Vergeving

Heb je vragen over de Islam? Stel ze hier.
Zeynep
Senior lid
Senior lid

Vergeving

door Zeynep » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 12:00 pm

:salaam:

Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen om hier antwoord op te geven?
"Hoe belangrijk is vergeving in de Islam ?
want ik hoor alleen maar verhalen van de ergste straffen als mensen iets tegen de wil van Allah doen."

Alvast dank voor jullie hulp :)

Wasalaam :flower:
Bismillahirahmanirrahim,
'Sehitler Allah'tan sunu istediler; Ya Rabbi bizi dünyaya tekrar gönder, ve senin ugrunda tekrar sehit olalim.'
Hazreti Muhammed, Hadis-i Serif.

no avatar
*Hind*

Re: Vergeving

door *Hind* » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 12:04 pm

In de moskee vertelden ze me een hadith (of aya). Allah wil altijd vergeven. Hij wil pas ophouden met vergeven als wij mensen ophouden met tauwba doen. Zooooo mooi!! :cry: :cry: :cry:

Zeynep
Senior lid
Senior lid

door Zeynep » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 12:06 pm

Aaah dankjewel Hind :) Hij is inderdaad prachtig. Maar ik heb nog steeds meer nodig :-(
Bismillahirahmanirrahim,
'Sehitler Allah'tan sunu istediler; Ya Rabbi bizi dünyaya tekrar gönder, ve senin ugrunda tekrar sehit olalim.'

Zeynep
Senior lid
Senior lid

door Zeynep » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 12:12 pm

"Waarom zijn jullie dan zo hard als iemand gezondigd heeft....zelfs tot aan de doodstraf aan toe"

aaaarghh ! mensen help me (stil)
Bismillahirahmanirrahim,

Abdullah01
Super Poster!
Super Poster!

door Abdullah01 » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 12:15 pm

wa alaikum salam wa rahmatullah,

vergeving is van groot belang in de islam. wanneer een dienaar een zonde begaat dient men berouw te tonen en vergeving te vragen. als hij oprecht is hierin zal Allah hem insha Allah vergeven. hierover zijn vele overleveringen te vinden in vele verschillende boeken, een voorbeeld hiervan is de volgende overlevering uit de verzameling van at-tirmidzi,
het gaat om een hadith qudsi die overgeleverd woord door anas, die zegt dat hij de profeet hoorde zeggen dat Allah ta3ala zei;

"O Zoon van Adam, zo lang je een beroep op Mij doet en Mij vraagt, zal Ik je vergeven voor wat je gedaan hebt, en Ik vind dat niet erg. O zoon van Adam, al reikten je zonden tot de wolken van de hemel, als je Mij over vergeving vroeg, zou Ik je vergeven. O zoon van Adam, als je tot Mij kwam met zonden, die bijna zo groot als de aarde waren en als je Mij dan onder ogen zou komen, zonder Mij deelgenoten toe te schrijvenm dan zou Ik je vergiffenis geven bijna zo groot als dat."

Echter moet iedere dienaar weten dat de grenzen van ALlah de grenzen van het toegestane zijn, en datgene wat erbuiten valt zijn de verboden zaken. wanneer een persoon zonder enige angst of straf de verdorven zaken ten uitvoer zou kunnen brengen zou de vergeving niet nodig zijn. wanneer er geen straf is, is er geen vergeving nodig.
want waarom zou je vergeven moeten worden als alles toch leuk, gezellig en goed blijft ondanks je verkeerde daden?
maar nee, Allah ta3ala heeft de mens duidelijk gemaakt dat Hij hun Schepper is, en dat Hij hen alles heeft geschonken wat ze bezitten, en dat deze tijdelijke gebruikmaking van de eigendommen van Allah, op de juiste wijze dient te gebeuren.
echter wanneer men hiervan op de verkeerde wijze gebruik maakt, anderen onrecht aandoet en onrecht verspreid op de aarde, dan zal men de woede van Allah ta3ala wekken,
wanneer men daarentegen het goede doet en op een goede wijze omgaat met de gunsten van zijn Heer, zal dit de tevredenheid wekken van Allah ta3ala.

echter wanneer wij om vergeving blijven vragen en met oprechtheid afstand proberen te houden van het slechte, en met een redelijke inzet streven naar het goede, dan zal Hij, subhanahu wa ta3ala het insha Allah vergeven:)

insha Allah is het zo duidelijk:) wa salam alaikum wa rahmatullah
"Waarlijk, aan Allah, de Verhevene, behoren rechten toe die ’s nachts nagekomen dienen te worden en overdag niet meer geaccepteerd worden. En waarlijk, aan Allah, de Verhevene, behoren rechten die overdag nagekomen dienen te worden en ’s nachts niet meer geaccepteerd worden. En waarlijk, Hij accepteert de aanbevolen daden niet alvorens men de verplichte zaken nakomt."

Zeynep
Senior lid
Senior lid

door Zeynep » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 12:21 pm

ah, shoukran ya akhi :) Je hebt me heel erg geholpen, moge Allah jou hiervoor belonen in het hiernamaals :flower:
Bismillahirahmanirrahim,

Abdullah01
Super Poster!
Super Poster!

door Abdullah01 » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 12:22 pm

Zeynep schreef:"Waarom zijn jullie dan zo hard als iemand gezondigd heeft....zelfs tot aan de doodstraf aan toe"

aaaarghh ! mensen help me (stil)

de manier van bestraffen hangt af van de zonde, hoe groter de zonde hoe zwaarder de bestraffing. wanneer men in een groot bedrijf de leiding heeft over het verwerken van de post is het logisch dat men minder betaald krijgt als de algemeen directeur, de algemeen directeur zal vanwege zijn grotere inspanningen een grotere beloning ontvangen. zo werkt het ook in islam;

wanneer je een euro uitgeeft om een arme te helpen van de 100 euro die je bezit, zal je minder beloont worden dan wanneer je de volledige 100 uitgeeft of de helft ervan.
zo is het ook met de bestraffingen, hoe groter het onrecht is dat je aandoet, hoe groter de bestraffing is die je zult ontvangen.

echter, wanneer je weet dat je verkeerd hebt gehandeld en oprecht berouw toont? kijk wat Allah ta3ala dan tegen zo'n dienaar zegt;

"Behalve, degenen die berouw hebben en geloven en goede daden verrichten, voor die (mensen) zal Allah hun zonden in goede daden veranderen, en Allah is Vaak-Vergevend, Genadevol." soerah al foerqaan vers 70
Allahu Akbar!!! Hij, subhanahu wa ta3ala vergeeft niet alleen, maar zal deze daad omzetten in een goede daad als Hij dat wilt. subhanAllah!!!
En;
"Waarlijk, Allah heeft degenen lief die zich in berouw tot Hem keren en die zich reinigen."
soerh al baqarah vers 222
"Waarlijk, aan Allah, de Verhevene, behoren rechten toe die ’s nachts nagekomen dienen te worden en overdag niet meer geaccepteerd worden. En waarlijk, aan Allah, de Verhevene, behoren rechten die overdag nagekomen dienen te worden en ’s nachts niet meer geaccepteerd worden. En waarlijk, Hij accepteert de aanbevolen daden niet alvorens men de verplichte zaken nakomt."

