _29-_aug-_2010ah, 29-8-2010ad, 10:45 am

Bismillah arrahmani rahiem

Assalaam ou aleikum wa rahmatuhallahi wa baraktoe

Isbaal: kleding dragen die onder de enkels komt

Eén van de zaken die mensen als onbeduidend zien, terwijl het belangrijk is voor Allah, is isbaal, wat het verlengen van de kleding onder de enkels betekent. Sommige mensen laten hun kleding de grond aanraken en sommigen laten hun kleding over de grond achter hen voortslepen.

Abu Dharr (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat de Profeet heeft gezegd: “Er zijn drie (soorten mensen) tegen wie Allah niet zal spreken op de Dag der Opstanding en tevens niet naar zal kijken of prijzen: diegene die zijn gewaad onder de enkel draagt, diegene die anderen herinnert aan zijn geschenken of gunsten, en diegene die zijn product door liegen en valse beloften verkoopt.” [1].

Degene die zegt: “Ik draag mijn kleren niet uit arrogantie onder mijn enkels”, is zichzelf in feit op een onacceptabele manier aan het prijzen. De waarschuwing tegen Isbaal geldt voor allen, ongeacht ze het uit arrogantie doen of niet, zoals de Profeet heeft gezegd: “Welk gedeelte dan ook van de onderkleding onder de enkels is, is in de Hel.” [2].

De persoon wiens isbaal het resultaat van arrogantie is, zal nog strenger worden gestraft dan diegene die geen dergelijke intentie heeft, zoals de Profeet heeft gezegd: “Een ieder die uit trots zijn gewaad sleept, Allah zal niet eens naar hem kijken op de Dag der Opstanding.” [3] – dit is omdat hij twee zonden combineert in één daad. Enige kleding onder de enkel dragen is haraam, zoals is vermeld in de hadeeth verhaald door Ibn ‘Umar (moge Allah tevreden zijn met hem en zijn vader): “Isbaal kan worden gedaan met anizaar (benedengewaad), qamees (shirt of bovengewaad) en ‘amaamah (tulband). Een ieder die daarvan enig deel uit trots over de grond sleept, Allah zal niet naar hem kijken op de Dag der Opstanding.” [4]. Vrouwen zijn toegestaan om hun gewaden met één of twee handlengtes te verlengen om de voeten te bedekken of als voorzorgsmaatregel als iets door de wind onbedekt blijft, etc. Het is niet toegestaan meer te doen dan dat, zoals wordt gedaan bij sommige trouwjurken die een aantal meters lange sleep kunnen hebben, die achter de bruid moet worden gedragen.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] overgeleverd door Muslim, 1/102
[2] overgeleverd door Imaam Ahmad, 6/254: zie ook Saheeh al-Jaami’, 5571
[3] overgeleverd door al-Bukhaari, no.3465, al-Bagha editie
[4] overgeleverd door Abu Dawud, 4/353; zie ook Saheeh al-Jaami, 2770

Dit is wat onze profeet vzmh heeft gezegd over mannen die hun kleding onder hun enkels dragen. Er zijn mensen die de sociale druk in de hedendaagse maatschappij niet aankunnen en zich niet houden aan een aantal kledingvoorschriften. Deze mensen zouden hun fout moeten inzien en berouw moeten tonen of op z'n minst geen leugens verspreiden die gebaseerd zijn op hun eigen begeerten. Als men iets niet weet, dan dient men niet te zeggen: "Er bestaat waarschijnlijk geen hadith over". Er bestaan duizenden ahadith en iemand die op een forum als OI actief is, heeft niet de tijd om die allemaal door te spitten. Zeg dan liever: Hier heb ik geen kennis over, maar ik zal me erin verdiepen inshaAllah.

