Vragen&antwoorden

Heb je vragen over de Islam? Stel ze hier.
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

Re: Vragen&antwoorden

door Al-hussein » vr _6-_jul-_2012ah, 6-7-2012ad, 12:55 pm

Assalamu alkaikum ,

Zus Malika , de bovenste betreft niet een Hadith maar een paar Hadith's en Athar's in hetzelfde onderwerp omtrent bepaalde handelingen tussen een man en zijn vrouw of die wel het vasten ongeldig maken of niet .

Als jij de Arabische bronnen bedoelt voor je man dan kun je hem verwijzen naar :

الشيخ الالباني تمام المنة في التعليق على فقه السنة الصفحة 418

Hier online te lezen

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » za _7-_jul-_2012ah, 7-7-2012ad, 1:56 am

Shokran broeder. Ik veronderstel dat het arabisch gaat over hetgeen ik gevraagd heb.. (lol)
Ben er in ieder geval blij mee. Alhamdullillah. Dat is soms wel een probleem voor ons. Ik vind iets in het nederlands of het engels en dan wil hij het in het frans of arabisch horen want anders lukt het niet. Dus op dat vlak hebben we soms een taalbarriere. En aangezien hij mijn steun en toeverlaar is in de islam, is dat soms vervelend. Ik vraag iets en hij wil dan antwoorden, maar vindt de juiste franse woorden niet en als hij ze vindt dan begrijp ik ze niet... NU hebben we een andere oplossing gevonden... Aangezien ik sinds kort naar de moskee ga krijg ik steevast te horen, vraag het aan de Imam... lol En bij hem doe ik hetzelfde. En ondertussen leer ik wat arabisch en hij nederlands...
Maar nogmaals broeder Husein bedankt voor je hulp. (trouwens lang niets meer van je gehoord... alles goed?)

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » za _7-_jul-_2012ah, 7-7-2012ad, 2:46 am

MalikaElOmari schreef:Maar nogmaals broeder Husein bedankt voor je hulp. (trouwens lang niets meer van je gehoord... alles goed?)

Assalamu alaikum ,

Al Hamdollilah zus Malika , heet erg fijn van jou om te vragen hoe het met mij gaat , ik zit nu in Marokko bij mijn ouders , ik heb een zeer trage internet via een dongle , soms is de signaal weg en daardoor kan ik niet fatsoenlijk posten .

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » za _7-_jul-_2012ah, 7-7-2012ad, 2:55 am

MalikaElOmari schreef:Shokran broeder. Ik veronderstel dat het arabisch gaat over hetgeen ik gevraagd heb.. (lol)

Assalamu alaikum ,

Inderdaad , vanaf bladz, 418 t/m 421 behandelde Sheikh Al Albaani Rahimahu Allah zaken die het vasten ongeldig maken , en specifiek dingen waarover je vraag ging .

De kwestie zit vol varianten waarvan een paar die voor meningsverschillen tussen de geleerden hebben geleid , men moet dus heel voorzichtig mee zijn om zijn vasten veilig te stellen ( zeker voor getrouwde broeders en zusters ).

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » za _7-_jul-_2012ah, 7-7-2012ad, 2:55 am

Al-hussein schreef:
MalikaElOmari schreef:Maar nogmaals broeder Husein bedankt voor je hulp. (trouwens lang niets meer van je gehoord... alles goed?)

Assalamu alaikum ,

Al Hamdollilah zus Malika , heet erg fijn van jou om te vragen hoe het met mij gaat , ik zit nu in Marokko bij mijn ouders , ik heb een zeer trage internet via een dongle , soms is de signaal weg en daardoor kan ik niet fatsoenlijk posten .

OOOOOOhhhhh ik wou dat ik ook in Marokko was... heb het gevoel dat iedereen in Marokko zit behalve mezelf.... Ik hoop dat je er van kan genieten broeder. Blijf je de hele ramadan (word nu wat groen rond de neus... en begint zacht te snikken) Als het zo is, in sha'allah, geniet ervan om samen met je familie ramadan te vieren. (en ja ik heb een milde vorm van jaloersheid... ik mis marokko, de warmte, de mensen, het thuisgevoel....) Waar ben je ergens in Marokko?
En nogmaals bedankt voor je antwoord. Hamdullillah. Moge Allah swt je belonen broeder.