Zeynep
Senior lid
Senior lid

door Zeynep » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 12:49 pm

En nog 1 vraagje [a] ja ik word lastig ik weet het :D

Is de doodstraf nou wél of niet toegestaan? En is een leven afnemen niet een van de grootste zonden?
Bismillahirahmanirrahim,

Abdullah01
Super Poster!
Super Poster!

door Abdullah01 » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 1:09 pm

Zeynep schreef:En nog 1 vraagje [a] ja ik word lastig ik weet het :D

Is de doodstraf nou wél of niet toegestaan? En is een leven afnemen niet een van de grootste zonden?

nee het is niet lastig:)
de doodstraf is wel toegestaan, maar deze kan slecht sopgelegd worden dor een islamitische rechtbank en niet in zomaar een land, door zomaar iemand. zoals dit geldt voor de gehele islamitische regelgeving mbt strafrecht.
echter, de doodstraf word slechts opgelegd aan mensen die een dusdanig grote fout maken dat het echt een groot kwaad kan veroorzaken, dit is logisch zoals ik al eerder heb uitgelegd in dit topic in een eerdere post, hoe groter het onrecht hoe zwaarder de bestraffing.

echter, men moet weten dat het ondergaan van deze bestraffing ervoor kan zorgen dat men vergeven wordt, en hiervoor niet in het hiernamaals nog eens bestraft zal worden. en het mag duidelijk zijn dat de wereldse bestraffing minder zwaar is dan de bestraffing in het hiernamaals.
en ook dit is zeer logisch, want welke oprechte dienaar stelt het berouw uit voor een zonde die hij begaan heeft. en afgezien van de grootte van de zonde moet men zich afvragen; tegenover wie begaat men deze zonde???

tegenover Allah, en wat een groot onrecht is dat!!! moge Allah ta3ala ons hiertegen beschermen! amin!!

er is als bewijs hiervoor een uitgebreide hadith, ik heb hem in het engels, mocht je de taal niet voldoende machtig zijn dan zal ik hem insha Allah vertalen. ik zal de delen waar het om gaat;

het aangeven dat de doodstraf door middel van bijvoorbeeld steniging is toegestaan, en vervolgens het gegeven feit dat deze aardse bestraffing ervoor kan zorgen dat men vergeven word mbt de begane zonde en men hiervoor in het hiernamaals insha Allah niet meer bestraft zal worden omdat de bestraffing wordt gekoppeld aan vergeving van Allah ta3ala

dit is de hadith;

The Book Pertaining to Punishments Prescribed by Islam (Kitab Al-Hudud)
Muslim :: Book 17 : Hadith 4206
'Abdullah b. Buraida reported on the authority of his father that Ma'iz b. Malik al-Aslami came to Allah's Messenger (may peace be upon him) and said: Allah's Messenger, I have wronged myself; I have committed adultery and I earnestly desire that you should purify me. He turned him away. On the following day, he (Ma'iz) again came to him and said: Allah's Messenger, I have committed adultery. Allah's Messenger (may peace be upon him) turned him away for the second time, and sent him to his people saying: Do you know if there is anything wrong with his mind.
They denied of any such thing in him and said: We do not know him but as a wise good man among us, so far as we can judge. He (Ma'iz) came for the third time, and he (the Holy Prophet) sent him as he had done before. He asked about him and they informed him that there was nothing wrong with him or with his mind. When it was the fourth time, a ditch was dug for him and he (the Holy Prophet) pronounced judg- ment about him and he wis stoned. He (the narrator) said: There came to him (the Holy Prophet) a woman from Ghamid and said: Allah's Messenger, I have committed adultery, so purify me.
He (the Holy Prophet) turned her away. On the following day she said: Allah's Messenger, Why do you turn me away? Perhaps, you turn me away as you turned away Ma'iz. By Allah, I have become pregnant. He said: Well, if you insist upon it, then go away until you give birth to (the child). When she was delivered she came with the child (wrapped) in a rag and said: Here is the child whom I have given birth to.
He said: Go away and suckle him until you wean him.
When she had weaned him, she came to him (the Holy Prophet) with the child who was holding a piece of bread in his hand. She said: Allah's Apostle, here is he as I have weaned him and he eats food. He (the Holy Prophet) entrusted the child to one of the Muslims and then pronounced punishment. And she was put in a ditch up to her chest and he commanded people and they stoned her. Khalid b Walid came forward with a stone which he flung at her head and there spurted blood on the face of Khalid and so he abused her. Allah's Apostle (may peace be upon him) heard his (Khalid's) curse that he had huried upon her. Thereupon he (the Holy Prophet) said: Khalid, be gentle. By Him in Whose Hand is my life, she has made such a repentance that even if a wrongful tax-collector were to repent, he would have been forgiven. Then giving command regarding her, he prayed over her and she was buried.

zie ook de genadige omgang van de islam ten opzichte van het kind, het kind is verwekt, en er wordt zorg gedragen dat het kind eerst geboren en gespeend zal worden, en vervolgens wordt het toevertrouwd aan één van de moslims, is dit geen goed voorbeeld van de weldenkendheid van de islam? is dit geen goed voorbeeld van hoe de islam denkt aan alle aspecten van het leven, ook als het om een bestraffing gaat?

wa salam alaikum

Abu Sakina
Senior lid
Senior lid

Over vergeving

door Abu Sakina » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 1:29 pm

"En aan Allah behoort al hetgeen in de hemelen en al hetgeen op aarde is. Hij vergeeft wie Hij wil en Hij straft wie Hij wil en Allah is Vergevensgezind, Genadevol." (Al-'Imraan aayah 129)