Er zijn dus inderdaad mannen die zich hier niet aan houden maar het tijdens het gebed hun broekspijpen tot boven hun enkels oprollen uit respect voor Allah swt. Zo zijn er ook zusters die de hidjaab niet compleet dragen maar tijdens het gebed zich wel volledig bedekken uit respect voor Allah swt. In principe zou de man altijd zijn kleding tot boven zijn enkels moeten laten reiken en niet verder. Men dient zich echter altijd aan de kledingvoorschriften van de islam te houden, zowel man als vrouw.

Verder raad ik je af om op ontdekislam naar kennis te zoeken want iedereen kan hier maar van alles roepen.

En Allah swt weet het best!

wa salaam ou aleikum wa rahmatuhallahi wa barakatoe
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
_______●

En als alle bomen op aarde pennen waren,en de zeven oceanen als inkt;de woorden van Allah zouden niet kunnen worden uitgeput. Voorwaar Allah is Almachtig,Alwijs. [Loqmaan:27]

RANDOM_AVATAR
AbdelkarimGuer
Beginner
Beginner

door AbdelkarimGuer » vr _20-_aug-_2021ah, 20-8-2021ad, 12:54 pm

Praise be to Allah.

Firstly:

Rolling or tucking up a garment - whether that means rolling up the sleeves and baring the arms or rolling or tucking up the hem and baring the lower legs -- is all makrooh according to the majority of scholars.

Al-Nawawi (may Allah have mercy on him) said:

The scholars are unanimously agreed that it is not permissible to pray with one's sleeves or garment rolled up and the like, or with one's hair braided or with one's hair wrapped up beneath the turban and so on. All of that is not permissible according to the consensus of the scholars, and it is makrooh in the sense of being discouraged and not proper. If a person prays like that, he has done something wrong but his prayer is valid. End quote. Sharh Muslim, 209.

In Fath al-Qadeer (1/418), which is a Hanafi book, it says:

It is also makrooh to pray with the sleeves rolled up, baring the forearms. End quote.

In Tuhfat al-Muhtaaj (2/162), which is a Shaafa‘i book, it says:

It is makrooh to wrap or tie his hair or roll or tuck up his garment, such as rolling up his sleeves or tucking up his hem, even if he only did that in order to work, or he is offering the funeral prayer, because of the hadeeth the soundness of which is agreed upon, “I have been commanded to prostrate on seven bones, and not to roll or tuck up my garment or hair.” The reason why that is not allowed when prostrating is that it is contrary to proper focus and humility. End quote.

In Kashshaaf al-Qinaa‘ (1/373), which is a Hanbali book, it says:

It is makrooh to roll or tuck up one’s garment. Some of the scholars mentioned the reason for this prohibition as being that the hair and so on prostrate with a person and it is makrooh to roll up the sleeves. This was stated in al-Ri‘aayah, for the mentioned reason above. If he does that - i.e., tucks up the hair and rolls up his garment and so on, because of some work that he was doing before the prayer, it is makrooh for him to leave them like that, because of what is stated above, and because of the hadeeth of Ibn ‘Abbaas, according to which he saw ‘Abd-Allah ibn al-Haarith praying with his hair braided at the back. He stood up and undid his braid. When ‘Abd-Allah had finished praying, he came to Ibn ‘Abbaas and said: What have you to do with my head? He said: I heard the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) say: “The likeness of such a one is that of a person who prays when he is tied up. Narrated by Muslim. End quote.

But the Maalikis only regard that as makrooh in the case of one who does that for the prayer. But if that is how he was before he prayed, or he did that for the purpose of work, then it is not makrooh for him. The majority of scholars -- as stated above -- are of the view that it is makrooh in all cases.

