God

Islam en Christendom hebben veel overeenkomsten, bespreek ze hier.
Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

God

door Brother » wo _26-_feb-_2014ah, 26-2-2014ad, 7:23 pm

Geloven christenen ook Allah (s.w.t)?

Geloven wij, christenen, joden in dezelfde God?

Want er is toch niet zoveel verschil tussen christendom en islam?

RANDOM_AVATAR
Shoarma
Beginner
Beginner

Re: God

door Shoarma » wo _26-_feb-_2014ah, 26-2-2014ad, 10:51 pm

Er is zoveel verschil tussen de Islam en Christendom. Wij geloven in Tawheed dus montheisme. Zij hebben het verdeeld in 3 goden. Ze geven Zoon en Moeder een goddelijke eigenschap wat niet gaat met Islam. Allah betekent geen God. Volgens taalkundigen is Allah niet eens een Arabische woord. Allah betekent De Enige God die aanbid moet worden. In Tafsier boeken kan je nakijken wat het betekent.

Om grote misverstand te voorkomen moet je vragen wat hun definitie van goddelijkheid is. Dan ga je zien dat er grote verschillen zijn.

RANDOM_AVATAR
Avicenna
christen

door Avicenna » do _27-_feb-_2014ah, 27-2-2014ad, 12:22 am

Shoarma geeft de christelijke visie op God niet goed weer, maar ik weet niet hoeveel vrijheid ik heb op dit forum om uit te leggen hoe het dan wél zit. Het katholieke geloof belijdt één God, is dus monotheïstisch, en er bestaan géén andere goden. Daaruit volgt dat moslims diezelfde God aanbidden - er is er immers maar Eén.

Bij mijn weten noemen Arabisch sprekende christenen God gewoon Allah. Het is voor mij als katholiek geen probleem om God Gott, Seigneur, Dios, Lord, of Allah te noemen. Allemaal woorden voor Dezelfde. Er zijn wel zat christenen die vinden dat moslims in een 'andere God' geloven. Ik ben daar niet één van. Volgens mij geloven wij in dezelfde God, alleen verschillen onze godsbeelden op enkele punten.

Kortom, it's complicated. :ja:

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » do _27-_feb-_2014ah, 27-2-2014ad, 2:06 am

salam aleikum

Brother, dit onderwerp is hier in dit hoekje al talloze malen besproken. Lees de andere topics hierover.

Avicenna, ben het niet helemaal met je eens. Volgens het overgrote deel van de christenen bestaat God uit 3 delen. Vader, zoon en heilige geest. Maar ook dit is hier al tot in de treure besproken en als we hier op doorgaan vervallen we alleen maar weer in de zoveelste herhaling. Ook hebben christenen onderling niet allemaal dezelfde visie en geven per stroming daar een eigen invulling aan. Als christenen werkelijk het monotheïsme zouden bedrijven zouden ze het met de leer van de islam eens moeten zijn. God/Allah is die Ene aan wie niets en niemand gelijk is. Het zou de Almacht en de Goddelijkheid van God/Allah teniet doen als er aan een mens (in de christelijke opinie Jezus (a.s.) goddelijkheid zou worden toebedacht. Jezus (a.s.) was een zeer bijzonder mens en een van de vele profeten die God/Allah heeft gezonden. Maar hoe bijzonder hij (a.s.) ook was, hij was een mens met menselijke eigenschappen en menselijke behoeften. God/Allah heeft geen menselijke eigenschappen en behoeften. Iemand die dat denkt heeft geen besef van wat God/Allah inhoudt en doet daarmee dan afbreuk hetgeen God/Allah over zichzelf zegt. Omdat God/Allah geen menselijke eigenschappen heeft is Hij dus niet vergelijkbaar met een mens. En een mens zal nooit de goddelijke eigenschappen kunnen bezitten.
De mens (christenen) probeert God/Allah wel te vermenselijken en dat is iets wat onmogelijk is. God/Allah is niet behoeftig dus Hij had ook geen zoon nodig zoals men (de kerk) de christenen graag wil laten geloven. De mens wel, de mens is ieder moment van zijn leven behoeftig. God/Allah heeft de mens niet nodig maar de mens heeft God/Allah wel nodig. Dat is een heel verschil.

