Foto's Haram ?

Heb je vragen over de Islam? Stel ze hier.
RANDOM_AVATAR
purba
Super Poster!
Super Poster!

Re: Foto's Haram ?

door purba » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 10:47 am

ok. geen bewijzen dus.

RANDOM_AVATAR
Abdelkarim Aboe Ayyoeb
PERMANENTE BAN!

door Abdelkarim Aboe Ayyoeb » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 10:51 am

purba schreef:ok. geen bewijzen dus.

Volgens jou normen en waarden

RANDOM_AVATAR
Maymuna75
Super Poster!
Super Poster!

door Maymuna75 » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 11:00 am

Of moeten luisteren naar de bewijzen op grond van begeerte en leegte?

Die zin begint een echte dooddoener te worden.

RANDOM_AVATAR
Abdelkarim Aboe Ayyoeb
PERMANENTE BAN!

door Abdelkarim Aboe Ayyoeb » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 11:13 am

Martina schreef:Of moeten luisteren naar de bewijzen op grond van begeerte en leegte?

Omdat het de waarheid is jammer genoeg, geef mij een bewijs dat het toegestaan is foto te hebben en dat het halal is enz...

RANDOM_AVATAR
Sharezade
Super Poster!
Super Poster!

door Sharezade » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 11:20 am

Abdelkarim Ibn Houssein schreef:
Martina schreef:Of moeten luisteren naar de bewijzen op grond van begeerte en leegte?

Omdat het de waarheid is jammer genoeg, geef mij een bewijs dat het toegestaan is foto te hebben en dat het halal is enz...

Het is in de bewijzenvorm (mochte we daar van spreken) nog altijd andersom...bewijs dat het 'haram' is, of dat het binnen een andere vorm valt; afgekeurd etc. Uitgangspunt is Helal, wat Haram is staat specifiek genoemd in de Koran.Met 'haram' gooien moet je trouwens zeer uitkijken ,aangezien die mate van beoordeling geven, alleen aan de Ene, Allah (s.w.t) is toegeschreven.

Foto's zijn voor mij niet 'haram', de term vindt ik ook zo fout, maar goed. Een foto van een popster of een bepaald persoon (bv de koningin) aan de muur hangen om bepaalde waardering, dan weer wel.
Maar mijn trouwfoto's, baby-foto's en alle andere foto's van mij en de momenten van mijn leven, nee die niet. Bepaald soort schilderijen weer wel, maar ja, ik heb een smaak dat nogal abstract is en van kleuren houd, dus heb het niet zo op met patronen, afbeeldingen etc. Dus dat probleem heb ik niet,. De 'hadith' gaan vooral over het uitgangspunt; gebed en het toetreden van engelen tot je huis. Bidden doen we dus in een aparte kamer, maar dit is meer om volledig te kunnen concentreren. Maar vooralsnog vallen foto's per onderwerp er buiten, wel de mate van gebruik is ter beoordeling.

RANDOM_AVATAR
Abdelkarim Aboe Ayyoeb
PERMANENTE BAN!

door Abdelkarim Aboe Ayyoeb » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 11:31 am

In het geval je het nog niet heb gelzen. Bewijsvoering van toepassing voor de gene die de Profeet s.a.w. volgen, zijn dit belangrijke bewijvoeringen

Hadith 1

"Laat geen afbeelding zonder deze uit te wissen"

Hadtih 2

Djaabir Radia Allah 3anhoe heeft ook authentiek overgelverd dat:

"de Profeet s.a.w. ons VERBODEN heeft afbeelding in huis te hebben"

Alle herrinnerings foto's moeten dus vernietigd worden door ze te verscheuren of te verbranden. Noodzakelijk foto's zoals voor officieele documenten en andere soortgelijke papieren mogen echter wel bewaard blijven (alleen in noodzaak).

Ook de Engelen gaan huizen waarin zich afbeeldingen bevinden niet binnen. Dit is gebasseerd op de algemen authentiek overleveringen die hiernaar verwijzen. En de huizen waar geen Engelen komen zitten alleen vol met Djins. De enige uitzondering nogmaals zijn foto's die noodzakelijk zijn, zoals foto's van misdadigers en verdachten zodat men ze kan opsporen. Dit geld ook voor foto's in paspoorten en indentieteits documten. Wij hopen inshallah dat zulke foto's de Engelen er niet van weerhouden om een huis te betreden, aangezien men deze moet bewaren of met zich mee moet dragen.