In Sharh Mukhtasar Khaleel by al-Kharashi (1/250), which is a Maaliki book, it says:

It is makrooh for one who is praying to roll up his sleeves or wrap them around his arm (if they are wide), because that is a kind of distraction from proper focus (khushoo ‘). That applies if he did that in order to pray. But if that is how he dresses or it was for the purpose of work, then the time for prayer came and he prayed like that, then it is not makrooh for him, as was stated by Ibn Yoonus, because the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) said: “I have been commanded to prostrate on seven parts and not to tuck up my hair or garment.” And he said that the prohibition on that only applies if one does that deliberately before praying. End quote. See al-Mawsoo‘ah al-Fiqhiyyah, 12/34

Secondly:

With regard to the hadeeth mentioned in the question, which is the hadeeth of Abu Juhayfah (may Allah be pleased with him) who said:

I saw Bilaal bring out an iron-tipped spear and set it up, and the Messenger of Allaah (blessings and peace of Allah be upon him) came out wearing a suit that was rolled or tucked up. He prayed two rak‘ahs, facing the spear, and I saw people and animals passing in front of the spear.

Narrated by al-Bukhaari (5768) in a chapter entitled: Rolling or tucking up one’s garment. He also narrated a longer version (no. 376) and it was also narrated by Muslim (no. 503).

Imam al-Nawawi (may Allah have mercy on him) said: Rolled or tucked up means that it came to mid-calf or thereabouts, as he said in the previous report: It is as if I can see the whiteness of his shins. End quote.

Sharh Muslim, 4/220-221

This hadeeth does not contradict what is mentioned above, and we can answer that in many ways, such as the following:

1.

It may be understood that the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) tucked up his garment to show that it is permissible, and that does not contradict its being makrooh, because it is possible that the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) did some things that are makrooh in order to show that they do not reach the level of being haraam; rather they are makrooh only; therefore that action is not makrooh in his case (blessings and peace of Allah be upon him).

2.

It may be that the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) came out to his companions with his garment tucked up as it says in the hadeeth, then when he wanted to pray, he let it down and got ready to pray, but the narrator did not mention that and did not mention anything to indicate that this was not so either.

3.

The rolling or tucking up mentioned here does not refer to the sleeves, and it does not refer to rolling up the sleeves, as is the view of the author, because tashmeer (rolling or tucking up) does not apply only to the sleeves; rather it may also refer to tucking up the hem of the garment and so on. It says in al-Mawsoo‘ah al-Fiqhiyyah (12/32): Tashmeer (rolling or tucking up) may mean rolling or tucking up the izaar (lower garment or waist wrapper) or thawb (garment). End quote. And this is what is referred to here, i.e., tucking up the garment so that the calf or shin is uncovered. This is what is mentioned in the hadeeths, as in the report narrated by al-Bukhaari (3566): The Messenger of Allah (blessings and peace of Allah be upon him) came out and it is as if I [the narrator] can see the whiteness of his shins - i.e., because he tucked up his garment and they became visible. Hence when al-Bukhaari narrated the hadeeth in a chapter entitled Rolling or tucking up the garment, al-Haafiz Ibn Hajar (may Allah have mercy on him) said, commenting on the chapter heading: This means lifting up the lower part of the garment. Then he said: From this it may be understood that the prohibition on tucking up the garment when praying applies to something other than the hem of the garment. It is possible that this happened coincidently or that it was during a journey, which is the situation in which the garment may be rolled up. End quote. Fath al-Baari, 10/256

There are other scholarly views, but perhaps what we have mentioned here is the strongest and most correct of these views.

And Allah knows best.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » za _21-_aug-_2021ah, 21-8-2021ad, 1:04 pm

Hierbij de vertaling in het Nederlands voor degenen die het Engels niet of niet goed machtig zijn.

Alle lof zij Allah.

Ten eerste:

Een kledingstuk oprollen of opstropen - of dat nu betekent de mouwen oprollen en de armen ontbloten of de zoom optrekken of omslaan en de onderbenen ontbloten - is volgens de meeste geleerden allemaal makrooh.

Al-Nawawi (moge Allah hem genadig zijn) zei:

De geleerden zijn het er unaniem over eens dat het niet is toegestaan ​​om te bidden met de mouwen of kleding opgestroopt e.d., of met het haar gevlochten of met het haar onder de tulband gewikkeld enzovoort. Dat is allemaal niet toegestaan ​​volgens de consensus van de geleerden, en het is makrooh in de zin van niet netjes en ongepast. Als iemand zo bidt, heeft hij iets verkeerd gedaan, maar zijn gebed is gewoon geldig. Einde citaat. Sharh Muslim, 209.

