Omstreden woorden van de Sūfī’s

Informatie omtrent Tasawwuf / Soefisme
Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » wo _15-_jul-_2020ah, 15-7-2020ad, 11:06 am

Het is bekend onder de geleerden dat de woorden van Sufi’s van meerdere kanten worden bekeken. Degene die dit niet weet, zou zomaar kunnen zeggen dat sommige van grote Sufi’s shirk zouden begaan. Dit is vooral gebeurd nadat aan het begin van de 20ste eeuw veel boeken van de Sufi’s werden gepubliceerd en mensen zonder achtergrondkennis deze dingen lazen om vervolgens takfir te doen op de grote sufi’s. Daarom moet je altijd een docent hebben.

Moge Allah ons beschermen.

‎ذكر معنى أقوال أبو يزيد البسطامي المشهورة عنه في الشطح سبحاني سبحاني ما أعظم شأني .
‎قال الشيخ أبو النصر السراج رحمه الله: وقد قصدت بسطام فسألت جماعة من أهل بيت أبي يزيد عن هذه الحكاية فأنكروا ذلك، وعلى تقدير صحة ذلك، فنقول: قوله "سبحاني سبحاني" على معنى الحكاية عن الله عزّ وجلّ أنه يقول : سبحاني سبحاني لأنا لو سمعنا رجل يقول : "لا إله إلا أنا فاعبدني"، لا يختلج في قلوبنا شيء غير أنّا نعلم أنه هو ذا يقرأ القرآن، أو هو يصف الله بما وصف به نفسه، وكذلك لو سمعنا دائما أبا يزيد وغيره وهو يقول: "سبحاني سبحاني"، لم نشك أنه يسبح الله ويصفه بما وصف به نفسه

“Het is bekend dat Abu Yasir al-Bistami riep: “Gezegend ben Ik (Subhani) Gezegend ben Ik. Hoe machtig is mijn status!”

Shaykh Abu Nasr Siraj al-Din zei: ik kreeg interesse in Bistami dus ik vroeg een groep van zijn familie over dit citaat. Zij ontkende het en brachten de authenticiteit ervan ter discussie.

Wij zeggen dat zijn uitspraak “Gezegend ben Ik. Gezegend ben Ik” een overlevering is van Allah’s Woorden. Want als wij een persoon zouden horen zeggen:

“Voorwaar Ik ben Allah; er is geen God behalve Ik, aanbid mij derhalve”. - Surah Taha.

Dan stuit ons niet tegen de borst omdat we bevestigen dat het woorden uit de Qoran zijn! Abu Yazid beschrijft Allah met woorden waarmee Hij zichzelf omschrijft. Dus telkens wanneer wij horen dat Abu Yazid al-Bistami is en anderen zeggen: “Gezegend ben Ik!” dan twijfelen we er niet aan dat hij Allah prijst met datgene waarmee Hij Zichzelf prijst.

Een voetnoot in Imām Abd al-Wahhāb al-Sha’rānī’s in Lawāqih al-Anwār.

IN THEOLOGIE

In de uitleg van het woord al-hamd (lofprijzing) - waarmee Surah al-Fatiha begint - wordt gezegd dat lofprijzing uit vier categorieën bestaat. Een daarvan is dat de schepping Allah prijst, maar een andere is dat Allah Zichzelf prijst. Dit wordt ook wel حمد القديم للقديم genoemd.

De woorden van Abu Yazid al-Bistami zouden daarom vallen onder deze laatste categorie.

TOLERANTIE

Wij delen dit niet om een standpunt te verkondigen, maar om iemand met een open geest en tolerantie te laten kijken naar dingen die ogenschijnlijk buiten hun begrip van de Islam vallen zoals zij dat hebben geleerd. Daarom is het in deze tijd belangrijk om tolerantie te leren.

Er wordt gezegd:

الانسان عدو لما يجهل

“De mens is van nature vijandig tegen hetgeen waar hij onwetend over is.”

Team Sahih
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Keer terug naar Tasawwuf / Soefisme