Verstandelijke handicap

Heb je vragen over de Islam? Stel ze hier.
no avatar
Samet

Verstandelijke handicap

door Samet » di _20-_jan-_2009ah, 20-1-2009ad, 2:42 am

Hoe kijkt de islaam aan tegen mensen met een verstandelijke handicap.
Er bestaan natuurlijk verschillen in de intensiteit. Maar mensen die niet in staat zijn om bepaalde dingen te begrijpen en/of te doen kunnen hier niet op worden aangerekend.
Net zoals elk kind onschuldig is bij zijn overlijden, is iemand met een verstandelijke handicap ook onschuldig, of niet?

Ik vind hun trouwens de allerliefste mensen op aarde.

Jerommel
Super lid
Super lid

Re: Verstandelijke handicap

door Jerommel » di _20-_jan-_2009ah, 20-1-2009ad, 2:45 am

Samet schreef:Ik vind hun trouwens de allerliefste mensen op aarde.

Nou, dan weet je het antwoord toch al ?
(Of is dit nou weer zo'n suf kaaskoppen-antwoord ?)

Jerommel
zoekt en wie weet vind je nog eens wat...

no avatar
Samet

door Samet » di _20-_jan-_2009ah, 20-1-2009ad, 2:51 am

Jerommel schreef:
Samet schreef:Ik vind hun trouwens de allerliefste mensen op aarde.

Nou, dan weet je het antwoord toch al ?
(Of is dit nou weer zo'n suf kaaskoppen-antwoord ?)

Jerommel

Ja maar ik bepaal niet wie er in de hemel komt :D , ik geloof wel dat zij net zo onschuldig zijn als kinderen. Maar toch was ik benieuwd hoe de islaam er tegen aan keek.

Jerommel als alleen de mensen die ik lief vind de hemel zouden betreden zou het daar niet echt druk worden :).

RANDOM_AVATAR
Sinan
Senior lid
Senior lid

door Sinan » di _20-_jan-_2009ah, 20-1-2009ad, 7:34 am

Selamun Aleikum,

Islam en Handicap
Zij wensen Allah's licht door hun mond te doven,
maar Allah zal Zijn licht vervolmaken, hoewel de ongelovigen er afkerig van zijn.

Soerah As-Saff - vers 8

r4mz1
Super Poster!
Super Poster!

door r4mz1 » di _20-_jan-_2009ah, 20-1-2009ad, 8:42 am

FoX schreef:Selamun Aleikum,

Islam en Handicap

Heb er effe dit uit gekoepieerd:

Wat betreft de discussies over het ontstaan van de handicap zijn er drie mogelijke verklaringen te traceren in de islamitische literatuur.
Ten eerste kan de handicap een vorm zijn van geloofsbeproeving. Dat blijft de meest gebruikte verklaring voor het bestaan van handicaps. Moslimgeleerden halen in dit verband de wijsheidsspreuk aan: ‘O, mijn zoon! Goud en zilver moeten beproefd worden in het vuur en de gelovige moet beproefd worden door bezoekingen.’4
De tweede mogelijkheid is dat handicaps een disciplinair middel kunnen zijn (maar dat niet noodzakelijkerwijs zijn) tot terechtwijzing van ongehoorzame mensen die tegen de aanwijzingen van God in blijven gaan zonder geldig excuus. Zij laten ook niet serieus zien dat ze God om vergeving vragen en aan Hem berouw tonen, om een goddelijke straf in dit leven of het hiernamaals af te wenden5.
Met hun nadruk op het gegeven dat een handicap een straf kan zijn maar niet noodzakelijkerwijs is, drukken voorstanders van de derde moegelijkheid uit dat een handicap een bron van beloningen kan zijn. Een van hen stelt bijvoorbeeld dat God mensen van wie hij houdt, bezoekt met beproevingen om hun vervolgens een beloning toe te kennen.6 Een handicap kan vanuit deze visie een middel zijn om een verheven positie in het paradijs te bereiken, die op grond van goede daden alleen niet bereikt zou kunnen worden.7 Dit gegeven wordt ook door talrijke tradities rondom de Profeet Muhammad ondersteund.8 In alle drie de moegelijkheden stelt men dat een mens niet op zijn handicap moet worden beoordeeld.

Bani Adam
Super Poster!
Super Poster!

door Bani Adam » di _20-_jan-_2009ah, 20-1-2009ad, 11:29 am

Mensen die een verstandelijke handicap of een andere belemmering hebben (b.v. psychische ziekte) waardoor zij niet de mogelijkheid hebben zich over te geven aan God en de boodschap van de Profeten kunnen begrijpen die zullen dat niet worden verweten. Hen zal in het hiernamaals rechtvaardigheid wachten en zij zullen de test pas doen op de Dag der Opstanding.