Uitspraak van kibaar Ulam'a

Hadith 3

"De makers van dee afbeeldingen owrden op de Dag Des Oordeels bestraft. Er zal tegen hen worden gezegd: geef leven aan wat jullie hebben gecreeerd." overgelverd door Al-Boechari

RANDOM_AVATAR
Abdelkarim Aboe Ayyoeb
PERMANENTE BAN!

door Abdelkarim Aboe Ayyoeb » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 11:31 am

NIET GENOEG

RANDOM_AVATAR
Abdelkarim Aboe Ayyoeb
PERMANENTE BAN!

door Abdelkarim Aboe Ayyoeb » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 11:32 am

“De Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) was vertrokken voor een militaire expeditie (veldslag). In het vooruitzicht van zijn terugkeer nam ik een kleed van mijzelf waarop afbeeldingen stonden, en bekleedde een kant van muur ermee. Toen de Profeet binnen kwam, ontmoetten we elkaar in de buitenste kamer en ik zei tegen hem: “Salaam alaykoem, o RassoelAllaah, wa rahmatoelahi wa barakatahoe. Lof is voor Allaah, die jou kracht heeft Maar hij (salallaahoe 'alayhie was sallem) sprak niet tegen mij en ik bespeurde woede op zijn gezicht. Toen betrad hij gehaast het huis en trok aan het kleed tot het viel. Hij zei: “Heb je de muren bekleed? En nog wel met een gordijn waar afbeeldingen op staan! Voorzeker, Allaah heeft ons niet bevolen om met hetgeen waarmee Hij ons heeft voorzien, steen en beton (modder) aan te kleden.” ‘Aisha vervolgde: “En daarom verknipten we het om er twee kussen van te maken, we vulden ze met vezels en de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) maakte hier geen bezwaar tegen en hij was gewoon tegen de kussens te leunen.”20 Moslim, aboe ‘Auwaanaa, e.a

Dit is waarom sommige van de vroegere moslims weigerden om huizen binnen te gaan waarvan de muren waren bekleed. Salim ibn ‘Abdillah zei:

“Ik trouwde toen mijn vader nog in leven was. Mijn vader kondigde het huwelijksfeest bij de mensen aan en onder de genodigden bevond zich Aboe Ayoeb. Ze hadden de muren van mijn huis met groene stof bekleed. Aboe Ayoeb naderde en betrad het huis en hij zag mij staan. Toen hij goed keek, zag hij dat de muren van het huis bekleed waren. Hij zei: “O ‘AbdAllaah, heb jij de muren bekleed?” Mijn vader schaamde zich en zei: “De vrouwen hebben hun manieren, o Aboe Ayoeb.” Deze antwoordde: “Er zijn personen waar ik voor vreesde dat ze overmand zouden worden door hun vrouwen (in verkeerde zaken), maar ik had die angst nooit voor jou!” Toen zei hij voordat hij weg ging: “Ik zal zowel je eten niet eten als je huis niet betreden.” En hij vertrok -Moge Allaah hem genadig zijn-.”21
At-Tabaraani: Sahieh

RANDOM_AVATAR
Sharezade
Super Poster!
Super Poster!

door Sharezade » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 11:43 am

dat woord wissen, hoe kan dat?

no avatar
*Hind*

door *Hind* » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 11:59 am

Abdelkarim Ibn Houssein schreef:Dat klopt, maar dit moeten wel Fatwa's zijn van betrouwbare personen!

In feite draaien we in steeds hetzelfde kringetje rond. Jij vindt dat Azhar-fatwa's niet betrouwbaar zijn. Hier zijn mensen die zo'n fatwa wel betrouwbaar vinden. Dan is het toch einde discussie?
Probeer dan niet steeds anderen te overtuigen dat jouw mening de beste is. :?

RANDOM_AVATAR
Abdelkarim Aboe Ayyoeb
PERMANENTE BAN!

door Abdelkarim Aboe Ayyoeb » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 1:10 pm

*Hind* schreef:
Abdelkarim Ibn Houssein schreef:Dat klopt, maar dit moeten wel Fatwa's zijn van betrouwbare personen!

In feite draaien we in steeds hetzelfde kringetje rond. Jij vindt dat Azhar-fatwa's niet betrouwbaar zijn. Hier zijn mensen die zo'n fatwa wel betrouwbaar vinden. Dan is het toch einde discussie?

Met alle respect alles moet getoetst worden met de Qoran en soenah en de vrome voorgangers. Als dit in dit tegenspraak is dat is dit niet betrouwbaar. Ook al is het een geleerde. En nogmaals een mening volgen kan, maar dan moet dit niet in tegenspraak zijn met feitelijke bewijzen.

Sakina55
Pro Ontdekker !!

door Sakina55 » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 1:15 pm

Dus het behang moet nu ook al van de muren.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 1:19 pm

Sakina55 schreef:Dus het behang moet nu ook al van de muren.