"Hij geeft Zijn genade aan wie Hij wil. Allah is de Heer van ontzaggelijke genade." (Al-'Imraan aayah 129)

"Zeg: 'O mijn dienaren die tegen u zelf buitensporig zijt geweest, wanhoopt niet aan de barmhartigheid van Allah, voorzeker Allah vergeeft alle zonden, waarlijk, Hij is de Vergevensgezinde, de Genadevolle'." (Az-Zoemar aayah 53)

Aboe Sa'id al-Khoedriy overlevert dat de boodschapper van Allah saw heeft gezegt:
"Onder hen die voor jullie waren, leefde een man die negenennegentig mensen had vermoord. Hij vroeg naar de meest geleerde persoon op aarde en werd vervolgens verwezen naar een monnik. Hij kwam daarop bij hem aan en vertelde hem dat hij negenennegentig mensen had vermoord en of het mogelijk was voor hem om hiervoor alsnog berouw te tonen. De monnik antwoordde: ,,Nee!” Hierop vermoorde de man hem om hiermee het totaal op honderd te brengen. Daarna vroeg hij (wederom) naar de meest geleerde persoon op aarde en werd vervolgens verwezen naar een geleerde man. Hij vertelde dat hij honderd mensen had vermoord en of het mogelijk was voor hem om hiervoor alsnog berouw te tonen. De geleerde antwoordde: ,,Jazeker! Wie kan jou van berouw weerhouden? Vertrek daar en daar naartoe, (je zult) daar mensen vinden die Allah, de Verhevene aanbidden en aanbid Allah samen met hen en keer niet terug naar jouw land, want waarlijk, het is een slecht land. Hij vertrok daarop en toen hij halverwege was, werd hij getroffen door de dood en de engelen van de genade en die van de bestraffing begonnen onderling over hem te redetwisten. De engelen van de genade zeiden: ,,Hij is berouwvol en met een open hart tot Allah, de Verhevene gekomen. Terwijl de engelen van de bestraffing daarop antwoordden: ,,Waarlijk, hij heeft nooit iets goeds gedaan.” Daarop kwam een engel in de gedaante van een mens, die zij als arbiter aanstelden. Hij zei: 'Meet de afstand tussen de beide landen en bij welk van de twee hij het dichtstbij is, hij behoort tot dat land.' Er werd gemeten en hij bleek zich dichterbij het land te bevinden waarnaar hij was vertrokken, waarop de engelen van de genade zijn ziel meenamen." (Al-Bukhari, 56676; Muslim, 6662 / 6663)

De boodschapper van Allah saw heeft eveneens gezegt: "Allah strekt zijn hand uit in de nacht ten einde het berouw van diegenen te accepteren welke fouten begingen gedurende de dag en hij strekt zijn hand uit overdag ten einde het berouw te accepteren van diegenen welke fouten begingen gedurende de nacht. (dit zal voortduren totdat de zon opkomt uit het westen." (Muslim, 2759)

De boodschapper van Allah saw heeft ook gezegt:
"Allaah is blijer met het berouw van Zijn dienaar wanneer deze zich in berouw tot Hem keert, dan iemand van jullie is, wanneer hij op zijn kameel in een woestijn land zonder water rijdt en op die kameel zijn zijn voorzieningen van eten en drinken en hij raakt hem kwijt en terwijl hij alle hoop heeft opgegeven dat hij hem zal terug vinden gaat hij in de schaduw liggen en is teleurgesteld over zijn kameel, dan plotseling ziet hij zijn kameel weer voor hem staan; hij pakt de kameel beet bij het touw aan zijn neus en zegt (vanwege zijn eindeloze vreugde):'O Heer! U bent mijn dienaar en Ik ben Uw Heer.'" (Muslim, 6618 en 2747)

En dit is nog slechts een hele kleine greep uit de werkelijk enorme hoeveelheid aayaad en ahadith diebetrekking hebben op de vergeving van Allah de verhevene.
Moge hij, de meest vergevensgezinde ons opnemen in zijn genade en ons zijn eeuwige tuinen van het paradijs doen betreden, amien.
If you want your dreams to come true, you need to wake up !
The batle of the hearts and minds

Cyber Ummah
www.smeekbedes.nl

Abdullah01
Super Poster!
Super Poster!

door Abdullah01 » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 2:20 pm

- schreef:
Abdullah01 schreef:echter, men moet weten dat het ondergaan van deze bestraffing ervoor kan zorgen dat men vergeven wordt, en hiervoor niet in het hiernamaals nog eens bestraft zal worden. en het mag duidelijk zijn dat de wereldse bestraffing minder zwaar is dan de bestraffing in het hiernamaals.

Dus de mens kan eigenlijk Allah vervangen als het om het afstraffen gaat? Kan een islamitische rechtbank alwetend genoeg zijn om zeker te weten dat iemand de doodstraf verdient?
Als een rechtbank dit niet zou kunnen achterhalen, zou de prachtige shariah dit niet toestaan.
en ook dit is zeer logisch, want welke oprechte dienaar stelt het berouw uit voor een zonde die hij begaan heeft. en afgezien van de grootte van de zonde moet men zich afvragen; tegenover wie begaat men deze zonde???

Dit begrijp ik niet. Door iemand tot de doodstraf te veroordelen ontneem je hem nu juist de kans berouw te tonen en geef je hem geen nieuwe kans.
wanneer men geen berouw toont maar wel de bestraffing ondergaat van de zonde, is het niet logisch dat hij daarvoor nog een keer bestraft zal worden, tenzij Allah dat anders beschikt uiteraard.
het aangeven dat de doodstraf door middel van bijvoorbeeld steniging is toegestaan, en vervolgens het gegeven feit dat deze aardse bestraffing ervoor kan zorgen dat men vergeven word mbt de begane zonde en men hiervoor in het hiernamaals insha Allah niet meer bestraft zal worden omdat de bestraffing wordt gekoppeld aan vergeving van Allah ta3ala

Dan is het toch geen vergeving meer? Allah besteedt het afstraffen gewoon uit aan de mens.
Ik vind dood door steniging niet rechtvaardig.
Rechtvaardig is het om iemand een kans te geven berouw te tonen, en te vertrouwen op het oordeel van God.
je hebt de tekst denk ik niet begrepen:) natuurlijk is het de mens toegestaan om te straffen, anders zou onrecht zich in nog grotere mate over de aarde verspreiden. overigens zie ik niet waar je het op basseerd dat de mens geen kans heeft op berouw.
zie ook de genadige omgang van de islam ten opzichte van het kind, het kind is verwekt, en er wordt zorg gedragen dat het kind eerst geboren en gespeend zal worden, en vervolgens wordt het toevertrouwd aan één van de moslims, is dit geen goed voorbeeld van de weldenkendheid van de islam? is dit geen goed voorbeeld van hoe de islam denkt aan alle aspecten van het leven, ook als het om een bestraffing gaat?

