Foto's Haram ?

Heb je vragen over de Islam? Stel ze hier.
RANDOM_AVATAR
Abdelkarim Aboe Ayyoeb
PERMANENTE BAN!

Re: Foto's Haram ?

door Abdelkarim Aboe Ayyoeb » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 1:08 pm

ps. aangaande jullie velle reacties, bewijst voor mij alleen het feit, dat dit voor jullie moeilijk is. Dat begrijp ik, maar uiteindelijke moet je voor je zelf een keuze maken of gehoorzaamt of niet. Zoals ik eerder zij mij heb je er niet mee, ik adviseer alleen. Uiteindelijke pleeg je zelf onrecht aan als je niet gehoorzaamt en niemand anders ;)

**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!

door **Dawoed** » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 1:30 pm

Martina schreef:Wanneer je dus de krant leest moet je eerst de foto's eruit knippen voordat je gaat lezen. Dat geldt ook voor tijdschriften.

Dat kan ik uit die hadith niet concluderen martina het gaat er meer om dat je dat beter niet in je huis kan hebben of dat je een foto maakt ( van levende wezens met een oog ) echter het kan wel als het noodzakelijk is zoals paspoort identiteit etc en video is niet hetzelfde als afbeelding ( tasweer )

Wa salaamu alaykoem wa rahmatollah

**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!

door **Dawoed** » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 1:31 pm

Islamu-din schreef:De geleerden die deze Fatwa bevestigen die kunnen deze Fatwa ook tegen hun leiders vertellen of geldt dit alleen voor bevolking alleen ? Voorbeeld KSA die de Sharia uitvoert !

Islamu-din deze fatawa is algemeen en als het algemeen is dan geld het voor iedereen inclusief de leiders blijkbaar is begrijpend lezen moeilijk voor een aantal leden hiero

RANDOM_AVATAR
Sharezade
Super Poster!
Super Poster!

door Sharezade » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 2:30 pm

Abdelkarim Ibn Houssein schreef:
Islamu-din schreef:Kan je zeggen welke geleerde deze Fatwa heeft gegeven ?

De Profeet s.a.w.

Dit kan helemaal niet, wat je nu stelt.

Er zijn overleveringen over beelden, volledige beelden ( een beeld met het hoofd eraf, of een arm is niet volledig) dat de engelen niet binnen zouden gaan, als zij in een huis binnen wilde. Maar wat precies de betrouwbaarheid is van deze overlevering, je ne sais pas. In deze overlevering heeft men het ook over honden. Wat wel duidelijk is dat het gaat over waar engelen wel of niet komen.

Hetzelfde geval is met een doek verwijderd werd dat voor hem hing, niet omdat de afdruk 'haram' is, maar omdat het afleidde van het gebed.

RANDOM_AVATAR
Abdelkarim Aboe Ayyoeb
PERMANENTE BAN!

door Abdelkarim Aboe Ayyoeb » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 3:03 pm

Sharezade schreef:
Abdelkarim Ibn Houssein schreef:
Islamu-din schreef:Kan je zeggen welke geleerde deze Fatwa heeft gegeven ?

De Profeet s.a.w.

Dit kan helemaal niet, wat je nu stelt.

Er zijn overleveringen over beelden, volledige beelden ( een beeld met het hoofd eraf, of een arm is niet volledig) dat de engelen niet binnen zouden gaan, als zij in een huis binnen wilde. Maar wat precies de betrouwbaarheid is van deze overlevering, je ne sais pas. In deze overlevering heeft men het ook over honden. Wat wel duidelijk is dat het gaat over waar engelen wel of niet komen.

Hetzelfde geval is met een doek verwijderd werd dat voor hem hing, niet omdat de afdruk 'haram' is, maar omdat het afleidde van het gebed.

Nogmaals je kan het mooi maken hoe je het wil (geld voor iedereen), maar de bewijzen zijn duidelijk

RANDOM_AVATAR
Islamu-din
Super lid
Super lid

door Islamu-din » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 3:24 pm

Ik begrijp het maar dan betekent dat de KSA Koning weer fout zit ! Omdat in elke gebouw van de Koninkrijk zijn foto's hangen !

En vraagje waren er foto's in de tijd van de Profeet s.aw ?

Oem Ayah
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Oem Ayah » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 6:43 pm

Salaam alaykoum

sommige mensen hier zijn echt dom.. jullie laten me denken aan de joden die vroegen aan Moesa om welke koe het ging voordat ze die slachtten. Ze deden er ook moeilijk over; nochtans was het heel duidelijk.. net hetzelfde met dit hier.. jullie weten dat het haraam is; en toch zehma blijven doordrukken met jullie onwetendheid.. soebhanallah..