Dus zo complicated is het helemaal niet. De mens heeft het complicated gemaakt.

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » do _27-_feb-_2014ah, 27-2-2014ad, 10:01 am

De christenen geloven dus in iets anders, niet in Allah (swt)/god? Want ik hoor vaak van christenen 'ik geloof in God', maar dan spreken ze toch over dezelfde God als waar wij in geloven, Allah (swt)?

Spinoza
Beginner
Beginner

door Spinoza » do _27-_feb-_2014ah, 27-2-2014ad, 11:23 am

Joden geloven in de God van Adam, Noach Abraham en Mozes.
Christenen geloven in de God van Adam, Noach, Abraham en Mozes.
Moslims geloven in de God van Adam, Noach, Abraham en Mozes.

Als je dit zo ziet mag je toch wel concluderen dat men in principe in dezelfde God gelooft. De Joden noemen hem Jahweh, de Christenen noemen hem God/Dieu/Dieus/Dios/Allah, de Moslims noemen hem God/Allah. De benaming God of Allah of Dios is afhankelijk van welke taal je gebruikt. In Spanje noemen ze God Dios en in Franrkijk is het weer Dieu. Het zijn allemaal woorden voor "God" netzoals Allah het Arabische woord voor "God" is en waarom ook veel Arabische Christenen het woord "Allah" gebruiken om hun God aan te duiden. Het punt waar het hem in zit wat betreft de benaming is dat Moslims, ook Nederlandse moslims hun god Allah blijven noemen, dus ook in de Nederlandse taal. Hierdoor ontstaat er al gauw bij niet-moslims het idee dat Allah een heel andere god is dan de Christelijke God, terwijl het allebei gewoon "God" betekent.

Maar waar wel een groot verschil in zit is de natuur van deze God/Allah en zijn eigenschappen. De Christenen hebben van God/Allah een mens gemaakt door te stellen dat Jezus God is en ook de Zoon van God is tegelijkertijd (vrij vaag inderdaad en alle logica ontbreekt er wat betreft dit :hmm: ). In de Islam heeft God unieke eigenschappen en geen menselijke eigenschappen en is daarom ook geen mens. Dus ja, als je hiernaar kijkt zou je kunnen zeggen dat ze niet in dezelfde God geloven, dat klopt, een moslim geloof niet dat Jezus God is, maar uiteindelijk gaat het wel om hetzelfde wezen/God, die van Abraham, Mozes etc. Het verschil zit hem dus in de natuur en eigenschappen.

RANDOM_AVATAR
Avicenna
christen

door Avicenna » do _27-_feb-_2014ah, 27-2-2014ad, 12:32 pm

Ayasha, ik zal dan proberen de herhaling van zetten te vermijden. Maar voor mij is het allemaal nieuw. ;)

Wat je schrijft, gaat vooral over de verschillen in Godsbeeld tussen islam en christendom. Ik ben het met je eens dat het islamitische beeld van één God, het meest eenduidig is, en het christelijke beeld van één God, bestaande uit drie personen, die alle drie weer een absolute, onverbrekelijke eenheid vormen - namelijk God - is wat ingewikkelder. Of zoals Spinoza (niet de echte, maar zijn reïncarnatie op dit forum) schreef: 'alle logica ontbreekt erin' - ik snap dat dit zo voelt. Ik vind overigens van niet. En de wetenschap in christelijk Europa is tot grote hoogten opgebloeid, juist omdat christenen er zo op gebrand waren om o.a. dit soort dingen goed uit te leggen. Elk nadeel heeft z'n voordeel. ;)

Kortom, wat betreft die godsbeelden, ben ik het wel eens met de verschillen die je benoemt, ook al vind ik dat je het christendom niet geheel recht doet. Het is al beter dan Shoarma die beweert dat ook Maria een goddelijke persoon is - dat is absoluut niet het geval in het christendom! Dus ik post hier vooral om misverstanden op te helderen. En denk dat het ook handig is om christenen zelf uit te laten leggen hoe hun geloof in elkaar zit.