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » za _7-_jul-_2012ah, 7-7-2012ad, 3:03 am

Al-hussein schreef:

Assalamu alaikum ,

Het was gewoon een kleine discussie die ik had met mijn man. Ik ben een lichamelijk iemand. Ik neem graag iemand vast en ben een knuffeldier... Maar mijn man vindt het gevaarlijk. Zeker als we eindelijk na een lange tijd weer samen zijn... Hij vreest voor zijn zelfbeheersing, maar hij vergeet dat ik er ook nog ben... en ik mag dan eindelijk eens "neen" zeggen... lol. En "het" uitstellen tot na Sallatul magrib... (maar hij vreest eigenlijk meer voor mij dan voor hem denk ik... lol) Maar ik heb het soms nodig om gewoon even mekaar vast te pakken... en ik doe dit zonder erbij na te denken. Tja dat zal mijn europese cultuur zijn zeker die naar voor komt... En dat is echt zonder bijbedoelingen...

MustafaIlgun
Super lid
Super lid

door MustafaIlgun » di _10-_jul-_2012ah, 10-7-2012ad, 2:45 pm

Ik raak in de war van het volgende:

Bij Qtafsir staat:

The first word Angel Gabriel spoke to Muhammad, peace be upon him, was "Iqra", which comes from the same root for Quran, and it was a command to "Recite!" (Many people, even Muslims today think this word meant 'read', but it is incorrect because the prophet Muhammad, peace be upon him, was not able to read or write). Immediately we see the importance of going back to the most authentic and original source - the Quran in Arabic - to better understand the meanings.

Maar hoe zit het dan met deze Hadith?

The angel came to him and said, ‘Read!’ He said, ‘I cannot read.’ The Prophet (sal Allahu alaihi wa sallam) said, ‘He seized me and squeezed me until all the strength went out of me and then released me and said, ‘Read!’ I said, ‘I cannot read.’ “Then he seized me and squeezed me a second time until all the strength went out of me and then released me.

Then he seized me and squeezed me a third time and then released me, and then he said, ‘Read in the name of your Lord who created man from a blood clot. Read, and your Lord is the Most Generous…’

Hier zegt Muhammed s.a.w. 'I cannot read', maar reciteren kon hij natuurlijk wel. Hoe zit het nou?

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » di _10-_jul-_2012ah, 10-7-2012ad, 2:51 pm

Volgens wat ik heb gehoord... maar dat is zonder hadith, heeft mohammed (saw) de qu'ran gekregen en hij kreeg dat mondeling en hij kon niet schrijven... Dus heeft iemand anders de Qu'ran genoteerd... op verzoek van Mohammed (saw). Dus Mohammed (saw) moest dus eigenlijk niet lezen en dan komt recite toch dichter bij de waarheid dan read... dacht ik zo een beetje te kunnen eruit te halen...
correct me if i'm wrong...
Denk dat Al hussein misschien hierop het antwoord weet of iman.. of iemand anders... Zou het nu ook wel willen weten :)

MustafaIlgun
Super lid
Super lid

door MustafaIlgun » di _10-_jul-_2012ah, 10-7-2012ad, 3:09 pm

Al-Hussein, we need your knowledge!

Shukran Malikaa :)

Salaam

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » di _10-_jul-_2012ah, 10-7-2012ad, 3:11 pm

Al Hussein zit in marokko... en heeft slechte internetverbinding... dus we zullen SABR moeten hebben...

MustafaIlgun
Super lid
Super lid

door MustafaIlgun » di _10-_jul-_2012ah, 10-7-2012ad, 3:15 pm

^__________________________________________________________^

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » wo _11-_jul-_2012ah, 11-7-2012ad, 7:57 am

assalaam aleikum

ik weet dat het woord 'iqraa' toch echt 'lees' betekent.... verder hoop ik inderdaad dat iemand anders hier over kan vertellen
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

Abbaas
Senior lid
Senior lid

door Abbaas » wo _11-_jul-_2012ah, 11-7-2012ad, 1:48 pm

imanvdkraan schreef:assalaam aleikum

ik weet dat het woord 'iqraa' toch echt 'lees' betekent.... verder hoop ik inderdaad dat iemand anders hier over kan vertellen

Salamu aleikum warahmatullahi wabarakatuhu
[BBvideo 425,350]http://www.youtube.com/watch?v=lF_mH_iqWPo[/BBvideo]

Abbaas
Senior lid
Senior lid

door Abbaas » wo _11-_jul-_2012ah, 11-7-2012ad, 2:01 pm

Iqraa betekent ook voordragen/reciteren

Allah zegt in de Edele Koran:

87:6. Wij zullen (de Koran) aan jou (O Muhammad) voordragen en jij zult (het) niet vergeten.
سَنُقْرِئُكَ فَلَا تَنسَىٰ

http://quran.com/87/6

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » wo _11-_jul-_2012ah, 11-7-2012ad, 4:00 pm

Hamdullillah Broeder Abbaas.. dank je wel! Moge Allah subhana wa ta'ala je belonen voor het delen van je kennis en je hulp.