Waarom? Geen weldenkend mens zou het in zijn hoofd halen het kind af te straffen hiervoor. Lijkt me niet meer dan menselijk.

Wasalaam

helaas zijn er weinig weldenkende mensen en is dit iets wat niet vreemd is, zowel in eht verleden als in het heden is het niet vreemd, en vind het plaats op vellerlei manieren

RANDOM_AVATAR
BroederJ
Senior lid
Senior lid

door BroederJ » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 2:57 pm

- schreef:
Abdullah01 schreef:echter, men moet weten dat het ondergaan van deze bestraffing ervoor kan zorgen dat men vergeven wordt, en hiervoor niet in het hiernamaals nog eens bestraft zal worden. en het mag duidelijk zijn dat de wereldse bestraffing minder zwaar is dan de bestraffing in het hiernamaals.

Dus de mens kan eigenlijk Allah vervangen als het om het afstraffen gaat? Kan een islamitische rechtbank alwetend genoeg zijn om zeker te weten dat iemand de doodstraf verdient?

Dit begrijp ik niet. Door iemand tot de doodstraf te veroordelen ontneem je hem nu juist de kans berouw te tonen en geef je hem geen nieuwe kans.

Dan is het toch geen vergeving meer? Allah besteedt het afstraffen gewoon uit aan de mens.
Ik vind dood door steniging niet rechtvaardig.
Rechtvaardig is het om iemand een kans te geven berouw te tonen, en te vertrouwen op het oordeel van God.

Waarom? Geen weldenkend mens zou het in zijn hoofd halen het kind af te straffen hiervoor. Lijkt me niet meer dan menselijk.

Wasalaam

Beste -,

Dit is een goed voorbeeld van hetgeen waar de Christenen altijd de fout ingaan. Deze vragen die je hier stelt kan je beter eerst aan jezelf vragen, met andere woorden, je zou eerst de Bijbel moeten lezen.

In de Bijbel vinden we ten eerste veel meer harde woorden dan in de Koran.
Ook is het zo dat de Bijbel spreekt over een doodstraf voor homo's, voor het betreden van sodomie, dit vind je voor in Leviticus 20:13, hier staat letterlijk dat het een doodzonde is, het staat er zelfs meerdere malen.

Verder is de tekst uit Leviticus 18:22-23 ook haaddragend, er staat "Een gruweldaad is het.."

Maar ook in het nieuwe testament vinden we in Romeinen 1:26-27 en 32 een soortgelijke bewoording, dat deze mensen de dood verdienen.

Dus hier heb je een mooi voorbeeld. En een ander voorbeeld is Genesis 19: de verwoesting van Sodom. Tot slot spreekt de Bijbel nog over meer verzen.

En zulke verzen vind je niet in de Koran in ieder geval.

Ook dit artikel zorgt voor opheldring:

“De HEER zei tegen hem: ‘Maak een ronde door Jeruzalem, en zet een merkteken op het voorhoofd van iedereen die jammert en klaagt om de gruwelijke dingen die er in de stad gebeuren.’ Tegen de zes anderen hoorde ik hem zeggen: ‘Ga achter hem aan, trek ook door de stad en dood iedereen. Jullie moeten geen medelijden tonen, jullie mogen geen medelijden kennen. Oude mensen, jonge mannen en vrouwen, moeders en kinderen – jullie moeten ze allemaal ombrengen, behalve de mensen die het merkteken dragen. Begin bij mijn heiligdom.’ En ze begonnen bij de zeventig oudsten, die voor de tempel stonden. Hij zei tegen de mannen: ‘Dood alle mensen in de voorhoven zodat de tempel onrein wordt, en ga dan naar buiten!’ Ze gingen naar buiten en trokken moordend door de stad.”

(Ezechiël 9: 4-7)

“Dit zegt de HEER van de hemelse machten: Ik ben niet vergeten wat Amalek Israël heeft aangedaan: het heeft Israël de weg versperd bij zijn uittocht uit Egypte. Trek daarom op tegen de Amalekieten en versla ze. Wijd al hun bezittingen onvoorwaardelijk aan de HEER. Spaar ze niet, maar dood alles en iedereen: mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels.”

(1 Samuël 15: 2-3)

Dus gelet op het gegeven dat oude mensen, vrouwen en kinderen vermoord dienen te worden.

“Babel, weldra word je verwoest. Gelukkig hij die wraak zal nemen en jou doet wat jij ons hebt gedaan. Gelukkig hij die jouw kinderen grijpt en op de rotsen verplettert.”

(Psalmen 137: 8-9)

Waar is de o zo vredelievende boodschap van de bijbel toch gebleven? Wat hebben deze argeloze onschuldige kindertjes toch gedaan om tegen de rotsen verpletterd te worden?

“Dood daarom alle kinderen van het mannelijk geslacht en alle vrouwen die met een man hebben geslapen, maar laat meisjes die nog nooit met een man hebben geslapen in leven.”

