Vragen&antwoorden

Heb je vragen over de Islam? Stel ze hier.
RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

Re: Vragen&antwoorden

door MalikaElOmari » zo _6-_mei-_2012ah, 6-5-2012ad, 7:16 am

Wat betreft punt 2: dit is vrij riskant. Volgens de Hanafiyya doet het bijvoorbeeld je gebed verbreken als iemand die geen [highlight=#ff0000]ma'mum[/highlight] is, jou gaat verbeteren en jij jezelf verbetert door middel van hetgeen hij heeft gezegd. Verder lijkt het me ook niet echt handig om met een iPod [highlight=#ff0000]khushu[/highlight]' te ontwikkelen. Zeker weten doe ik dit echter niet, het is enkel een advies van mijn kant.

Kan iemand die woorden verklaren???

RANDOM_AVATAR
Ar-Risala
Super lid
Super lid

door Ar-Risala » zo _6-_mei-_2012ah, 6-5-2012ad, 11:41 am

MalikaElOmari schreef:
Wat betreft punt 2: dit is vrij riskant. Volgens de Hanafiyya doet het bijvoorbeeld je gebed verbreken als iemand die geen [highlight=#ff0000]ma'mum[/highlight] is, jou gaat verbeteren en jij jezelf verbetert door middel van hetgeen hij heeft gezegd. Verder lijkt het me ook niet echt handig om met een iPod [highlight=#ff0000]khushu[/highlight]' te ontwikkelen. Zeker weten doe ik dit echter niet, het is enkel een advies van mijn kant.

Kan iemand die woorden verklaren???

'Afwan (sorry), ik had ze inderdaad moeten toelichten.

Een ma'mum مأموم is iemand die achter de imam bidt. Je hebt bijvoorbeeld ook de masbuq مسبوق, namelijk degene die later komt aansluiten bij het gebed.

Khushu' خشوع is plat gezegd de concentratie tijdens het gebed.
فإذا كان الهدف إعلاء كلمة الله، ما عندي شك أن هذه الأمة منصورة

Dus als het doel van deze natie, het verheffen van het Woord van Allāh is, dan twijfel ik er niet aan dat deze natie gered zal worden.

Shaykh Hamza Yūsuf

RANDOM_AVATAR
superkyga
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door superkyga » zo _6-_mei-_2012ah, 6-5-2012ad, 1:14 pm

Ar-Risala schreef:
superkyga schreef:Salam alikoem,

Graag wil ik drie vragen stellen:
1. Mag je wel/niet naar soerah's zitten luisteren via je iPod terwijl je aan het joggen bent?

2. Mag je wel/niet tijdens een gebed je iPod gebruiken om een soerah te reciteren?

3. Mag je wel/niet naar soerah's zitten luisteren via je iPod terwijl je aan het gamen bent?

Graag wacht ik op uw reactie. Alvast bedankt voor uw antwoord.

Mas salam,

superkyga

Ja, als je je best doet om ook je aandacht te vestigen op de Qur'an.

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 08&CATE=32

Wat betreft punt 2: dit is vrij riskant. Volgens de Hanafiyya doet het bijvoorbeeld je gebed verbreken als iemand die geen ma'mum is, jou gaat verbeteren en jij jezelf verbetert door middel van hetgeen hij heeft gezegd. Verder lijkt het me ook niet echt handig om met een iPod khushu' te ontwikkelen. Zeker weten doe ik dit echter niet, het is enkel een advies van mijn kant.

Salam alikoem,

Djazak Allah oegairan voor uw antwoord. ik ga dat InshaAllah niet doen dan. Maar mag je bij punt 2 dan een ander middel gebruiken bijv. papier waarop de soerah geschreven staat?

Ook heb ik wel eens meegemaakt toen ik achter de imam had gebeden. En een ma'mum die de imam had verbeterd, omdat de imam een verkeerde vers zei of dat hij niet verder met de soerah kon reciteren omdat hij het vergeten was hoe de soerah verder gaat. Is het gebed wel of niet verbroken dan? En wat moet je doen als het gebed verbroken is?