In Fath al-Qadeer (1/418), wat een Hanafi-boek is, staat:

Het is ook makrooh om te bidden met de mouwen opgestroopt en de onderarmen ontbloot. Einde citaat.

In Tuhfat al-Muhtaaj (2/162), wat een Shaafa'i boek is, staat:

Het is makrooh om zijn haar te vlechten of te binden of zijn kledingstuk op te rollen of op te stropen, zoals zijn mouwen oprollen of zijn zoom optrekken, zelfs als hij dat alleen deed om te werken, of hij het begrafenisgebed opzegt, vanwege de overlevering waarvan de deugdelijkheid is overeengekomen, 'Ik heb de opdracht gekregen om op zeven botten te knielen, en mijn kleding of haar niet op te rollen of op te stropen.' De reden waarom dat niet is toegestaan ​​bij het neerknielen, is dat het in strijd is met de juiste focus en nederigheid. Einde citaat.

In Kashshaaf al-Qinaa' (1/373), wat een Hanbali-boek is, staat:

Het is makrooh om iemands kledingstuk op te rollen of op te stropen. Sommige van de geleerden noemden de reden voor dit verbod, wat van toepassing is als hij dat deed om te bidden, zoals vermeld in al-Ri'aayah.

Als hij dat doet - d.w.z. het haar opsteekt en zijn kledingstuk opstroopt enzovoort, vanwege het werk dat hij aan het doen was vóór het gebed, is het makrooh voor hem om dit zo te laten, vanwege wat hierboven is vermeld, en vanwege de overlevering van Ibn 'Abbaas, volgens welke hij, 'Abd-Allah ibn al-Haarith zag bidden met zijn haar aan de achterkant gevlochten. Hij stond op en maakte zijn vlecht los. Toen ‘Abd-Allah klaar was met bidden, kwam hij naar Ibn ‘Abbaas en zei: Wat heb jij met mijn hoofd te maken? Hij zei: Ik hoorde de Profeet s.a.w. zeggen: “De gelijkenis van zo iemand is die van een persoon die bidt wanneer hij vastgebonden is." Overgeleverd door Muslim. Einde citaat.

Maar de Maaliki's beschouwen dat alleen als makrooh in het geval van iemand die dat doet voor het gebed. Maar als hij zo was voordat hij bad, of hij deed dat in verband met zijn werk dan is het niet makrooh voor hem. De meerderheid van de geleerden - zoals hierboven vermeld -zijn van mening dat het in alle gevallen makrooh is.

In Sharh Mukhtasar Khaleel door al-Kharashi (1/250), wat een Maaliki-boek is, staat:

Het is makrooh voor iemand die bidt om zijn mouwen op te stroppen of (als ze wijd zijn) om de arm te wikkelen, want dat is min of meer een wijze van afleiding van de juiste focus (khushoo'), als hij dat deed om te bidden. Maar als hij al zo is gekleed of het is in verband met het werk wat hij doet, en de tijd is gekomen voor gebed en dan zo bidt, dan is het voor hem niet makrooh, zoals is verklaard door Ibn Yoonus, omdat de Profeet :saw: van Allah zei: 'Ik heb opdracht gekregen om op zeven delen te knielen en mijn haar of kleding niet op te steken.' En hij :saw: zei dat het verbod daarop alleen geldt als men dat bewust doet omdat men gaat bidden. Einde citaat. Zie al-Mawsoo'ah al-Fiqhiyyah, 12/34

Ten tweede:

Met betrekking tot de hadith die in de vraag genoemd wordt, de overlevering van Abu Juhayfah (moge Allah tevreden met hem zijn) die zei:

"Ik zag Bilaal een speer met een ijzeren punt tevoorschijn halen en hem voor zich neerzetten, en de Boodschapper van Allah :saw: naar buiten kwam in opgerolde of opgestroopte kleding. Hij bad twee rak'ahs, met zijn gezicht naar de speer, en ik zag mensen en dieren voor de speer langs gaan."