(Numeri 31: 17-18)

“Wanneer iemand – uw volle broer, uw zoon of uw dochter, of de vrouw die u bemint, of uw beste vriend – u in het geheim probeert over te halen om andere goden te dienen, goden die u nog niet kende en ook uw voorouders niet, goden van de naburige volken, vlakbij of ver weg of waar ook ter wereld, luister dan niet naar zo iemand en geef niet toe; wees onverbiddelijk, heb geen medelijden met hem en houd hem niet de hand boven het hoofd. U moet hem ter dood brengen; samen met uw volksgenoten moet u hem stenigen tot de dood erop volgt, en zelf moet u de eerste steen werpen”

(Deuteronomium 13: 8-11)

“ Wanneer in een van de steden die u van de HEER, uw God, krijgt om u daar te vestigen, het gerucht de ronde doet dat er onder uw volk nietswaardige figuren zijn opgestaan die de andere inwoners van hun stad tot ontrouw hebben aangezet en hen naar andere goden hebben laten overlopen – goden die u onbekend zijn –, dan moet u navraag doen, een onderzoek instellen en de zaak tot op de bodem uitzoeken. Als blijkt dat het waar is, als onomstotelijk vaststaat dat zoiets afschuwelijks bij u heeft plaatsgevonden, dan moet u de inwoners van die stad TER DOOD BRENGEN. DE HELE STAD, iedereen die er woont”

(Deuteronomium 13: 13-17)

“Wanneer zich in een van de steden die de HEER, uw God, u zal geven, iemand bevindt, man of vrouw, die doet wat slecht is in de ogen van de HEER door de regels van het verbond te overtreden, door andere goden te vereren, de zon, de maan of de sterren, en daarvoor neer te knielen, hoewel ik dat verboden heb, en het komt u ter ore, dan moet u zorgvuldig navraag doen. Als blijkt dat het waar is, als onomstotelijk vaststaat dat deze gruwelijke dingen onder het volk van Israël hebben plaatsgevonden, dan moet u de man of vrouw die zich zo misdragen heeft de stad uit brengen en buiten de poort STENIGEN TOT DE DOOD EROP VOLGT”

(Deuteronomium 17: 2-5)

Gaat Jami nog wat doen aan deze opruiende teksten die oproepen tot het doden van afvalligen? Misschien een commissie oprichten voor ex-christenen!

“ Voordat u een stad aanvalt, moet u eerst een vredesregeling aanbieden. Als men op het voorstel ingaat en de poorten voor u opent, moeten alle inwoners van de stad tot herendienst worden gedwongen. Als ze echter geen vrede willen sluiten en liever de strijd met u aangaan, en de HEER, uw God, u de belegerde stad in handen geeft, moet u alle mannelijke inwoners ter dood brengen. Maar de vrouwen en kinderen en het vee en alles wat er aan goederen in de stad is mag u buitmaken. U mag van de buit eten wat u wilt, want u krijgt het van de HEER, uw God. Zo moet u te werk gaan bij de steden die op grote afstand van u liggen, buiten het gebied dat u nu gaat veroveren. Maar daarbinnen, in de steden van het land dat de HEER, uw God, u als grondgebied zal geven, mag u geen mens in leven laten. Alle Hethieten, Amorieten, Kanaänieten, Perizzieten, Chiwwieten en Jebusieten moet u DODEN, zoals de HEER, uw God, u heeft opgedragen, om te voorkomen dat u de gruwelijke dingen die zij voor hun goden doen van hen overneemt, waardoor u tegen de HEER, uw God, zou zondigen.”

(Deuteronomium 20: 10-18)

“ In de vlakte van Moab, aan de Jordaan ter hoogte van Jericho, zei de HEER tegen Mozes: ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Wanneer jullie de Jordaan oversteken naar Kanaän, moeten jullie de bewoners van dat land verdrijven. Vernietig al hun stenen met afbeeldingen en al hun gegoten beelden, en verwoest de offerplaatsen. Neem het land in bezit en ga er wonen, ik geef jullie dit land in eigendom. Jullie moeten het land door middel van loting onder de verschillende geslachten verdelen. Geef een groot geslacht een groot stuk grond in bezit, een klein geslacht een klein stuk. Het lot bepaalt wat elk geslacht krijgt. Zo moeten jullie het land onder de verschillende stammen verdelen. Maar als jullie de bewoners ervan niet verdrijven, zullen degenen die je van hen overlaat zich vijandig tegenover je opstellen wanneer jullie eenmaal in het land wonen; ze zullen tot stekels in je zij en tot dorens in je ogen worden. En dan zal ik met jullie doen wat ik van plan was met hen te doen.”

(Numeri 30: 50-56)

“In de tijd dat David en zijn mannen op Filistijns grondgebied woonden, een jaar en vier maanden om precies te zijn, trokken ze er geregeld op uit om de stammen te overvallen die woonden in het gebied van Telam tot aan Sur, waar Egypte begint: nu eens de Gesurieten, dan weer de Girzieten of de Amalekieten. Wanneer David daar ergens toesloeg, liet hij GEEN MAN OF VROUW IN LEVEN en nam alles mee: schapen, geiten, runderen en kamelen, en dekens en kleren”

(1 Samuël 27: 7-9)
Volgens de gemanipuleerde bijbel zou de weledele profeet David zich schuldig hebben gemaakt aan deze voorgenoemde verschrikkingen. Moge Allah ons behoeden voor afdwaling.
En waar ik absoluut niet tegen kan is de onzin die uitgekraamd wordt over een zogenaamd verschil tussen de God van het Oude en het Nieuwe Testament. De Ene zal bloeddorstig zijn en de Andere de vrede zelve. Iedereen zal moeten begrijpen dat de God van de bijbel één en dezelfde is, punt uit! Vandaar dat Paulus, de grondlegger van het vernieuwde Christendom, vol lof en ontzag sprak over degenen die deel hebben genomen aan de voorgenoemde oorlogen, vervolgingen en moordpartijen. Hij zegt namelijk: “Wat valt hier nog aan toe te voegen? De tijd ontbreekt me om te vertellen over Gideon en Barak, Simson en Jefta, David en Samuël, en over de profeten, die door hun geloof koninkrijken overwonnen, gerechtigheid lieten gelden, en kregen wat hun beloofd was; die leeuwen de muil toeklemden, aan vuur de laaiende kracht ontnamen en ontkwamen aan de houw van het zwaard; die hun zwakheid krachtig overwonnen, in de oorlog machtige helden werden en vijandelijke legers op de vlucht joegen.”
(Hebreeën 11: 32-35)

(Bron http://www.al-yaqeen.com).