De Profeet s.a.w. heeft namelijk gezegd in de volgende twee hadiths:

“Vier zullen excuses brengen op de Dag der Opstanding: De dove, de idioot, de seniele oude man en degene die in de fitra stierf. De eerste zal zeggen: ‘Ik heb niets gehoord.’ De tweede zal zeggen: ‘De Islam kwam, en straatkinderen gooiden mest naar me.’ De derde zal zeggen: ‘De Islam kwam, en ik was niet alert op mezelf.’ De vierde zal zeggen: ‘Mijn Heer, er kwam geen Boodschapper naar me.’ Allah zal Zelf hun overeenkomst om Hem te gehoorzamen aannemen. Ze zullen worden bevolen om het vuur binnen te gaan [als een test]. Diegenen die Hem gehoorzamen, zullen het koel en veilig vinden, terwijl diegenen die weigeren er naartoe [naar het vuur] gesleept zullen worden.”’
(Overgeleverd door Aswad en Abū Hurayra, sahih verklaard door Ahmad, Ibn Rahāwayh, Ibn Mardawayh en Bayhaqī)

De Profeet s.a.w. heeft ook gezegd:

“Degene die in de fitra is gestorven, de dwaas en de minderjarige, zullen achtereenvolgens zeggen: ‘Geen Boek noch Boodschapper; U gaf mij geen verstand waarmee ik goed of kwaad kon begrijpen; Ik heb geen kans gehad iets te doen.’ Een vuur zal worden vertoond en ze zullen worden bevolen om het binnen te treden. Zij, die goed zouden doen in het leven zullen gehoorzamen en het [tijdelijk] binnengaan, terwijl diegenen die niet zullen gehoorzamen in het leven [ook] zouden weigeren. Allah zal hen vertellen: ‘Jullie zijn ongehoorzaam aan Mij (terwijl jullie Mij zien), dus hoe zouden jullie Mijn Boodschappers kunnen gehoorzamen in Mijn afwezigheid?”’
(Overgeleverd door Abū Sa`īd al-Khudrī, hasan verklaard door Al-Bazzār en Tirmidhī)

“Diegenen die gehoorzamen en het vuur binnengaan, zullen er snel doorheen gaan.”

(Overgeleverd door Anas, Al-Bazzār en Abū Ya’la verhalen hetzelfde [als de voorgaande, maar] met deze toevoeging van de seniele oude man )

en zo zijn er nog enkele soortgelijke hadith te vinden in Boekhari en Muslim over de mensen in Jahiliya (voor islamitische periode). Derhalve kunnen we concluderen dat de Islam rechtvaardig is en Allah niemand bestraft zonder de boodschap te hebben verstuurd en geen verstandelijk gehandicapte mensen zal bestraffen vanwege hun gebrek in dit leven maar Allah zal Zelf hun overeenkomst om Hem te gehoorzamen aannemen. Wallah oe ahlem.

Ook mensen die nooit van de Boodschap van Islam hebben gehoord zullen niet worden bestraft omdat Allah zegt:

17 de nachtreis 15
Wie zich de goede richting laat wijzen, die volgt het goede pad slechts in zijn eigen voordeel en wie dwaalt, dwaalt slechts tot zijn eigen nadeel en niemand is belast met de last van een ander. En Wij bestraffen niet voordat Wij een gezant hebben opgeroepen.

28 het verhaal 47
"Onze Heer, had U niet een gezant tot ons kunnen zenden, zodat wij Uw tekenen hadden kunnen volgen en bij de gelovigen hadden behoord?"

Dit werd als bewijs geleverd door b.v. Sheikh al-Islam Ibn Hajar al-`Asqalānī, al-Zarkāshī en Ibn Abī Hātim in hun tafsīrs (exegeses). Ibn Abī Hātim voegde de Hadīth [hieraan] toe: “

Zij die in fitra sterven, zullen zeggen: ‘Mijn Heer, geen boek noch Boodschapper heeft me bereikt’ en hij reciteerde dit vers.”
(Bukhārī en Muslim)

Ik hoop dat je wat hebt aan dit antwoord. Moge Allah mij vergeven voor eventuele fouten.

Bani Adam

RANDOM_AVATAR
omaatje
Pro Ontdekker !!

door omaatje » di _20-_jan-_2009ah, 20-1-2009ad, 11:40 am

a'oedoe billahi.
Sorry maar persoonlijk word ik hier een beetje bangig van he.
Zelf zie ik het als een beproeving MashAllah.
Wanneer de islam in je hart is gekomen MashAllah dan kun je niet meer terug (geloof me dat gaat niet :schamen: ) ALHAMDULILLAH.
Maar, na dit te lezen komt als eerste in me op, ajoh laat het dan maar zo ongeveer links liggen want ik ben toch koekkoek de kierewiet.
Maar het is mogelijk, ondanks dat je koekkoek bent om toch de geboden en verboden na te leven InshaAllah.
Heb het zelf ondervonden Alhamdulillah en gaat niet zonder vallen en opstaan maar dat is bij iedereen zo MashAllah.
Waar een wil is, is een weg :roll:

Mensen die in zoverre verstandelijk gehandicapt zijn dat ze zo ongeveer geen emotie hebben, Moge Allah hen het paradijs geven Amien.
Maar een geestelijke ziekte waarvan je nog wel kunt weten dat vandaag, vandaag is :p
Moge Allah hen leiden op het rechte pad en hun standvastig maken Amien.
Incl mijzelf InshaAllah.