Ma'a Salama

Warda :roos:
* Wees genadig met degenen die op aarde zijn zodat Degene die in de hemelen is genadig met je zal zijn *

**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!

door **Dawoed** » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 7:02 pm

Islamu-din schreef:Ik begrijp het maar dan betekent dat de KSA Koning weer fout zit ! Omdat in elke gebouw van de Koninkrijk zijn foto's hangen !

En vraagje waren er foto's in de tijd van de Profeet s.aw ?

De profeet ging niet na huis toen hij een afbeelding zag in de kussen van levende wezens tot dat 'aischa ( radiya allahu 'an ) het weg heeft gehaald dit is een sterke bewijs dat het ook voor foto's geld en de profeet s.a.w. had het ook over tasweer en fotos worde in het arabish ook tasweer genoemd

Wa salaam

p.s en ja saudi zit fout hierin zoals alle islamitische lande maar wat wil je hiermee zeggen ?

2 p.s Abdelkariem ibn housain zolang je het gezicht weg haald is er niks mis mee. En broeder je kan beter niet zulke toppics openen, want er zijn hier ook mense die pas bezig zijn met practiseren je kan beter rustig aan doen begin beter met tawheed ( oeluhiya en asma wa siffat ) en nawaaqid ul islaam ( zaken die je doen uittreden uit de islaam ) en aqeedah ( geloofsleer )

RANDOM_AVATAR
Sharezade
Super Poster!
Super Poster!

door Sharezade » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 7:09 pm

Oem Ayah schreef:Salaam alaykoum

sommige mensen hier zijn echt dom.. jullie laten me denken aan de joden die vroegen aan Moesa om welke koe het ging voordat ze die slachtten. Ze deden er ook moeilijk over; nochtans was het heel duidelijk.. net hetzelfde met dit hier.. jullie weten dat het haraam is; en toch zehma blijven doordrukken met jullie onwetendheid.. soebhanallah..

Ma'a Salama

Bron?
En jouw woorden zijn een spiegeling van jezelf, wat 'haram' is staat in de Koran, en komt niet uit jouw mond. kan me hier zo boos om maken. Wat willen jullie nu stellen? Nadenken is ook 'Haram', 'Helal' is elke interpertatie mag, zeker. We hebben geleerden nodig om zelf s over een mug of een deurknop te oordelen, of het haram is of niet. Nadenken? Nee, joh, hadith of Koran,ppffff...allemaal niet nodig, dan ben je onnozel.

Voor mij is het niet duidelijk dat foto's onder de catogorie 'haram' vallen, aangezien het gewoon niet zo gesteld is. Maar als ik bid, dan doe ik dat in een kamer waar totaal geen afbeeldingen of zelf afleidende printen zijn, dat door de bevestigde hadith. Ik heb geen beelden in huis of schilderijen, vindt ze ook niet mooi, wel abstract werk.
Nu, wat is nu die ontwetenheid? Weet je wat ik erg vindt; die post van jou en die van de broeder, de arrogantie; en wie is er nu ontwetend?. Ik ben vrij om vragen te stellen,dus, wat nou?

Wa'Alleykum selam

**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!

door **Dawoed** » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 7:10 pm

Ma'a Salama

Je haalt de woorden uit me mond

RANDOM_AVATAR
Sharezade
Super Poster!
Super Poster!

door Sharezade » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 7:20 pm

***Amir Ibn Khattab*** schreef:

Ma'a Salama

Natuurlijk, jullie zijn allebei een voorbeeld van arrogantie ten top, Astagfirlah. Is dit een nieuwe vorm van da'wah? Zeker ook een fatwa voor gegeven, zo ga je met je broeders en zusters om, wat een onzin is dit zeg. Daar leren we van, Mash'Allah

Sakina55
Pro Ontdekker !!

door Sakina55 » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 7:26 pm

Gevonden op de site van al Azhar, uitgevaardigd door het fatwa comité. Ik had dit ooit geplaatst. helaas heb ik vergetende link er bij tezettenen u kan ikde site vanAlAzhar niet meer terugvinden. Heeft iemand hem hier, ik kan alleen de arabische versie vinden toen stond er ergens een knopje op voor de engelse variant. Heeft iemand hier die link nog??????? Hier in ieder geval de fatwa tav foto's
Vraag/question

Ik ben de eigenaar van een fotostudio en ik wil graag weten of fotografie is toegestaan of verboden , van alle soorten inclusief: 4"x 6" foto's voor officiële documenten, vergotingen, huwelijksfoto's en meisjeportretten.

I own a photography studio. I would like to know whether photography is lawful or prohibited, in all of its types, including: 4” x 6” pictures for legal documents, photo enlargements, wedding photos, and girls’ portraits.