Dat gezegd zijnde... ik ben het eens met Spinoza (forumversie). Het Godsbeeld verschilt evident. Daar hoeven we niet moeilijk over te doen. Maar is er dan ook sprake van een 'andere God'? Ik denk dat dit een kwestie is van gevoel: wat vind je persoonlijk? Ik vind van niet. Ik geloof in één God en moslims ook, dus kan dat niet anders dan dezelfde God zijn. Ze hebben een ander beeld van Hem, dat niet helemaal overeenkomt met het katholieke, maar dat hebben joden en protestanten ook. Ik ken moslims die ook zeggen: we geloven in dezelfde God. En ik ken moslims die vinden dat ik in een andere God geloof. Kortom: kwestie van smaak, blijkbaar.

salaampeace
Super Poster!
Super Poster!

door salaampeace » do _27-_feb-_2014ah, 27-2-2014ad, 2:33 pm

In God geloven is niet het punt waar wij met elkaar niet eens zullen zijn .

Maar waar het om gaat is , wie ,wat en hoe .

Kan god het zelfde zijn zoals Men Hem ( Allah ) beschrijft ,of God / Allah is hoe hij zich zelf beschrijft .
En dat kan alleen zoals Hij ( Allah ) zich zelf beschrijft ,en dat is inderdaad zoals spinoza zegt ,het verschil zit in de eigenschappen .

En dat is de Schepper / Allah /god ,die wij moeten aan bidden en niet een schepping ,waar men zelf die eigenschappen aan hem/hun hebben toegedeeld ,in dit geval Jezus .

Dit is wat de quran bedoeld met deze surah .

112. Zuiverheid van Geloof (Al-Ichlaas)

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "Allah is de Enige.

2. Allah is zichzelf-genoeg, Eeuwig.

3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.

4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."

Als men dit principe begrijpt ,dan zal je nooit in valsheid kunnen dwalen .

Dit is Allah ,met zijn eigenschappen die hij alleen bezit en niet bestaat uit velen ,zoals het bekend is in vele andere religie,s ,en ook in het christendom .

Wij aanbidden dus niet het zelfde God .
ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ

Iqra ' bismi Rabbikal-lazee khalaq .
Read ! in the Name of your lord who has created ( all that exists ).

RANDOM_AVATAR
Avicenna
christen

door Avicenna » do _27-_feb-_2014ah, 27-2-2014ad, 4:42 pm

Zoals ik dus al zei... er zijn moslims die menen dat wij niet dezelfde God aanbidden. Overigens vind ik het weinig zinvol in een dialoog, om het Godsbeeld van een ander af te doen als 'een eigen schepping, waar mensen zelf eigenschappen aan hebben toebedeeld'. Ik ben katholiek, het spreekt voor zich dat ik vind dat het Godsbeeld van moslims, joden, protestanten, etc 'gemankeerd' is en dat daar elementen in zitten die in mijn ogen 'menselijke verzinsels' zijn. Niet gek, want de Koran vind ik boeiend, maar voor mij als gelovige heeft ze natuurlijk geen enkel gezag. Dus als de Koran bv zegt (ik weet niet of dat zo is) dat God niet kan incarneren als mens, dan ben ik het daarmee oneens en zie ik dat als een al te menselijke gedachte, die niet overeenkomt met waar ik in geloof.
Maar dat zijn inkoppertjes. Als je elkaars geloof als menselijk verzinsel gaat benoemen, krijg je alleen maar een welles-nietes-discussie. Daar zie ik het nut niet van in. Jullie weten allemaal dat ik, als katholiek, op sommige punten een ander geloof heb. De essentie, van God die de mens en de wereld heeft geschapen, die de mens en de schepping liefheeft, die ieder van ons al kende voordat wij werden geboren, die ons bedoeld heeft zoals we zijn, ook al halen we soms rottigheid uit, en die betrokken is bij onze 'every move' en die doel en zin geeft aan ons leven - volgens mij delen veel moslims dát geloof met mij. En daardoor kan ik met moslims al een heel stuk beter praten, dan met veel niet-gelovige landgenoten.