Vandáár dat men in Turkije geen behang kent, nu wordt het mij duidelijk.
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
purba
Super Poster!
Super Poster!

door purba » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 3:10 pm

purba schreef:
laten we afspreken, dat bewijzen, de aantoonbare gronden zijn, waarop een stelling rust.

of hadden we dat niet afgesproken?

RANDOM_AVATAR
purba
Super Poster!
Super Poster!

door purba » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 3:12 pm

*Hind* schreef:

Met alle respect alles moet getoetst worden met de Qoran en soenah en de vrome voorgangers. Als dit in dit tegenspraak is dat is dit niet betrouwbaar. Ook al is het een geleerde. En nogmaals een mening volgen kan, maar dan moet dit niet in tegenspraak zijn met feitelijke bewijzen.

nogmaals, wat zijn dan volgens jou feitelijke bewijzen?
laten we afspreken, dat bewijzen, de aantoonbare gronden zijn, waarop een stelling rust.

RANDOM_AVATAR
purba
Super Poster!
Super Poster!

door purba » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 3:24 pm

ik heb het niet over jou of mijn normen en waarden. ik had het over bewijzen. om te kunnen discucieren, is het van belang dat je weet waar over je het met elkaar hebt. daarom stelde ik voor, om het woord "bewijs" te omschrijven. ik heb namelijk het vermoeden dat wij niet over het zelfde praten. het ligt geheel niet in mijn bedoeling om je in een hoekje te drukken of om je aan te vallen. ik heb niets tegen je.

ieder mens heeft zijn eigen referentie kader. oftewel normen en waarden. in feite kan ik, net zomin als jij daar om heen. er is ook niets mis mee, zolang ik met anderen rekening houd.
zaak is, om onze normen en waarden op elkaar af te stemmen, om zodoende goed met elkaar om te gaan. als mijn normen en waarden niet kloppen, kun je daar gerust iets van zeggen. ik heb die normen en waarden namelijk niet van mezelf. verder zijn normen en waarden geen vast staande feiten. ze verandern naargelang de tijd, omstandigheden etc. tenminste, zo denk ik erover.

**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!

door **Dawoed** » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 6:02 pm

Salaamu alaykoem

Broeder jij moet kunnen aantonen dat het verbode is niet zij want de regelgeving in dunya ( wereldse zaken ) is dat alles is toegestaan tot dat er een bewijs is dat het verbied. Bovendien die hadith is niet zo makkelijk te practiseren als je denkt want iedereen heeft afbeeldingen thuis zelfs jij

**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!

door **Dawoed** » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 6:03 pm

Sakina55 schreef:Dus het behang moet nu ook al van de muren.

Overdrijven is ook een vak

**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!

door **Dawoed** » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 6:09 pm

Martina schreef:Dus dat wandkleedje van http://www.islamitischekleding.nl kunnen we maar beter niet kopen.

Waarom niet ?

Wa salaamu alaykoem wa rahmatollah

RANDOM_AVATAR
Abdelkarim Aboe Ayyoeb
PERMANENTE BAN!

door Abdelkarim Aboe Ayyoeb » za _1-_dec-_2007ah, 1-12-2007ad, 6:59 pm

***Amir Ibn Khattab*** schreef:

Salaamu alaykoem

Broeder jij moet kunnen aantonen dat het verbode is niet zij want de regelgeving in dunya ( wereldse zaken ) is dat alles is toegestaan tot dat er een bewijs is dat het verbied. Bovendien die hadith is niet zo makkelijk te practiseren als je denkt want iedereen heeft afbeeldingen thuis zelfs jij

Dat klopt. Maar het verschil is wel acceptatie. Als ik de waarheid hoor dan accepteer ik deze en doe mijn best om deze in de praktijk te realiseren. We weten allemaal dat het niet makkelijk is, omdat begeerte dat soort zaken niet wil horen. Maar wil dit zeggen dat we de waarheid moeten onkennen? Nogmaals acceptatie is de sleutel. En met de wil van Allah maakt Allah je sterker om zaken in dien (geloof) te realiseren. Nogmaals iedereen kan zeggen “ja, maar dit...en ...dat” is leuk en aardig, als de bewijzen duidelijk worden, moet iedereen voor zich zelf een beslissing om dit te accpeteren of niet en dit te gehoorzamen of niet.

Voor de rest klopt jou redenering niet als het gaat om bewijsvoering en als dat klopt zou ik zeggen bewijs genoeg gelerverd. En buiten dit, het is algemeen bekend dat het niet toegestaan is in de islam. Dat mensen het doen wil niet zeggen dat het toegestaan. En moge Allah de geleerden vergeven dit wel hebben toegestaan op een of ander manier.

En daarbij wil ik het laten...

VorigeVolgende

Keer terug naar Vragen