Overgeleverd door al-Bukhaari (5768) in een hoofdstuk getiteld: 'Het oprollen of opstropen van iemands kledingstuk'. Hij heeft ook een langere versie overgeleverd (nr. 376) en deze is ook door Muslim overgeleverd (nr. 503).

Imam al-Nawawi (moge Allah hem genadig zijn) zei: "Opgerold of opgestroopt betekent dat het halverwege de kuit of daaromtrent kwam", zoals hij in het vorige verslag zei: "Het is alsof ik de witheid van zijn schenen kan zien." Einde citaat.

Sharh Muslim, 4/220-221

Deze overlevering is niet in tegenspraak met wat hierboven is vermeld, en we kunnen dat op vele manieren beantwoorden, zoals volgt:

1.

Het kan worden begrepen dat de Profeet s.a.w. zijn kledingstuk optrok om te laten zien dat het is toegestaan, en dat het niet in tegenspraak is met het feit dat het makrooh is, omdat het mogelijk is dat de Profeet :saw: sommige dingen deed die makrooh zijn om te laten zien dat ze niet het niveau van haraam bereiken, in plaats daarvan zijn ze alleen makrooh. Daarom is die actie in zijn s.a.w. geval niet makrooh.

2.

Het kan zijn dat de Profeet :saw: naar zijn metgezellen kwam met zijn kledingstuk opgestroopt zoals in de overlevering staat, en toen hij wilde bidden, hij het liet zakken en zich gereed maakte voor het gebed. Maar de verteller vermeldde dat niet en vermeldde ook niets om aan te geven dat dit niet zo was.

3.

Het hier genoemde oprollen of opstropen verwijst niet alleen naar de mouwen, en ook niet alleen naar het oprollen van de mouwen, zoals de auteur meent, omdat tashmeer (oprollen of opstropen) niet alleen voor de mouwen geldt. Het kan ook verwijzen naar het optrekken van de zoom van het kledingstuk, enzovoort. Er staat in al-Mawsoo'ah al-Fiqhiyyah (12/32): Tashmeer (oprollen of opstropen) kan betekenen: de izaar (onderkledingstuk of tailleomslag) of thawb (kledingstuk) oprollen of opstropen. Einde citaat.

En dit is wat hier wordt genoemd, d.w.z. het kledingstuk opstropen zodat het kalf of het scheenbeen onbedekt is. Dit is wat wordt vermeld in de overleveringen, zoals is overgeleverd door al-Bukhaari (3566): 'De Boodschapper van Allah :saw: kwam naar buiten en het is alsof ik [de verteller] de witheid van zijn schenen kan zien' - d.w.z., omdat hij zijn s.a.w. kledingstuk optrok en zijn s.a.w. schenen zichtbaar werden. Dus toen al-Bukhaari dit overleverde in een hoofdstuk getiteld 'Het kledingstuk oprollen of opstropen', zei al-Haafiz Ibn Hajar (moge Allah hem genadig zijn), commentaar gevend op de titel van het hoofdstuk: "Dit betekent het onderste deel van het kledingstuk optillen". Toen zei hij: "Hieruit kan worden opgemaakt dat het verbod op het kledingstuk op te stropen tijdens het bidden van toepassing is, iets anders is dan de zoom van het kledingstuk. Het kan zijn dat dit per ongeluk is gebeurd of dat het tijdens een reis was en het kledingstuk tijdens deze situatie opgestroopt is. Einde citaat. Fath al-Baari, 10/256

Er zijn andere wetenschappelijke opvattingen, maar misschien is wat we hier hebben genoemd de sterkste en meest correcte van deze opvattingen.

En Allah weet het het beste.
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Keer terug naar Vragen