Overigens respecteer ik jouw mening, en ik weet dat velen 'm delen. Ik ga je ook niet overtuigen van het tegendeel, want dat zou een beetje triest zijn. 'Agree to disagree'.

In mijn voorsteltopic kwam iemand trouwens met een prachtig citaat uit de Koran:

En twist met de mensen van het Boek slechts op de beste wijze; behalve met diegene van hen die onrechtvaardig zijn en zeg: "Wij geloven in hetgeen ons is geopenbaard en hetgeen u is geopenbaard; en onze God en uw God is Eén; en aan Hem onderwerpen wij ons. ( Koran 29:46)

Hier zegt de Koran volgens mij dat we wel degelijk dezelfde God aanbidden. De Koran zegt er ongetwijfeld veel meer over, maar ik vond dit een hartverwarmend citaat.

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » do _27-_feb-_2014ah, 27-2-2014ad, 6:17 pm

Avicenna schreef:Zoals ik dus al zei... er zijn moslims die menen dat wij niet dezelfde God aanbidden. Overigens vind ik het weinig zinvol in een dialoog, om het Godsbeeld van een ander af te doen als 'een eigen schepping, waar mensen zelf eigenschappen aan hebben toebedeeld'. Ik ben katholiek, het spreekt voor zich dat ik vind dat het Godsbeeld van moslims, joden, protestanten, etc 'gemankeerd' is en dat daar elementen in zitten die in mijn ogen 'menselijke verzinsels' zijn. Niet gek, want de Koran vind ik boeiend, maar voor mij als gelovige heeft ze natuurlijk geen enkel gezag. Dus als de Koran bv zegt (ik weet niet of dat zo is) dat God niet kan incarneren als mens, dan ben ik het daarmee oneens en zie ik dat als een al te menselijke gedachte, die niet overeenkomt met waar ik in geloof.
Maar dat zijn inkoppertjes. Als je elkaars geloof als menselijk verzinsel gaat benoemen, krijg je alleen maar een welles-nietes-discussie. Daar zie ik het nut niet van in. Jullie weten allemaal dat ik, als katholiek, op sommige punten een ander geloof heb. De essentie, van God die de mens en de wereld heeft geschapen, die de mens en de schepping liefheeft, die ieder van ons al kende voordat wij werden geboren, die ons bedoeld heeft zoals we zijn, ook al halen we soms rottigheid uit, en die betrokken is bij onze 'every move' en die doel en zin geeft aan ons leven - volgens mij delen veel moslims dát geloof met mij. En daardoor kan ik met moslims al een heel stuk beter praten, dan met veel niet-gelovige landgenoten.

Overigens respecteer ik jouw mening, en ik weet dat velen 'm delen. Ik ga je ook niet overtuigen van het tegendeel, want dat zou een beetje triest zijn. 'Agree to disagree'.

In mijn voorsteltopic kwam iemand trouwens met een prachtig citaat uit de Koran:

En twist met de mensen van het Boek slechts op de beste wijze; behalve met diegene van hen die onrechtvaardig zijn en zeg: "Wij geloven in hetgeen ons is geopenbaard en hetgeen u is geopenbaard; en onze God en uw God is Eén; en aan Hem onderwerpen wij ons. ( Koran 29:46)

Hier zegt de Koran volgens mij dat we wel degelijk dezelfde God aanbidden. De Koran zegt er ongetwijfeld veel meer over, maar ik vond dit een hartverwarmend citaat.

Ik zie alle reacties hier, en soms zijn er verschillende antwoorden en meningen. Ik kan het begrijpen. Ik heb geleerd en gehoord van een broeder dat Allah alle geloven heeft gemaakt, dus dat het begon bij de jodendom, daarna de christendom en als laatst de islam, toen hij dat zei, begon ik even na te denken, want dan betekent het toch dat alle gelovigen (christenen en joden) in dezelfde God geloven, dus in Allah, of heb ik het fout?

Klopt het ook dat christenen jaarlijks of weleens hun Boek veranderen? Ik hoor namelijk regelmatig van testamenten, maar dan word het veranderd door een mens? En volgen zij niet de regels van God/Allah?

En de dikgedrukte citaat hierboven geeft toch ook aan dat we in dezelfde God geloven?