Tot slot vond ik dit nog:

(een korte dialoog tussen een moslim en een christen)
Moslim: Geloof je dat Jezus gekruisigd is?
Christen: Natuurlijk!
Moslim: Dan vraag ik jouw aandacht voor de volgende tekst die vermeld staat in de bijbel: “En ingeval op een man een zonde komt waarop het doodvonnis staat, en hij ter dood gebracht is, en gij hem aan een paal hebt gehangen, dient zijn dode lichaam niet de hele nacht aan de paal te blijven hangen; maar gij dient hem in elk geval dezelfde dag nog te begraven, want een gehangene is iets wat door God vervloekt is…” (Deuteronomium 21: 22-23)
Moslim: Hoe is het toch mogelijk dat Jezus ervoor kiest om vervloekt te zijn?
Christen: Niet alle christenen zijn het eens met deze opvatting.
Moslim: O nee! Luister dan naar één van de meest achtbare figuren binnen het Christendom, namelijk Paulus, en wat hij hierover te zeggen heeft. Om precies te zijn in zijn brief naar de mensen van Galaten: “Christus heeft ons losgekocht van de vloek der Wet door voor ons in de plaats een vloek te worden, want er staat geschreven: ,,Vervloekt is een ieder die aan een paal is gehangen.” (Galaten 3: 13)
Moslim: Het is duidelijk dat wij, Moslims, Jezus meer respecteren dan jullie, want wij zouden nooit zulke dingen over hem durven zeggen, ik vraag Allah om jou te leiden!

(http://www.al-yaqeen.com)

En zo was het zelfs bekend dat de grote monnik Pelagius, een groot intilectueel, fel tegen de erfzonde was.

RANDOM_AVATAR
BroederJ
Senior lid
Senior lid

door BroederJ » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 3:00 pm

Ow, en als laatste:

Waren het niet de christenen die veronderstelden dat het kind met zonden geboren werd? En dat het perse gedoopt moet worden?

Abu Sakina
Senior lid
Senior lid

door Abu Sakina » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 3:12 pm

- schreef:Dus de mens kan eigenlijk Allah vervangen als het om het afstraffen gaat?

De mens handeld in opdracht van Allah Allah zegt bijvoorbeeld (Nederlandse interpretatie van de betekenis):

"En snijdt de dief en de dievegge de hand af, als straf voor wat zij misdeden, een voorbeeldige straf van Allah. Allah is Almachtig, Alwijs." (Al-Maidah aayah 38)

Geen straf die zomaar eventjes is uitgedacht door de mensen, maar een voorbeeldige straf van de almachtige heer der werelden die vrij is van deelgenoten.
- schreef:Kan een islamitische rechtbank alwetend genoeg zijn om zeker te weten dat iemand de doodstraf verdient?

Een islamitische rechtbank oordeeld met de wetten van ALlah, de geprezen en verheven schepper die alwetend is.
- schreef:Dit begrijp ik niet. Door iemand tot de doodstraf te veroordelen ontneem je hem nu juist de kans berouw te tonen en geef je hem geen nieuwe kans.

Je bekijkt de zaken vanuit een beperkt perspectief door slechts uit te gaan van het tegenwoordige leven en het hiernamaals buiten beschouwing te laten.
Wanneer alles na de dood over en uit zou zijn, dan zou de persoon in kwestie inderdaad een nieuwe kans ontnomen zijn, maar dit is in het geheel niet het geval.
- schreef:Ik vind dood door steniging niet rechtvaardig.

Vreemd dat jij een gedeelte uit de bepalingen van de bijbel hier onrechtvaardig noemd
In de bijbel lezen we namelijk het volgende:

“…Maar indien deze beschuldiging waar is en de maagdelijkheid bij het meisje niet gevonden is, dan zal men het meisje voor de ingang van het huis van haar vader brengen, en de mannen van haar stad zullen haar stenigen, zodat zij sterft… en …Zo zult gij het kwaad uit uw midden wegdoen… en …Wanneer een man betrapt wordt, terwijl hij gemeenschap heeft met een vrouw, die gehuwd is, dan zullen zij beiden sterven… en …en hen stenigen, zodat zij sterven…”
(Deuteronomium 22:20-24)
Zie over de doodstraf in het algemeen nog Exodus 21 en 22 of Leviticus 20. Misschien wil jij de betreffende verzen even plaatsen?

Cyber Ummah
www.smeekbedes.nl

RANDOM_AVATAR
BroederJ
Senior lid
Senior lid

Re:

door BroederJ » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 4:25 pm

Abu Sakina schreef:
- schreef:Dus de mens kan eigenlijk Allah vervangen als het om het afstraffen gaat?

De mens handeld in opdracht van Allah Allah zegt bijvoorbeeld (Nederlandse interpretatie van de betekenis):

"En snijdt de dief en de dievegge de hand af, als straf voor wat zij misdeden, een voorbeeldige straf van Allah. Allah is Almachtig, Alwijs." (Al-Maidah aayah 38)

En ook gelijk ter aanvulling, dit lijkt wellicht in eerste hard. Maar hoe het zijn als geen een van ons stal? Zou dat niet heerlijk zijn? Zou de wereld niet beter zijn als deze wetten werden geïnplementeerd? We hoefden onze deuren niet meer op slot te doen. Hoeveel mensen zijn er niet geruïneerd? Hoeveel mensen zijn er niet bestolen?

Hij is degene Die Zijn Boodschapper met de Leiding en de ware godsdienst (de Islam) heeft gezonden om deze over alle godsdiensten te doen zegevieren. En Allah is voldoende als Getuige. (Soerat al-Fath: vers 28).

Zeynep
Senior lid
Senior lid

door Zeynep » wo _26-_dec-_2007ah, 26-12-2007ad, 2:03 pm

:salaam:

Moge Allah jullie belonen voor de moeite en jullie goedbedoelde hulp. Moge Allah jullie een plaats naast onze Profeet geven in Janatul Firdaus en de Dag des Oordeels vergemakkelijken.

Wasalaam,

Zeynep :flower:
Bismillahirahmanirrahim,

RANDOM_AVATAR
socrates
PERMANENTE BAN!

door socrates » wo _26-_dec-_2007ah, 26-12-2007ad, 11:41 pm

beste broederJ,

inderdaad is dit een goed voorbeeld waar veel moslims- jij dus ook- de mist mee ingaan.

1. het oude testament is bijna 2000 jaar ouder dan het nieuwe testament en stamt dus uit een hele andere tijd ,en kan hier op dat punt niet eens mee vergeleken worden.

2. het oude testament is qua wetgeving ook niet meer gezaghebbend voor christenen. hiervoor in de plaats is het liefdegebod tot God en tot de naaste gekomen. het christelijk geloof heeft helemaal geen wetboek zoals de joden of de moslims. de harde woorden uit het oude testament zijn dus ook niet gezaghebbend voor christenen.