Trouwens heb je lang niet meer gezien hier op het forum, alles goed in sha'alla?

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » wo _11-_jul-_2012ah, 11-7-2012ad, 4:07 pm

Abbaas schreef:

Salamu aleikum warahmatullahi wabarakatuhu
[BBvideo 425,350]http://www.youtube.com/watch?v=lF_mH_iqWPo[/BBvideo]
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

RANDOM_AVATAR
TheKeyToHappiness
Junior lid
Junior lid

door TheKeyToHappiness » wo _11-_jul-_2012ah, 11-7-2012ad, 6:26 pm

Assalamu 'alaikoem

Ik heb een vraag. Ik had gewerkt, en het geld dat ik verdiend had, ging op de rekening van mij zus. Maar ik kwam te weten dat dat geld haram geld was, en dat ik het niet voor mezelf mocht spenderen, dus in goede doelen investeren. Echter mijn zus is dat geld kwijt (nu is het in handen van niet-moslims). (1) Mijn vraag is, ben ik nog steeds verplicht om dat som geld af te geven, want mijn zus is niet van plan om het me te geven (terwijl zij is degene die het kwijt is)? Ik zei haar om het geld dat ik verdiend had terug te geven (want ik ben niet degene die het verloren is) of in een moskee in het doosje, waar ze geld verzamelen, in te steken. Zij wil het niet doen, omdat zij zegt dat zij het niet voor zichzelf heeft gebruikt. (2) Heeft ze gelijk?

Deze situatie is vergelijkbaar met bv. Je krijgt een factuur, je stuurt het geld naar een verkeerd adres. En jij zegt, sorry meneer/mevrouw ik heb u betaald, dus ik ga niet 2de keer betalen.

Abbaas
Senior lid
Senior lid

door Abbaas » wo _11-_jul-_2012ah, 11-7-2012ad, 7:39 pm

MalikaElOmari schreef:Hamdullillah Broeder Abbaas.. dank je wel! Moge Allah subhana wa ta'ala je belonen voor het delen van je kennis en je hulp.

Trouwens heb je lang niet meer gezien hier op het forum, alles goed in sha'allah?

[offtopic]Ameen op je du'a tante Malika :)
Ik kom regelmatig op het forum maar ik heb soms geen tijd om te reageren omdat ik met andere dingen bezig ben. Met mij gaat het goed, alhamdulillah, Jazak'Allah khair voor het vragen. Insha'Allah gaat het met jou ook goed :zwaaien:[/offtopic]

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » wo _11-_jul-_2012ah, 11-7-2012ad, 8:39 pm

Abbaas schreef:
MalikaElOmari schreef:Hamdullillah Broeder Abbaas.. dank je wel! Moge Allah subhana wa ta'ala je belonen voor het delen van je kennis en je hulp.

Trouwens heb je lang niet meer gezien hier op het forum, alles goed in sha'allah?

[offtopic]Ameen op je du'a tante Malika :)
Ik kom regelmatig op het forum maar ik heb soms geen tijd om te reageren omdat ik met andere dingen bezig ben. Met mij gaat het goed, alhamdulillah, Jazak'Allah khair voor het vragen. Insha'Allah gaat het met jou ook goed :zwaaien:[/offtopic]

Hamdullillah broeder!

MustafaIlgun
Super lid
Super lid

door MustafaIlgun » do _12-_jul-_2012ah, 12-7-2012ad, 2:41 am

JazakAllahu khairan Abbaas!

Maar hoe zit het dan met de Hadith waarin Muhammed s.a.w. zegt: 'I cannot read'. Of zei Jibrail aleyhi selam eerst 'read!' en daarna 'recite!' ? O mijn armzalige kennis :(

VorigeVolgende

Keer terug naar Vragen