Maar als de christenen of andere zeggen dat Jezus God is, dan geloven zij toch in een mens in plaats van God, Allah?

RANDOM_AVATAR
Avicenna
christen

door Avicenna » do _27-_feb-_2014ah, 27-2-2014ad, 6:48 pm

Ik hou 't maar even bij mezelf. Ik geloof in God, God is één. Hij manifesteert zich echter in drie Personen, die elk onlosmakelijk met elkaar én met die Éne God verbonden zijn. Christus was, in de 33 jaar dat hij op aarde rondliep, volledig God én volledig mens. Kortom, ik geloof in Christus en aangezien Hij God is, geloof ik dus in God.

Enne... kijk, dat dit voor een moslim complete lariekoek is, begrijp ik ook wel weer. :p

Het christendom is op cruciaal vlak anders dan jodendom en islam. Die laatste twee zijn gebaseerd op God die grootse daden verricht voor wie in hem gelooft. Het christendom draait om een omkering van alles: zwakte is kracht, armoede is rijkdom, nederigheid is superioriteit - en God wordt mens, en laat zich als weerloos lam naar de slachtbank leiden. Totaal tegen elke intuïtie in. Daarin is het christendom uniek en ik begrijp heel goed dat moslims dat bizarre onzin vinden. Maar mij heeft het geraakt.

O en over die testamenten... Wij hebben een Bijbel, met een Oude en Nieuwe Testament, 72 boeken. Daar wordt niets aan veranderd. De inhoud staat al pakweg 17 eeuwen vast (als ik me niet vergis). Niemand verandert daar iets aan.

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » do _27-_feb-_2014ah, 27-2-2014ad, 7:34 pm

Avicenna schreef:Ik hou 't maar even bij mezelf. Ik geloof in God, God is één. Hij manifesteert zich echter in drie Personen, die elk onlosmakelijk met elkaar én met die Éne God verbonden zijn. Christus was, in de 33 jaar dat hij op aarde rondliep, volledig God én volledig mens. Kortom, ik geloof in Christus en aangezien Hij God is, geloof ik dus in God.

Enne... kijk, dat dit voor een moslim complete lariekoek is, begrijp ik ook wel weer. :p

Het christendom is op cruciaal vlak anders dan jodendom en islam. Die laatste twee zijn gebaseerd op God die grootse daden verricht voor wie in hem gelooft. Het christendom draait om een omkering van alles: zwakte is kracht, armoede is rijkdom, nederigheid is superioriteit - en God wordt mens, en laat zich als weerloos lam naar de slachtbank leiden. Totaal tegen elke intuïtie in. Daarin is het christendom uniek en ik begrijp heel goed dat moslims dat bizarre onzin vinden. Maar mij heeft het geraakt.

O en over die testamenten... Wij hebben een Bijbel, met een Oude en Nieuwe Testament, 72 boeken. Daar wordt niets aan veranderd. De inhoud staat al pakweg 17 eeuwen vast (als ik me niet vergis). Niemand verandert daar iets aan.

Zo te zien, is het bij jullie, de christenen anders dan bij ons, de moslims, wij geloven in God/Allah, en hij is geen mens, jullie geloven kort gezegd dus in een mens? Dus het klopt niet, dat moslims en christenen in hetzelfde geloven, als dat het geval was, dan zouden jullie ook in Allah geloven of wij in Jezus, en dat is niet waar. Dus wij geloven niet in hetzelfde. Bij sommige bovenstaande reacties staat dat wij wel in hetzelfde geloven. Kleine verwarring rondom dit topic.

Betreft de Bijbel, wat houden Oude en Nieuwe testamenten dan in, want bij ons is dat niet het geval, wij hebben namelijk 1 boek, de Koran en dat blijft ook zo.

RANDOM_AVATAR
Avicenna
christen

door Avicenna » do _27-_feb-_2014ah, 27-2-2014ad, 8:16 pm

Het woord 'Bijbel' komt van het Latijn 'Biblia' en dat betekent 'Boeken'. Dat is precies wat de Bijbel is: een verzameling boeken.