3. in het Nieuwe Testament vind je helemaal geen harde woorden terug. integendeel, Jezus heeft ons geboden om zelfs onze vijanden lief te hebben !

4. de kern van het nieuwe testament is LIEFDE !

5.met erfzonde wordt de neiging tot zondigen bedoeld, niet het zondigen zelf.
alleen de neiging tot het zondigen hebben we geerfd van onze voorouders, maar elk mens kiest zelf ervoor om te zondigen of niet.

6. dat Jezus de vloek en de straf (van onze zonden !) op zich genomen heeft, is helemaal geen teken van disrespect, wat jij niet begrijpt is dat het juist precies de bedoeling was dat Jezus gekruisigd zou worden !! dat is juist de grootheid en wijsheid en almacht van God de schepper !!!!!

Sterker nog, het was reeds honderden jaren ervoor voorspeld in het oude testament Jesaja 53:

Maar hij was het die onze ziekten droeg,
die ons lijden op zich nam.
Wij echter zagen hem als een verstoteling,
door God geslagen en vernederd.

5 Om onze zonden werd hij doorboord,
om onze wandaden gebroken.
Voor ons welzijn werd hij getuchtigd,
zijn striemen brachten ons genezing.

6 Wij dwaalden rond als schapen,
ieder zocht zijn eigen weg;
maar de wandaden van ons allen
liet de HEER op hem neerkomen.

7 Hij werd mishandeld, maar verzette zich niet
en deed zijn mond niet open.
Als een schaap dat naar de slacht wordt geleid,
als een ooi die stil is bij haar scheerders
deed hij zijn mond niet open.

8 Door een onrechtvaardig vonnis werd hij weggenomen.
Wie van zijn tijdgenoten heeft er oog voor gehad?
Hij werd verbannen uit het land der levenden,
om de zonden van mijn volk werd hij geslagen.

9 Hij kreeg een graf bij misdadigers,
zijn laatste rustplaats was bij de rijken;
toch had hij nooit enig onrecht begaan,
nooit bedrieglijke taal gesproken.

10 ¶ Maar de HEER wilde hem breken, hij maakte hem ziek.
Hij offerde zijn leven voor hun schuld,
om zijn nageslacht te zien en lang te leven.
En door zijn toedoen slaagde wat de HEER wilde.

11 Na het lijden dat hij moest doorstaan,
zag hij het licht en werd met kennis verzadigd.
Mijn rechtvaardige dienaar verschaft velen recht,
hij neemt hun wandaden op zich.

12 Daarom ken ik hem een plaats toe onder velen
en zal hij met machtigen delen in de buit,
omdat hij zijn leven prijsgaf aan de dood
en zich tot de zondaars liet rekenen.
Hij droeg echter de schuld van velen
en nam het voor zondaars op.

salaam

socrates

Abu Sakina
Senior lid
Senior lid

door Abu Sakina » do _27-_dec-_2007ah, 27-12-2007ad, 2:41 am

socrates schreef:1. het oude testament is bijna 2000 jaar ouder dan het nieuwe testament en stamt dus uit een hele andere tijd ,en kan hier op dat punt niet eens mee vergeleken worden.

De meeste Christenen beschouwen de gehele bijbel, waartoe het oude testament ook behoord, als het woord van Allah en de wetten die daarin vermeldt staan zien zij als legitiem, gerechtvaardigd en nogsteeds van kracht.
Probeer jou oordeel dus niet als een unaniem of vaststaande leerstelling naarvoren te brengen.
De ene Christen vind dit en de andere Christen vind dat. Jullie zijn het er niet eens over eens of de bijbel, jullie heilige boek, het woord van ALlah is, dat het geïnspireerd is door Allah, slechts voor een klein gedeelte geïnspireerd is of dat het toch uitsluitend een historische waarde heeft.

socrates schreef:2. het oude testament is qua wetgeving ook niet meer gezaghebbend voor christenen. hiervoor in de plaats is het liefdegebod tot God en tot de naaste gekomen. het christelijk geloof heeft helemaal geen wetboek zoals de joden of de moslims. de harde woorden uit het oude testament zijn dus ook niet gezaghebbend voor christenen.

Ohja? Dat zeg jij, maar jullie Christenen zijn omtrent dit onderwerp hopeloos verdeeld. Lees maar...

"Allah was degene die de doodstraf invoerde: “Het bloed van degene die het bloed van een mens vergiet, zal door mensen worden vergoten, want de mens is gemaakt naar het beeld van God” (Genesis 9:6)."

"We dienen te erkennen dat Allah de regering de autoriteit heeft gegeven te bepalen wanneer de doodstraf van toepassing is. (Genesis 9:6; Romeinen 13:1-7)."
Bron

"Het nieuwe testament kan in geen geval gebruikt worden om de afschaffing van de doodstraf te rechtvaardigen."
Bron

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Jij spreekt dus namens jou "Christendom" en zij namens hun "Christendom".

socrates schreef:3. in het Nieuwe Testament vind je helemaal geen harde woorden terug. integendeel, Jezus heeft ons geboden om zelfs onze vijanden lief te hebben !

Het klopt niet wat je zegt. In het NT wordt de doodstraf uit het OT zelfs aangehaald door Jezus.

socrates schreef:4. de kern van het nieuwe testament is LIEFDE !

En het NT bestaat uit meer dan de kern.

socrates schreef:5.met erfzonde wordt de neiging tot zondigen bedoeld, niet het zondigen zelf.
alleen de neiging tot het zondigen hebben we geerfd van onze voorouders, maar elk mens kiest zelf ervoor om te zondigen of niet.

Genoeg Christenen denken daar anders over.
En hier wat het woordenboek zegt over de erfzonde.
Geen "neiging" dus, maar "schuld" of in andere woorden; zonde.

socrates schreef:6. dat Jezus de vloek en de straf (van onze zonden !) op zich genomen heeft, is helemaal geen teken van disrespect, wat jij niet begrijpt is dat het juist precies de bedoeling was dat Jezus gekruisigd zou worden !! dat is juist de grootheid en wijsheid en almacht van God de schepper !!!!!