Antwoord:
Er is geen probleem met fotografie, omdat het lichtstralen vastlegd. Het imiteert niet Allah's mogelijkheid tot scheppen, wat onderworpen is aan een stricte waarschuwing. Dit geldt zolang alsdeze foto's vrij zijn van naaktheid en niet lust opwekkend zijn.
Answer:

There is no problem with photography, since it captures rays of light. It does not imitate Allāh’s ability to create, which is the subject of the stern warning. This applies as long as these photos are free of nudity and do not incite lust.

En Allah weet het het beste.

And Allah knows best.

RANDOM_AVATAR
Renge
Super lid
Super lid

door Renge » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 7:31 pm

Ik denk dat als je al wat verder bent in de islam kan het belangrijk zijn om je hiermee bezig te houden, foto wel of niet, maar zoals iemand al net zei ik kan me voorstelen dat als een beginnende moslim dit topic leest rillingen over zijn rug krijgt..
Soms vraag ik me af of sommigen mensen hun kennis verspreiden hier op dit forum om te laten zien hoe veel ze wel niet weten enzovoorts of echt de beste bedoelingen hebben.

RANDOM_AVATAR
Sharezade
Super Poster!
Super Poster!

door Sharezade » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 7:38 pm

leonard schreef:Ik denk dat als je al wat verder bent in de islam kan het belangrijk zijn om je hiermee bezig te houden, foto wel of niet, maar zoals iemand al net zei ik kan me voorstelen dat als een beginnende moslim dit topic leest rillingen over zijn rug krijgt..
Soms vraag ik me af of sommigen mensen hun kennis verspreiden hier op dit forum om te laten zien hoe veel ze wel niet weten enzovoorts of echt de beste bedoelingen hebben.

Nou, ben nu al zo'n dikke 12 jaar bekeerd en ik krijg er de rillingen van, vooral van de manier waarop en hoe teksten in elkaar worden gebouwd. Gebouwd, dat is het gewoon, er worden termen gebruikt die toentertijd niet eens bestonden en daarnaast de mate van spraak en verwoording heel anders was, maar er wordt zaken gesteld als een directe uitspraak van de Profeet s.a.w. ,kun je na gaan!

**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!

door **Dawoed** » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 7:50 pm

Sharezade schreef:
***Amir Ibn Khattab*** schreef:

Ma'a Salama

Natuurlijk, jullie zijn allebei een voorbeeld van arrogantie ten top, Astagfirlah. Is dit een nieuwe vorm van da'wah? Zeker ook een fatwa voor gegeven, zo ga je met je broeders en zusters om, wat een onzin is dit zeg. Daar leren we van, Mash'Allah

Ik had het eigelijk niet over jouw maar over iemand anders mij excuses als het zo over kwam

Oem Ayah
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Oem Ayah » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 7:52 pm

Sharezade schreef:

Ma'a Salama

Bron?
En jouw woorden zijn een spiegeling van jezelf, wat 'haram' is staat in de Koran, en komt niet uit jouw mond. kan me hier zo boos om maken. Wat willen jullie nu stellen? Nadenken is ook 'Haram', 'Helal' is elke interpertatie mag, zeker. We hebben geleerden nodig om zelf s over een mug of een deurknop te oordelen, of het haram is of niet. Nadenken? Nee, joh, hadith of Koran,ppffff...allemaal niet nodig, dan ben je onnozel.

Voor mij is het niet duidelijk dat foto's onder de catogorie 'haram' vallen, aangezien het gewoon niet zo gesteld is. Maar als ik bid, dan doe ik dat in een kamer waar totaal geen afbeeldingen of zelf afleidende printen zijn, dat door de bevestigde hadith. Ik heb geen beelden in huis of schilderijen, vindt ze ook niet mooi, wel abstract werk.
Nu, wat is nu die ontwetenheid? Weet je wat ik erg vindt; die post van jou en die van de broeder, de arrogantie; en wie is er nu ontwetend?. Ik ben vrij om vragen te stellen,dus, wat nou?

Wa'Alleykum selam

precies dat je je aangesproken voelt .. dus ik weet genoeg ;) bekijk de bewijzen nog eens tegoei als je dan niet tot inzicht komt.. laat Allah je leiden.. voor de rest reageer ik niet meer op jou.. jij praat over arrogantie.. maar woede moet je ook kunnen inhouden en controleren dus kom me hier niet vertellen dat jij alles beter weet. er zijn duidelijk bewijzen.. wil je het niet accepteren ; is jouw zaak.. iedereen zijn eigen keuze. ik word niet verantwoord voor jou gesteld en jij niet voor mij. dus als jij foto's goedkeurt dat moet jij weten; daar moei ik me niet mee. er staan hier duidelijk bewijzen. de sahaba's van vroeger discussierden ook niet over het feit dat foto's haraam zijn. tegenwoordig moet er over alles een discussie over ontstaan. omdat sommige mensen het moeilijk vinden om zo'n wereldse ding gewoon aan de kant te schuiven. wat heb je aan een foto? als men zegt dat het haraam is awel gooit het dan weg. waarom zo een drama over maken? trouwens de geleerden blindelings volgen is ook haraam. mensen zijn en blijven mensen en maken dus ook fouten.

ma'a salama
* Wees genadig met degenen die op aarde zijn zodat Degene die in de hemelen is genadig met je zal zijn *

Sakina55
Pro Ontdekker !!

door Sakina55 » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 8:16 pm

Oem Ayah schreef:
Sharezade schreef:

Ma'a Salama

Bron?