Wie is de Hanafiyya :headscratch: ? Zijn dat wel of niet geleerden ?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Mas salam,

superkyga

MustafaIlgun
Super lid
Super lid

door MustafaIlgun » zo _6-_mei-_2012ah, 6-5-2012ad, 3:15 pm

Kan je niet beter de surah uit je hoofd leren? Dat is volgens mij wel beter voor het concentreren. Of het mag weet ik echter niet.

Ik weet ook dat mannen die achter een imam staan 'subhanAllah' mogen zeggen als hij een fout begaat in de bewegingen (bv dat de imam vergeet te zitten bij 2e rakah). Of iemand anders hem mag verbeteren weet ik ook niet. Oh ik ben zo onwetend :p

Selaam.

RANDOM_AVATAR
Ar-Risala
Super lid
Super lid

door Ar-Risala » zo _6-_mei-_2012ah, 6-5-2012ad, 5:07 pm

superkyga schreef:
Ar-Risala schreef:
Ja, als je je best doet om ook je aandacht te vestigen op de Qur'an.

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 08&CATE=32

Wat betreft punt 2: dit is vrij riskant. Volgens de Hanafiyya doet het bijvoorbeeld je gebed verbreken als iemand die geen ma'mum is, jou gaat verbeteren en jij jezelf verbetert door middel van hetgeen hij heeft gezegd. Verder lijkt het me ook niet echt handig om met een iPod khushu' te ontwikkelen. Zeker weten doe ik dit echter niet, het is enkel een advies van mijn kant.

Salam alikoem,

Djazak Allah oegairan voor uw antwoord. ik ga dat InshaAllah niet doen dan. Maar mag je bij punt 2 dan een ander middel gebruiken bijv. papier waarop de soerah geschreven staat?

Ook heb ik wel eens meegemaakt toen ik achter de imam had gebeden. En een ma'mum die de imam had verbeterd, omdat de imam een verkeerde vers zei of dat hij niet verder met de soerah kon reciteren omdat hij het vergeten was hoe de soerah verder gaat. Is het gebed wel of niet verbroken dan? En wat moet je doen als het gebed verbroken is?

Wie is de Hanafiyya :headscratch: ? Zijn dat wel of niet geleerden ?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Mas salam,

superkyga

Wa 'alaykumussalam,

Wa iyyaka/iyyaki khayru l-jaza'. Dit moet ik voor u uitzoeken, maar wat ik wel weet, is dat als iemand niet sura al-fatiha kent, hij in plaats van die sura als noodmiddel "subhanallahi wa l-hamdulillahi wa la ilaha illallahi wallahu akbar wa la hawla wa la quwwata illa billah" mag zeggen. Dit is gebaseerd op de volgende hadith:

عن عبد الله بن أبي أوفى قال : جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وسلم فقال : يا رسول الله علمني شيئا يجزئني مِن القرآن فإني لا أقرأ ، فقال : قل سبحان الله ، والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة إلا بالله ، قال : فضم عليها الرجل بيده ، قال : هذا لربي فما لي ؟ قال : قل : اللهم اغفر لي وارحمني واهدني وارزقني وعافني قال فضم عليها بيده الأخرى وقام .

Van 'Abdillahi bin Abi Awfa, die zei:

Er kwam een man naar de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en zei:

'O Boodschapper van Allah, leer mij iets waarmee uit de Qur'an die mij voldoening zal brengen, want ik kan niet lezen.'

Dus hij zei:

'Zeg: "Subhanallahi wa l-hamdulillahi wa la ilaha illallahi wallahu akbar wa la hawla wa la quwwata illa billah"'

Hij zei, terwijl hij een gebaar maakte met zijn hand, om aan te geven dat hij veel had geleerd:

'Dit is voor mijn Heer, wat is er voor mij?'