"Integendeel, Allah verhief hem tot Zich en Allah is Almachtig, Alwijs." (An-Nisa aayah 158)

Cyber Ummah
www.smeekbedes.nl

RANDOM_AVATAR
BroederJ
Senior lid
Senior lid

door BroederJ » do _27-_dec-_2007ah, 27-12-2007ad, 12:11 pm

socrates schreef:beste broederJ,

inderdaad is dit een goed voorbeeld waar veel moslims- jij dus ook- de mist mee ingaan.

1. het oude testament is bijna 2000 jaar ouder dan het nieuwe testament en stamt dus uit een hele andere tijd ,en kan hier op dat punt niet eens mee vergeleken worden.

2. het oude testament is qua wetgeving ook niet meer gezaghebbend voor christenen. hiervoor in de plaats is het liefdegebod tot God en tot de naaste gekomen. het christelijk geloof heeft helemaal geen wetboek zoals de joden of de moslims. de harde woorden uit het oude testament zijn dus ook niet gezaghebbend voor christenen.

3. in het Nieuwe Testament vind je helemaal geen harde woorden terug. integendeel, Jezus heeft ons geboden om zelfs onze vijanden lief te hebben !

4. de kern van het nieuwe testament is LIEFDE !

5.met erfzonde wordt de neiging tot zondigen bedoeld, niet het zondigen zelf.

6. dat Jezus de vloek en de straf (van onze zonden !) op zich genomen heeft, is helemaal geen teken van disrespect, wat jij niet begrijpt is dat het juist precies de bedoeling was dat Jezus gekruisigd zou worden !! dat is juist de grootheid en wijsheid en almacht van God de schepper !!!!!

Sterker nog, het was reeds honderden jaren ervoor voorspeld in het oude testament Jesaja 53:

Maar hij was het die onze ziekten droeg,
die ons lijden op zich nam.
Wij echter zagen hem als een verstoteling,
door God geslagen en vernederd.

5 Om onze zonden werd hij doorboord,
om onze wandaden gebroken.
Voor ons welzijn werd hij getuchtigd,
zijn striemen brachten ons genezing.

6 Wij dwaalden rond als schapen,
ieder zocht zijn eigen weg;
maar de wandaden van ons allen
liet de HEER op hem neerkomen.

7 Hij werd mishandeld, maar verzette zich niet
en deed zijn mond niet open.
Als een schaap dat naar de slacht wordt geleid,
als een ooi die stil is bij haar scheerders
deed hij zijn mond niet open.

8 Door een onrechtvaardig vonnis werd hij weggenomen.
Wie van zijn tijdgenoten heeft er oog voor gehad?
Hij werd verbannen uit het land der levenden,
om de zonden van mijn volk werd hij geslagen.

9 Hij kreeg een graf bij misdadigers,
zijn laatste rustplaats was bij de rijken;
toch had hij nooit enig onrecht begaan,
nooit bedrieglijke taal gesproken.

10 ¶ Maar de HEER wilde hem breken, hij maakte hem ziek.
Hij offerde zijn leven voor hun schuld,
om zijn nageslacht te zien en lang te leven.
En door zijn toedoen slaagde wat de HEER wilde.

11 Na het lijden dat hij moest doorstaan,
zag hij het licht en werd met kennis verzadigd.
Mijn rechtvaardige dienaar verschaft velen recht,
hij neemt hun wandaden op zich.

12 Daarom ken ik hem een plaats toe onder velen
en zal hij met machtigen delen in de buit,
omdat hij zijn leven prijsgaf aan de dood
en zich tot de zondaars liet rekenen.
Hij droeg echter de schuld van velen
en nam het voor zondaars op.

salaam

socrates

Beste Socrates,

Ten eerste wil ik zeggen dat er in het 'nieuwe testament' ook wordt gesproken over de doodstraf. Lees maar eens Romeinen 1:26-27 en vers 32. Dus al het voorgaande wat je hebt beweerd klopt niet.

Wat betreft de passage over Jezus, vrede zij met hem, dit vind ik absoluut wel respectloos.

Verder wil ik graag belichten dat de schrijver van Jesaja niet geheel bekend is, met andere woorden, het wordt toegeschreven aan Jesaja, maar het kan ook deels door andere geschreven zijn.

En het was Barnabas, die schreef:

"... de engel Gabriël schonk aan hem een boek als een schijnende spiegel, welke zich vestigde in het hart van Jezus..."

Dit vers gaat over 1 boek, geschonken aan Jezue, vrede zij met hem. Verder is het natuurlijk bekend dat Barnabas gewoon werd gepredikt tot 325, tot de kerkleiders in Nicia gingen vergaderen. Zo werd het bijvoorbeeld gepredikt in Alexandrië (Egypte).

En zo werd er zelfs over Barnabas gezegd:"

"... over hem hebt gij de opdracht gekregen: ontvangt hem, mocht hij bij u mocht komen..."

En zo was het zelfs bekend dat er al in de 2e eeuw na Christus mensen waren die moedwillig de geschriften en brieven vervalsde. Zo beklaagde Dionysius, de grote bisschop van Korinthe, zoch dat er Christenen waren die moedwillig niet alleen zijn brieven vervalsten, maar ook de 'de geschriften van de Heer'; de evengelieën dus. (dit vind je in Eusebius, "Kerkgeschiedenis", 4.23,12).

Zo wordt bijvoorbeeld ook in de inleiding van de Willibrord-vertaling van het Nieuwe Testament (1992) toegegeven dat de geschriften in kwestie de hand verraden van de redacteur die verantwoordelijk is voor de compositie.

En tot slot was zelfs Lukas niet betrouwbaar, een van zijn belangrijkste bronnen was Paulus, die Jezus, vrede zij met hem, alleen kende uit ?visioenen?, maar hem nooit echt heeft gezien.

Ik wens iedereen het goede toe,

salaam
(vrede)

Wa alajkoem (en met jou) :duim:

RANDOM_AVATAR
Ubaydillah
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Ubaydillah » do _27-_dec-_2007ah, 27-12-2007ad, 12:46 pm

Daarom is er zo'n enorme afname in de christendom,.
En een enorme toename in de islam.
Her kötü şeyin kaynağı bir bakıştır, Ateşi büyüten şey kıvılçımı küçümsemek değilmi? Niçe bakışlar vardır kalbine saplanır, yaysız bir zehirli oktur sanki, Gözü mutlu eder ancak ruha zarar verir.

Volgende

Keer terug naar Vragen