Vragen&antwoorden

Heb je vragen over de Islam? Stel ze hier.
Abbaas
Senior lid
Senior lid

Re: Vragen&antwoorden

door Abbaas » do _12-_jul-_2012ah, 12-7-2012ad, 10:17 am

MustafaIlgun schreef:Ik raak in de war van het volgende:

Bij Qtafsir staat:

The first word Angel Gabriel spoke to Muhammad, peace be upon him, was "Iqra", which comes from the same root for Quran, and it was a command to "Recite!" (Many people, even Muslims today think this word meant 'read', but it is incorrect because the prophet Muhammad, peace be upon him, was not able to read or write). Immediately we see the importance of going back to the most authentic and original source - the Quran in Arabic - to better understand the meanings.
[/b][/color]

Salamu aleikum broeder Mustafa,

Ik ben helemaal mee eens met bovenstaande uitleg want het staat duidelijk in de Edele koran vermeld dat profeet Muhammad s.a.w. al-ummi (analfabeet- iemand die niet kan lezen,schrijven en rekenen) was.

وَمَا كُنتَ تَتْلُو مِن قَبْلِهِ مِن كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ ۖ إِذًا لَّارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ
Vertaling:Gij (O Muhammad) kondt geen (goddelijk) boek voor dit lezen, noch kondt gij het met uwe rechterhand schrijven. Toen zouden de tegensprekers terecht aan den goddelijken oorsprong daarvan hebben getwijfeld.
transcriptie-EngWama kunta tatloo min qablihi min kitabin wala takhuttuhu biyameenika ithan lartabaalmubtiloon
:arrow: http://quran.com/29/48

MustafaIlgun
Super lid
Super lid

door MustafaIlgun » wo _25-_jul-_2012ah, 25-7-2012ad, 4:47 pm

Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - The Meaning of the Qur'an

As we have explained in the Introduction, when the Angel said to the Holy Prophet, "Read", the latter replied, "I cannot read!"" This indicates that the Angel had presented these words of the Revelation before him in the written form and had asked him to read them. For if the Angel had meant that he should repeat what he recited, he should not have replied, saying "I cannot read!"

MustafaIlgun
Super lid
Super lid

door MustafaIlgun » wo _25-_jul-_2012ah, 25-7-2012ad, 5:05 pm

Het betekent zowel 'reciteer' als 'lees'. Ik vraag me alleen af welke woord waar hoort...

MustafaIlgun
Super lid
Super lid

door MustafaIlgun » wo _25-_jul-_2012ah, 25-7-2012ad, 9:41 pm

Kijk vanaf 38:00 tot 42:00. Daar geeft Nouman Ali Khan een heel mooi antwoord :)

[BBvideo 425,350]http://www.youtube.com/watch?v=xHz46izhMHU[/BBvideo]

RANDOM_AVATAR
Ikkke
Beginner
Beginner

door Ikkke » za _11-_aug-_2012ah, 11-8-2012ad, 11:11 am

Salam alaykum,

Mijn vraag is of je gewoon met ramadan kan mee doen als je junub bent en dan op de dag zelf dat je meedoet de grote wassing doet?

Alvast bedankt

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » za _11-_aug-_2012ah, 11-8-2012ad, 4:49 pm

assalaam aleikum

http://islamqa.info/en/ref/7310/junub%20and%20fasting

Insja'Allah staat hier je antwoord. in het kort: je mag gewoon gaan vasten die dag, maar je moet je wel haasten om ghusl te doen, zodat je de fadjr nog (mee) kunt bidden.
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » zo _12-_aug-_2012ah, 12-8-2012ad, 8:33 pm

The state of Janaba is a state of ritual impurity (najasa) caused by ejaculation or sex (even if there is no ejaculation or orgasm). One must take a ritual bath known as ghusl al-Janaba before they can pray or do any relgious activity. A person in Janaba may not sit in the Mosque.

Helga
Beginner
Beginner

door Helga » ma _22-_okt-_2012ah, 22-10-2012ad, 2:22 pm

Waarom bidden moslims eigenlijk richting Mekka?

God is toch ook overal...?