Hij zei:

'Zeg: "Allahumma ghfir li, wa rhamni, wa hdini, wa rzuqni wa 'afani"'

Hij maakte toen een gebaar met zijn andere hand en vertrok.
[Overgeleverd door an-Nasa'i en Abu Dawud, zie ook http://www.islamweb.net/hadith/display_ ... 40&hid=835]

De ma'mum mag de imam wel verbeteren, dit moet de ma'mum zelfs doen. Alleen iemand die geen ma'mum is mag de imam niet verbeteren. Een masbuq is eigenlijk ook een ma'mum, want die bidt natuurlijk ook achter de imam. Alleen een masbuq wordt een masbuq genoemd, omdat voor hem andere regelgeving geldt - bijvoorbeeld hoeveel raka'at hij moet inhalen etc.

Als het gebed verbroken is, dan moet je het gebed opnieuw verrichten.

De Hanafiyya zijn de geleerden van de Hanafi wetschool, één van de vier erkende wetscholen in de soennitische interpretatie van de islam. We kennen ook de Shafi'iyya (van de Shafi'i wetschool), de Malikiyya (van de Maliki wetschool) en de Hanabila (van de Hanbali wetschool).

Dus als het doel van deze natie, het verheffen van het Woord van Allāh is, dan twijfel ik er niet aan dat deze natie gered zal worden.

Shaykh Hamza Yūsuf

RANDOM_AVATAR
Ar-Risala
Super lid
Super lid

door Ar-Risala » zo _6-_mei-_2012ah, 6-5-2012ad, 5:27 pm

MustafaIlgun schreef:Kan je niet beter de surah uit je hoofd leren? Dat is volgens mij wel beter voor het concentreren. Of het mag weet ik echter niet.

Ik weet ook dat mannen die achter een imam staan 'subhanAllah' mogen zeggen als hij een fout begaat in de bewegingen (bv dat de imam vergeet te zitten bij 2e rakah). Of iemand anders hem mag verbeteren weet ik ook niet. Oh ik ben zo onwetend :p

Selaam.

Dat klopt, en de vrouwen mogen klappen met hun handen.

عن سهل بن سعد الساعدي : " أن رسول الله صلى الله عليه وسلم ذهب إلى بني عمرو بن عوف ليصلح بينهم فحانت الصلاة فجاء المؤذن إلى أبي بكر فقال أتصلي للناس فأقيم قال نعم فصلى أبو بكر فجاء رسول الله صلى الله عليه وسلم والناس في الصلاة فتخلص حتى وقف في الصف فصفق الناس وكان أبو بكر لا يلتفت في صلاته فلما أكثر الناس التصفيق التفت فرأى رسول الله صلى الله عليه وسلم فأشار إليه رسول الله صلى الله عليه وسلم أن امكث مكانك فرفع أبو بكر رضي الله عنه يديه فحمد الله على ما أمره به رسول الله صلى الله عليه وسلم من ذلك ثم استأخر أبو بكر حتى استوى في الصف وتقدم رسول الله صلى الله عليه وسلم فصلى فلما انصرف قال يا أبا بكر ما منعك أن تثبت إذ أمرتك فقال أبو بكر ما كان لابن أبي قحافة أن يصلي بين يدي رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم ما لي رأيتكم أكثرتم التصفيق ، من رابه شيء في صلاته فليسبح فإنه إذا سبح التفت إليه وإنما التصفيق للنساء " .

رواه البخاري ( 652 ) ومسلم (421) .

Van Sahl bin Sa'd as-Sa'adi [...]

[De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zei:]

'Als er iets gebeurt tijdens het gebed, laat hem dan subhanallah zeggen. Klappen is voor de vrouwen.'

[overgeleverd door Bukhari en Muslim]

Shaykh Hamza Yūsuf

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » zo _6-_mei-_2012ah, 6-5-2012ad, 5:54 pm

Als ik het goed heb dan mogen wij als vrouw klappen wanneer de imam een fout maakt tijdens het gebed? Maar hoe weet de imam dan welke fout hij heeft gemaakt? en hoe gaat het dan verder???