Kan het allemaal niet zo goed uitleggen maar dit is wel iets waarvan Shaitaan gelijk even aan de slag gaat A'oedoe billahi!

Moge Allah ta'ala ons allemaal beschermen tegen de influisteringen Amien.
Niet meer actief

RANDOM_AVATAR
riez
Super lid
Super lid

door riez » di _20-_jan-_2009ah, 20-1-2009ad, 12:24 pm

Heb je veel met verstandelijk gehandicapten te maken, topicstarter? Ik kan je nl verzekeren ( na 15 jaar in de verstamndelijk gehandicaptenzorg te werken) dat er ook heeeeeeeeeeeeel veel errug niet lieve verstandelijk gehandicapten zijn. Er zijn er velen die geweldig, leuk, grappig enzenzenz zijn, maar ook velen die zichzelf en anderen dagelijks verwonden, die koppig als de pest zijn, die boos worden om ogenschijnlijk niets enzenzenz. Nou, dat is niet altijd even leuk en lief hoor! Hoeveel ik ook van mijn werk hou, realistisch gezien zijn het zeker niet allemaal "de liefste mensen op aarde"
Al Baqara:62 Those who believe (in the Qur'an), and those who follow the Jewish (scriptures), and the Christians and the Sabians,- any who believe in Allah and the LAST DAY, and work righteousness, shall have their reward with their Lord; on them shall be no fear, nor shall they grieve

no avatar
Samet

door Samet » di _20-_jan-_2009ah, 20-1-2009ad, 6:51 pm

Djazak Allah Bani Adam en Fox (ellerine saglik)

Ik zal ze later insha'Allah goed doorlezen.

no avatar
Samet

door Samet » di _20-_jan-_2009ah, 20-1-2009ad, 6:55 pm

riez schreef:Heb je veel met verstandelijk gehandicapten te maken, topicstarter? Ik kan je nl verzekeren ( na 15 jaar in de verstamndelijk gehandicaptenzorg te werken) dat er ook heeeeeeeeeeeeel veel errug niet lieve verstandelijk gehandicapten zijn. Er zijn er velen die geweldig, leuk, grappig enzenzenz zijn, maar ook velen die zichzelf en anderen dagelijks verwonden, die koppig als de pest zijn, die boos worden om ogenschijnlijk niets enzenzenz. Nou, dat is niet altijd even leuk en lief hoor! Hoeveel ik ook van mijn werk hou, realistisch gezien zijn het zeker niet allemaal "de liefste mensen op aarde"

Ja weet ik, ik heb vrijwilligers werk gedaan. Ik heb ook de nodige klappen gehad :).
Maar de geduld dat bij mij ontbreekt bij mensen zonder beperkingen heb ik wel veel bij mensen met beperkingen.
Ik blijf ze de liefste mensen vinden ondanks alles :).

15 jaar lang? Ik heb daar heel veel respect voor.

RANDOM_AVATAR
Sinan
Senior lid
Senior lid

door Sinan » di _20-_jan-_2009ah, 20-1-2009ad, 7:04 pm

Samet schreef:Djazak Allah Bani Adam en Fox (ellerine saglik)

Ik zal ze later insha'Allah goed doorlezen.

Wa ijaak broeder (birsey degil)
Zij wensen Allah's licht door hun mond te doven,
maar Allah zal Zijn licht vervolmaken, hoewel de ongelovigen er afkerig van zijn.

Soerah As-Saff - vers 8

RANDOM_AVATAR
riez
Super lid
Super lid

door riez » di _20-_jan-_2009ah, 20-1-2009ad, 8:09 pm

Beste Samet,
Persoonlijk vind ik het overdreven ze als de liefste mensen op de wereld te classificeren, maar goed dat is mijn mening....:) (baby's zijn bv ook errug lief...:))

En waarom respect voor mij nu ik al 15 jaar in de zorg werk? Ik hou van mijn werk, ik doe het met heeeeeel veel plezier en dan is je werk geen opgave, moeilijk of wat dan ook. Respect heb ik bv voor mensen die administratief werk doen, ambulancemedewerkers die soms gruwelijke dingen zien.....oef....dat zou mijn pakkie aan niet zijn en daarom wat mij betreft petje af voor hen. (maar das ook gewoon hoe je naar iets kijkt....)
Al Baqara:62 Those who believe (in the Qur'an), and those who follow the Jewish (scriptures), and the Christians and the Sabians,- any who believe in Allah and the LAST DAY, and work righteousness, shall have their reward with their Lord; on them shall be no fear, nor shall they grieve

Keer terug naar Vragen