O en wat de rest betreft: ik heb volgens mij al gezegd dat ik in Christus geloof, die God is, en dat ik dus in God geloof. Je lijkt nu te suggereren dat jouw mening 'objectieve waarheid' is, maar volgens mij is het gewoon jouw mening. Ik ken wel een paar moslims die het niet met jou eens zijn, en die wél menen dat moslims en christenen in dezelfde God geloven. Dat even ter relativering. Natuurlijk respecteer ik je mening. Er zijn ook zat christenen die beweren dat moslims in een andere God geloven, omdat moslims ontkennen dat Christus God is. Ook die mening respecteer ik. Maar ik deel 'm absoluut niet.

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » do _27-_feb-_2014ah, 27-2-2014ad, 8:48 pm

Avicenna schreef:Het woord 'Bijbel' komt van het Latijn 'Biblia' en dat betekent 'Boeken'. Dat is precies wat de Bijbel is: een verzameling boeken.

O en wat de rest betreft: ik heb volgens mij al gezegd dat ik in Christus geloof, die God is, en dat ik dus in God geloof. Je lijkt nu te suggereren dat jouw mening 'objectieve waarheid' is, maar volgens mij is het gewoon jouw mening. Ik ken wel een paar moslims die het niet met jou eens zijn, en die wél menen dat moslims en christenen in dezelfde God geloven. Dat even ter relativering. Natuurlijk respecteer ik je mening. Er zijn ook zat christenen die beweren dat moslims in een andere God geloven, omdat moslims ontkennen dat Christus God is. Ook die mening respecteer ik. Maar ik deel 'm absoluut niet.

Interessant om te weten, dat eerste over het woord Bijbel.

Wat betreft uw reactie over het geloof in God, u gelooft in Jezus, en u gelooft dat Jezus God is, maar dan geloven wij toch in een andere God. Wij geloven namelijk niet dat Jezus God is, maar wij geloven erin dat Jezus een profeet is. Dus u wilt zeggen dat u moslims kent die Jezus als God zien? Ik heb dit topic overigens geopend om juist te willen weten of wij in dezelfde God geloven of niet?

Broeders en zusters, indien ik een fout maakt, graag corrigeren. Ik ben hier om kennis op te doen, excuses als ik een fout maak en moge Allah mij hiervoor vergeven. Ameen.

RANDOM_AVATAR
Avicenna
christen

door Avicenna » do _27-_feb-_2014ah, 27-2-2014ad, 9:03 pm

Ik denk niet dat het hier gaat om 'goed' of 'fout'. Jij kijkt er op jouw manier tegenaan. Ik spreek overigens bij voorkeur voor mezelf, niet voor alle katholieken. Hoewel volgens mij katholieken, tot aan de paus toe, wel veel positieve woorden spreken over de islam en ook geloven dat moslims en christenen in dezelfde God geloven. En nee, dat betekent niet dat de paus Mohammed als een profeet ziet, of de Koran als een heilig boek. Maar ondanks enkele belangrijke verschillen, kan je toch de overtuiging hebben dat je in dezelfde God gelooft. Dat geldt voor de moslims die ik ken ook. Nee, die geloven niet dat Jezus God is, maar ze geloven wél dat moslims en christenen in dezelfde God geloven, ook al hebben ze op sommige punten een verschillend beeld van Hem. Misschien zie jij dat anders, dat kan. Misschien kan jij niet geloven dat het hier om dezelfde God gaat, dat kan. Maar er zijn dus moslims die er anders over denken. Blijkbaar zijn niet alle moslims het met elkaar eens, maar dat hoeft ook helemaal niet toch?

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » do _27-_feb-_2014ah, 27-2-2014ad, 9:12 pm

Ik begrijp je volkomen Avicenna. Ik probeer te onderzoeken of wij in dezelfde God geloven, dus in een God die geen mens is, maar Zijn eigen eigenschappen, zoals hierboven werd vermeld. Ik begrijp zeker dat er positief over de islam wordt gepraat, omdat de islam ook een goed en prachtig geloof is, en helaas wordt deze zwartgemaakt door de media, maar wanneer je het onderzoekt, Koran lezen, etc. dan ontdekt men zelf dat het een goed geloof is, zoals u en uw mede gelovigen en de Paus doet.