MustafaIlgun
Super lid
Super lid

door MustafaIlgun » ma _7-_mei-_2012ah, 7-5-2012ad, 6:47 pm

[at] Ar-Risala: Bedankt. Dat heb ik eerder gelezen. Double-check affirmative :)

RANDOM_AVATAR
Alifbeit
Beginner
Beginner

door Alifbeit » di _8-_mei-_2012ah, 8-5-2012ad, 7:53 am

Salaam! Een van de eerste dingen waardoor ik Islam ging waarderen was nadat een vriend die moslim is Al Sudais op mijn Ipod had gezet. Hij luisterde telkens en kan ook zelf prachtig reciteren. Ik wist niet eens echt wat het was, waar ik naar luisterde maar ik vond het mooi en ik luisterde het om te ontspannen en ook bij het maken van huiswerk. Surah Yusuf was mijn favoriet en toen wilde ik ook het verhaal weten en daarna was Yaseen en dan Taha mijn favoriet. Uiteindelijk heeft het ertoe geleid dat ik de Koran ging lezen. De recitaties op mijn Iphone gaven me rust in wat ik deed en dat kon niks anders voor mij doen. Nu moet ik zeggen dat ik niet voor de spelcomputer ga terwijl ik naar Quran luister of ga hardlopen. Die behoefte had ik ook nooit echt. Als iemand voordraagt moeten we luisteren, en daarom is het eigenlijk ook niet goed tijdens het huiswerken. Toch ben ik me altijd bewust van welke Surah ik luister en volg ik alles, neem ik het in me op, als ik bijvoorbeeld aan het studeren ben. Daarom kan ik er niet veel kwaad in zien, zolang je het niet aan de lopende band op shuffle aan hebt staan. Maar Allah weet het beter.

Ik had nog een vraag. Zeggen jullie inshallah yegen niet moslims? Bij mij is het zo'n gewenning dat ik het vaak bijna doe, maar meestal vervang met hopelijk of misschien. Toevallig vorige week nog deed een andere moslim dat. Een leraar vroeg hem of hij de volgende dag zijn huiswerk afhad waarop die jongen antwoordde met 'ja uuh hopelijk' en de wind van voren kreeg. Ik vroeg hem of hij inshallah bedoelde en dat was inderdaad zo. Zeggen jullie het uberhaupt zo vaak om zaken als huiswerk? Bij ons is het normaal maar ach, ik zei het al voor ik moslim was, net als die jochies die wallah zeggen bij alles.

UmmYoussra
Super Poster!
Super Poster!

door UmmYoussra » di _8-_mei-_2012ah, 8-5-2012ad, 9:38 am

In sura Al-khaf wordt er expliciet op gewezen dat je altijd 'insha'Allah' moet zeggen, omdat alles alleen met de wil van Allah is.

Tegen niet-moslims zal ik niet zo gauw Insha'Allah zeggen. Dan vervang ik het met afspraken maken door bv. 'bij leven en welzijn' of zoals je aangaf bij werk wat afmoet gewoon door 'ik zal mijn uiterste best doen. Maar dat is dan wat mijn mond zegt, maar in mijn gedachten zeg ik 'Insha'Allah'.

MustafaIlgun
Super lid
Super lid

door MustafaIlgun » wo _9-_mei-_2012ah, 9-5-2012ad, 9:55 am

Ik wil dit echt even weten. Ik weet dat fluit instrumenten haram zijn om naar te luisteren, maar bijna alle Turkse nasheeds hebben fluit op de achtergrond. Kan iemand mij vertellen waarom Turken dit wel accepteren?

RANDOM_AVATAR
Ar-Risala
Super lid
Super lid

door Ar-Risala » do _10-_mei-_2012ah, 10-5-2012ad, 6:47 pm

MustafaIlgun schreef:Ik wil dit echt even weten. Ik weet dat fluit instrumenten haram zijn om naar te luisteren, maar bijna alle Turkse nasheeds hebben fluit op de achtergrond. Kan iemand mij vertellen waarom Turken dit wel accepteren?

Volgens sommige geleerden is dit toegestaan, bijvoorbeeld Ibn 'Abidin stelt dat het is toegestaan in zijn meesterwerk Raddu l-muhtar.

http://spa.qibla.com/issue_view.asp?HD= ... 3&CATE=142

Volgens andere geleerden is het uit den boze.