Edit: klasgenootje vroeger, uit Somalië zei dat ook over haar geloof.... dat Allah/God overal is. Of is dat persoonlijke kijk?

Jasmina
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Jasmina » ma _22-_okt-_2012ah, 22-10-2012ad, 2:31 pm

Beste Helga, we bidden richting Mekka omdat dit zo in de Koran staat. Er is reeds een topic over:
viewtopic.php?f=30&t=1122
Het geeft een richting en creëert een saamhorigheidsgevoel.

Maar je hebt gelijk, God is overal en niet alleen in Mekka. Je kunt naast de 5 gebeden dus ook waar je je ook bevindt en welke kant je ook op staat persoonlijke du'a's of smeekbeden doen.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » ma _22-_okt-_2012ah, 22-10-2012ad, 10:37 pm

Jasmina schreef:
Maar je hebt gelijk, God is overal en niet alleen in Mekka. Je kunt naast de 5 gebeden dus ook waar je je ook bevindt en welke kant je ook op staat persoonlijke du'a's of smeekbeden doen.

Met zijn alomvattend kennis is Allah swt overal , en niet overal met zijn persoon .

Helga
Beginner
Beginner

door Helga » di _23-_okt-_2012ah, 23-10-2012ad, 4:35 pm

Dank jullie voor de antwoorden!

RANDOM_AVATAR
superkyga
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door superkyga » di _13-_nov-_2012ah, 13-11-2012ad, 12:24 am

Salam alikoem,

Graag wil ik een kleine vraagje stellen, nadat ik het al geprobeerd heb te googlen.

Mijn vraag is: Wat is qoelatayn??

Die vraag had ik geformuleerd betreft de volgende link waarin ik het had gelezen :):

[font=Helvetica]****link verwijderd***[/font]

Mas salam,

superkyga

islamleren
Junior lid
Junior lid

door islamleren » ma _14-_jan-_2013ah, 14-1-2013ad, 8:10 pm

Superkyga : de link doet het niet en ik kan zo niet zien wat voor woord dit kan zijn in het arabisch.

Salaamou alaikum ,

Even een korte vraag aangezien het niet nodig is om hier speciaal een topic voor te openen.
Ik en mijn vader raakten in discussie over bidden met sokken en geldigheid ervan.

Ergens las ik dat je wudu kan doen over je sokken kan wrijven.
Volgens mijn vader is het zo dat wanneer je naar de wc bent gegaan en je je met water reigingt dat je dan alsnog dient je schone sokken uit te doen en helemaal wudu opnieuw moet doen.

Dit vind ik niet logisch klinken ..dus na een keer naar wc zijn mijn sokken opeens vies ?
Ik draag slippers als ik de wc binnen ga ...betekent dit dan dat ik op een dag 5 paar nieuwe sokken aan moet trekken ? haha dat leek me wel grappig.

RANDOM_AVATAR
superkyga
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door superkyga » do _21-_maart-_2013ah, 21-3-2013ad, 8:58 pm

Salam alikoem,

Kan iemand me uitleg geven over Surah Al A'râf vers 172.
Met name de begrippen fitra en getuigen.

Wat bedoelen ze in deze vers met getuigen? Dus dat Adam Allah heeft gezien of gehoord of iets anders? En wat bedoelen ze in die vers met fitra?

Alvast bedankt voor uw antwoord. Graag wacht ik op uw reactie.

Mvg,

superkyga

RANDOM_AVATAR
samir
Super lid
Super lid

door samir » za _23-_maart-_2013ah, 23-3-2013ad, 10:53 pm

beste mensen,

was het niet zo dat allah verheven is boven de 7 hemelen waarvan zijn troon uitgestrekt is over de hemelen en de aarde

waar staat dan ergens dat adam allah heeft gezien, allah heeft toch tegen musa gesproken

en is fitra dan niet natuurlijke aanleg

ik wacht ook graag op een reactie

groetjes samir

RANDOM_AVATAR
Solayka
Beginner
Beginner

door Solayka » do _21-_apr-_2016ah, 21-4-2016ad, 4:52 am

as salamu alaikum,

vanmiddag ben ik best wel geschrokken.