Wa'Alleykum selam

precies dat je je aangesproken voelt .. dus ik weet genoeg ;) bekijk de bewijzen nog eens tegoei als je dan niet tot inzicht komt.. laat Allah je leiden.. voor de rest reageer ik niet meer op jou.. jij praat over arrogantie.. maar woede moet je ook kunnen inhouden en controleren dus kom me hier niet vertellen dat jij alles beter weet. er zijn duidelijk bewijzen.. wil je het niet accepteren ; is jouw zaak.. iedereen zijn eigen keuze. ik word niet verantwoord voor jou gesteld en jij niet voor mij. dus als jij foto's goedkeurt dat moet jij weten; daar moei ik me niet mee. er staan hier duidelijk bewijzen. de sahaba's van vroeger discussierden ook niet over het feit dat foto's haraam zijn. tegenwoordig moet er over alles een discussie over ontstaan. omdat sommige mensen het moeilijk vinden om zo'n wereldse ding gewoon aan de kant te schuiven. wat heb je aan een foto? als men zegt dat het haraam is awel gooit het dan weg. waarom zo een drama over maken? trouwens de geleerden blindelings volgen is ook haraam. mensen zijn en blijven mensen en maken dus ook fouten.

ma'a salama

En heb jij de fatwa van alAzhar gelezen of schuif je die gevoegelijk aan de kant omdat het je niet uitkomtt????
Een foto is niet haram.

RANDOM_AVATAR
purba
Super Poster!
Super Poster!

door purba » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 9:17 pm

Sakina55 schreef:Er is geen probleem met fotografie, omdat het lichtstralen vastlegd. Het imiteert niet Allah's mogelijkheid tot scheppen, wat onderworpen is aan een stricte waarschuwing. Dit geldt zolang alsdeze foto's vrij zijn van naaktheid en niet lust opwekkend zijn.
Answer:

alles wat we zien zijn lichtstralen. als ik naar een beeld van jesus kijk, zie ik niet het beeld, maar het terug gekaatste licht.

op zich best wel interessant, omdat we met deze wetenschap weten dat een ieder weer andere dingen ziet. we weten dat we over hetzelfde praten, omdat we daarover een afspraak gemaakt hebben. b.v. we zijn overéén gekomen dat "deze" kleur rood is. maar het kan best zijn dat jij een heel andere kleur ziet dan ik.

dit kun je veel verder doortrekken. in honderden jaren kunnen zodoende hele gemeenschappen uit elkaar groeien, omdat ze in het verleden geen goede afspraken gemaakt hebben.

ik liet me ff gaan. off topic dus.sry

Sakina55
Pro Ontdekker !!

door Sakina55 » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 9:21 pm

purba schreef:
Sakina55 schreef:Er is geen probleem met fotografie, omdat het lichtstralen vastlegd. Het imiteert niet Allah's mogelijkheid tot scheppen, wat onderworpen is aan een stricte waarschuwing. Dit geldt zolang alsdeze foto's vrij zijn van naaktheid en niet lust opwekkend zijn.
Answer:

alles wat we zien zijn lichtstralen. als ik naar een beeld van jesus kijk, zie ik niet het beeld, maar het terug gekaatste licht.

op zich best wel interessant, omdat we met deze wetenschap weten dat een ieder weer andere dingen ziet. we weten dat we over hetzelfde praten, omdat we daarover een afspraak gemaakt hebben. b.v. we zijn overéén gekomen dat "deze" kleur rood is. maar het kan best zijn dat jij een heel andere kleur ziet dan ik.

dit kun je veel verder doortrekken. in honderden jaren kunnen zodoende hele gemeenschappen uit elkaar groeien, omdat ze in het verleden geen goede afspraken gemaakt hebben.

ik liet me ff gaan. off topic dus.sry

Maar om het terug te laten kaatsen van het beeld heb je dus eerst een beeld moeten maken. Als je een foto maakt van een mens heb je niet eerst die mens gemaakt. En daar draait het dus om.

Sakina55
Pro Ontdekker !!

door Sakina55 » vr _30-_nov-_2007ah, 30-11-2007ad, 9:22 pm

sorry dubbele post.

VorigeVolgende

Keer terug naar Vragen