Een meningsverschil dus.

Ik denk persoonlijk dat Turken (en ook andere bevolkingsgroepen overigens) vaak overdrijven bij anashîd door allerlei instrumenten te gebruiken. Hierdoor lijkt de nashîd net op een lied waarop men kan dansen en dat was nou niet de bedoeling, denk ik zo. In hoeverre zullen mensen tegenwoordig muziekinstrumenten gebruiken zoals de sûfî's waar Ibn Abidin het over heeft? Er zijn ook zat andere anashîd zonder muziekinstrumenten, dus waarom die laten voor anashîd die men kan aanmerken als shubuhât?

Het instrument waar jij het overigens over hebt, heet een "ney". Een rustgevend instrument, moet ik zeggen, niet echt een instrument waar je op zult dansen. Wellicht heeft Ibn Abidin het over dit soort instrumenten. Kom je echter bij instrumenten zoals de saz, tsja, we zien tegenwoordig waarvoor Alevieten dat gebruiken...

Shaykh Hamza Yūsuf

RANDOM_AVATAR
Alifbeit
Beginner
Beginner

door Alifbeit » do _10-_mei-_2012ah, 10-5-2012ad, 11:15 pm

Moet een bekeerde moslima haar achternaam veranderen als deze in strijd met de Islam is of pas als ze trouwt?

MustafaIlgun
Super lid
Super lid

door MustafaIlgun » vr _11-_mei-_2012ah, 11-5-2012ad, 1:58 am

JazakAllahu Khairan Ar-Risala. Ik ben er zelf ook tegen :)

[at] Alifbeit: http://islamqa.com/en/ref/284/surname

RANDOM_AVATAR
Alifbeit
Beginner
Beginner

door Alifbeit » vr _11-_mei-_2012ah, 11-5-2012ad, 4:16 pm

JazaakAllah khair... Geldt dit ook voor joodse namen dan? Is het bijv. Toegestaan om bat mitzvah naam te houden als deze ook in Islam een goede betekenis heeft en mag je je voornaam houden als het niks slechts betekent? Stel je heet Stoel ofzo (niemand heet zo maar goed), je joodse naam is Rachel en je achternaam een hebreeuwse. Ik vind het allemaal ontzettend verwarrend.

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » vr _11-_mei-_2012ah, 11-5-2012ad, 6:26 pm

Ik vind het een eer om mijn moslima naam te dragen en ik vind he tnog een grotere eer om de naam van mijn man te dragen... dus ik ben volledig in orde... maar ook anders was het oké hoor...

MustafaIlgun
Super lid
Super lid

door MustafaIlgun » vr _11-_mei-_2012ah, 11-5-2012ad, 11:56 pm

@Alifbeit: Volgens mij is het mooier als je je naam veranderd of tenminste jezelf anders laat noemen. Je achternaam hoef je echter niet te veranderen.

@Malika: Over het dragen van de achternaam van je man

:arrow: http://islamqa.com/en/ref/6241/surname

RANDOM_AVATAR
ChechenMuslim
Beginner
Beginner

door ChechenMuslim » wo _6-_jun-_2012ah, 6-6-2012ad, 7:23 pm

Asalam aleikum broeders en zusters,
Ik heb een paar vragen in verband met Het verhaal van de Mensen van de Grot en het verhaal van moesa(Vrede zij met hem) en al-khidr, het verhaal van Dhoel-Qarayn en de dam die hij bouwde om Ya'jooj en ma'jooj tegen te houden.
Ik zou graag weten wat ze hiermee bedoelen ? Ik interesseer mij in Islamitische verhalen en zou eigenlijk wat meer te weten willen komen over de uitgebreide deel van de Islam ( ik heb tot nu toe alleen maar de basis en een paar uitgebreide delen gezien )
Hopelijk kunnen jullie me helpen,
Salamwa.
Nog een goeie dag verder !