Na een middag in Sittard waren we rond 17:20u weer thuis. Bij een vriend zou ik nog even langs gaan om te checken hoe het met zijn gezondheid is. Binnen aan gekomen vertelde hij me dat mijn beste vriendin de dag ervoor na mijn vertrek nog lang is blijven zitten. Na mijn vertrek begon ze ineens tegen hem over mij uit te wijden. Hierop kom ik zo weer terug.

sinds 10 april door mij de Shahada uitgesproken is heb ik, naar wat ik dacht, mijn beste vrienden verteld dat ik tot de islam bekeerd ben. De meesten hadden zoiets van; "er zal weinig veranderen, je doet bijna alles altijd al het zelfde als een moslim, we dachten dat je al lang bekeerd was richting de islam", en; "we zaten erop te wachten, je had zo veel interesse in de islam, het kon niet uit blijven".

De meesten onder hen hebben me veel succes gewenst bij het leren van de Soera's, dua's, de Sharia en de overige dingen, met het leerproces, met nagenoeg alle dingen die met deze stap mee komen.

Een goede vriend heeft zich een voor hem leesbare Koran gezocht, die hij nu aan het uit lezen is. Nadat ik wilde weten waarom hij nu een Koran aan het lezen is zei hij; "zelf heb ik weinig met geloven, dat weet je. De Koran moet ik, vindt ik, lezen, omdat ik zie dat je nu gelukkig bent, en ik je wil helpen gelukkig te blijven".

1 Vriendin reageerde met "OMG" en was ruim een dag niet aanspreekbaar. Na die tijd zei ze dat ze dit nooit had verwacht, dat ze helemaal niks met geloven heeft, zeker niet met, astaghfirullah, de islam. Verder zei ze dat ze me als vriendin niet kwijt wil, dat ze hoopt dat haar reactie op mijn bekering ons contact niet onmogelijk maakt.

Masha'Allah, zal ik niet oordelen over haar stellingname. Zodra zij gekozen wordt, zal ze merken hoe warm het gevoel is dat je beleefd wanneer het zo ver is dat je de islam ontdekt.

1 Vriendin, de vriendin die ik als eerste aanhaalde in dit artikel, een vriendin die al sinds haar 18de tot de islam bekeerd is, heeft ineens alle contact verbroken. Achter mijn rug om heeft ze tegen de hier boven genoemde vriend gezegd dat ik geen moslima kan worden, dat ze mij nooit als zuster zal zien.

Wanneer dit gewoon is dat zusters zo reageren, in sha'Allah, dan leg ik me daar bij neer, snappen doe ik het niet.

Allah (swt) heeft mij de weg naar de islam gewezen, hij heeft gekozen, mij toe gelaten. Dit is tijdens de Shahada duidelijk te merken geweest, die ervaring was werelds, ik voel me nog steeds al herboren.

Kan deze vriendin door deze negatieve uitspraken in mijn richting bij Allah (swt) in de problemen komen?.
Kan het zijn dat zij door deze uitspraak de Shahada opnieuw zal moeten uitspreken?.
Kan ik haar hiervoor behoeden door Soera's of Dua's voor haar uit te spreken?.

wa salamu alaikum

Solayka

RANDOM_AVATAR
houvanIslam
Beginner
Beginner

door houvanIslam » za _3-_jun-_2017ah, 3-6-2017ad, 9:40 pm

Assalaamu 3alaykum zuster,

ik zou je graag mijn mening geven over wat ik lees.

ik zou je adviseren om niet niet met mannen waar je niet mee getrouwd bent in een vertrek te verkeren. Zo ook voor de vriendin die je beschrijft. Anders krijg je allerlei dynamieken waar je als moslim/moslima niet op zit te wachten.

Je beschrijft dat ze uitwijdde over je na jouw vertrek. Dat heb je dan van horen zeggen van de ander, en zou eerst geverifieerd moeten worden. Lees soera "De binnenkamers" er maar eens op na.

Als we het gebed doen spreken we de shahada meerdere keren uit. Als mensen fouten maken zijn ze niet ineens geen moslim.

Hoop dat je er wat aan hebt, met vriendelijke groet

Vorige

Keer terug naar Vragen