Maar u geeft aan dat er moslims en christenen zijn die in dezelfde God geloven, maar op sommige punten een verschillend beeld hebben van Hem, maar als jullie, de christenen in een mens geloven, Jezus en wij niet, dan spreken we toch niet over dezelfde God, of heb ik het fout? Ik probeer te ontdekken of jullie ook in Allah geloven, dus in God, die Zijn eigen eigenschappen heeft en die een mens niet heeft.

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » do _27-_feb-_2014ah, 27-2-2014ad, 9:15 pm

Spinoza schreef:Joden geloven in de God van Adam, Noach Abraham en Mozes.
Christenen geloven in de God van Adam, Noach, Abraham en Mozes.
Moslims geloven in de God van Adam, Noach, Abraham en Mozes.

Als je dit zo ziet mag je toch wel concluderen dat men in principe in dezelfde God gelooft. De Joden noemen hem Jahweh, de Christenen noemen hem God/Dieu/Dieus/Dios/Allah, de Moslims noemen hem God/Allah. De benaming God of Allah of Dios is afhankelijk van welke taal je gebruikt. In Spanje noemen ze God Dios en in Franrkijk is het weer Dieu. Het zijn allemaal woorden voor "God" netzoals Allah het Arabische woord voor "God" is en waarom ook veel Arabische Christenen het woord "Allah" gebruiken om hun God aan te duiden. Het punt waar het hem in zit wat betreft de benaming is dat Moslims, ook Nederlandse moslims hun god Allah blijven noemen, dus ook in de Nederlandse taal. Hierdoor ontstaat er al gauw bij niet-moslims het idee dat Allah een heel andere god is dan de Christelijke God, terwijl het allebei gewoon "God" betekent.

Maar waar wel een groot verschil in zit is de natuur van deze God/Allah en zijn eigenschappen. De Christenen hebben van God/Allah een mens gemaakt door te stellen dat Jezus God is en ook de Zoon van God is tegelijkertijd (vrij vaag inderdaad en alle logica ontbreekt er wat betreft dit :hmm: ). In de Islam heeft God unieke eigenschappen en geen menselijke eigenschappen en is daarom ook geen mens. Dus ja, als je hiernaar kijkt zou je kunnen zeggen dat ze niet in dezelfde God geloven, dat klopt een moslim geloof niet dat Jezus God is, maar uiteindelijk gaat het wel om hetzelfde wezen/God, die van Abraham, Mozes etc. Het verschil zit hem dus in de natuur en eigenschappen.

Ik begrijp het niet echt, u geeft aan dat wij niet in dezelfde God geloven maar dat het uiteindelijk wel over hetzelfde wezen/God gaat.
Kortom, wij geloven niet in dezelfde God?

En zoals de reactie hierboven van salaampeace;
1. Zeg: "Allah is de Enige.
Dit zegt dus duidelijk, dat er geen andere God is, dus er is maar 1 God en dat is Allah, en daarin geloof ik ook in alhamdoelilah. Dus als de christenen hierin geloven, geloven wij in dezelfde God, zo niet, dan geloven wij niet in dezelfde God, correct?

RANDOM_AVATAR
Avicenna
christen

door Avicenna » do _27-_feb-_2014ah, 27-2-2014ad, 9:47 pm

Correct. Christenen geloven in één God. Zoals ook in de Bijbel staat: er is maar één God. In de Bijbel staat ook: je mag geen andere goden aanbidden - maar als er maar één God bestaat, is dat niet zo moeilijk natuurlijk. ;)

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » vr _28-_feb-_2014ah, 28-2-2014ad, 12:19 am

Kortom, wij geloven niet in dezelfde God?

Want u gelooft dat Jezus (mens) God is en wij niet, correct?

RANDOM_AVATAR
Avicenna
christen

door Avicenna » vr _28-_feb-_2014ah, 28-2-2014ad, 12:47 am

Ik heb volgens mij in dit topic al 10x gezegd dat ik vind dat moslims en christenen in dezelfde God geloven.

Volgende

Keer terug naar Islam en Christendom