MustafaIlgun
Super lid
Super lid

door MustafaIlgun » zo _10-_jun-_2012ah, 10-6-2012ad, 12:58 pm

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » wo _4-_jul-_2012ah, 4-7-2012ad, 12:30 am

Salaam aleikum,
Is er iemand die mij de hadieth kan geven in het arabisch... of waar ik dit kan terug vinden in het arabisch???
Ik (d.w.z. al-Imaam al-Albaanie) zeg: Ibn Hamz vermeldde hem (6/211) als bewijs tegen degenen die het strelen voor de vastende afkeuren. Vervolgens vermeldde Ibn Hamz op het gezag van Sa' ied ibn Djoebayr dat een man tegen Ibn 'Abbaas zei: 'Voorwaar, ik ben getrouwd met een mooie dochter van mijn oom en heb het huwelijk geconsumeerd in de Ramadan. Is er een weg voor mij - moge mijn vadeer en moeder voor u worden opgeofferd - om haar te kussen?' Ibn ' Abbaas vroeg hem: 'Kun jij jezelf beheersen?' De man antwoordde: 'Ja.' Daarop zei Ibn 'Abbaas: 'Kus (haar).' De man zei: 'Moge mijn vader en moeder voor u worden opgeofferd, is er een weg voor mij om haar te strelen?' Ibn 'Abbaas vroeg hem: 'Kun jij jezelf beheersen?' De man antwoordde: 'Ja.' Daarop zei Ibn 'Abbaas: 'Streel (haar) dan.' De man zei: 'Is er een weg voor mij om haar geslachtsdeel met mijn hand te betasten?' Ibn 'Abbaas vroeg hem: 'Kun jij jezelf beheersen?' De man antwoordde: 'Ja.' Daarop zei Ibn 'Abbaas: 'Betast (haar geslachtsdeel met jouw hand).' Ibn Hamz zei: 'Dit is de meest authentieke keten op het gezag van Ibn 'Abbaas.' Verder zei hij: 'Er is via verschillende authentieke wegen overgeleverd van Sa'd ibn Abie Waqqaas dat hij gevraagd werd: 'Kus jij (je vrouw), terwijl jij aan het vasten bent?' Daarop antwoordde hij: 'Jawel en ook grijp ik haar genietingen.'' Op het gezag van 'Amr ibn Shoerahbiel is bekend dat Ibn Mas'oed gewoon was midden op de dag zijn vrouw te strelen, terwijl hij aan het vasten was. Dit is de meest authentieke keten op het gezag van Ibn Mas'oed. Ik (d.w.z. al-Imaam al-Albaanie) zeg: Deze overlevering van Ibn Mas'oed werd overgeleverd door Ibn Abie Shaybah (2/167/2) met een authentieke keten volgens de voorwaarden van al-Boekharie en Moeslim. De overlevering van Sa'd bevindt zich ook bij hem met de bewoordingen: 'Jawel en ook pak ik haar 'toestel' vast.' Zijn keten is authentiek volgens de voorwaarden van Moeslim. Ook de ovelrevering van Ibn 'Abbaas bevindt zich bij hem, maar deze is samengevat met de volgende bewoordingen: 'Hij gaf hem toestemming om (zijn vrouw) te kussen, te strelen en zijn hand (op haar geslachtsdeel) te plaatsen, zolang dit niet leidt tot iets anders (d.w.z. geslachtsgemeenschap).' Zijn keten is authentiek volgens de voorwaarden van al-Boekhaarie. Tevens leverde Ibn Abie Shaybah over (2/270/1) op het gezag van 'Amr ibn Harim die zei: Djabier ibn Zayd werd gevraagd over een man die tijdens de Ramadan naar zijn vrouw keek, waardoor hij een zaadlozing kreeg uit verlangen naar haar. Maakt dit zijn vasten ongeldig? Daarop antwoordde hij: 'Nee; en hij dient zijn vasten voort te zetten.' Zijn keten is goed. Al-Boekhaarie leverde hem over op een moe'allaq (opgehangen) wijze, welke sterk is; en al-Haafidh (Ibn Hadjar) zweeg erover (4/151). Bron: passage is afkomstig uit het boek 'Het Vasten', geschreven door Saalim al-'Adjmie.

VorigeVolgende

Keer terug naar Vragen